HAARENS BUUTJE 15 september

Deze week hebben we definitief afscheid moeten nemen van Joke van der Linden. Samen met haar man Frans is ze jarenlang een geliefd lid geweest van onze club. Niet alleen was ze een actieve petanquespeelster, maar ze deed ook veel vrijwilligerswerk, zoals bijvoorbeeld de verzorging van de bloemen in de kantine We zullen Joke zeker missen en we wensen Frans en de kinderen alle sterkte toe die zij nodig zullen hebben na dit verlies.

De prijswinnaars van de regiomix op woensdag 13-9-2017 met 57 spelers zijn:
1 Kees vd Plas Boxtel 3, +33
2 Albert vd Sande Boxtel 3, +23
3 Jan v Pelt Haaren 3, +18
4 Annie v Breemen Haaren 3, +12
5 Set de Jong Boxtel 2, +23
6 Toon Leduc Haaren 2, +16
7 Harrie v Tilborg Tilburg 2, +13
8 Harrie Koenraad Haaren 2, +13
9 Pierre Kisters Haaren 2, +11
10 Henk de Kort Haaren 2, +11
11 Tijn Pijnenburg Udenhout 2, +10
12 Leo Smits Haaren 2, +10

Ladies’ day was ook dit jaar weer een groot succes. 74 dames, al dan niet verkleed en met of zonder hoed gingen met elkaar de strijd aan. Helaas moest er binnen gespeeld worden vanwege de regen. Deze keer geen etenswaren als prijzen, maar leuke dingen waaronder een echte (plastic) poedel als poedelprijs. Uitslag:
1 Ria Kuis Helvoirt 3, +28
2 Henny vd Kamp Tilburg 3, +27
3 Joke Schippers Rijen 3, +23
4 Rieki v Zon Ammerzoden 3, +19
5 Riet vd Bruggen Haaren 3, +19
6 Ria vd Heuvel Schaijk 3, +19
7 Riet v Riel Cromvoirt 3, +19
8 Annie v Breemen Haaren 3, +17
9 An vd Bosch Cromvoirt 3, +16
10 Gonnie v Esch Haaren 3, +15
11 Corrie v Pijnenburg Haaren 3, +15
12 Leny v Loon Haaren 2, +16
13 Sjaan Leduc Haaren 2, +12
14 Gonnie v Drunen Drunen 2, +12
15 An vd Boomen Netersel 2, +10
16 Lie Michielsen Netersel 2, +10
17 Mien Quist Rijen 2, + 9
18 Joke Goris Haaren 2, + 9

Zie ook www.haarensbuutje.nl

GroeneWoudGlas start met uitvoering van de werkzaamheden

Tot 18 september nog aanmelden voor buitengebied Haaren

In afwachting van de toetsing van de vergunningsaanvraag binnen de nieuwe telecomwet die begin oktober zal worden vastgesteld door burgemeester en wethouders van Haaren staat de coöperatie GroeneWoudGlas niet stil. Ze zijn volop bezig met de voorbereidingen voor de aanleg van een glasvezelnetwerk in het hele buitengebied van de gemeente Haaren. Binnen enkele weken wordt een POP kast geplaatst in de buurt van de N65 van waaruit iedereen zal gaan worden aangesloten, maar aanmelding voor het normale tarief kan maar tot 18 september.

Vele honderden inwoners uit Haaren hebben al getekend voor een glasvezelaansluiting via het burgerinitiatief GroenewoudGlas. Bij voldoende belangstelling kunnen ook de dorpen Biezenmortel en Esch glasvezel krijgen. Met de aansluiting is zeer snel en betrouwbaar internet, digitale tv en telefonie mogelijk en diverse andere diensten zoals (camera-)beveiliging, educatie en zorgdiensten (denk aan zorg-op-afstand). Vooral de goede digitale verbinding kan zo de sociale samenhang versterken en dat past voor 100% in de doelstellingen van de coöperatie: ‘het versterken van de leefbaarheid van het buitengebied’.

Tot 18 september kunnen belangstellenden in het buitengebied van kern Haaren zich nog aanmelden bij de coöperatie. Dit kan door op www.midden-brabantglas.nl onder het kopje aanmelden de gevraagde gegevens in te vullen. Of door te bellen naar Jan Verstijnen uit Helvoirt, telnr. 06-5142 2976

Opsplitsing, het verkeer en de brug in Esch

De brug in Esch zou vervangen worden – eindelijk! – maar nu toch nog weer niet.
Al jaren is er onderhoud nodig en al decennia weet men dat de kom van Esch eigenlijk niet opgewassen is tegen het huidige verkeer. De straten in Esch zijn ontstaan in een andere tijd en niet berekend op de huidige aantallen en soorten verkeer. Al jaren wordt hierover gepraat: door inwoners, experts, tijdens de Dorpsontwikkelingsplannen, in speciale commissies, inwonersplatforms, ga zo maar door.
Even terug naar de brug, die kwam en toch weer niet. Want het college wil eerst weer gaan praten over het verkeer. Aanpakken en een oplossen wordt wederom op de lange baan geschoven. Er wordt eerst weer gepraat, gekeken, de inwoners worden opnieuw gehoord of het echt zo erg is, er wordt een ander bureau op gezet, er worden nieuwe plannen ontwikkeld; dezelfde stappen opnieuw en opnieuw. En ondertussen is er de volgende generatie en nog steeds is er geen goede brug en blijft de verkeersafwikkeling knellen.

Deze werkwijze van uitstel na uitstel, een nieuwe optie bekijken of een oude opnieuw doorspitten is precies wat er sinds 2009 (en al eerder) gebeurt met betrekking tot een oplossing voor de werklast van de gemeente Haaren. De gemeente Haaren is te vergelijken met een klein dorp: oude, inmiddels te smalle straten waar steeds meer zwaar verkeer doorheen moet naast fietsers en voetgangers, kleine kinderen en kwetsbare ouderen. Ook bij het proces van opsplitsing zien we steeds een nieuw onderzoek, een ander bureau, een plan, een besluit en dan toch weer niet. Ze weten dat het zo niet langer gaat, maar hèt besluit wordt steeds opnieuw uitgesteld: Ambtelijke samenwerking, ambtelijke fusie, herindeling? Of toch even niks, toch zelfstandig? En vervolgens meteen de vraag, hoe we alsnog het werk kunnen verstouwen (vergelijk: het verkeer door te smalle straten). Toch ambtelijk samenwerken? Ambtelijke fusie? Opsplitsen? Etc.

Dat er iets moet gebeuren is duidelijk! Maar de echte beslissing blijft uit. Het blijft bij praten over, en uitstellen, en ondertussen hopen dat er geen ongelukken gebeuren. Dit geldt zowel voor een verkeersoplossing in Esch als voor de toekomst van de gemeente Haaren. De oplossing ligt er! Het enige dat nodig is, is de moed om de knoop door te hakken. Zowel voor een nieuwe weg in Esch als voor nieuwe aansluitingen voor alle dorpen van (nu nog) gemeente Haaren.

Kies voor de oplossing: Kies op 4 oktober voor opsplitsing!

Carine Blom
Progressief 96

Een-en-twintig, twee-en-twintig…..

Deze twee getallen zullen de Haarense ondernemers en hun gasten die op maandag 11 september het InnoSportLab Gymnastische Sporten in ’s-Hertogenbosch bezochten niet snel vergeten. In een live demonstratie legde Yuri van Gelder uit dat hij de zogenaamde houdingselementen in de ringen twee seconden moet volhouden.

En dat de juryleden beoordelen of het twee seconden is door zelf mee te tellen: “één-en-twintig, twee-en-twintig” (en ook: “ein-und-zwanzig, zwei-und-zwanzig“ of: “twen-ty-one, twen-ty-two” want de jury is internationaal bij grote wedstrijden). Dat dit subjectief is en dus gevoelig voor fouten zal iedereen snappen. Het InnoSportLab heeft onder leiding van de Helvoirtse ondernemer Maurice Aarts een einde gemaakt aan die subjectiviteit met de uitvinding van de ‘Smart Rings’. Met dit meetsysteem wordt de volhoudtijd nu objectief gemeten en zichtbaar gemaakt op een beeldscherm. Yuri van Gelder vertelde hoe blij hij is met dit systeem: “het wordt zo veel eerlijker en dat is in mijn voordeel, want ik kan die houdingselementen altijd goed volhouden”.

Naast de demonstratie van Yuri van Gelder kregen de ondernemers een rondleiding door De Plek, de grootste gymnastische trainingslocatie van Europa (met meer dan 12.000 m2 trainingsoppervlak) en uitleg van Maurice Aarts over andere innovaties en de samenwerking hierin met de sporters en hun coaches, het bedrijfsleven en de wetenschap. De deelnemers waren verrast om te zien en te horen wat er allemaal bij komt kijken in de topsport en hoe klein het verschil tussen een medaille en plek 6 of 8 kan zijn. Naast topsporters waren er die middag veel kinderen en jongeren enthousiast aan het trainen; daar begint het natuurlijk allemaal mee. Met nieuwe kennis op zak verlieten de Haarense ondernemers en hun gasten De Plek en zetten ze de avond voort bij Restaurant In ‘t Groene Woud. Een heerlijk diner en gezellig samenzijn; met dank aan de goede zorgen van ons medelid Ton Pijnenburg en zijn medewerkers.
Ps. van 2 tot/met 8 oktober vindt in Montréal het WK turnen plaats; dit jaar nog zonder de ‘Smart Rings’. Dus kijk en tel zelf mee als een volleerd jurylid: “één-en-twintig, twee-en-twintig….”.

Gemeenschappelijke uitdagingen verbinden!

Weloverwogen kiezen tijdens de inwonersraadpleging op woensdag 4 oktober

Op 4 oktober wordt duidelijk of de inwoners van de gemeente Haaren vinden dat de gemeente zelfstandig blijft of wordt opgesplitst. Om een vergelijk te maken tussen de gemeente Haaren en haar buurgemeenten is net voor de zomervakantie een brochure bezorgd op alle adressen binnen onze gemeente. Hoewel veel onderwerpen (portretten) momentopnamen zijn, krijgt de lezer wel een goed beeld van de onderlinge verhoudingen.

Wij hopen dat u de brochure heeft doorgenomen en dat u op 4 oktober een doordachte keuze maakt. Onthoud goed: naast de verschillen tussen de Haarense dorpskernen zijn er ook veel gemeenschappelijke uitdagingen: denk aan het landschappelijk schoon, de toename van toerisme, de verduurzaming in brede zin, de groei van het aantal senioren en de aantrekkelijkheid voor jonge mensen.

Bezint eer ge begint!
De toekomst van de gemeente Haaren is aan u! Wat ons betreft is er geen reden om ontevreden te zijn over onze gemeente. Haaren kenmerkt zich door een goed voorzieningenniveau, heeft een fijn woonklimaat, er is betrokkenheid vanuit het gemeentebestuur en de financiële positie van de gemeente is goed.

Een (voorlopig) gemeenschappelijk Haaren
Om uiteindelijk grotere en daarmee professionelere gemeenten te krijgen, die berekend zijn op het grotere takenpakket, is het verstandig om gebruik te maken van alle aanwezige kennis en ervaring deze informatie te bundelen. Opsplitsing is daarvoor niet de beste oplossing.

Door NU op te splitsen worden de dorpskernen “uitgeleverd”. De ontvangers, onder andere Vught en Oisterwijk, gaan er professioneel gezien niet of nauwelijks op vooruit. De toevoeging van een enkele dorpskern leidt niet tot een beter functionerende gemeente, evenmin is een beter voorzieningenniveau of beter woonklimaat te verwachten.

Om tot een toekomstbestendige gemeente te komen, adviseren wij het bestuur van de gemeente Haaren om een nauwe samenwerking en/of een fusie met andere gemeenten in de omgeving te onderzoeken. Dat is uiteindelijk het doel: vanuit professionaliteit en met kracht met elkaar samenwerken.

Ons advies ten aanzien van de toekomstdiscussie is dan ook onveranderd: kies voor een (voorlopig) zelfstandige gemeente Haaren!

Personen, in willekeurige volgorde, die dit artikel ondersteunen:
Adri van Haaren, Tom de Bok, Frans Denissen, Albert van de Wiel, Coen Opsteeg, Theo van de Ven, Jurgen Vlassak, Job van den Hurk, Bennie van de Wiel, René van Baast, Jos Denissen, Eric van Spaandonk, Helmoed Janssen, Dirk van de Ven, Martien Bekkers, Peter Michels, Toon Oerlemans, Marcel Denissen, Conny van de Ven, Iris van de Wiel, Anneke Oerlemans, Jolanda van de Wiel, Henny Pijnenburg, Carol van de Wiel, José Vlassak, Manon van de Wiel, Nico Krijbolder, Roel van de Wiel, Esther Michels, Karin van Spaandonk, Marlou van de Wiel, Michel den Otter, Henk Schuurmans, Willem van Roessel, Annerie Smits, Nellie Simons.

ANIMO STREETDANCE EN GYM

Inmiddels zijn wij op dinsdag weer gestart met de jongens- en meidengym en vanaf a.s. woensdag (13 september) starten we weer met de Streetdance lessen! Wij willen uiteraard graag iedereen de kans geven om eens een proefles te volgen en er zijn nog een paar plekjes vrij. Dus…..heeft jouw kind wellicht interesse in Streetdance of gym, dan kun je in de maand september gratis proeflessen laten volgen! Meld jouw kind vlug aan en doe maximaal 3 lessen gratis mee!

Stuur voor meer informatie en aanmeldingen voor de Streetdance-lessen een mail naar ingridvandrunen@hotmail.com. Voor Streetdance geldt overigens dat instroom na september helaas niet mogelijk is tot 1 januari 2018. Afhankelijk van de wachtlijst is het in januari weer mogelijk om in te stromen.

Voor informatie en/of aanmeldingen voor de gym kun je mailen naar animo-helvoirt@hotmail.com.
Tot slot kun je bij Animo ook ouder/kindgym volgen. Deze lessen zijn bedoeld voor ouders met kindjes tot 4 jaar. Deze lessen vinden iedere maandagochtend plaats in het HelvoirThuis. Heb je interesse en wil je eens komen kijken/meedoen? Mail in dat geval ook even naar animo-helvoirt@hotmail.com. We zullen je dan voorzien van de benodigde informatie.
Met sportieve groet,

Bestuur van Animo

Essche Boys wint bekerwedstrijd van OSC ‘45

Door: William van Beek

Na een dikke nederlaag tegen Engelen had Essche Boys iets goed te maken tegen vijfdeklasser OSC ’45.
Essche Boys startte scherp en dit resulteerde binnen 10 minuten in een 2-0 voorsprong voorde thuisploeg.

Een crossbal van Ken van Wanrooij werd verkeerd ingeschat door de verdediging van OSC ’45 waarna Marco den Ouden de turbo erop gooide richting de keeper en beheerst de 1-0 binnenschoot. Vijf minuten later profiteerde Essche Boys van onoplettendheid van OSC ’45. Een snel genomen corner door Marco den Ouden werd licht getoucheerd door Yannic van Gerven waardoor de bal bij de 2e paal kwam en Robin van Beek kon binnentikken. Essche Boys en OSC ’45 kregen beide een aantal kansen, maar deze werden niet verzilverd. Vijf minuten voor de rust kwam Essche Boys zelfs bijna op 3-0. Een ouderwetse scrimmage werd niet om getoverd tot een doelpunt. Hierdoor was de ruststand 2-0
Na rust ging OSC ’45 op jacht naar de aansluitingstreffer en drongen ze Essche Boys terug. OSC ‘ 45 kreeg een aantal schietkansen, maar deze miste precisie. Na 67 minuten was het wel raak. Essche Boys kon de bal niet goed verwerken, waarna de aanvaller van OSC ’45 van dichtbij de 2-1 kon maken. OSC ’45 bleef aandringen, waardoor Essche Boys meer ruimte kreeg voor de tegenstoot. Helaas bleef een 3e goal uit, waardoor OSC ’45 op de gelijkmaker bleef hopen. Ondanks de druk van OSC ’45 bleef de defensie van Essche Boys stand houden en 3 minuten voor tijd viel de bevrijdende 3-1. De goed genomen corner van Marco den Ouden werd door de goed vrijgelopen Yannic van Gerven keurig binnengekopt. Een kopie van vorige week. Na deze treffer kwam de overwinning niet meer in gevaar en won Essche Boys de wedstrijd.

Zondag 17 september speelt Essche Boys de 3e bekerwedstrijd thuis tegen VCB. Aanvang 14.00 uur.

EXPOSITIES IN GEMEENTEHUIS

EXPOSITIE GEGIJZELD DOOR DE VRIJHEID IN HET GEMEENTEHUIS
De expositie “Gegijzeld voor de vrijheid” geeft een duidelijk, krachtig beeld van de gijzelingsperiode van 4 mei 1942 tot 6 september 1944 en van deze moorden. De expositie is te zien van 7 t/m 28 september in het gemeentehuis van Haaren tijdens de normale openingstijden.

KLEINE TENTOONSTELLING IN DE HAL VAN HET GEMEENTEHUIS
Vanaf heden tot eind september kunt u in de vitrine een diversiteit aan prachtige kunst en gebruiksvoorwerpen uit Aziatische landen bewonderen.Een mooie verzameling van mevrouw Mulder.

U bent van harte welkom om deze tentoonstelling te komen bekijken. Loop gerust ‘ns binnen tijdens de openingstijden.

U BENT VAN HARTE WELKOM!

COMMISSIE BEZWAARSCHRIFTEN

Op maandag 18 september 2017 komt de commissie bezwaarschriften bijeen in het gemeentehuis, voor behandeling van het volgende:

17.15 uur hoorzitting naar aanleiding van het bezwaarschrift gericht tegen de van rechtswege verleende omgevingsvergunning voor een recreatieve nevenactiviteit op het perceel Mgr. Berkvensstraat 6a te Haaren (OV37169).

18.00 uur hoorzitting naar aanleiding van het bezwaarschrift gericht tegen de omgevingsvergunningen OV38153, OV36635, OV 37982 en OV37983 met betrekking tot Duinoord Helvoirt BV