Thema-avond SENIOREN zijn de TOEKOMST

Wanneer: 12 maart 2018 van 20.00 uur tot 22.00 uur,  Waar: Gemeenschapshuis Den Domp, Haaren

Onderwerp: Wat kan de politiek doen om te zorgen dat ouderen ook
mee kunnen blijven doen in de veranderende samenleving?

Ouderen vormen een steeds groter deel van onze samenleving. Op 1 januari 2018 was van de gemeente Haaren 22 % 65 jaar of ouder(29 % was 60 jaar of ouder). Dit percentage neemt de komende jaren alleen maar toe.

Afgelopen jaren zijn er talloze maatregelen getroffen die invloed hebben op deze groep.
U kunt daarbij denken aan:
• aanpassingen op het gebied van maatschappelijke ondersteuning (huishoudelijke hulp en andere voorzieningen).
• het langer zelfstandig blijven wonen, aanscherping van de criteria voor toelating in zorginstellingen.
• afschaffen van de Wet Hillen (afschaffing vrijstelling eigen woningforfait voor degene die hun hypotheek hebben afgelost).

Sprekers:
• Norbert Verbraak, voorzitter KBO afdeling Haaren
• René Peters, lid CDA fractie Tweede Kamer
• Marianne van der Sloot, voorzitter CDA fractie Provinciale Staten
• Ans Beijens, lijsttrekker CDA Haaren

Iedereen is van harte welkom !!!

D66 wil dat Vught taken van Haaren vervroegd overneemt

D66 Vught wil dat de ombouw van de N65 bij Helvoirt nog voor de gemeentelijke herindeling ambtelijk wordt overgenomen door Vught. Dat geldt ook voor de dienstverlening aan de burgers, zoals het ophalen van huisvuil tot de zorgtaken in het kader van de WMO.

D66 vindt dat zo snel mogelijk wordt begonnen met ”de ontvlechting zodat het voor iedereen een zachte landing wordt.”
Als reden voor de vervroegde overname van taken noemt D66 de verwachting dat een deel van het personeel de opsplitsing niet afwacht en een andere baan zoekt.

D66 is onlangs gaan praten met inwoners van de Distelberg en de Margriet, zo staat te lezen in een persbericht van de partij. D66 laat weten ook voorstander te zijn van respectering van de historische grenzen tussen de dorpen: voeg Helvoirt 100 procent bij Vught, schrijft D66 waarbij wel gekeken moet worden naar de wensen van de inwoners.
D66 is voorstander van opsplitsing van de gemeente Haaren op 1 januari 2021. De partij wijst erop dat uit een peiling drieënhalf jaar geleden in Helvoirt al bleek dat dit dorp graag bij Vught wil.

Aktiviteiten LNMH en IVN

Excursie mossen

Op zondagochtend 11 maart organiseert IVN afdeling Oisterwijk in samenwerking met LNMH Haaren een excursie met als onderwerp mossen.
Onder leiding van IVN gidsen komt u tot de ontdekking dat mossen niet alleen die vervelende dingen zijn die uw gazon verpesten! Ze zijn heel mooi als je goed kijkt. Bovendien zijn er heel veel soorten en het zijn overlevingskunstenaars.
11 maart een mooie dag om van het voorjaar te genieten! U bent van harte welkom om aan deze gratis excursie deel te nemen.

Tijd: 10.00 uur
Vertrek vanaf Proeflokaal Bregje, Moergestelseweg 123, Oisterwijk.

 

IVN lezing over milieuwetgeving op 15 maart in Oisterwijk

Op donderdag 15 maart zal Cees Pasmans een lezing houden over de milieuwetgeving groen en grijs.
Bij de groene milieuwetgeving moet je denken aan de Wet Natuur en alles wat daarmee in verband staat om de leefbaarheid in ons mooie land op alle plaatsen zoveel als mogelijk in stand te houden dan wel te verbeteren. Wij leven met ongeveer 18 miljoen mensen op een klein stukje land, waarbij onder meer rekening gehouden dient te worden met diverse zaken zoals wonen, industrie, landbouw, energie, transport en milieu.
De grijze wetgeving gaat vaak over bedrijven en andere zaken waarvoor een vergunningsplicht geldt en waarvoor ook diverse wetten zijn gemaakt om vergunningen te kunnen handhaven.
Cees zal vanuit onze vereniging IVN een vertaalslag maken van wat je zoal tegen kunt komen in ons leefgebied en met welke wetgeving je dan te maken hebt.
De gratis lezing zal worden gehouden in de Voorhof, Kerkstraat 64 in Oisterwijk en begin om 20 uur.
U bent van harte welkom.

7e editie trialoog-filmvoorstelling: Liefde

Dit jaar alweer voor de 7e keer: de trialoog-filmvoorstelling van Metgezel in zingeving. 3 films voor €10,- met welkomstdrankje én nabespreking. Deze keer is het thema van de films ‘Liefde’. Film 2 en 3 zijn op 12 en 22 maart.

De 2e film uit de serie is ‘La vie d’Adele’ en gaat over de 15-jarige Adèle die verliefd wordt op de jonge blauwharige Emma. Een ontroerende over de een eerste grote liefde. Deze film draait op maandag 12 maart.

Retour en Bourgogne
De 3e en laatste film uit de serie is ‘Retour en Bourgogne’. 2 broers en een zus proberen samen de wijngaard van hun familie draaiende te houden als hun vader op sterven ligt. Deze film draait op donderdag 22 maart.

Locatie en tijd
Beide films zijn 2 keer te zien in De Voorhof, Kerkstraat 64 Oisterwijk. De middagvoorstelling begint om 14.00 uur en de avondvoorstelling om 19.30 uur. De zaal gaat een half uur eerder open. Een los kaartje kost €4,-.  Film duurt wel 3 uur en 7 minuten

Het thema
Liefde kent vele vormen. De romantische liefde, liefde voor kinderen en/of kleinkinderen, liefde voor familie, vrienden of dieren. Maar ook liefde voor jezelf of de dingen die je graag doet. Hoe helpt liefde bij het goed oud worden? Metgezel in zingeving ontdekt het graag met u.

Theateravond
Vrijdag 13 april is in Tiliander de theateravond met lezing ‘Het geheim van de liefde’. Gastsprekers zijn Désanne van Brederode (schrijfster) en Prof. Dr. A. Vansteenwegen (auteur van de bestseller ‘Liefde is een werkwoord’).

Meer informatie
Kijk voor meer informatie over de trialoog-filmvoorstelling op www.metgezelinzingeving.com. Of bel (013) 211 05 33 (mevr. Wil van Egmond) of (06) 134 169 42 (Jan Daem).

Opening waterontdekplek de kikkertuin op boomfeestdag

Woensdag 14 maart is het eindelijk zover: alle leerlingen van basisschool Willibrordus in Esch openen De Kikkertuin. De Kikkertuin is de naam van de bijzondere, educatieve waterontdekplek die achter de school en dichtbij de Essche Stroom ligt. Deze plek maakt onderdeel uit van de aangelegde natuurzone langs de Essche Stroom. De opening wordt gecombineerd met de 61e viering van de Nationale Boomfeestdag. De basisschoolkinderen uit Esch mogen zelf de aanplanting van De Kikkertuin verzorgen. Daarmee staat voor hen de gehele woensdagochtend in het teken van natuurontwikkeling en samenwerken. Als afsluiting geven watergraaf Peter Glas en wethouder Eric van den Dungen van de gemeente Haaren om 12.00 uur het officiële startsein, vanaf dan mag er in De Kikkertuin gespeeld én ontdekt worden. Iedereen is hierbij van harte welkom.

De Kikkertuin
Het grote stuk grasland achter de Willibrordusschool is een echt paradijsje geworden. Niet alleen voor kinderen, maar ook voor dieren en planten. De waterontdekplek bestaat uit twee delen; een deel dat voor publiek toegankelijk is en een deel dat echt alleen is bestemd voor ontwikkeling van natuur. De leerlingen van de school hebben bijgedragen aan het ontwerp van het speelgedeelte. Al in 2014 is hiermee gestart. Toen hebben de kinderen, van groep 1 tot groep 8 indrukwekkende maquettes gemaakt van hun ideale water- en natuurplek. Ook is de leerlingenraad een dagje mee op excursie geweest naar een natuurspeeltuin in Oisterwijk. Alle wensen en ideeën heeft Landschapsarchitect Kees Ykema vervolgens omgezet tot een definitief ontwerp. Dit ontwerp is gepresenteerd aan de school en de directe omwonenden. Het is enorm enthousiast ontvangen. Dankzij aannemer Jan van den Boomen ligt er nu een poel met een houten vlonder van waaraf de kinderen waterbeestjes kunnen scheppen. Zij hebben een uitkijkpunt van boomstammen, een speelboom en een waterpomp aangelegd.

Prijsvraag
De Kikkertuin is de nieuwe naam van de waterontdekplek. De naam is bedacht door Séline Witlox. In mei 2016 schreef Waterschap De Dommel, samen met de gemeente Haaren, een prijsvraag uit voor alle leerlingen van de school. Met de vraag: verzin een nieuwe, mooie naam voor de waterontdekplek. De jury koos uit 85 inzendingen de naam die Séline had ingestuurd. Zij heeft daarmee een bijzondere prijs ontvangen en mag tijdens de opening op 14 maart het informatiebord onthullen.

Boomfeestdag en opening De Kikkertuin
Woensdag 14 maart is de Nationale Boomfeestdag. In de gemeente Haaren wordt dat in Esch gevierd. Bijzonder is dat alle leerlingen mee mogen helpen en dat zij hiermee zelf de laatste hand leggen aan de inrichting van De Kikkertuin. Naast het aanplanten zijn er verschillende workshops. Zo maken de kinderen een natuurwandeling en werken ze samen aan een wensboom, een groot insectenhotel en vogelhuisjes. Dit gebeurt in samenwerking met vrijwilligers zoals de bijenhoudersvereniging St. Ambrosius, natuurvereniging LNMH en Stichting Samen Bezig.
De ochtend wordt afgesloten met de feestelijke opening van De Kikkertuin. Dit officiële moment vindt plaats om 12.00 uur en duurt tot 12.30 uur. Hierbij zijn ouders en omwonenden ook uitgenodigd.

Stapstenen
De opgave om de oevers van de Essche Stroom natuurvriendelijk in te richten was in Esch best ingewikkeld. Omdat de huizen en tuinen direct aan de beek liggen, is hier te weinig ruimte om de beek te laten meanderen. Door dit gebrek aan ruimte zijn er echter unieke initiatieven ontstaan. De oplossing was om zo dicht mogelijk in de buurt van de Essche Stroom enkele kleine natte natuurgebiedjes in te richten, met poelen, houtwallen en loofbosjes. Die gebieden zijn voor dieren en planten ‘stapstenen’ naar aangrenzende natuurgebieden. In Esch zijn er drie van dit soort stapstenen aangelegd: de waterontdekplek achter de Willibrordusschool, ’t Haventje bij de Haarensebrug en het Essche loopje ten noorden van de Runsdijk. Aannemer Jan van den Boomen is op 8 januari gestart met de werkzaamheden uit en verwacht deze eind april volledig af te ronden.

Samenwerking en financiering
Het project wordt financieel mede mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Brabant. De gemeente Haaren draagt financieel bij aan de realisatie van ’t Haventje. De gemeente neemt na de aanleg het eigendom over van een deel van ’t Haventje en een deel van de waterontdekplek.

Gemeentehuis Haaren: ook tijdens de verkiezingen ontmoetingsplek !

Tijdens eerdere verkiezingsdagen maakte u graag gebruik van de verlengde openingstijden van de verschillende balies in het gemeentehuis.

Daarom zijn ook bij de komende Gemeenteraadsverkiezingen en referendum Wiv:

ALLE BALIES OP 21 MAART OPEN VAN 8.00 TOT 19.00 UUR

Dit betekent vaak een gezellige drukte in het gemeentehuis, waar inwoners elkaar tegenkomen en bekenden elkaar ontmoeten. Tijdens de openingstijden van de stembureaus in het gemeentehuis en dus de balies trakteren we u daarbij graag op een kopje koffie!

Zijn alle balies geopend?
Ja, u kunt voor alles terecht. Het maakt niet uit met welke vraag of voor welk product. Zo kunt u:
· een paspoort aanvragen;
· een uittreksel van de burgerlijke stand halen;
· informatie vragen over uw bouwplan;
· een bestemmingsplan of bouwplan raadplegen;

U moet wel eerst een afspraak maken. Dit kan via ‘www.haaren.nl > een afspraak maken’ of u belt met onze Gemeentewinkel (0411) 62 72 82.

Presentaties in de hal

Ook dit jaar willen we aandacht schenken aan bepaalde projecten binnen onze gemeente. Zoals bijvoorbeeld onze meldingsapp Fixi: hoe geeft u nog eenvoudiger uw melding door aan de gemeente?

Stemmen kan overal
Inwoners van onze gemeente kunnen in elk stembureau stemmen. Als inwoner van Esch, Biezenmortel en Helvoirt kunt u er ook voor kiezen om in het gemeentehuis in Haaren te stemmen. U kunt dan meteen gebruik maken van de openstelling van alle balies en onder het genot van een kopje koffie de presentaties bekijken.

Presentatie verkiezingsuitslag

U bent ook van harte welkom om na 21.00 uur aanwezig te zijn bij de presentatie van de verkiezingsuitslag. Dit vindt plaats in de raadzaal van het gemeentehuis.

TOT ZIENS OP 21 MAART!

Als de boekenweek begint……

Het CPNB-thema van de boekenweek, die a.s. Zaterdag, 10 Maart, begint,is dit jaar “Natuur.” En natuurlijk speelt kasteel Nemerlaer daar op in. Waarmee precies? Dat kan iedereen zien, die op Zondagen tussen 11-4 uur ‘s middags het kasteel bezoekt.Behalve natuur-kunst zijn er ook nog andere exposities: b.v. over de geschiedenis van het kasteel in de blauwe kamer en in het torenkamertje met foto’s van vroeger en nu. Ook de overige kamers hebben veel interessante objecten.Voor kinderen is er altijd een extra actie met een klein verhaal èn kans op een kadootje uit de schatkist. En dat alles voor 5 Euro per persoon,-pinnen kan niet-,. waarmee het restauratie-plan van de Nemerlaer weer een stukje dichterbij komt.Daarom is iedere bezoeker heel welkom in dit mensvriendelijk kasteel voor kasteelvriendelijke mensen.

Heel Helvoirt bij Vught

Progressief’96, het CDA en Samenwerking’95 vinden dat heel Helvoirt bij Vught moet komen na de opsplitsing van de gemeente Haaren. Alleen de VVD heeft in zijn verkiezingsprogramma staan dat alles van Helvoirt boven ruwweg de Zandley bij Heusden moet, en alles onder de N65 bij Haaren moet en naar Oisterwijk mag gaan. De VVD houdt daaraan vast, zo bleek tijdens het lijsttrekkersdebat van vrijdag in Den Domp in Haaren.

De lijsttrekkers werden tijdens het debat gevraagd zich duidelijk uit te spreken over de toekomstige grenzen. Alle partijen vinden wel dat bewoners voorstellen mogen doen voor grenscorrecties en dat daar goed naar gekeken moet worden. Grote groepen bewoners schreven de gemeente dat de noordhelft en de zuidkant van Helvoirt bij de rest van het dorp moeten blijven en naar Vught horen te gaan. Eén bewoner uit de noordoosthoek van de Margriet heeft de gemeenteraad echter een brief gestuurd dat hij liever bij Drunen/Heusden aansluit dan bij Vught.

Het gemeentebestuur van Heusden is daar volgens Progressief’96 op ongepaste wijze mee op de loop gegaan en heeft besloten dat de inzet is om het hele Helvoirtse deel van de Loonse en Drunense Duinen bij Heusden te voegen. Doel zou zijn: beter natuurbeheer in het Nationaal Park. Progressief’96 vindt dat onzin. Carine Blom (P96) tijdens het debat: “Waarom zou het gemeentebestuur van Vught niet goed voor de natuur kunnen zorgen? En voor welk probleem zou die annexatie dan een oplossing zijn?”

Voor beter beheer van het natuurgebied moet je juist niet naar het noorden en Heusden kijken, vinden de progressieven, maar naar het zuiden en het oosten. Hier moet het ‘Van Gogh National Park’ zich ontwikkelen, met aansluitingen tussen de Loonse en Drunense Duinen, De Kampina en Oisterwijkse Vennen, de Moerputten, de IJzeren Man en het Bossche Broek in het oosten. Zo kan straks het wild zich over een veel groter gebied verplaatsen. Dat lijkt Progressief’96 een mooie taak voor Vught.