BOOMFEESTDAGEN IN HAAREN

DUBBELFEEST OP BOOMFEESTDAGEN in HAAREN
 Op 22 maart,  officiële boomfeestdag, start aanleg plukroute!
In Haaren wordt een heuse plukroute aangelegd. Hier kun je straks al wandelend een lekker appeltje of peertje plukken. Bij de wadi (water afvoer door infiltratie) bij de Sprankel worden op 22 maart om 11.00 uur 5 fruitbomen geplant. Kinderen van de Hasselbraam en de KlimOp zullen bij de activiteit aanwezig zijn.
Bedoeling van de plukroute is om mensen dichter bij de natuur en hun voedsel te brengen. Bovendien vergroot de route de biodiversiteit in de natuur.
Op 23 maart, tweede Haarense boomfeestdag, alles over beestjes in de natuur!
Deze dag staat alles wat leeft in de natuur om ons heen centraal: bijen, pieren, uilen en meer……
 WORKSHOPS
Wethouder Eric van den Dungen opent de festiviteiten om 11.00 uur, terwijl de eerste boom geplant wordt. Rondom de symbolische opening volgen de leerlingen van groep 7 van basisschool de dr. Landmanschool uit Helvoirt vanaf 8.30 uur verschillende leuke en interactieve workshops.
Beestjes in de natuur zijn het onderwerp van de workshops: Hoe ziet het leven van een bij eruit? Wat braakt een uil allemaal uit? En Waarom zijn pieren zo belangrijk? Ook gaan de leerlingen: bomen planten in de buurt van de school, een leerzame natuurwandeling maken en picknicken met een gezonde lekkernij.
KOM JE OOK?
Het jaarlijks terugkomend event ‘de boomfeestdag’ is een gezellige dag waarop kinderen zich inzetten voor de natuur en waar zij meebouwen aan hun eigen toekomst. De natuur, de beestjes en de kinderen staan hierbij centraal.
Vier jij de nationale boomfeestdagen met ons mee? Iedereen, ouders, broertjes, zusjes, tantes, ooms, oma´s en opa´s zijn van harte welkom op 22 maart om 11.00 uur bij de Sprankel aan het Sportlaantje 8, 5076 AM in Haaren en op 23 maart om 8:30 uur bij de Dr. Landmanschool aan de Kloosterstraat 30, 5268 AC in Helvoirt.

LOHA BEHOUDT ZENDMACHTIGING

De Haarense omroepstichting (HOS) krijgt de zendmachtiging niet terug., de Lokale Omroep Haaren (LOHA) behoudt haar uitzendrechten. Dit heeft de Raad van State op 15 maart beslist.
De HOS was in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van de rechtbank in Den Bosch die vorig jaar besloot dat LOHA haar uitzendingen mag voortzetten.
De Raad van State vindt het besluit van de Haarense gemeenteraad die het Commissariaat voor de Media adviseerde LOHA de uitzendrechten toe te kennen niet onzorgvuldig, zoals de HOS stelt. De raad vond dat de HOS met haar uitzendingen en programmering zich niet altijd heeft gericht op alle inwoners uit de gemeente Haaren en op het verschaffen van voor de inwoners belangrijke informatie. “De HOS maakte bijvoorbeeld geen opnamen van de uitreikingen van koninklijke onderscheidingen, terwijl een dergelijke gebeurtenis niet alleen voor betrokkenen, maar voor veel inwoners bijzonder is”, schrijft de Raad van State. “Aan het politieke nieuws werd slechts aandacht besteed via eenzelfde vertegenwoordiger van een van de vier politieke partijen. Niet alle daarvoor in aanmerking komende en door inwoners georganiseerde evenementen kregen aandacht”, aldus de Raad van State.
Ook vindt het rechtscollege dat het Commissariaat terecht van mening is dat de gemeenteraad een veelzijdiger pbo (programma beleidsbepalend orgaan) heeft, waarin maatschappelijke vertegenwoordigers zitting hebben.
De HOS heeft nu geen juridische mogelijkheden meer haar zendmachtiging terug te krijgen. De lokale omroep was 20 jaar in het bezit van een zendmachtiging en raakte die in juli 2014 kwijt.
Door: Peter Corvers

OPKOMST STEMBUREAUS HAAREN GROTER

De opkomst bij de 4 stembureaus in de gemeente Haaren was om 11.00 uur 22,9%. Marion Denissen van de gemeente Haaren maakte daarbij de opmerking dat het een stuk drukker is dan in 2012 toen waren er op dat tijdstip 15,4% stemmers geweest. “Het is overal gezellig druk en in HelvoirThuis stonden zelfs de tulpen op tafel” aldus Marion. Op alle stembureaus zijn reserve stembussen geplaatst omdat de bussen op sommige plaatsen al vol waren.

Opkomstpercentages van 15.00 uur.

Het is druk in het gemeentehuis: opkomstpercentage is 42,8% (tov van 35,7% in 2012).

Opkomstpercentage van 19:00 uur is 70,1%.

Na middernacht verwachten we de totaal uitslag van de gemeente Haaren.

ESCH SNEL NAAR BOXTEL….

De gemeenteraad van Boxtel wil dat de opsplitsing van Haaren al op 1 januari 2019 plaatsheeft. Dat zou betekenen dat Esch vanaf die dag tot de gemeente Boxtel behoort.
Dinsdagavond, 14 maart, stelde de raad daarbij tevens vast dat, als 2019 niet haalbaar blijkt voor de herindeling, Boxtel dan alleen met 1 januari 2020 akkoord gaat als de verkiezingen van maart 2018 dan worden uitgesteld tot november 2019.
Zeven van de acht fracties in de gemeenteraad steunden deze reactie op het advies van oud-gedeputeerde Augusteijn om Haaren per 1 januari 2020 op te splitsen en Esch toe te voegen aan Boxtel. De fractie van BALANS was het er niet mee eens. Die wil Haaren de gelegenheid geven de herindeling per 1 januari 2022 te realiseren.
,,Omdat we dan recht doen aan de bestuursperiode van vier jaar”, aldus fractievoorzitter Wim van der Zanden. ,,Dat is de legitimatie die wij van burgers hebben gekregen. Januari 2019 is sowieso onhaalbaar.”
Bron: Brabants Dagblad

SCHOLIERENVERKIEZING

D66 veruit de grootste partij bij scholierenverkiezingen Maurick College
D66 is als veruit de grootste partij uit de bus gekomen bij de scholierenverkiezingen op het Maurick College. Deze werden op veel middelbare scholen gehouden. Van de scholieren koos maar liefst 29,4 procent voor D66. Als dit de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen zou zijn, zou D66 bijna 50 zetels gehaald hebben. Een ongekend resultaat. Nooit eerder behaalde D66 bij scholierenverkiezingen in Vught zo’n hoge score. “Echt een overweldigend resultaat”, aldus een opgetogen fractievoorzitter Dianne Schellekens van D66 Vught. “Er is een goede kans dat we ook morgen in Vught als grootste partij uit de bus komen.”
Op de tweede plaats eindigde op enige afstand de VVD (23,8 procent), gevolgd door GroenLinks (18,4 procent). Alle andere partijen kwamen niet boven de 6 procent uit. Opvallend is de vrij lage score voor de PVV. De partij van Wilders daalt zelfs fors ten opzichte van de scholierenverkiezingen op het Maurick College in 2012. Nog opvallender is dat de SP volledig uit de gratie is van de scholieren.
In totaal werden er op het Maurick 625 geldige stemmen uitgebracht. Vier stemmen waren blanco, vijf waren er ongeldig.
Uitslag 2017
Tussen haakjes winst/verlies t.o.v. scholierenverkiezingen Tweede Kamer 2012
D66 29,4% (+15,8%)
VVD 23,8% (-2,4%)
GroenLinks 18,4% (+15,1%)
PVV 5,9% (-3,4%)
CDA 5,4% (+3,9%)
PvdA 4,5% (-14%)
PvdD 3,4% (-0,4%)
Piratenpartij 2,2% (-10%)
SP 1,4% (-7,1%)
50PLUS 0,8% (+0,1%)
ChristenUnie 0,8% (+0,5%)
DENK 0,8% (nieuw)
OndernemersPartij 0,6% (nieuw)
Forum voor Democratie 0,5% (nieuw)
Nieuwe Wegen 0,5% (nieuw)
VNL 0,3% (nieuw)
SGP 0,2% (-)
Gymnasium Beekvliet
Ook op de scholen in de regio scoorde D66 ongekend hoog bij scholieren. Op Gymnasium Beekvliet kreeg D66 zelfs 34,6 procent van de stemmen, gevolgd op enorme afstand door GroenLinks (18,3 procent) en VVD (17,6 procent). PVV, Partij voor de Dieren en de Piratenpartij behaalden rond de 5 procent. CDA behaalden 3,5% en bijna geen enkele scholier stemde daar PvdA of SP.

 

VACCINATIE

GGD prikt en beschermt tegen baarmoederhalskanker
In de afgelopen weken ontvingen 6.055 meisjes in het werkgebied van de GGD Hart voor Brabant een uitnodiging voor de vaccinatie tegen baarmoederhalskanker. Het gaat om meisjes geboren in 2004 en dit jaar dus 13 jaar worden. De vaccinaties starten 25 maart op de GGD-locatie in Uden. In april starten de vaccinaties op de locaties in Tilburg, Oss, Boxmeer en ’s-Hertogenbosch.
 Baarmoederhalskanker
Baarmoederhalskanker is een ernstige ziekte. De inenting beschermt tegen het HPV-virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt. Voor meisjes is dit een veilige manier om zich nu al tegen deze ziekte beschermen. De kans op baarmoederhalskanker wordt dan veel kleiner. Inenten heeft vooral zin bij meisjes die nog geen of weinig seks hebben gehad. De vaccinaties zijn onderdeel van het Rijksvaccinatieprogramma.

JAARVERGADERING HEEMKUNDEKRING

HEEMKUNDEKRING DE KLEINE MEIJERIJ
Op maandag 27 maart 2017 zal de Heemkundekring “de Kleine Meijerij” haar jaarlijkse algemene ledenvergadering  houden in “De Voorhof “, het ontmoetingscentrum van de Protestantse Gemeente, Kerkstraat 64 in Oisterwijk (parkeergelegenheid op loopafstand bij het zwembad aan de Vloeiweg / hoek Baerdijk).     aanvang vergadering 19.30 uur
 Bijzondere aandacht zal gegeven worden aan het 70 jarig bestaan van onze vereniging
 Ons lid Jan Franken zal na de jaarvergadering een  voordracht houden over het 70 jarige bestaan van onze Heemkundekring De Kleine Meijerij die opgericht werd in Helvoirt met als drijvende kracht  Anton van Oirschot.

ESSCHE BOYS IN SLOTFASE VOORBIJ V.V.RIEL

Zondag 12 maart ging Essche Boys op bezoek bij V.V. Riel. De vorige wedstrijd werd door Essche Boys gewonnen en bleven de 3 punten in Esch. Deze zondag de taak om de 3 punten mee te nemen naar Esch. In de eerste helft had Essche Boys het betere van het spel. In de 15de minuut leverde het voor de uitploeg de eerste kans op. Jasper Vorstenbosch zette goed druk, veroverde de bal en ging alleen op de keeper af. Hij omspeelde deze, maar werd te ver naar buiten gedreven om zelf te schieten. Zijn voorzet die volgde werd ternauwernood tegen gehouden. Een paar minuten later was het wel raak voor Essche Boys. Na een goede actie van Robin van Beek hield hij het overzicht en legde de bal panklaar neer bij de 2de paal waar de bijgesloten Yannic van Gerven de bal beheerst inschoot. In het restant van de eerste helft golfde het spel op en neer maar beide teams werden nauwelijks gevaarlijk.
De 2de helft kwam Essche Boys meer onder druk te staan maar het leverde weinig kansen op voor de thuisploeg. In de 69e minuut kreeg Rudi van Gemert een opgelegde kans om er 0-2 van te maken. Hij ging alleen op de keeper af maar schoot de bal tegen de keeper aan. Een minuut later maakte VV Riel uit het niets gelijk. Na slordig uitverdedigen viel de voorzet voor de voeten van de middenvelder van VV Riel, hij raakt de bal volledig verkeerd, maar met enig geluk viel deze in het net. Essche Boys dacht in de 80ste minuut weer op voorsprong te komen. Een prachtige voorzet van Rick van Kasteren werd met een snoekduik door Luuk van Velthoven tegen de keeper gekopt. De rebound werd benut door Yannic van Gerven, maar de scheids floot voor buitenspel doordat de grensrechter maar weer eens zijn vlag omhoog stak. Nog meer pech voor Essche Boys was er in de 85ste minuut.
Na een te late tackle van Yannic van Gerven, die met een directe rode kaart van het veld werd gestuurd, moest de uitploeg verder met 10 man. Ondanks de numerieke minderheid bleef Essche Boys strijden voor de 3 punten, en ze werden ervoor beloond. In de 93ste minuut werd een goed genomen vrije trap van Jethro van Gerven door Bart vd Bruggen, via een verdediger van VV Riel, binnen gekopt. Alle ballen naar voren was het devies voor de uitploeg de laatste minuten en zo hield Essche Boys stand. Na 5 minuten blessuretijd floot de scheids af , en stond de 1-2 eindstand op het scorebord. Het was een verdiende en belangrijke overwinning voor Essche Boys op de directe concurrent.

Aanstaande zondag speelt Essche Boys thuis tegen OVC 26. Aanvang wedstrijd 14.00 uur.

KUNSTENAARSDUO EXPOSEERT

Boeiende tentoonstelling in Guldenberg Hotel & Brasserie Helvoirt

Helvoirts kunstenaarsduo exposeert hun werk onder titel Reflecties
Tot en met 9 juni 2017 kan men bij Guldenberg, Guldenbergweg 12 kennis maken met de kunst van Rita Harwig en Jan-Pieter van den Wittenboer. Rita en Jan-Pieter wonen in Helvoirt en vormen een kunstenaarsduo. Vanuit geheel verschillende disciplines en kunstvormen werken zij aan gezamenlijke projecten. Zo maakt Rita 3-dimensionale objecten, reliëfs en collages terwijl Jan-Pieter vooral met grafische technieken werkt, waarbij fotografie de hoofdmoot vormt.

De grenzen tussen de intrigerende foto’s van Jan-Pieter en de boeiende objecten van Rita krijgen betekenis in de titel ‘Reflecties’. Het idee van ‘reflectie’ spreekt uit de afzonderlijke kunstwerken, maar is ook in de samenstelling van de expositie terug te herkennen. Een spannende ontmoeting van zeer verschillende kunstuitingen. Het is de eerste keer dat ze samen exposeren. Deze tentoonstelling is tevens een voorbereiding op meerdere tentoonstellingen in andere locaties.

Reflecties
Met deze tentoonstelling proberen Rita en Jan-Pieter inhoud te geven aan hun interpretatie van het begrip ‘reflecties’. Als je hun daarover vraagt dan wordt het begrip al snel van weerkaatsing, overweging, bespiegeling vertaald naar herhalingen. Herhalingen van beelden, gedachten, herinneringen. Jan-Pieter: “ …deze herhalingen zijn nooit volledig hetzelfde, iedere keer worden ze aangepast en worden zo uiteindelijk gevarieerde herhalingen”. Het is uiteindelijk deze overdenking die Rita en Jan-Pieter proberen weer te geven met soms heel herkenbare, soms abstracte beelden.
De moeite waard om een bezoek te bezoek aan deze tentoonstelling ‘met een verhaal’.

OPEN BRIEF AAN PROGRESSIEF’96

Beste progressieve collega’s,
Met belangstelling heb ik jullie totaal ongekleurde en op feiten gebaseerde drieluik gelezen. Goed dat jullie hebben geprobeerd de boel enigszins te nuanceren door telkens aan te geven dat het allemaal niet heel bedroevend is in Haaren, buitengewoon jammer dat er wat dingetjes ontbreken. Sta mij toe een paar aanvullingen, dan wel kleine correcties aan te brengen op jullie stukken. In deel 1 wordt teruggeblikt op de jaren ’90 en voor zover ik kan beoordelen, is op die terugblik weinig aan te merken. Tussen de regels door, wordt er gesproken over de gemeenschappelijke regelingen (denk aan Veiligheidsregio, GGD, Omgevingsdienst et cetera). Zeg maar de overkoepelende organen die bepaalde taken voor meerdere gemeenten uitvoeren. Jullie merken op dat het democratisch gehalte van deze regelingen niet optimaal is.
Uitstekend en fijn dat ook jullie het standpunt van de VVD delen. Maar vervolgens gaan we de mist in: deze gemeenschappelijke regelingen zijn reden te meer om de gemeente op te splitsen begrijp ik van jullie. Beste progressievelingen: álle gemeenten (zelfs Oss, Den Bosch en Tilburg) maken onderdeel uit van deze regelingen. Het ‘democratisch gat’ is met een opsplitsing alles, behalve opgelost.
In deel 2 zie ik allerlei getallen voorbijkomen die mij in verwarring hebben gebracht. Dat jullie pleiten voor groot, groter, grootst is mij niet onbekend. Niet alleen als het om de gemeentegrootte gaat overigens, maar ook als we het hebben over de gemeentelijke uitgaven. Maar goed, daar hebben jullie het in deel 3 pas over. Als het opschudden van de bestuurlijke kaart dan goed aangepakt kan worden (stadsregio’s), is dat voor jullie weer te veel. Maar twee zinnen later willen jullie wél richting de 80.000 inwoners (Boxtel en Esch redden dit samen niet hoor..). Met andere woorden: te klein, moet groter, heel groot, maar niet te groot, zeker ook niet te klein… Ik vraag me af of onze inwoners dát nog kunnen volgen..
Afijn, die lieve buurgemeenten van ons. Met zulke vrienden, heb je geen vijanden meer nodig! Boxtel, beste progressieven, staat niet NU voor hervormingen. Dat stonden ze vorig jaar, bij de ambtelijke fusie. Mosterd na de maaltijd. Dat briefje van hen aan de procesadviseur, zou dat zomaar uit de lucht zijn komen vallen? Ik weet het ook niet, dus laten we daar maar niet over speculeren. Meedenken kunnen we zeker, maar dat dit een argument is om acuut op te splitsen? Ik betwijfel het. Vught heeft de uitdagingen wat betreft N65 achter de rug? Volgens mij is er nog geen schop de grond in gegaan. Je zou het niet geloven, maar ik vermoed dat er ‘altijd wat’ is!
Fijn dat deel 3 wat dichter bij de alledaagse leefwereld van onze inwoners komt. Want gemeenschappelijke regelingen en inwoneraantallen maakt feitelijk niet zo veel uit in het dagelijks functioneren van de mens. Als er maar gestrooid wordt bij vorst, onze scholen openblijven, de voetbalvereniging een kunstgrasveld krijgt, je op zondag boodschappen mag doen enzovoorts. Gelukkig gebeurt en kan dat allemaal in onze gemeente! Jullie noemen van alles wat er niet is in onze dorpen. Mag ik daar nog wat aanvullingen op doen? De gemeente Loon op Zand beschikt over een pretpark, hebben wij niet, maar daar gaan veel inwoners van onze gemeente naartoe! De gemeente Tilburg beschikt over maar liefst drie bioscopen én een schouwburg. Hebben we ook niet, worden wel bezocht door onze inwoners. En neem Haarlemmermeer: een heus internationaal vliegveld!
Lieve progressieve vrienden, volgens mij is er nog nooit een inwoner van Haaren, Helvoirt, Esch of Biezenmortel geweigerd bij het zwembad in Oisterwijk. Tenzij je jezelf misdragen hebt, maar dat zouden jullie in ieder geval nooit doen zover ik kan inschatten. Dat de bibliotheekpunten zijn verdwenen, was een politieke keuze waar ook jullie achterstonden (stond namelijk in de begrotingen die door jullie mede zijn goedgekeurd). Mochten jullie graag een boek willen lezen en niet naar een grotere bibliotheek buiten de gemeente of één van de initiatieven in bijvoorbeeld Den Domp of de Vorselaer durven, ik heb er honderden staan thuis dus dan valt er wel iets te regelen. Graag gedaan!
Ja, we hevelen soms taken over naar een volgend jaar. Maar daarin zijn we niet uniek. Jullie weten ook dat dit andere redenen dan financiële heeft. Dit heeft niets met de grootte van onze gemeente te maken. Schrappen op z’n Haarens? Flauwekul. Politieke keuzes, dat klopt. Zoals ook het niet continu op de proppen komen met nieuw beleid een politieke keuze was. En niet iedereen hangt nu eenmaal (of gelukkig?) jullie ideologie aan, ik ook niet. Dat zou wat zijn zeg! Jullie zijn het niet altijd eens met onze keuzes, wij niet met die van jullie. Welkom in de politieke wereld. Het siert jullie vaak overigens wel dat jullie tóch instemmen met voorstellen, ook al lezen we dan later dat dit eigenlijk niet helemaal de bedoeling was geweest. Tja, dat krijg je als je je tijd aan andere zaken moet besteden denk ik dan maar…
Alle gekheid op een stokje. Wat eerlijk zou zijn geweest, beste progressieven, was als niet alleen maar werd gewezen naar anderen, eigen handen werden gewassen in populistisch onschuld en valse vergelijkingen werden getrokken. Ook jullie hebben in het recente verleden twee wethouders geleverd en ingestemd met vrijwel alle begrotingen. Een beetje verantwoordelijkheid zou dus meer dan terecht zijn, zomaar afschuiven is een beetje kinderachtig, nietwaar?
Met liberale groet,
Boy Scholtze
VVD Haaren
P.s.: voordat jullie gaan denken dat ik vind dat Haaren het walhalla is; ben maar niet bang. Ik heb nog genoeg plannen waar ik voor wil knokken. De vraag is, hoe lang we daar nog voor hebben. Als het aan mij ligt nog wel een tijdje, opsplitsen is wat mij betreft absoluut geen doel op zich, maar een middel om het woon-, werk- en leefklimaat in onze mooie dorpen ook op termijn op peil te houden. Om ontwikkelingen kunnen we uiteraard niet heen. Laten we dat niet alleen in de gemeenteraad uitvechten, maar laten we daar zeker ook onze inwoners bij om raad vragen. Doen jullie mee?