Cameratoezicht in centra van Oisterwijk en Moergestel

In de centra van Oisterwijk en Moergestel wordt gefaseerd cameratoezicht ingevoerd. Dat besluit heeft burgemeester Hans Janssen genomen om de veiligheid van inwoners, en bezoekers van de gemeente te verhogen.

Groot draagvlak
Cameratoezicht draagt bij aan de verhoging van veiligheid. Het speelt een belangrijke rol bij overlast- en criminaliteitsbestrijding. Melders van overlast en slachtoffers van bijvoorbeeld fietsendiefstallen en ramkraken vragen vaak om cameratoezicht. Zij voelen zich daardoor veiliger. Daarnaast is uit burgerpanelonderzoek gebleken dat cameratoezicht in de gemeente Oisterwijk op groot draagvlak kan rekenen onder inwoners. Burgemeester Janssen: “96% van de respondenten geeft aan dat zij cameratoezicht in de openbare ruimte een goede ontwikkeling vinden. Dat is een duidelijk signaal dat ik graag oppak.”

Toezichtgebieden
Het genoemde besluit maakt het mogelijk om cameratoezicht in te voeren. In Oisterwijk is dat gericht op de omgeving van het station (Stationsplein en Spoorlaan), het Lindepark, De Lind, de Dorpsstraat, Stationsstraat en Burgemeester Verwielstraat. In Moergestel zijn de omgeving van het Sint Jansplein en het Rootven aangewezen als cameratoezichtgebied.

De fietsenstallingen bij het station in Oisterwijk zijn sinds enkele jaren al voorzien van camera’s. Deze zijn in februari vervangen door kwalitatief betere camera’s. Bovendien is het cameratoezicht hier uitgebreid waardoor nu ook beelden worden gemaakt van het Stationsplein en een gedeelte van de Spoorlaan. Op de hoek van het gemeentekantoor (aan de kant van de Gemullehoekenweg) hangt sinds de jaarwisseling ook een camera die het aangrenzende deel van het Lindepark in beeld brengt.

Planning
In de week van 2 april wordt een camera bevestigd ter hoogte van Roomer Fashion (De Lind 37) voor toezicht op de winkels en horecazaken aan de noordzijde van De Lind. In dezelfde week wordt ook een camera geplaatst aan het Sint Jansplein in Moergestel ter hoogte van de kruising Rootven/Kerkstraat/Raadhuisstraat.

In de zomer van 2018 gaat de invoering verder met camera’s op de locaties De Lind (t.h.v. het Lindeplein en ter hoogte van Intersport), kruising Dorpsstraat/De Lind/Stationsstraat/ Burgemeester Verwielstraat (met zicht op alle straten) en Dorpsstraat (t.h.v. de Passage).

Aan het einde van het jaar vindt een korte tussentijdse evaluatie plaats. Afhankelijk van de uitkomst van die evaluatie wordt in januari 2019 ook het Lindepark voorzien van camera’s ter hoogte van de Social Sofa, bij de uitkijkpost aan de Voorste Stroom en bij het Stroomdalpad (halverwege Burgemeester Verwielstraat en De Balbian Versterlaan).

Privacy
De privacy van inwoners en ondernemers in het cameratoezichtgebied is gewaarborgd. De camera’s nemen enkel beelden op van de openbare ruimte. Het gebruik van cameratoezicht is wettelijk ingekaderd door de Wet politiegegevens. De Gemeentewet waarborgt de privacy. Er mogen geen beelden worden gemaakt van woningen of andere besloten terreinen. Op de beelden is dan ook alleen de openbare ruimte zichtbaar. Direct omwonenden worden later deze week geïnformeerd met een bewonersbrief.

Blijf verdachte situaties melden!
Burgemeester Hans Janssen roept op om verdachte situaties te blijven melden: “Camera’s zijn een belangrijk hulpmiddel in de bestrijding van overlast en criminaliteit. Toch wil ik graag benadrukken dat de melding of aangifte van onze inwoners ook van groot belang blijft. Daarom doe ik een oproep om verdachte omstandigheden en/of overlast altijd direct te melden bij de politie. Samen maken we Oisterwijk Veilig!”

Waarom uw stem ertoe doet

Als kleine jongen nam mijn vader Ad van Sprang me mee naar Nemelaer. Ik ging daar met veel plezier voetballen en werd onderdeel van de Nemelaer familie. In de pubertijd kwam de KPJ (wat inmiddels is uitgegroeid tot Rebirth) in beeld. Lekker een pilsje drinken op vrijdagavond in het club-gebouw. En zaterdagochtend met een kater op de fiets richting ’t Holleneind om bij Kees Burgmans wat planten te sjouwen. Er moest immers wat verdiend worden om ’s avonds bij Ine en Christ aan de bar te hangen. Het weekend werd steevast afgesloten in de kantine van Nemelaer.

Vervang Nemelaer, de KPJ, Kees Burgmans, Ine & Christ door een andere vereniging, boomkweker of horecagelegenheid en dan staat hier misschien uw jeugd in het Haarense.

De verenigingen, de agrariërs, de horeca en andere ondernemers. Samen met de inwoners van Haaren zorgen zij voor het karakter van ons dorp én de levendigheid in ons dorp.
De aanwezigheid van de juiste voorzieningen voor jong én oud zorgen er voor dat we als dorp kunnen blijven groeien. Zodat de verenigingen en scholen van jonge aanwas blijven voorzien.
Zodat senioren, zoals mijn oma Annie van Sprang, zo zelfstandig mogelijk en op een fijne manier in het dorp kunnen blijven wonen waar ze zijn opgegroeid. Ook als ze specifieke zorg nodig hebben.

Dat is waarom het ertoe doet dat er ruimte is en blijft voor verenigingen om te kunnen doen wat ze willen doen. Zij zijn de sociale ‘lijm’ voor ons dorp. Daar ontmoeten we elkaar, leren we elkaar beter kennen. Helpen we elkaar.

Dat is waarom het ertoe doet dat er in het dorp Haaren gewerkt wordt aan een levendige dorpskern met een geschikt Gemeenschapshuis en de juiste voorzieningen voor jong én oud.
Dat is waarom we ondernemers in Haaren moeten koesteren en moeten zorgen dat bestemmingsplannen, ook in het buitengebied, toekomstbestendig zijn.
Dit alles tijdig afgestemd en in samenspraak met de buurgemeente, zodat we niet voor verrassingen komen te staan.
En dat is waarom het ertoe doet dat u woensdag 21 maart gaat stemmen en uw stem laat horen.
Kies woensdag voor de toekomst van Haaren.

Namens Samenwerking ’95 zet ik me hier graag voor in.
Met circa 200 stemmen kan ik plaatsnemen in de Raad. Daarom vraag ik om uw voorkeurstem.

Ga stemmen op 21 maart!

Het CDA Haaren gaat zich de komende periode inzetten Voor sterke dorpen die we goed gaan doorgeven! Dit hebben we uitgewerkt in een programma met een tiental speerpunten.

Sterke dorpen zijn vitaal, levensvatbaar, duurzaam en hebben een eigen identiteit. Het CDA zet zich in om de dorpen(met het omliggende buitengebied) goed door te geven: behouden en vasthouden wat goed is, vernieuwen en oppakken wat er niet is. Het CDA Haaren zet zich in om de zaken die daarvoor van belang zijn geregeld te hebben, voordat de herindeling een feit is. Dat betekent ondermeer dat de bestemmingsplannen (zeker ook voor het Buitengebied) actueel moeten zijn. Daarnaast dienen de voorzieningen in alle kernen op orde te zijn. Openbare ruimten (straten, fiets- en voetpaden) liggen er dan goed bij en er zijn dan voldoende duurzame en passende woningen voor de inwoners. Diegene die ondersteuning nodig heeft om mee te kunnen blijven doen in de samenleving, dienen deze te krijgen.
Met een evenwichtig team van 8 kandidaat-raadsleden en een sterke achterban, die er voor ù zijn, beloven wij u dat we de dorpen goed gaan doorgeven. Uw belangen dienen wij, ook nà de herindeling. Het CDA is vertegenwoordigd in alle omliggende gemeenten, in de provincie Noord Brabant, op landelijk en Europees politiek niveau. Onze contacten op deze niveaus gebruiken we als dat voor het bereiken van de doelen nodig is.

Kijk voor ons programma en een korte profielschets van onze 8 kandidaten op: www.CDAHaaren.nl

Wij gaan ons de komende raadperiode inzetten om de belangen van de Haarense inwoners zo goed mogelijk te vertegenwoordigen. Zaken regelen die geregeld moeten worden en, voor na de herindeling, de Haarense belangen zo goed mogelijk in de nieuwe gemeenten te laten landen.
Laat uw stem niet verloren gaan en ga woensdag 21 maart stemmen! En heeft u er vertrouwen in dat het CDA het beste uw belangen kan vertegenwoordigen,
stem dan Lijst 3!

Ans Beijens,
Lijsttrekker CDA Lijst 3

Carine Blom: Dorpen aan zet!

Carine Blom – Progressief’96: dorpen aan zet!

Wat gaat u woensdag stemmen? Hopelijk bent u niet vergeten dat Progressief ’96 jarenlang als enige partij voor de opsplitsing van de gemeente was. U gaf ons in meerderheid gelijk. Andere partijen roepen dat ze veel gerealiseerd hebben. Maar de meeste zaken waren al lang in gang gezet en hadden sneller gekund. Er waren te veel ruzies en rechtszaken tegen inwoners. Haarendael kostte tonnen aan advocaten terwijl dit met Cello sámen opgelost moet worden. De reconstructie van de N65 ging de verkeerde kant uit en moet nu snel worden zoals ú het wil. De dorpen moeten straks meer over hun eigen zaken te zeggen hebben. Geen achterkamertjespolitiek. Liever een open dialoog met u. Want niemand weet beter wat er speelt in een dorp dan degene die er woont. Mogen wij woensdag op u rekenen? Dan beloof ik u dat u ook ná 21 maart op ons kunt rekenen! Kijk hieronder naar mijn videoboodschap.

Carine Blom, Progressief’96
www.progressief96.nl

LEVENSGROTE KIJKDOOS TOONT ONTWERP MONSEIGNEUR BEKKERSPLEIN, HAAREN

Op woensdag 21 maart onthult wethouder Eric van den Dungen een levensgrote kijkdoos waarin vanaf dat moment het ontwerp voor het nieuwe Monseigneur Bekkersplein in Haaren voor iedereen te zien is. De kijkdoos staat op de hoek van het Mgr. Bekkersplein en is de komende maanden op werkdagen tijdens kantooruren geopend.

Ontwerp in samenspraak met inwoners en ondernemers
Het ontwerp voor het her in te richten Mgr. Bekkersplein kwam tot stand in samenspraak met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Tijdens een ontwerpfestival in juni 2017 en een vervolg daarop in september, kon iedereen meedenken en adviseren over de inrichting van het plein. Bij het ontwerp is zo goed mogelijk rekening gehouden met de wensen die tijdens beide bijeenkomsten werden geuit.

De schop in de grond
Naar verwachting wordt het plein vanaf het najaar onder handen genomen. In de tussenliggende periode worden enkele onderdelen van het ontwerp nog verder uitgewerkt, waaronder het ontwerp van de nieuw te realiseren kiosk. Totdat de schop in de grond gaat is de kijkdoos toegankelijk voor alle geïnteresseerden.

Oproep aan hondenbezitters

Het platteland nodigt met zijn uitgestrekte groene velden en bossen uit tot een mooie wandeling. De wegen tussen de landerijen, de wandelpaden langs maisvelden, akkers en weiden met grazend vee vormen een uitgelezen gebied om een frisse neus te halen voor wandelaars en hun trouwe viervoeter.

Neospora
De parasiet Neospora caninum geldt wereldwijd als een belangrijke veroorzaker van abortus onder runderen, waarbij de vrucht in de baarmoeder wordt afgestoten. De hond fungeert als gastheer van deze parasiet. De hond wordt er niet ziek van, maar hij brengt het wel via zijn ontlasting over op runderen.
Door het eten van gras of kuilvoer, dat vervuild is met ontlasting van honden, nestelt de parasiet zich in de koe en veroorzaakt daardoor het verwerpen van het ongeboren kalfje. Deze wetenschap leidt tot toenemende bezorgdheid en schade bij rundveehouders.

Honden zijn welkom maar graag aan de lijn
De agrarische sector staat positief tegenover recreatie en toerisme in het buitengebied, maar vraagt wel uw medewerking om het besmettingsgevaar bij koeien zoveel mogelijk te voorkomen. Dit kan door uw hond aan te lijnen en er zo voor te zorgen dat uw hond geen ontlasting achterlaat in de weilanden en op het maisland. Loslopende honden kunnen ook voor overlast zorgen als ze achter het vee of in het wild levende dieren aangaan. Vooral bij schapen en reeën vallen daardoor regelmatig slachtoffers.
Weilanden zijn privé-eigendom en we vragen u dit te respecteren. Loop dus niet met de honden in de weilanden, ook niet als ze zijn aangelijnd. Beperkt u tot de opengestelde wegen en paden

Wat kunt u doen?
• Honden ook in het buitengebied aanlijnen
• De hond zijn behoefte laten doen in de wegberm of op andere plaatsen waar koeien er niet mee in aanraking kunnen komen
• Alleen wandelen op opengestelde wegen en paden.

De agrariërs danken u alvast voor uw medewerking!

21 maart: verkiezingen gemeenteraad en Raadgevend Referendum WIV, u komt toch ook?

21 maart: verkiezingen gemeenteraad en Raadgevend Referendum WIV,
u komt toch ook?

• Alle balies zijn tot 19.00 uur open, maakt wel even een afspraak;
• Diverse presentaties in de hal;
• Na 21.00 uur presentatie van de voorlopige verkiezingsuitslag;

Openbare zitting Hoofdstembureau 23 maart 10.00 uur
Op vrijdag 23 maart vindt de openbare zitting van het hoofdstembureau plaats. Dan maakt het hoofdstembureau de definitieve verkiezingsuitslag bekend. De zitting vindt plaats in het gemeentehuis van Haaren. U bent allen van harte welkom.

De verschillende processenverbaal liggen daarna tot 29 maart ter inzage.

Beëdiging nieuwe raadsleden
Op 29 maart worden de nieuwe raadsleden beëdigd tijdens de raadsvergadering, aanvang 20.00 uur.

Nemelaer weet weer wat winnen is

Nemelaer-FC Tilburg 4-1.

Met FC Tilburg als tegenstander komt Nemelaer een ploeg tegen die knap al een fiks aantal punten bij elkaar heeft verzameld. Met overwinningen op de 2 koplopers hebben ze laten zien eea in hun mars te hebben. Nemelaer start enthousiast echter krijgt na de openingsfase maar zeer moeizaam grip op de gasten. FC Tilburg is het meest dreigend. Naarmate de 1e helft vordert wordt Nemelaer weer iets sterker. Een perfecte pass van Gijs van Baast wordt door Joeri Vugts subliem aangenomen. Joeri passeert zijn tegenstander en knalt vanaf 17 mtr hard binnen. 1-0 (25). Kort voor de thee is het Gijs die het net weet te vinden. Na een mooi balletje van Giel van de Ven komt hij alleen voor de doelman en scoort beheerst. 2-0 (44).

Na de pauze toont Nemelaer steeds meer zelfvertrouwen wat ook wordt beloond. De doelman weet een kopbal van Daan vd Brand nog te pareren maar in de rebound knalt Maikel Diepens toch binnen. 3-0 (53). De wedstrijd lijkt gelopen. Onnodig krijgen de gasten toch weer enig perspectief. Een terugspeelbal heeft te weinig snelheid en Saez is er als de kippen bij om de bal over de uitkomende Kamile de Jong te tikken. 3-1 (59). Nemelaer blijft beter en weet dat ook in kansen om te zetten. Uiteindelijk is het Giel die de eindstand bepaald. Op aangeven van Gijs knalt hij knap binnen. 4-1 (82). Met nog 2 min te spelen zien we een vervelende overtreding van Allach die gedecideerd door de zeer goed leidende J. Bezemer met direct rood van het veld wordt gestuurd. Nemelaer weet weer wat winnen is en gaat met enig vertrouwen a.s. zondag op bezoek bij HVCH.

Judoka’s Team Coolen naar Nederlands Kampioenschap tot 15 jaar

Op zondag 18 maart werd in Gilze het Districtskampioenschap Judo tot 15 jaar gehouden. Dit is een belangrijk toernooi omdat de prijswinnaars van dit toernooi zich plaatsen voor het Nederlands Kampioenschap Judo tot 15 jaar wat wordt gehouden op zaterdag 7 april in Leek.

Foto: vlnr Kiki Puts en Danée Bolijn.

Team Coolen had 11 deelnemers aan het Districtskampioenschap waarvan zeven Judoka’s zich hebben geplaatst voor het Nederlands Kampioenschap. Kiki Puts en Stan van Riel werden eerste. Mano Vanblarcum werd tweede. Derde plaatsen waren voor IJsbrand Kloover, Danée Bolijn, Cesar Costante en Jaïd Cornelia. Sam Houwing en Luc Vogten verloren helaas de wedstrijd om de derde plaats van een teamgenoot.

De komende weken zullen de wedstrijdtrainingen staan in het teken van de voorbereiding op het Nederlands Kampioenschap zodat de Judoka’s daar een gooi kunnen doen naar een podiumplaats.
Team Coolen wenst alle deelnemers heel veel succes en vooral veel plezier.

Voor meer info over locaties en trainingstijden www.teamcoolen.nl of bel met Vincent Coolen (06-43010228)