OERRR Eierentocht in het Oisterwijkse bos

Op eerste en tweede paasdag (zondag 1 en maandag 2 april) kun je paaseieren zoeken in het
Oisterwijkse bos! Meestal verstopt de paashaas eitjes van chocolade, maar dit jaar lijken ze op de
eieren van echte vogels. Kun jij ze allemaal vinden?
Als je geluk hebt, vind je misschien toch wel chocolade-eieren. Dat wordt smullen…
Je kunt tussen 11:00 uur en 15:00 uur starten met deze leuke paastocht. De kosten zijn €3,- per
gezin voor leden van OERRR en Natuurmonumenten en €5,- voor niet-leden. De tocht is het leukst
voor kinderen vanaf 4 jaar. Je hoeft je niet van te voren aan te melden. Veel plezier!
OERRR is overal
Een stap buiten de deur, is een stap in OERRR. OERRR is buiten. Buiten waar je altijd iets beleeft en
waar het avontuur naar je glimlacht. OERRR is het jeugdprogramma van Natuurmonumenten dat alle
kinderen van 0 tot 12 jaar zelf de natuur laat ontdekken. Kijk voor alle activiteiten op
natuurmonumenten.nl/agenda

Cursus ‘Aan de slag als compostmeester’

Graag herinneren wij je aan de cursus Aan de slag als compostmeester. Vorig jaar werd al een eerste enthousiaste groep compostmeesters opgeleid en dit jaar start deze opleiding wederom. De Brabantse Milieufederatie organiseert deze cursus in samenwerking met FoodUp! Brabant. De cursus is onderdeel van een cursusreeks over duurzame landbouw, waarin je zelf aan de slag gaat met het verduurzamen van (een onderdeel van) ons voedselsysteem. De reeks bestaat uit meerdere cursussen die los van elkaar te volgen zijn.

Tijdens deze cursus leer je composteren en hoe je dit samen met je buurt kan opzetten. Deze cursus bestaat uit drie avonden en een praktijkdag. Ook organiseren we in het najaar nog een terugkomdag waarbij je nader kan kennismaken met andere compostmeesters die eerder aan de cursus hebben meegedaan en ervaringen kan uitwisselen. De cursus wordt verzorgd door Carolien de Vlaam. Zij heeft eerder verschillende cursussen buurtcomposteren gegeven. Aspecten die tijdens de cursus aan bod komen zijn: hoe krijg je met compost een gezonde bodem? Hoe maak je compost? Hoe organiseer je wijkcompostering (toevoer GFT en afvoer van compost)? Wat is de rol van een compostmeester? En hoe is een verbinding te leggen naar landbouw?

De bijeenkomsten vinden plaats op:
Dinsdag 20 maart, 10 april, 17 april 2018
Tijd: 19.30 – 21.30 uur
Locatie: Natuurmuseum Brabant, Tilburg
Praktijkdag (datum te bepalen in overleg met de deelnemers)
Terugkomdag (najaar, datum wordt nader bepaald)

Sedum, wadi’s, bergbezinkbakken en retentievijvers

Het valt op: steeds vaker en langer enorme stortbuien. Het lijkt bij ons klimaat te zijn gaan horen. Gevolgen? Zeker!
Steeds vaker kunnen riolen de stortvloed niet verwerken met alle gevolgen van dien. Gemeentes bedenken er oplossingen voor maar iedereen kan een bijdrage leveren.

Zorg dat je regenwater ‘vasthoudt’ in je tuin.
Hoe? Dat valt te leren in de cursus ‘Watervriendelijke tuin’, georganiseerd door LNMH i.s.m. Velt. In het kader van deze cursus vond op 24 februari een excursie plaats in Haaren. We bezochten een vijftal plekken waar al goed werkende manieren te zien waren van regenwater ‘vasthouden’.

Een lijstje van aansprekende voorbeelden in het dorp Haaren:
 Parkeervakken met halfopen bestrating in de Lupine. Hierdoor kan meer regenwater in de bodem dringen in plaats afvoer in het riool.
 Een woonhuis dat regenwater heeft losgekoppeld van het riool en regenwater ondergronds opvangt. Het wordt gebruikt voor doorspoelen toilet, wassen en (heel zelden) water geven in de tuin.
 Sedumdaken bij gebouwen van Cello. Ze werken als een spons en geven het water langzaam af.
 Retentievijver achter de kerk. Hier wordt regenwater aangevoerd dat afkomstig is van de Langeweg en de Tiend. We leerden hier dat er een heel apart systeem van riolering achter zit (hemelwaterriool en bergbezinkbakken). Als de vijver te vol wordt, is er een overstort op de Ruysbossche Loop die erachter ligt.
 Bij de Sprankel leerden we dat het regenwater hier niet zomaar op het riool wordt geloosd maar apart wordt afgevoerd. Er is een wadi of overstroomplek gemaakt in geval het riool het water niet kan verwerken. Het water dringt zo de grond in en vult het grondwater aan.
 Ook in de Tiend is een wadi (overstroomplek) aangelegd. Een mooie manier om tijdelijk het riool te ontlasten.

Algemeen gedeeld was de mening dat de gemeente Haaren op dit terrein veel meer doet dan we wisten. Dit zou wat meer bekendheid verdienen!

Cursisten Watervriendelijke tuin

The Festival Company

Bedrijf uitgelicht: The Festival Company

In 2012 richtten Chris Spijkers en Teun Verhagen The Festival Company op. Samen beschikken ze over een gezonde ondernemersgeest, onbegrensde creativiteit en actuele kennis van de festivalmarkt. The Festival Company is voornamelijk online actief en richt zich met name op de festival markt. Deze branche is de laatste jaar razend populair onder jongeren. Vooral in onze regio vinden jaarlijks een aantal grote festivals plaats zoals Rebirth Festival, Intents Festival en Decibel Outdoor.

Bezoekers van deze evenementen zijn gek op party gadgets en festival merchandise. Deze zijn zowel online te bestellen als op festival zelf in de zogenaamde merchandise stands. Denk hier bijvoorbeeld aan festivalbrillen of event merchandise zoals caps en waaiers. The Festival Company bedient de festivalmarkt met deze artikelen en daarnaast ook sfeermakers zoals confetti, LED foamsticks en opblaasartikelen.

Ben jij ook gek op festivals? Kijk dan eens op één van hun websites. Een overzicht van alle websites is te vinden op hun website: KLIK HIER

Huiswerk: ‘Wij makelaars, kunnen het mooi vertellen’.

Deze keer in Huiswerk de taal die makelaars gebruiken op huizenwebsite Funda (bron: Japke-d. Bouwma).

Op Funda zijn slootjes ‘waterpartijen’ en betekent ‘knus’ te klein

Nu ‘genderneutraal’ als meest irritante woord van 2017 werd gekozen (misschien omdat mensen niet willen dat mannen en vrouwen gelijk zijn?) leek het Japke juist leuk eens aandacht te besteden aan de gezwollen taal die makelaars gebruiken. Als Jabke zich neerslachtig voelt, pakt ze huizenwebsite Funda er even bij en ligt ze al snel weer rollend van het lachen op de grond. Samen met veel andere liefhebbers van het genre op Twitter maakte zij de volgende lijst.

Funda heeft de mooiste archaïsche taal. Zo zijn huizen er niet groot, mooi of gezellig, maar ‘royaal’, ‘fraai’ en ‘sfeervol’; zijn er geen slootjes maar ‘waterpartijen’ en heten deurbellen er ‘bellenplateaus’. Ook is er van alles ‘separaat’ in plaats van apart, zoals het ‘separate toilet’. Hulde!

Op Funda is alles enorm groot! Heel mooi vind ik bijvoorbeeld de term ‘bereiken’ als in: ‘vanuit de hal bereikt u (na uren ploegen denk ik dan) de woonkamer’. Overigens stap je zo’n kamer niet gewoon binnen, nee, die ‘betreed’ je en gaat de deur niet gewoon open, maar heb je erdoor ‘toegang tot’ de betegelde badkamer. Maar hoe ver je ook binnen het huis moet lopen, alles erbuiten (‘de gezellige winkeltjes’, ‘de sfeervolle horeca’) is dan weer ‘op steenworp afstand’.

Funda heeft de mooiste eufemismen. Zoals ‘knus’ (écht te klein), ‘heeft lange bewoning gekend’ (uitgewoond), ‘nog helemaal in originele staat’ (ouwe meuk) en de ‘authentieke, historische en karakteristieke details’ (slopen die handel). Heel creatief vond ik ook de ‘beknopte achtertuin’, hoewel dat ook de tuin in de lente kan zijn. Maar het slimst bedacht vind ik: ‘nog helemaal naar eigen smaak in te richten’. Dan weet je dat er écht geen binnenmuur meer overeind staat.
Kamers zijn er niet op Funda, nee, ze ‘bevinden zich’ er, of zijn er ‘gesitueerd’ of ‘gelegen’. Als in een atlas.

Ook tof: de ‘keukenopstelling’. Alsof het een voetbalelftal betreft waarvan de magnetron de spits is. Overigens heeft een huis op Funda geen voorzieningen, nee, het huis ‘beschikt daarover’, of is er ‘voorzien van’.
Een aparte vermelding krijgt het ‘zwevende toilet’. Ik stel me dan altijd een soort mini-ufo voor die je overal in huis volgt tot je hem nodig hebt. Ik kreeg zelfs „een zwevend ontvangst toestel” (geen grap) via Twitter toegestuurd. Dat is een toilet dat, denk ik, al uw behoeften lachend voor u ontvangt.

Dan de gewilde buurt. De kopers vechten erom, denk ik dan. Er zijn overigens ook ‘levendige’ buurten (takkenherrie) en ‘kindvriendelijke’ buurten (waar kinderen de hele dag zonder toezicht op straat lopen te schreeuwen) en dan zijn er natuurlijk buurten „nabij uitvalswegen”. Dat kan betekenen dat je aan een drukke snelweg woont, maar ook dat je uren moet rijden voor je er ééntje tegenkomt, want ja: definieer ‘nabij’.

En dan nog iets bijzonders. En dat is het verschijnsel dat jeuktaal die me elders enorm ergert, op Funda wél ineens lekker klinkt. Zoals ‘Master bed room’ bijvoorbeeld, inderdaad met hinderlijke hoofdletter en spaties, of ‘living’. Maar zelfs het betrekkelijk voornaamwoord ‘welke’, als in ‘de openslaande deuren welke open slaan naar de tuin’ vergeef ik ze. Ik heb geen idee waarom.
Funda maakt me mild, vrees ik.”

‘Wij makelaars, kunnen het inderdaad mooi vertellen, maar wat doen wij nu echt voor u?’

Bel eens voor een afspraak met Van den Hurk Makelaardij: 0411-642828.
Wij delen graag met u onze stijl en visie op de woningmarkt!

de Kleine Meijerij

Op maandag 26 maart 2018 zal de Heemkundekring “de Kleine Meijerij” haar jaarlijkse algemene ledenvergadering houden in “De Voorhof “, het ontmoetingscentrum van de Protestantse Gemeente, Kerkstraat 64 in Oisterwijk (parkeergelegenheid op loopafstand bij het zwembad aan de Vloeiweg / hoek Baerdijk). aanvang vergadering 19.30 uur

Leden van onze vereniging hebben de agenda ontvangen.
Naast de gebruikelijke agendapunten nemen we deze avond afscheid van scheidend bestuursleden Gerrit de Jong (Oisterwijk) en Ad Burgmans (Udenhout) en hopen we als nieuw bestuurslid voor Oisterwijk Peter Smulders te mogen verwelkomen. . Bijzondere aandacht zal er deze avond ook zijn voor de promotionele banner en de beachflag die we recent hebben laten maken en die nu hun eerste vertoning zullen beleven.
Na de officiële ledenvergadering zal ons lid Wim de Bakker om ca. 20.15 een voordracht houden over de Canon van Oisterwijk. Deze canon bevat de hoogtepunten uit de Oisterwijkse geschiedenis van prehistorie tot ver in de twintigste eeuw. Aan de hand van de daarin opgenomen items zoals de motteburcht, de stichting van Oisterwijk, de Petruskerk, oorlog en vrede, handel en industrialisatie vertelt hij over die speciale gebeurtenissen en neemt hij de toehoorder in vogelvlucht mee door de Oisterwijkse historie.

Voor de lezing van Wim de Bakker zijn ook niet-leden welkom. bij de uitleg over de Canon van Oisterwijk. Voor leden is de toegang gratis, niet-leden vragen wij een bijdrage van € 2,00.
Heemkundekring De Kleine Meijerij, opgericht in 1947, heeft als werkgebied Berkel-Enschot, Biezenmortel, Esch, Haaren, Helvoirt, Heukelom, Moergestel, Oisterwijk en Udenhout; www.dekleinemeijerij.nl

Uw stem moet gehoord worden nr. 30

Sinds eind 2014 roept de Belangengroep Toekomst Haaren u op om uw stem te laten horen. U heeft met ons meegedacht en meegepraat en daarmee hebben we met z’n allen veel bereikt: de opsplitsing van de gemeente Haaren is een feit. Maar… we zijn er nog niet. Dat merken we aan allerlei toch wel aparte zaken, die nu weer gebeuren.

Grenscorrectie?
Zo roept de heer Augusteijn (nu tijdelijk-burgemeester van Heusden en destijds procesadviseur namens Gedeputeerde Staten met als opdracht een advies te geven over een DATUM van opsplitsing van de gemeente Haaren) dat het hele gebied van de Loonse en Drunense duinen – dat van oudsher bij Helvoirt hoort – via een ‘grenscorrectie’ naar Heusden zou moeten. Zat er in zijn advies aan de gemeente Haaren een addertje onder het gras? Was het zinnetje ‘om ook Heusden op te nemen als mogelijke gemeente waar delen (de Margriet) van Haaren naar toe zouden kunnen gaan’ geschreven vanuit het perspectief om nu de coup te plegen op driekwart van het grondgebied van Helvoirt? En dat alles met het oneigenlijke argument, dat dan het beheer van het gebied zeer vereenvoudigd zou worden. Betreurenswaardig!

Historische grenzen
De VVD tovert weer een andere aap uit de mouw: afzien van de historische grenzen. Het raadslid uit Biezenmortel zou toch beter moeten weten wat er leeft onder zijn dorpsgenoten. Nergens is ooit te lezen geweest, dat bij opsplitsing afgezien zou worden van de historische grenzen. Wil men weer opnieuw beginnen en traineren of is een raadszetel elders makkelijker te bemachtigen? Gelukkig roeren de inwoners zich hevig.
En nog twee keer heeft u de kans om uw stem te laten horen:
1. Nu op 21 maart kunt u uw stem laten horen door te kiezen voor de partij, die naar uw mening uw wensen en belangen het beste vertegenwoordigt.
2. Later in het jaar als de bewoners gehoord moeten worden over hun wensen bij welke gemeente zij straks willen horen.
Wij begrijpen dat u er ook wel eens moe van wordt; niet gaan stemmen kan betekenen, dat er straks dingen gebeuren, die u niet wilt. Lees en luister goed naar de plannen van de verschillende partijen en maak uw keuze. Op 21 maart heeft u weer een kans om uw stem te laten horen!

Belangengroep Toekomst Haaren 

Optredens in de Tiliander Oisterwijk

Ga-Bie-Jer

Javier Guzman stelt zich opnieuw voor. Hij laat zien dat hij eigenlijk beleefd en goed gemanierd is. Dat hij echt wel zijn woede kan beheersen. Dat in een tijd van spanningen, angst en een hoop geschreeuw, hij juist de koelte weet te bewaren. Dat hij nou eindelijk VERDOMME EEN KEER RUSTIG BLIJFT.
In Ga-Bie-Jer gaat hij niet om zomaar schreeuwen. Javier zal genuanceerd blijven en verhelderend de problemen duiden. Laten we beginnen bij het begin. Ga-Bie-Jer. Zo spreek je het uit.

Ga-Bie-Jer van Javier Guzman is te zien op donderdag 5 april om 20.30 uur in Tiliander te Oisterwijk. Entree €18,50. Voor meer informatie kunt u kijken op tiliander.com of bellen naar 013- 207 3333.

*****************

Hans Aarsman – Precies Andersom

Hans Aarsmans bezigheden laten zich het beste omschrijven als: observeren, fotograferen, tellen en meten.
Zijn fotografische werk is diverse keren te zien geweest in het Stedelijk Museum Amsterdam.
Hij schreef diverse theaterstukken, waaronder een monoloog met Garry Winogrand in de hoofdrol.
Iedere donderdag in de Volkskrant, iedere zaterdag in De Tijd staat de Aarsman Collectie, waarin hij als een detective met een loep boven foto’s hangt.

Precies Andersom wordt een hilarische avond vol onverwachte ontdekkingen. Dingen zitten namelijk vaak anders in elkaar dan je verwacht.

Over Precies Andersom schreef:
De Correspondent: ‘De nieuwsgierigheid en humor spatten van de planken af. Voor de liefhebbers: de stelling van Bayes komt ook langs. Voor de niet-liefhebbers: Aarsman laat zien dat zelfs een suffe statistische stelling hilarisch kan zijn.’
Het Parool: ‘Aarsman is een fijne geek die aanstekelijk vertelt.’
Theaterkrant.nl: ‘Aarsman is een vlotte en geestige spreker, die met zijn observaties geregeld tot fascinerende conclusies komt. Mooi is om hem zo’n analyse live te zien uitvoeren… Aarsman is gezegend met een droogkomisch gevoel voor humor waardoor Precies Andersom bijzonder geestig is.’

Precies Andersom van Hans Aarsman is te zien op vrijdag 6 april om 20.30 uur in Tiliander te Oisterwijk. Entree €18,50. Voor meer informatie kunt u kijken op tiliander.com of bellen naar 013- 207 3333.

Verkiezingsmatinee

Zondagmiddag 18 maart om 14.00 uur in Den Domp

De ouderenverenigingen van onze 4-kernen Biezenmortel, Esch, Haaren en Helvoirt organiseren een open feestelijke bijeenkomst. Daarbij zullen de lijsttrekkers van de vier politieke partijen worden geïnterviewd en met elkaar in gesprek gaan over de laatste vier jaar van onze gemeente.

IS ER DAN NOG WAT TE KIEZEN…….?

We maken er een feestelijke middag van. We vieren namelijk ook dat wij als verenigingen gedurende een reeks van jaren goed hebben kunnen samenwerken en dat we bij het afscheid ook een traantje wegpinken. Om het feestelijk karakter van deze matinee te onderstrepen hebben wij de romantische muzikale ondersteuning aangetrokken van de 2CV-GYPSYJAZZBAND. Zij zullen met hun professionele kwaliteit ervoor zorgen dat u kunt wegdromen en genieten.

Tussendoor worden de lijsttrekkers geïnterviewd. Dat gaat niet over procedures en papier, maar daarover waarvoor de lijsttrekkers in de splitsingsperiode staan. En dat is veel meer dan u misschien denkt. De consequenties van de splitsing zijn groot. De inzet voor de verkiezingen dus ook. In deze unieke formule van muziek en debat bieden wij u een aangename ontmoeting met elkaar en uw vertegenwoordigers.

Wij nodigen u uit om te komen en deze middag met ons tot een feest van betrokkenheid te maken. Wij onthalen u met een kop koffie en gebak. De entree is gratis voor alle belangstellenden. Voor een drankje moet u zelf betalen.

Er is nog veel te kiezen bij de opsplitsing van Haaren

De opsplitsing van de gemeente Haaren wordt nog een heel gedoe. Wie zijn of haar oor te luisteren legt, kan de contouren ontwaren van de nodige grensgeschillen, die de verdeling van de dorpen over de buurgemeenten gaat oproepen. Niet dat de omliggende gemeenten ruzie maken over de grenzen. Neen nog niet; het komt nu nog van binnenuit.
Toen de meerderheid van de opgekomen kiezers in het opsplitsingsreferendum “voor” stemden leek het nog zo duidelijk. Esch naar Boxtel, Biezenmortel naar Tilburg, Haaren naar Oisterwijk en Helvoirt naar Vught. Pas toen de gemeenteraad in december tot opsplitsing besloot, werden de eerste krimpscheurtjes in dit eenvoudige schema zichtbaar. Is het wel zo logisch dat Biezenmortel naar Tilburg gaat? En waar loopt de grens tussen Haaren en Helvoirt eigenlijk. En nu blijkt ook al dat Esch niet onverdeeld voor Boxtel kiest. En dat is nog maar de oogst van een paar weekjes wennen aan de nieuwe werkelijkheid. Dat wordt voor de gemeenteraad nog een taai dossier. En dan heb ik het nog niet over de toekomst van de lopende en gewenste projecten zoals de dorpshuizen, scholen, de locatie van de industrieterreinen, en de gemeentelijke vermogens… Zouden we gewoon achterover moeten gaan zitten en het laten uitvechten door onze buren?

Dat dacht ik niet. Het wordt toch tijd dat we ons ermee gaan bemoeien. 25% van de kiesgerechtigden heeft in feite de opsplitsing bepaald. Dat kwam door de matige opkomst bij het referendum. Je zou kunnen zeggen dat de meerderheid van de minderheid (47% opkomst) de doorslag gaf. In de volgende ronde van besluiten wordt onze toekomst echt bepaald. Het wordt dus menens en tijd dat we ons allemaal op 21 maart bij de stembus melden.

Om daarbij te helpen organiseren de ouderenverenigingen op zondag 18 maart in de middag het FEESTELIJK VIERKERNEN VERKIEZINGSMATINEE. Feestelijk omdat we er geen requiem van willen maken. Dus behalve een lijstrekkersdebat komt er muziek”, gezelligheid en iets lekkers. Deze middag is bedoeld voor alle kiezers jong en oud. Wij organiseren deze middag omdat we vinden dat u niet moet denken: “ik ga niet stemmen, want ze hebben toch alles al besloten”.

Namens de vier kernen,
Norbert Verbraak

Heel Haaren wandelt op 2e Paasdag

Met het Wandelevenement : “Heel Haaren wandelt” op 2 april aanstaande, zetten we graag onze gemeenschap in beweging. Mocht u niet uit Haaren komen dan bent u natuurlijk ook meer dan welkom om aan deze bourgondische wandeltocht deel te nemen.

Tijdens de wandeltocht kunt u genieten van lokale lekkernijen die u worden aangeboden door Haarense ondernemers. Hiermee willen we duidelijk maken dat ons deel van Brabant een bourgondische inslag heeft. Gemoedelijk en gezond genieten zijn voor de inwoners van Haaren belangrijke verworvenheden.

Dit jaar hebben we gekozen voor nieuwe routes. U wandelt door het prachtige natuurgebied de Kampina waar we routes hebben uitgezet van 6, 12 en 22 KM.

De Kampina is een natuurgebied met bos, heide en beekdalen. Dit is een uniek gebied in het hart van de stedendriehoek Tilburg, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. U beleeft, ervaart en geniet op deze wandeldag. Een betere en smaakvollere ontdekking van Haaren is bijna niet denkbaar en u bent nog in beweging ook!

Na afloop is er gelegenheid om onder het genot van een drankje, een hapje en muziek uitgebreid terug te blikken op de wandeltocht.

Praktische informatie:

Datum 2 april 2018 ( 2e paasdag)

Afstanden: 6 km, 12 km en 22 km

Locatie: begin- en eindpunt is bij restaurant Herberg van Boxtel in Haaren

Inschrijven: inschrijven kan tot en met 30 maart via www.haareninbeweging.nl

Starttijden:

22 km start tussen 10.30 en 11.00

12 km start tussen 11.30 en 12.30

6 km start tussen 12.30 en 13.00

Kosten deelname:

5 km : kinderen(<13 jr) € 1,50, volwassenen ( ≥ 13 jr) € 3,00

10 km: kinderen(<13 jr) € 2,00, volwassenen ( ≥ 13 jr) € 4,00

22 km: kinderen(<13 jr) € 2,50, volwassenen ( ≥ 13 jr) € 5,00

Deelname geschiedt op eigen risico.

Voor vragen of opmerkingen kunt u mailen met: wandelen@haareninbeweging.nl