Beeldende kunstenaars en dieren.

Voor het tweede jaar gaat de Droomtuin achter Kasteel Nemerlaer te Haaren open in het zomerseizoen, ongeveer einde April. Iedere Zondag is die bijzondere plek dan toegankelijk voor het publiek. De belangstelling in het eerste jaar was plezierig groot. Er was werk te zien van kunstenaars uit het hele land.En er werd ook aardig verkocht!

Zijn er nog beeldende kunstenaars, die DIEREN als buitenkunst kunnen scheppen? Voor het komende seizoen is dat onze wens. We willen voornamelijk “buitenkunst-dieren” laten zien aan de bezoekers van onze Droomtuin. We kunnen nog een of twee “buitenkunstdieren-kunstenaars”enkele plaatsen daar aanbieden. Laat je werk b.v. via e-mail zien. We wachten af. (carolevos@gmail.com)

Platform wil te kappen populieren A2 hier houden

Als er bomen gekapt worden, dan kan het hout maar beter een duurzame bestemming krijgen in Nederland dan een laagwaardige ergens op de anonieme wereldmarkt. Met dat idee is een groep ondernemers en maatschappelijke organisaties in Het Groene Woud gestart met het platform www.wehoudenjulliehier.nl
Dat het platform juist nu is gelanceerd, is geen toeval maar ingegeven door het nieuws over de aanstaande kap van 1.750 markante populieren langs de A2, tussen Liempde en Best. De initiatiefnemers vinden net als vele anderen, dat de mooie bomen een mooie Nederlandse toepassing verdienen. Zo dragen ze in hun tweede leven bij aan een meer circulaire economie. De opzet van het platform wordt onder meer ondersteund door Nationaal Landschap Het Groene waarin alle regionale gemeenten, waterschappen en terreinbeheerders participeren.

Bouwinitiatieven en houtbehoefte
‘Met www.wehoudenjulliehier.nl dagen we architecten, bouwbedrijven, woningbouwcorporaties en andere professionals die veel met hout werken uit ons te tippen over hun behoefte aan populierenhout’, vertelt mede-initiatiefnemer Job Wittens. Op een interactieve kaart worden alle bouwinitiatieven (en houtbehoefte) bijgehouden om de vertaalslag te maken naar de te vellen bomen.

Aanbod en vraag samenbrengen
‘Nog deze maand velt Rijkswaterstaat de eerste 57 bomen. Als we weten dat er vraag is, en weten in welke maat het hout gezaagd zou moeten worden, kunnen we Rijkswaterstaat benaderen met de vraag om het aan ons te verkopen. De partners binnen het platform zorgen dan voor de verwerking en levering op maat.’
Wittens beschouwt het online platform als een pilot. Mocht er voldoende vraag zijn naar het populierenhout uit Het Groene Woud, dan is het zomaar denkbaar dat ook de dit najaar te kappen 1.700 bomen later terug te vinden zijn in de Nederlandse huizen, bedrijven en instellingen.

t Haarens Buutje

Prijswinnaars van de open Regiomix op

woensdag 21-03-18 met 60 spelers:
1 Ben Heutink Boxtel 3, +30
2 Kees vd Plas Haaren 3, +26
3 John Walter Boxtel 3, +21
4 Truus vd Heijden Boxtel 3, +19
5 Henk v Breemen Haaren 3, +19
6 Beer Westerhuis Reeshof 3, +17
7 Henk vd Oetelaar Vught 3, +16
8 André Teulings St. M.gestel 3, +15
9 Frits Waldschmit Tilburg 3, +14
10 Jan v Hooft Haaren 3, +13
11 Ria v Breugel Boxtel 3, +12
12 Jo Hanegraaf Den Bosch 3, +11

Zie ook www.haarensbuutje.nl

Zomertijd

In de nacht van zaterdag 24 maart op zondag 25 maart gaan we weer over op de zomertijd. Om 02.00 uur zetten we de klok een uur vooruit. We verliezen dus een uurtje slaap.

Zomer- en wintertijd, waarom doen we dat ook alweer? Dit is ooit bedacht om het energieverbruik te verminderen. Met de zomertijd is de periode dat het s’ochtends licht is terwijl je nog slaapt, korter. In de avond is het langer licht, waardoor je minder snel lampen hoeft aan te doen. Het twee keer per jaar verzetten van de klok is echter al jarenlang een discussiepunt.

In de nacht van zaterdag 27 oktober op zondag 28 oktober 2018 gaat de Wintertijd weer in en zetten we de klok weer een uurtje terug.

Oproep, kent u de slachtoffers?

BHIC, Brabants Historisch Informatie Centrum. vraagt u hulp. Door middel van een filmpje vragen ze u medewerking bij het opsporen van gegevens over slachtoffers uit de oorlogstijd.

Dankjewel !! 21 maart was een mooie lentedag !!

We hebben er een zetel bij: van 3 naar 4 zetels.
Dank aan de kiezers die op het CDA hebben gestemd.
In Biezenmortel, met 2 lijsttrekkers die in Biezenmortel wonen, was het CDA zelfs de allergrootste partij !!
In Haaren en in Helvoirt hebben we goed gescoord.
In Esch helaas niet, daar wordt massaal op Samenwerking ’95 gestemd.
Onze felicitaties gaan naar Progressief ’96, want zij zijn met 5 zetels de grootste partij geworden. Maar nu gaan de onderhandelingen voor een coalitie van start.

Met dit fantastische team hebben we deze klus geklaard.
Wij hebben het vertrouwen van u als kiezer gekregen.
Wij zijn trots op U en gaan voor u aan de slag:
“voor sterke dorpen die we goed gaan doorgeven !!
Jullie horen nog van ons !!
Dankjewel.

Ans Beijens
Lijsttrekker CDA

 

Bedankt.

Bedankt voor het vertrouwen en de maar liefst 395 stemmen! Op zo’n fantastisch resultaat had ik niet gerekend!
Bedankt voor alle steun en bemoedigende woorden, reacties en schouderklopjes.
Volgende week wordt de nieuwe Raad geïnstalleerd en begint voor mij en de rest van de Raadsleden het echte werk. De laatste raadsperiode van de Gemeente zoals we die nu kennen. De opmaat van een nieuw begin voor Haaren.
Lokale politiek gaat over jou en mij. Hoe we ervoor zorgen dat het leuk leven blijft in ons dorp. Omdat ik het belangrijk vind om uit te leggen waar we mee bezig zijn, zal ik regelmatig een update plaatsen op mijn pagina https://www.facebook.com/tomvsprang.
Meld je aan en praat mee. Het gaat om de toekomst van JOUW Haaren.

Progressief’96: dank

Bedankt voor al uw stemmen en vertrouwen! Wij zijn ontzettend blij met het geweldige verkiezingsresultaat: 5 zetels! We gaan de komende jaren ontzettend ons best doen om ook voor de toekomst van onze dorpen een goed resultaat te halen. Daar hebben we u bij nodig. We rekenen op u!

Carine Blom, Progressief’96

Einde gemeente, einde lokale omroep

Gisteren, tijdens de uitslagen avond van de gemeenteraadsverkiezingen, was heel media Haaren in het gemeentehuis aanwezig. Zo ook de mannen van Loha, (Lokale Omroep Haaren, kanaal 48) en al gauw ging het over wat de lokale omroep gaat doen na de opsplitsing. Vincent van Brunschot, de drijvende kracht achter deze zender, was er heel duidelijk in. “Als de opsplitsing een feit is houd de omroep op te bestaan.

De zendmachtiging van Loha is gekoppeld aan de gemeente Haaren en als die er niet meer is zijn wij ook klaar”, aldus Vincent. Het zal zo wel zijn, vervolgde hij, dat er contact door sommige gezocht gaat worden naar omroepen in omliggende dorpen, daar zijn de medewerkers uiteraard vrij in. “Ik ga met pensioen en stop er dan mee”, merkte Piet Kuipers, cameraman van Loha, op. Samenvoegen bij b.v. Boxtel, Oisterwijk of Vught, dacht Vincent dat niet aan de orde was.