MAN ONTKOMT AAN VUURZEE (+video)

Camper in brand in Haaren

HAAREN – Een man is in de nacht van vrijdag op zaterdag ontkomen aan een vuurzee van zijn brandende camper in Haaren. Rond vijf over vier in de nacht kreeg de brandweer de melding van een autobrand aan de Driehoeven in Haaren. Bij aankomst van de brandweer stond een bus, welke omgebouwd was tot camper volledig in brand op de parkeerplaats tegenover de EMTE supermarkt. De eigenaar van de camper die in de camper lag te slapen, merkte zelf de brand op en kon zich zelf op tijd in veiligheid brengen.

De camper die volledig in lichter laaien stond werd door de Haarense brandweer snel geblust, maar ondanks de snelle inzet van de brandweer bleef er van het voertuig helemaal niets over.

Hoe de brand is ontstaan is niet bekend, kort de melding van de brand, verstuurde de politie een Brugernet bericht uit, waarin zei vroeg om te bellen als er verdachte zaken waren gezien, die met de brand te maken konden hebben.

De eigenaar van de camper, lag in zijn camper te slapen nadat hij terug was gekomen van een feest in een café in Haaren. De man mag van zeer veel geluk spreken, dat hij de brand zelf heeft ontdekt en tijdig weg heeft kunnen komen. Het uitgebrande voertuig is door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Foto’s/Video: Bart Meesters

HAARENS BUUTJE 22 september

Uitslag van de wedstrijd om de Wim Otten-Wisselbeker
op maandag 18-9-17 met 38 spelers:
1 Jan v Pelt 3, +29
2 John Walter 3, +23
3 Jacqueline v Osch 3, +22
4 Jo v Grinsven 3, +20
5 Sjaan Leduc 3, +16
6 Wim v Riel 3, +13
7 Harry Vermeer 2. +18
8 Rinus Pijnenburg 2. +14
9 Henk vd Oetelaar 2. +13
10 Jan v Kuijk 2. +13

De prijswinnaars van de regiomix
op woensdag 20-9-2017 met 50 spelers zijn:
1 Jan v Vugt Vlijmen 3, +23
2 Tijn Pijnenburg Udenhout 3, +16
3 Jan v Hooft Haaren 3, +16
4 Christien Paymans Cromvoirt 3, +11
5 Gonnie v Esch Haaren 3, +10
6 Riekie Verdaasonk Berkel 2, +16
7 Jacqueline v Osch Haaren 2, +16
8 Annie Donkers Cromvoirt 2, +13
9 Jo vd Heijden St. Oe’rode 2, +12
10 Nico v Rijswijk Den Bosch 2, +11

Zie ook www.haarensbuutje.nl

LEFH organiseert spetterende Speelgoedbeurs

Na succes van afgelopen 5 edities wederom speelgoedbeurs in Helvoirt

HELVOIRT – Op zaterdag 11 november 2017 organiseert LEFH opnieuw een grootse speelgoedbeurs in Helvoirt. Deze zal net als vorig jaar gehouden worden in het HelvoirThuis waar we wederom een spetterende beurs gaan opbouwen. De opbrengst zal volledig naar LEFH gaan, naar onze eigen Helvoirtse jeugd!

Na het geweldige succes van de afgelopen vijf jaar wordt ook dit jaar weer de gezellige Speelgoedbeurs van LEFH georganiseerd. Diverse soorten gebruikt speelgoed worden te koop aangeboden, vaak voor spotprijsjes. De deuren zullen om 10.00 uur openen en om 15.00 uur weer sluiten. Ook dit jaar hebben de ondernemers uit Helvoirt weer allerlei gloednieuwe spullen aangeboden welke U kunt winnen door mee te doen aan de spannende loterij!

Van de opbrengst is 40% voor de verkopende partij, 60% is voor LEFH. Heeft u ook speelgoed waar niemand meer mee speelt maar nog in té goede staat is om weg te doen of weg te geven? Geef uzelf dan op via: speelgoedbeurs@lefh.nl! Meer informatie, over onder andere een deelname, kunt u vinden op www.LEFH.nl.

Over LEFH
LEFH (Local Entertainment Factory Helvoirt) is de moderne opvolger van Jong Nederland.
Inmiddels bestaat LEFH alweer zes jaar en organiseert elke twee weken groepsavonden, waarbij de ‘moderne’ activiteiten centraal staan. Hierbij is te denken aan tafelvoetbal, de Wii en Playstation, maar ook koken, knutselen en quizzen. Ook wisselende bijzondere activiteiten zoals escape room, darttoernooien en lasergamen komen aan bod. Daarnaast wordt voor de leden jaarlijks een groots zomerkamp georganiseerd en gaan alle groepen een weekendje weg!

Naast deze activiteiten is het doel van LEFH om langdurige samenwerkingsverbanden te zoeken met andere (jeugd)organisaties om evenementen te organiseren. Hierbij valt te denken aan de diverse sportverenigingen in het dorp, Jeugdcarnaval Helvoirt en KinderVakantieWerk Helvoirt.

LEFH is onderdeel van stichting D’n Inbreng (voormalige HOJ, de Helvoirts Organisatie voor de Jeugd) en Jeugdhuis D’n Inbreng is haar thuishonk.

Wekelijks wandelen in vier kernen Haaren moet blijven bestaan

Haaren. Bewegen, ontmoeten, verbinden en genieten zijn een aantal begrippen die horen bij het wekelijks wandelen van de vier kernen van de gemeente Haaren. Het was tien jaar geleden dat men begon op initiatief van de KBO Haaren om elke donderdag een wandeltocht te houden vanuit een van de vier kernen Biezenmortel, Esch, Helvoirt en Haaren van de gemeente Haaren. Gelijktijdig startte destijds het feest rond tien jaar gemeente Haaren. Reden om op het gemeentehuis in Haaren te starten. Vanmorgen op 21 september zaten 90 wandelliefhebbers in het gemeentehuis van Haaren een lekker kopje koffie of thee te drinken met een klein gebakje. Het was feest voor de wandelaars vanwege het tienjarig bestaan van hun inmiddels heel bekend staand wandelevenement en uitgegroeid tot een begrip. Reden dus om daar de feestelijke tocht te beginnen. Men begon destijds met 10 km. Nu zijn er keuzeafstanden van 4 km, 7 km en 10 km.

Het feest begon met duizelingwekkende cijfers opgesomd door kartrekkers uit Haaren. Zoals Mieke van Boxtel opsomde. “Bij alle wandeltochten in de tien jaar liepen 31.115 wandelaars mee. Die wandelden samen 185.760 km , dat is 4,5 keer de aarde rond. “ Er waren bloemen, geschonken door de Rabobank, voor de vrijwilligers die zorgen voor geschikte wandelroutes bij de verschillende jaargetijden. Een niet te onderschatte taak bleek ooit als je een verkeerde keuze maakt door in de duinen een verkeerd pad in te slaan. De route werd daarbij ruim boven de 10 km. Deze vrijwilligers zijn voor Biezenmortel: Peter Verstijnen. Voor Esch is dat Piet Kasteleins. Voor Haaren zijn het Kees van Iersel, Wim van den Oetelaar en Mieke van Boxtel. Voor Helvoirt al enige jaren Jan Tielemans en sinds kort samen met Jos Vugts.

Deelname aan de wandeltocht is gratis. Je krijgt er heel veel moois bij zelfs. De route slingerde donderdag over wegen, lanen en paden rond kasteel Nemelaer. Daar waar de bomen al tientallen jaren ongemoeid mochten groeien. Waar de struiken steeds groter worden zodat er soms slechts een smalle doorgang overblijft om de wandelaars te laten passeren. In ganzenpas trok de stoet wandelaars, die bijna allemaal hun jassen om hun middel bonden, er langs . De zon zorgde voor warmte, gezelligheid en goed humeur.

Na afloop was er weer koffie in Den Domp in Haaren met een worstenbroodje en een krentenbol. Daar genoot men na en sprak weer af voor volgende keer. Het was een onderdeel van de feestelijke tocht. De kosten droegen de vier ouderen verenigingen uit de vier kernen. Den Domp zorgde voor de eerste gratis koffie.

Opvallend zijn de verhalen onderweg. Onderwerpen over het pensioen, het werk maar ook over de naderende burgerpeiling van een mogelijke splitsing van de vier kernen van de gemeente Haaren. Wat de uitkomst hiervan is en wat de toekomst voor de vier kernen brengt is nog ongewis. Maar deze wandeling met de vier kernen moet blijven bestaan. Dat is de mening van alle trouwe wandelaars.

Van onze correspondent

WIM VAN DE WOUW IN BEELD

Hij heeft al heel wat interviews gegeven waarbij het altijd over anderen ging, de natuur of de oorlog. Inmiddels is Wim van de Wouw 90 jaar en heeft Oisterwijk in Beeld een gesprek gehad met deze bekende Oisterwijker, over zijn kijk op het leven. Het werd een gesprek met een 90-jarige jongeman die nog volop in het leven staat.

In dit openhartige interview vertelt Wim over de veranderingen die in 90 jaar hebben plaatsgevonden maar ook over zijn kijk op de jeugd van nu, religie, asielzoekers en eenzame ouderen. Het werd een zeer boeiend gesprek en geeft een goed beeld van de mens Wim van de Wouw.
www.oisterwijkinbeeld.nl

Resultaten bevolkingsonderzoek borstkanker in Haaren

Van 21 april t/m 19 mei 2017 heeft Bevolkingsonderzoek Zuid in Haaren het bevolkingsonderzoek borstkanker uitgevoerd. Voor dit onderzoek worden alle vrouwen tussen 50 en 75 jaar uitgenodigd. Er zijn 1.409 vrouwen uit Haaren uitgenodigd en er hebben 1.134 vrouwen deelgenomen aan het onderzoek. Dit betekent een opkomstpercentage van 80,4%. Er zijn 28 vrouwen doorverwezen voor nader onderzoek, omdat er een verdachte afwijking is gevonden. Pas na verder onderzoek in het ziekenhuis zal blijken of het gaat om een goedaardige of kwaadaardige afwijking.
Door het bevolkingsonderzoek kan borstkanker in een vroeg stadium ontdekt worden. Dit verhoogt de kans op genezing. Bovendien is vaker een borstsparende operatie mogelijk
Voor meer informatie kunt u kijken op www.bevolkingsonderzoekzuid.nl

Uw stem kán gehoord worden op 4 oktober.

Aan de slag ermee, want van uitstel komt afstel.

Beste stemmer,
Wij hopen dat u op woensdag 4 oktober gaat stemmen. Stemmen over de toekomst van uw dorp. Uw stem is belangrijk en bepalend voor de toekomst van uw dorp.

Al weer drie jaar geleden wilde het College zo snel mogelijk ambtelijk fuseren met Boxtel en St.Michielsgestel……. Haaren kon niet alleen verder, was de algemene opinie. Na protest is dit proces stopgezet. Drie jaar lang heeft het College er vervolgens alles aangedaan om niet op te splitsen. En nu pleit men in alle berichtgeving vóór zelfstandigheid. Maar dat is ongetwijfeld een tussenstation !!!
Alle afspraken met Boxtel en St.Michielsgestel zijn namelijk overeind gebleven en sommigen zelfs uitgebreid. Met Oisterwijk en Vught zijn geen besprekingen gevoerd; laat staan samenwerkingsverbanden aangegaan.

Een keuze voor zelfstandigheid of “geen voorkeur”, zal het College aangrijpen om de oude weg met Boxtel weer in te slaan. En als St.Michielsgestel na het pensioen van burgemeester Pommer alsnog naar ’s Hertogenbosch gaat, is de gang van Haaren en Boxtel naar Meierijstad heel logisch?! Kunt u straks uw paspoort of rijbewijs in Veghel ophalen.

“Die lastige mensen van de belangengroep moet je niet geloven, die weten niet van ophouden”, zal het College zeggen. Inderdaad, die mensen van de belangengroep weten niet van ophouden, maar wel van volhouden. Dat je zo’n lange adem nodig hebt, was niet voorzien; dat er zoveel rondjes op een rotonde te rijden zijn, ook niet. We gaan gewoon door, gesterkt door mailtjes, telefoontjes van inwoners die ons aanspreken en hopen dat we doorzetten. Dat onze kritische houding niet in dank wordt afgenomen, hebben jullie wel meegekregen via columns en andere stukjes van de lokale bestuurders en politici.

Het is inmiddels 2017, maar de keuze is eigenlijk hetzelfde zoals die was in oktober 2014: “Wilt u als gehele gemeente naar Boxtel gaan óf wilt u naar de buurgemeente gaan waar u van nature op georiënteerd bent.” Wij willen dat laatste en we hebben er zin in om aan de slag te gaan. Het is leuk, spannend en uitdagend. Én het is de enige toekomstige en bestuurskrachtige oplossing voor onze vier mooie dorpen.

“Het toekomstsperspectief is opsplitsing”. De toekomst die stel je niet uit; daar ga je mee aan de slag! Wij hopen op uw stem, elke stem voor opsplitsing telt.

Met vriendelijke groeten,

Belangengroep Toekomst Haaren
www.toekomstHaaren.nl

 

GEEF UW STEM AAN: Te Voet Te Veld

Van 3 tot en met 17 oktober worden leden van de Rabobank Hart van Brabant in de gelegenheid gesteld te stemmen op doelen van verenigingen en instanties tijdens de actie Hart voor uw Club.
Als het goed ontvangt u als lid van de Rabobank Hart van Brabant binnenkort een stemkaart met code en kunt u 5 stemmen uitbrengen op uw favoriete club/instantie, waarvan maximaal twee op dezelfde club/instantie (bijv. Te Voet Te Veld). Dat kan tot en met 17 oktober via: www.rabobank.nl/hartvanbrabant

Te Voet Te Veld is een jaarlijkse winterwandeling op de zondag tussen Kerstmis en Oudjaar. Omdat er dit jaar geen zondag tussen zit wordt op dinsdag 26 december (2e kerstdag) de zevenendertigste tocht gelopen. De start- en finishplaats is dit keer bij Harmoniezaal De Notenkraker, Kastanjelaan 12, Helvoirt.
Het batig saldo van de winterwandeltocht Te Voet Te Veld komt elk jaar geheel ten goede aan een goed doel. Voor 2017 is gekozen voor de Gedenkplaats Haaren. Daar wordt van alles ondernomen om de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog te blijven gedenken.
Te Voet Te Veld hoopt dit jaar een stevig handje te kunnen toesteken en is ervan overtuigd dat alle inspanning goed besteed is en dat de opbrengst van de wandeltocht een goed doel zal dienen.

Met de financiële ondersteuning van actie Hart voor uw Club van de Rabobank hoopt Stichting Te Voet Te Veld in staat gesteld te worden om met posters, vlaggen, flyers en ander promotiemateriaal extra publiciteit te geven aan haar actie en goede doelen. Het kan het wandelen, de baten en dus de goede doelen alleen maar ten goede komen.
Daarom vragen wij uw stem (of liever nog 2 stemmen) te geven aan Te Voet Te Veld.