ONDERZOEK JEUGDHULP BINNENKORT VAN START

Iedereen die op dit moment jeugdhulp ontvangt of heeft ontvangen in 2016, ontvangt deze maand (mei 2017) een vragenlijst. De gemeente is verantwoordelijk voor de jeugdhulp en wil graag weten hoe de hulp ontvangen en vooral ook ervaren wordt. De deelname is vrijwillig. De gemeente roept iedereen op om mee te doen, want met de resultaten kan de inzet van onze jeugdhulp verbeterd worden.

Inhoud onderzoek
De vragen gaan over de hulp die kinderen / jongeren ontvangen via de Jeugdwet. Denk aan hulp of begeleiding thuis of bij een zorgaanbieder, dagopvang, residentiële (crisis)opvang, pleegzorg of dyslexiezorg. Het invullen kan via een webadres met een inlogcode en duurt ongeveer 10 minuten.
Ook schriftelijk invullen is een mogelijkheid.

Zorgvuldig en anoniem
Het onderzoeksbureau Dimensus verwerkt de resultaten. Gemeenten in de regio Noordoost Brabant zorgen ervoor dat dit onderzoek wordt uitgezet onder cliënten die in 2016 zijn verwezen voor inzet van jeugdhulp door het Basisteam Jeugd & Gezin (BJG). Het onderzoek is anoniem en de antwoorden worden zorgvuldig en vertrouwelijk behandeld. Deelname aan dit onderzoek heeft dan ook geen gevolgen voor de hulp die cliënten nu of in de toekomst ontvangen.

Vragenlijst voor ouder(s)/verzorger(s)
Voor kinderen tussen de 13 en 15 jaar oud ontvangen de ouder(s)/verzorger(s) ook een verzoek om de vragenlijst in te vullen. Het is de bedoeling dat zowel de kinderen als hun ouder(s)/verzorger(s) beiden de vragenlijst invullen.

Hulp bij het invullen
De vragenlijst mag samen met (één van) de ouders/verzorgers worden ingevuld. Of met iemand anders, zoals een familielid, kennis, hulpverlener of leraar.

Meer informatie
Via het onafhankelijk onderzoeksbureau Dimensus, bereikbaar via tel. 0800-020055.

WANDELEXCURSIE LANGS 11 VENNEN

IVN SAMEN MET LNMH

Op donderdag 25 mei (Hemelvaartsdag) organiseren IVN Oisterwijk en LNMH Haaren hun jaarlijkse 11 vennentocht. Dit is een wandelexcursie door de bossen en langs 11 vennen onder leiding van een IVN natuurgids, die u onderweg onder andere vertelt over de flora en fauna, naamgeving en ontstaansgeschiedenis van de vennen en andere wetenswaardigheden uit de natuur.
In dit jaargetijde kunt u genieten van de opkomende (bloeiende) planten en de vele verschillende kleuren groen van de bomen die dan in het blad zijn of komen. U kunt ook genieten van de verscheidenheid aan bossen en vennen die Oisterwijk zo bekend hebben gemaakt en van de watervogels die op de vennen voorkomen.

De wandelexcursie start om 9.30 uur bij de hoofdingang van het bezoekerscentrum Groot Speijck aan de Van Tienhovenlaan 4 in Oisterwijk en duurt tot ongeveer 12.30 uur. Stevig schoeisel wordt aanbevolen omdat u op sommige paden last kunt ondervinden van boomwortels. U bent van harte welkom en deelname is gratis.
Wilt u zelf uw familie of bedrijf (teamuitje) eens gaan wandelen onder leiding van een IVN natuurgids op een door u gewenste plaats en tijdstip of deelnemen aan publieksexcursie en/of lezing, ga dan naar de websites van www.ivnoisterwijk.nl of www.lnmhhaaren.nl.

EEN BONTE SLINGER KRONKELT ZICH DOOR HAAREN

Al 42 jaar kronkelt op 1e Pinksterdag een bonte slinger van honderden kramen door het centrum.
De Haarens Jaarmarkt is bekend vanwege de eerste klas goederen: fruit, vis, bloemen en vele, vele goede standwerkers met de allernieuwste snufjes!
Fietsonderdelen, schoenen, make-up, lekkere hapjes, een tafelkleed of een heel mooi jurkje of jasje voor dochter of zoon. Een visje of ijsje maar zeker ook mooie tafelkleden, handdoeken, sokken, bijouterieën, tassen en riemen.
Voor één euro entree vanaf 12 jaar, waant de bezoeker zich in één groot warenhuis waar werkelijk van alles te koop is én men volop kan slenteren over de gezellige markt.
De Haarense middenstanders openen op 1ste Pinksterdag ook deuren en terrassen.
De organisatie heeft volop parkeerplaatsen maar kom gerust ook met de fiets!

De markt begint om 10.30 uur en duurt tot 16.30 uur.

OPHEFFINGSUITVERKOOP

Bij Kringloop “Komt Goed” in Vught

Van vrijdag 26 mei tot en met zaterdag 10 juni: ALLES VOOR DE HELFT VAN DE PRIJS
Van woensdag 14 tot en met zaterdag 17 juni: ALLES VOOR € 1,00 p/st.
Dus tot ziens bij: Kringloop Komt Goed|Baarzenstraat 1A Vught
Wij zijn geopend op woensdag, vrijdag en zaterdag Van 10.00 uur tot 17.00 uur
Let op: extra opening op donderdag 15 juni

WETHOUDER KEURT EIGEN ONTHEFFING GOED

Wethouder Eric van den Dungen heeft als waarnemend burgemeester een ontheffingsvoorstel voor zichzelf ondertekend.
Het is voor politici een must om alle schijn van belangenverstrengeling te voorkomen. Op het moment dat je iets voor je neus krijgt wat jezelf aan gaat, blijf je daar ver van weg. Dan laat je anderen dat behandelen en geef je duidelijk aan waarom; althans, zo is gebruikelijk en een algemeen gehanteerde regel.

Wethouder van den Dungen woont in Waalwijk, maar is wethouder in Haaren. Voor wethouders is het vereist dat ze in hun gemeente wonen. Hij heeft daarvoor eerder tweemaal een ontheffing gekregen. Die ontheffing moet jaarlijks verlengd worden. De wethouder zou bij verhuizen onevenredige schade leiden. Wat die persoonlijke omstandigheden zijn staat niet vermeld.
Het voorstel voor die ontheffing gaat via het college naar de gemeenteraad. De burgemeester is voor de afhandeling van deze ontheffing verantwoordelijk. In afwezigheid van de Haarense burgemeester, die normaal een dergelijk document ondertekent, heeft Van den Dungen zelf zijn handtekening onder het voorstel geplaatst.

Bron: Oisterwijk nieuws

HAARENS BUUTJE 19 mei

Winnaar van de maandelijkse onderlinge mix en van de Wim Otten-beker op maandag 15 mei met 40 spelers werd Joke Koenraad. De prijzen waren voor:
1 Joke Koenraad 3, +29
2 Broer vd Ven 3, +29
3 Harrie Koenraad 3, +28
4 Frans Swaans 3, +23
5 Jan v Pelt 3, +22
6 Kees vd Sande 3, +22
7 Paulien v Abeelen 3, +21
8 Annie Roozen 3, +12
Ondanks de tropische hitte op woensdag 17 mei waren er toch nog 42 spelers die het aandurfden om mee te doen met onze wekelijkse regiomix. Uitslag:
1 Ben v Casteren Boxtel 3, +30
2 Thom Brocken Boxtel 3, +24
3 Mia de Bruijn Dongen 3, +23
4 Adri Verhoeven Drunen 3, +22
5 Bart Hubers Haaren 3, +15
6 Erik Jansen Boxtel 3, +13
7 Ludo Mennen Boxtel 3, +10
8 Kees vd Plas Boxtel 2, +19
9 Kees v Riel Haaren 2, +15
— Cor Bertens Boxtel poedel
Zie ook www.haarensbuutje.nl

GULDENBERG: “HOTEL MET ZORGARRANGEMENTEN”

Vandaag lanceert Guldenberg Hotel & Brasserie in samenwerking met Vivent Het Andere Wonen het nieuwe concept ‘Hotel met Zorgarrangementen’. Hierdoor is het voor Guldenberg vanaf heden mogelijk om mensen met een somatische of psychogeriatrische hulp-of zorgvraag te ontvangen.

Op de foto: v.l.n.r. – Ron Cretier (Eigenaar, Guldenberg Hotel & Brasserie) – Bob van Kuijck (Eigenaar, Guldenberg Hotel & Brasserie) – Bob de Beer (Manager Omzorgen, Vivent Het Andere Wonen) – Arno van den Berg (Directeur, Vivent Het Andere Wonen) – Jan Witmer (Directeur, Guldenberg Hotel & Brasserie)
“Wij bij Guldenberg willen een hotel zijn voor iedereen. Hiervoor hadden we wel mogelijkheden om mensen te ontvangen die rolstoelafhankelijk waren, maar mensen met een zorgvraag konden niet bij ons terecht” vertelt Jan Witmer directeur van Guldenberg. Door een vleugel met verouderde kamers te verbouwen en zo in te richten dat het mensen kan ontvangen die intensieve zorg nodig hebben, hoopt Guldenberg de deuren open te zetten voor deze doelgroep. “De zorg zal worden ingevuld door Vivent Het Andere Wonen” vervolgt Witmer, “wij zagen een fit tussen de visie van Het Andere Wonen en de manier hoe wij de zorg wilden invullen.”
“Wij merkten dat mensen met een functiebeperking graag ‘gewoon’ op vakantie willen gaan zonder daarvoor in een apart zorghotel te zitten” vult Arno van den Berg directeur Vivent Het Andere Wonen aan. “Mensen met en zonder zorgvraag kunnen door deze constructie met elkaar vakantie vieren. Het is zelfs mogelijk om als mantelzorger een bed in de verbouwde kamer bij te zetten. Ons doel is dat met ons concept de zorgvraag niet meer wordt gezien als beperking.”
De gasten worden door de samenwerking tussen Guldenberg en Het Andere wonen compleet ontzorgd. Wanneer gasten met een zorgvraag zich melden bij de Guldenberg, en de kamer is de desgewenste periode vrij, worden de gasten telefonisch teruggebeld door Het Andere Wonen om samen met een professional de zorgvraag in te vullen. Zo proberen beide partijen de gast al meteen het vakantiegevoel te bieden.
Meer informatie is te vinden op www.guldenberg.nl, www.hetanderewonen.nl of via 0411-642424

Voor de BROCHURE KLIK HIER

VERTROUWEN…

Lokale politiek moet dicht bij de inwoners staan, daarvoor is het in het leven geroepen. Dicht bij de mensen betekent voor Progressief 96, dat je inwoners in je gesprek betrekt en verantwoording aflegt waarom je het besluit neemt wat je neemt. Niet alleen achteraf maar zeker ook in de aanloop naar je besluit. Dat is voor Progressief 96 de betekenis van Transparant en Zorgvuldig.

In Haaren wordt door het college en de meerderheid van de gemeenteraad ook veel geroepen over Transparantie en zorgvuldigheid. Helaas lijken zij een andere betekenis aan deze woorden te geven.

Wat betreft Transparantie en Zorgvuldigheid:
Steeds meer wordt er bij de gemeenteraad van Haaren in kleine, besloten groepjes vergaderd. Wat dan vervolgens naar buiten komt zijn conclusies, maar de oordeelsvorming krijg je niet mee. Hierdoor kan je ook niet beoordelen of de besluiten op legitieme gronden tot stand zijn gekomen. En dit niet-openbaar vergaderen is er in de gemeente Haaren al een paar jaar aan het insluipen. Een paar recente voorbeelden: in het overleg van de fractievoorzitters waar eigenlijk alleen bepaald wordt wat er op de agenda van de raadsvergadering komt, wordt steeds geprobeerd om andere zaken ook maar meteen af te tikken. Let wel: deze bijeenkomst is besloten, het komt dan niet meer in de openbare raadsvergadering aan de orde. Over het dossier Haarendael is de afgelopen jaren niets openbaar besproken. Veel inwoners voelen zich bij dit onderwerp betrokken en zij hebben recht op alle relevantie informatie vinden wij. Helaas lijken de andere raadsfracties en het college hier anders over te denken. Progressief 96 heeft al vanaf het begin aangegeven dat dit niet acceptabel is en heeft dan ook niet aan deze overleggen deelgenomen. Maar het gaat verder…

In de perikelen rondom de opsplitsing van de gemeente Haaren gaat de door het college en de meerderheid van de raad ingezette weg van niet-openbaar zaken bespreken voort. Was er voorheen nog een klankbordgroep van inwoners, nu niet meer (kwam niet goed uit denken wij.) Het proces dat nu gevolgd wordt zou transparant zijn, dat is wat de meerderheid van de raad in hun motie en ook in hun brief naar de Provincie roept. Maar juist hier zijn de afgelopen tijd de nodige misstappen begaan. Waar Progressief 96 voorstander is van een open en eerlijke discussie, gaan de andere partijen die discussie steeds opnieuw uit de weg. En zijn zelfs boos als wij zaken wel openbaar willen bespreken.

Wat vervolgens gebeurt:
1. Er wordt geroepen dat er geen tijd is voor een openbare vergadering. Voor bespreking van het Plan van Aanpak voor de Toekomst Haaren maar ook bij vragen vanuit de provincie. Dit is ook waarom Haaren steeds op de laatst mogelijke dag gereageerd heeft op vragen vanuit de Provincie, in tegenstelling tot de buurgemeenten die wel tijd vrijmaakten om openbaar te overleggen. Blijkbaar is het verschil tussen geen tijd hebben en geen zin hebben niet bij de andere fracties doorgedrongen. En zien ze geen verschil tussen niet willen en niet kunnen.
2. Ze zeggen dat zaken besproken zijn (bv Plan van aanpak toekomst Haaren). Het probleem bij het gebruik van dit woord -bespreken- is dat het twee dingen kan betekenen:
a. Ik noem iets
b. Ik wissel gedachten uit over iets.
Wij, Progressief 96 houden ons aan de tweede betekenis: gedachten uitwisselen. Maar de rest van de raad en het college bedoelt: we hebben het genoemd en dus is het besproken. Tja dan wordt het wel heel makkelijk: dan is eigenlijk alles al wel een keer besproken en zijn ze klaar.
3. Vergaderingen vinden plaats achter gesloten deuren en in een kleine afvaardiging van de raad. Wel zo makkelijk, kan je daarbuiten ook niet aangesproken worden op wat je zegt en vindt. Het is niet te controleren. Je houdt zo ook inmenging van de inwoners ver buiten de deur. Probleem opgelost!
4. Er wordt gezegd dat sommige zaken niet in de raad besloten hoeven te worden want “ze” weten toch al wat de meerderheid van de raadsleden wil…

Dit laatste argument, ‘we’ hebben de meerderheid is eigenlijk nog wel het meest gebezigde en helaas ook het meest gevaarlijke van de gang van zaken in de gemeenteraad van Haaren. Zo verlaat je namelijk de democratie en glij je richting dictatuur: een kleine groep beslist, minderheidsstandpunten worden niet meegenomen, verantwoording wordt niet afgelegd, je bent niet controleerbaar en als iemand daar iets van vindt word je boos.
Een nieuw dieptepunt was dat onlangs stukken aan de raadsagenda zijn toegevoegd na afloop van de raadsvergadering, en er door het college in diverse media gedaan werd alsof de stukken behandeld waren (zie punt 3. Betekenis van Besproken). Toegeven dat het niet handig was, en de stukken eraf laten halen is niet in ze opgekomen. Dat riekt naar geschiedvervalsing, omdat het op die manier lijkt dat er punten in het openbaar zijn besproken (gedachten uitgewisseld en besluit over genomen), terwijl daar geen sprake van is geweest. En erger: er wordt ook vrolijk naar stukken en de datum van de vergadering verwezen, zelfs naar besluiten van het college die nergens terug te vinden zijn in besluitenlijsten.

In april 2016 is besloten tot opsplitsing op termijn. In die vergadering is door Progressief 96 gevraagd of ze echt kiezen voor opsplitsing en echt achter de rapporten staan en de inbreng van de inwoners, of dat ze deze formulering slechts gebruiken om later de zaak af te kunnen blazen. “Nee, hoe durfden we dat te veronderstellen!” In maart 2017,een klein jaar later, wilden 4 van de 5 fracties opeens opnieuw bekijken of opsplitsing wel noodzakelijk is?! Zorgvuldigheid is hier niet te vinden.

Er wordt vaak gesproken over vertrouwen. Er is weinig vertrouwen in politici, maar het lijkt er op dat een groot deel van de Haarense politici ook weinig vertrouwen heeft in de eigen inwoners laat staan in zichzelf. U – als inwoner – verdient beter! Wij zullen ons ervoor blijven inzetten alle relevante informatie in belangrijke kwesties boven water te krijgen en u als inwoner zo volledig mogelijk te informeren.

Progressief 96

GODFRIED BOMANS EN…DROOMTUIN.

Zaterdag 20 mei om 3 uur worden in Kasteel Nemerlaer te Haaren, twee nieuwe exposities geopend, die vanaf Zondagmiddag, 21 Mei iedere Zondag te bezichtigen zijn. Dit in het kader van het 50-jarig bestaan van de Stichting Kasteel Nemerlaer.

Godfried Bomans.
In het kasteel is een bijzondere tentoonstelling te zien van de veel gelezen en geliefde auteur Godfried Bomans, vrij jong aan een hartaanval verleden in 1971. Nog steeds genieten verrassend veel -ook jonge mensen- van zijn humor. De tentoonstelling kwam tot stand mede dankzij het Godfried Bomans Genootschap.
Die middag zullen de musici Ad van Drunen (Oisterwijk) en Leo Silvius(Vlissingen) ook enkele composities met eigen teksten van Bomans laten horen.Zij zullen ook eigen muziek op teksten van Carole Vos laten horen bij het openen van :

De droomtuin.
Voor de eerste keer kan het publiek kennis maken met de-wordende- “Droomtuin” achter het kasteel. De wei, waar jarenlang alle mogelijke dieren woonden en veel kinderen speelden, ziet er nu heel anders uit dan in die voorbije tijd. Hele stukken wildgroei zijn gespaard gebleven, met brandnetels en al, ten behoeve van vlinders, libellen, bijen, vogels en egeltjes. Omringd door het z.g. onkruid staan verrassenderwijs hier en daar keramische, roestvrijstalen en houten kunstwerken van een aantal kunstenaars. Verder zijn er tafeltjes, stoeltjes en bankjes. Dankzij een milde gave van de Peppelhoeve, een hovenier en tuincentrum in Oedenrode, beginnen er kleurige bloemperken te ontstaan.

50 jaar Stichting Kasteel Nemerlaer.
Beide activiteiten vinden plaats ter ere van het 50-jarig bestaan van de Stichting Kasteel Nemerlaer, die in 1967 werd opgericht o.m. door de schrijver/historicus/kastelen-fanaat Anton van Oirschot en zijn vrouw. Het echtpaar trok dat jaar in het volkomen verwaarloosd kasteel, waar geen enkele vorm van comfort te vinden was: geen water, geen gas, geen elektra. Ratten waren er genoeg. Men zakte overal door de vloeren en deuren vielen om als ze aangeraakt werden.
Vanaf 1967 is er onafgebroken gewerkt met de bedoeling: “ Van Kasteel Nemerlaer een mensvriendelijk kasteel te maken voor kasteel-vriendelijke mensen.” En dit gebeurde en moet nog verder gebeuren via exposities, verhalen-rondleidingen, verhuur van ruimten, kinderfeesten, spookverhalen-sessies, theater, muziekuitvoeringen en creatieve begeleiding van mensen, die iets bijzonders te vieren hebben.

De bewoners van Kasteel Nemerlaer beschikken over enkele èchte vrijwilligers, die met hart en ziel toegewijd meewerken aan de pogingen om dit culturele erfgoed te behouden voor het nageslacht èn uiteraard ook voor iedereen, die nu leeft !