UW STEM MOET GEHOORD WORDEN, nr. 26

“We maoke dur un mooi pôtje van” -> Laote we dur gin pôtje van maoke!

De feestmaand februari is weer achter de rug in Kleuvendurp, Keiespellersdurp, Struivendurp en Oggelvorsenpoel. Carnaval is dé gelegenheid om, op een creatieve manier, zaken die spelen in een dorp op de hak te nemen. Je ziet dat terug bij het Tonpraoten, maar ook bij de Carnavalsoptocht. Mensen vinden ergens iets van, hebben een mening en uiten wat in het dagelijks leven soms niet gezegd, maar wel gedacht wordt. Vaak geldt daarbij: ‘Ze kunnen beter over je praten, dan je niet vernoemen en negeren’.
Boeiend was dan ook om te zien hoe het Tonproaten en de Optochten in februari 2015 gedomineerd werden door één onderwerp: de herindeling/opsplitsing van de gemeente Haaren:
• Vier paters die de klepels uit de kerkklokken van de omliggende dorpen haalden.
• Hans de Knappe Kapper die met knappe woordspelingen pleitte om haren (Haaren) op te knippen. “Dat bij klant Jeannette (burgemeester) de haren opgeknipt dienen te worden”.
• Het bruidspaar Judy en Mirjam: “Zij kwam uit Oisterwijk en ik uit Haaren, dat ging samen. Mijn vorige vriendin kwam uit Boxtel. Dat ging niet samen!”.
• CV De Knallers vroeg zich af of de rimboe misschien de goede richting is.
• De loopgroep met charmante dames liet het publiek met pijl en boog schieten, om zo tot de meest geschikte gemeente te komen.
• Vier Asterix-mannen met menhirs: “Haoren valt uiteen. Waor moeten we heen met onze steen?”
• Een schilderspallet waar het publiek voorkeuren kan inkleuren: “Hoe kleurt unne Hoarense de (her)indeling in?”. Met in het dorp Haaren nagenoeg alle stippen op Oisterwijk.
• Een prachtige wagen met “Ut (t)rommelt aan alle kanten. Waor moet ut mee Haore naor toe?”
In 2017 komt het onderwerp “herindeling/opsplitsing” tijdens het Tonpraoten en de Optochten nog nauwelijks terug. Terwijl het juist heel actueel is. Is dat een goed teken ? NEE, dat is een slecht teken.
Inwoners zijn het beu, zijn moe van het politieke gesteggel en geloven het wel … of geloven het niet! Fracties struikelen in de raadszaal over elkaars woorden en vraagstellingen heen. De politiek vindt elkaar alleen nog door vijanden te creëren: buurgemeentes, provincie, adviseurs, belangengroep.
De Belangengroep Toekomst Haaren voerde begin 2015 op een ludieke manier actie om te komen tot een Referendum.
Ook in de krantjes die de gemeente uitgaf, werd steeds een volksraadpleging toegezegd. Maar keer op keer haalde zo’n raadpleging het niet. Was het nog te vroeg?? Was men bang voor de uitslag?? Was er meer tijd nodig …. waarvoor ? Het lijkt wel of men juist uit was op moeheid en gelatenheid; dat is vaak een basis om niet te willen veranderen en alles maar bij het oude te laten. En ja, dan wordt het nu ineens wel tijd voor een referendum of volksraadpleging?
In oktober 2014 benoemden wij al de belangrijkste tactiek, namelijk TIJD: tijd rekken, traineren, op de lange baan schuiven en wachten tot de storm gaat liggen en dan …. Ja, dan maar hopen dat het tij gekeerd is. Maar het tij keert niet, want het opsplitsen van de gemeente komt keer op keer naar boven als het meest logische en gewenste scenario. Hoeveel informatie-bijeenkomsten, klankbordgroepen, onderzoeken en adviezen je ook houdt, dat verandert niets!
Belangengroep Toekomst Haaren, Helvoirt, Biezenmortel en Esch

KOMT ALLEN NAAR DE EXTRA RAADSVERGADERING OP 16 MAART 20.00 uur.

Oisterwijkse raad: Haaren welkom bij Oisterwijk, per wanneer onderwerp van discussie

Op donderdag 9 maart 2017 discussieerde de Oisterwijkse gemeenteraad over de vraag van de provincie Noord-Brabant of Oisterwijk wel of niet instemt met de door Augusteijn voorgestelde splitsingsdatum van 01-01-2020, en of Oisterwijk bereid is een deel van de bestuurszorg van Haaren over te nemen. Naar aanleiding van deze discussie stelt het college van B&W van Oisterwijk een raadsvoorstel op dat aanstaande donderdag 16 maart 2017 voorgelegd wordt aan de gemeenteraad van Oisterwijk.
De volledige commissievergadering van 9 maart 2017 is hier terug te luisteren: KLIK HIER

WEEK VAN DE LENTEKRIEBELS

Respect voor elkaar in de Week van de Lentekriebels

 Van 20 t/m 24 maart 2017 vindt op basisscholen in heel Nederland weer de week van de Lentekriebels plaats. Zo ook in het werkgebied van de GGD Hart voor Brabant,. En daar wordt dit jaar zelfs het landelijke startsein gegeven; op 20 maart bij basisschool ’t Ven in Rosmalen. In deze projectweek leren kinderen onder meer over hun lichaam, over relaties, omgaan met social media en weerbaarheid. Rutgers, kenniscentrum seksualiteit, organiseert de projectweek in samenwerking met de GGD. ‘Respect’ is het thema van deze 12e editie.
 Gezonde en veilige ontwikkeling
Waarom hebben jongens een piemel en meisjes niet? Wat betekent ‘homo’? Wat gebeurt er met mij in de puberteit? Kinderen hebben allerlei vragen over seksualiteit. Ze hebben recht op eerlijke informatie, die past bij hun leeftijd en ontwikkelingsfase. Seksualiteit wordt daardoor een normaal onderwerp, waar ze makkelijker en opener over kunnen praten. Ze zijn beter voorbereid op de veranderingen die komen in de puberteit en leren na te denken over wat ze wel en niet willen. Dit helpt hen later weloverwogen en veilige keuzes te maken in relaties en seksualiteit.
Lees het volledige artikel op de website.

INGEZONDEN BERICHT: De Toekomst van Haaren: het wordt 5 voor 12.

16 maart a.s geeft de Haarense gemeenteraad haar mening over het rapport Augusteijn. Dit rapport beveelt aan om Haaren per 1-1-2020 op te splitsen over 5 buurgemeenten: Heusden, Vught, Tilburg, Oisterwijk en Boxtel. Dit wordt onderbouwd met twee argumenten. Ten eerste dat 24% van de bibliotheekbezoekers in Vught uit Haaren komen. Ten tweede dat het draagvlak onder de Haarense inwoners overgroot is omdat er in november 2014 ca. 200 inwoners naar een raadsvergadering kwamen en er ca 2000 handtekeningen zijn verzameld. Het rapport laat onvermeld dat het hier ging tegen de ambtelijke fusie met Boxtel en niet voor opheffing van de gemeente Haaren. Alle argumenten tegen opheffing van de gemeente Haaren blijven helaas onvermeld.
Het rapport Augusteijn is dus niet serieus te nemen. Het trieste is dat de Gedeputeerde Staten van de provincie dit rapport onderschrijft. Dit werpt de vraag op of ze het rapport wel hebben gelezen. Blijkbaar zijn ze blindgevaren op gedeputeerde Spierings, die maar een doel heeft en dat is Haaren opsplitsen. Het bizarre is dat volgens dezelfde mevrouw Spierings met de opsplitsing van Haaren het dossier Veerkrachtig Bestuur in Midden-Brabant is afgesloten. Toch mooi dat alleen Haaren de oplossing is voor de vermeende bestuurlijke uitdagingen voor de komende 20 jaar. Gekker moet het niet worden. Helaas, al op 16 februari heeft gedeputeerde Spierings met drie buurgemeenten gesproken over de verdeling van de Haarense buit. Over achterkamertjes politiek gesproken.
Geachte inwoners van Biezenmortel, Esch, Helvoirt en Haaren. Zoals ik al vaker heb gezegd, de Haarense inwoners zijn echt niet beter af als we worden opgedeeld. Het wordt niet goedkoper en de service wordt echt niet beter. Allerlei doemscenario’s dat Haaren haar taken niet aankan zijn niet uitgekomen en zullen niet uitkomen. Sterker nog door de kleinschaligheid staan de ambtenaren en bestuurders dichter bij de burger. Ga eens praten met voormalige inwoners die zijn verhuisd naar een van de buurgemeenten hoe het daar is gesteld. En, mocht u denken dat de bestuurders en de gemeenteraadsleden in andere gemeenten beter zijn dan in Haaren, blijf dromen. De ideale wereld bestaat alleen in het hiernamaals, als we geluk hebben. U weet wat u hebt en weet niet wat u krijgt, dus waarom zouden we het risico lopen. Een weg terug is er niet!
Opsplitsing van Haaren is geen voldongen feit, de provincie kan Haaren niet dwingen. De gemeenteraad heeft nu ons lot in haar handen. Als u tot de zwijgend meerderheid hoort, die het prima vindt in de gemeente Haaren en het zo wil houden, kom dan op 16 maart naar de gemeenteraadsvergadering. Kunt u niet, stuur een e-mail met de tekst Haaren zelfstandig naar de griffier ter attentie van de raadsleden: Griffie@haaren.nl
Tom de Bok

MILITAIRE OEFENING

Militaire oefening in gemeente Haaren 29 en 30 maart 2017
Op 29 en 30 maart wordt er een militaire oefening gehouden in de omgeving van de gemeente Haaren. Het betreft een oefening in het kader van het trainen van genisten van de Koninklijke landmacht.
Aan deze oefening nemen 30 personen deel die ondersteund worden door 1 militaire voertuigen. Er wordt geen gebruik gemaakt van (oefen)munitie.
De oefenende troepen staan onder leiding van de Commandant 42 Pagn Cie uit Oirschot.
Vragen, klachten of schade?
Als u vragen of klachten heeft, of als er door de oefening schade is ontstaan dan kunt u dit melden. Noteer zo veel mogelijk gegevens zoals vermelding van de militaire eenheid, kenteken voertuig, datum en tijd, plaats, soort schade etc. Geef het door aan:
Sectie Claims Ministerie van Defensie
Postbus 90004
3509 AA Utrecht
tel.nr. 030-2180444
Email; JVDclaims@mindef.nl

WEGAFSLUITINGEN

WEGAFSLUITINGEN
Alle wegafsluitingen binnen de gemeente Haaren vindt u op de website www.haalmeeruitdeweg.nl
Haaren:
vervangen waterleiding:
  • tot en met 31 maart 2017 is een gedeelte Groenplein en een gedeelte Oude Baan (kruising is open) afgesloten voor alle verkeer.
Helvoirt:
vervangen waterleiding:
  • tot en met 1 juni 2017 is op werkdagen van 7:30 tot 17:00 uur een gedeelte van De Gijzel afgesloten voor alle verkeer (bestemmingsverkeer is mogelijk).
Biezenmortel:
rioleringswerkzaamheden:
  • van 13 maart tot en met 7 april 2017 is het gedeelte Capucijnenstraat t.h.v. de Kloosterstraat in beide richtingen afgesloten voor alle verkeer uitgezonderd voetgangers en aanwonenden.
vervangen waterleiding:
  • van 13 maart 2017 06:00 uur tot en met 14 maart 2017  18:00 uur is de Gommelsestraat  tussen Biezenmortelsestraat en Oude Bosschebaan ingesteld als éénrichtingsverkeer in de richting noord > zuid;
  • tot en met 14 maart 2017 is het gedeelte Oude Bosschebaan tussen Gommelsestraat en Zandkantseweg ingesteld als eenrichtingsverkeer in de richting west > oost;
  • tot en met 14 maart 2017 is de Zandkantseweg ingesteld als eenrichtingsverkeer in de richting noord > zuid;
  • van 15 maart tot en met 5 april 2017 is het gedeelte Oude Bossche Baan tussen De Runsvoort / De Heikant en Gommelsestraat afgesloten voor alle verkeer;
De genoemde data zijn onder voorbehoud en zijn onder meer afhankelijk van het weer en van de vordering van het werk. De planning wordt (indien noodzakelijk) aangepast. In geval van slecht weer kunnen de werkzaamheden worden uitgesteld.

DONDERDAG 16 MAART 20.00 UUR GEMEENTEHUIS!

Al jaren wordt er in onze gemeente gediscussieerd over de toekomst. Wel of geen fusie, wel of niet herindelen, opsplitsen of toch weer niet.
Het standpunt van Progressief 96 hierin is vanaf het begin duidelijk geweest: Haaren moet vooruit en de beste optie is opsplitsen. Het is noodzakelijk: We raken in vergelijking met de regio steeds verder achterop. We bieden onze inwoners nu al fors minder dan gemeenten in de omgeving.
Deze gemeenten zien en merken dat ook. De gemeente Haaren kan het niet meer bolwerken, ontwikkelt niet meer en neemt slechts beperkte diensten af. De andere gemeenten zijn betrokken bij u als inwoner en hebben hun hand uitgestoken.
Progressief 96 vindt dan ook dat het opsplitsingstraject zo snel mogelijk moet starten. Op www.haaren.nu en www.haaren.nu hebben we onlangs in drie afleveringen ons duidelijke verhaal geplaatst waarom opsplitsing nodig is.
Vele inwoners zijn het met ons eens, maar het college en de andere Haarense politieke partijen blijven twijfelen. Ze durven een open discussie over hoe op te splitsen niet aan. Angst? Wie zal het zeggen.
Dit is ook waarom de provincie enkele maanden geleden besloten heeft in te grijpen. De noodzaak is helder én de omgeving wil meewerken. De provincie heeft onderzoek laten doen naar de eerstmogelijke datum voor opsplitsing: 1 januari 2020.
Komende donderdag wordt dit onderzoek besproken in het gemeentehuis. Het zal een van de belangrijkste vergaderingen zijn in de Haarense geschiedenis: Gaan we door of gaat het plan weer de la in?
Vandaar dat wij u hierbij uitnodigen om naar deze vergadering te komen. Het gaat immers ook over uw toekomst!
Donderdag 16 maart om 20.00 uur in ons gemeentehuis.
Wij hopen u allemaal komende donderdag in het gemeentehuis te mogen begroeten. Tot dan!
Namens Progressief 96 – Carine Blom

NEMELAER KAN NIET STUNTEN TEGEN BARONIE

Nemelaer kan niet stunten tegen koploper Baronie: Nemelaer-Baronie 0-2.

Zoals verwacht is de koploper veelvuldig aan de bal op zoek naar een gaatje in de defensie van Nemelaer. De organisatie staat echter als een huis en Nemelaer geeft in de hele eerste helft nagenoeg niets weg. Een schot vanaf 20 mtr wordt door doelman Kamile de Jong vakkundig verwerkt. Helaas is Nemelaer zelf niet echt bij machte om gevaarlijk te worden.
Kort na de thee is het meteen raak. Baronie breekt door aan de zijkant. Kamile kan de voorzet vanaf de achterlijn wegwerken maar de bal valt voor de voeten van Boudzra die vanaf 8 mtr binnen schiet. Geforceerd gaat Nemelaer op zoek naar de gelijkmaker en groeit in de wedstrijd. In een fase waarin Nemelaer sterker wordt slaan de gasten toch weer toe. Uit een tegenstoot scoort Baronie. Buitenspeler Tjien Fooh komt naar binnen en knalt met links in de verre hoek. Ondanks verwoede pogingen kan Nemelaer de wedstrijd niet kantelen. Kort voor het einde zou de eer gered kunnen worden middels een vrije trap vanaf 17 mtr echter de inzet van Wouter Molenaar wordt gered door de doelman.
Uiteindelijk wint een Baronie door zeer effectief met de kansen om te gaan en zal Nemelaer vooral punten moeten halen voor de teams die lager op de ranglijst staan. A.s. zondag gaan we op bezoek bij Brabantia.

KORTE TIJD GEEN TREINEN NA AANRIJDING MET HERT

HAAREN – 12 maart. Zondagavond laat hebben er korte tijd geen treinen gereden tussen Eindhoven en Tilburg. De reden van de verstoring van de treindienst was een aanrijding met een hert. De aanrijding vond rond 23:00 uur plaats ter hoogte van de Kapelweg in Haaren. Het treinverkeer lag na de aanrijding enige tijd stil.
Medewerkers van de Prorail incidenten bestrijding kwamen ter plaatse. Rond kwart voor twaalf werd het treinverkeer hervat. Het hert overleefde de aanrijding niet.

Foto: Bart Meesters