TE WERK BIJ GLADHEID

HOE GAAT DE GEMEENTE TE WERK BIJ GLADHEID ALS GEVOLG VAN VORST?

Nu de temperatuur daalt, wordt de kans op gladheid weer groter. Dit betekent dat de mannen van onze buitendienst voor dag en dauw in de weer zijn om de gladheid te bestrijden. Het is onmogelijk om bij gladheid op alle wegen in de gemeente zout te strooien en/of sneeuw te ruimen. Waar onze mannen wél komen met de strooi- of veegmachine, leest u hieronder.

Waar wordt gestrooid en waar niet?

Op de kaart hieronder ziet u globaal op welke wegen in geval van gladheid zout gestrooid wordt en/of sneeuw geruimd. De blauwe lijnen vormen samen de strooiroute. Dit zijn de wegen die de dorpen met elkaar verbinden, de vrijliggende fietspaden, de busroute, de calamiteitroutes en een aantal ontsluitingswegen. De kaart kunt u in detail bekijken op www.haaren.nl Daarnaast wordt aanvullend gladheid bestreden op openbare parkeerterreinen en in de directe omgeving van zorginstellingen en supermarkten.

 

Helpt u een handje?

De gemeente doet haar best om ervoor te zorgen dat u veilig gebruik kunt maken van de gemeentelijke wegen en fietspaden. We kunnen echter niet overal de gladheid bestrijden en het lukt niet altijd om de wegen, waar zout gestrooid of sneeuw geruimd wordt, volledig ijs- en/of sneeuwvrij te maken, bijvoorbeeld vanwege aanhoudende sneeuwval. We doen daarom een beroep op u, onze inwoners en ondernemers, om ons en elkaar een handje te helpen bij het sneeuwvrij maken van trottoirs, inritten en wandelpaadjes in de omgeving van uw woning en/of bedrijfspand. Op diverse plaatsen in onze gemeente hebben we vorige winter veel behulpzame inwoners gezien die geheel belangeloos dorpsgenoten hierbij hielpen. Dat verdient een compliment. We kunnen sneeuwval en vorst niet voorkomen. We kunnen wel samen proberen om de overlast zoveel mogelijk te beperken.

GROENE VOETSTAPPEN

 Overhandiging groene voetstappen aan wethouder Johan van den Brand

Op 23 oktober nam wethouder Johan van den Brand de Groene Voetstappen van basisscholen de Klim-Op en de Hasselbraam in ontvangst. De leerlingen hebben van 11 t/m 15 september zoveel mogelijk Groene Voetstappen verzameld door lopend, fietsend of via carpoolen naar school te gaan. Ook de leerlingen van basisscholen Willibrordus en Franciscus hebben meegedaan aan de week van de Groene Voetstappen.

Week van de Groene Voetstappen

Tijdens de week van de Groene Voetstappen werken kinderen (én hun ouders) mee aan een schone lucht en een beter klimaat. Juist de korte ritjes naar met de auto zijn extra vervuilend, dus te voet en met de fiets komen scheelt veel brandstof en uitstoot. Daarbij is het ook gezond om eerst te bewegen voor je naar school gaat en wordt het veiliger bij de school, als daar niet zoveel auto’s geparkeerd staan en heen en weer rijden. Bovendien doen kinderen door te lopen en te fietsen meer verkeerservaring op, dan op de achterbank. Daarnaast besteedt de school aandacht aan andere onderwerpen zoals verkeer, energie en natuur. Door middel van stappentellers hebben de leerlingen van de basisscholen De Klim-Op en de Willibrordus ook bijgehouden hoeveel stappen ze per dag zetten. Zo leren de leerlingen in deze week zowel over verkeer, milieu én gezondheid.

Verzamelde Groene Voetstappen

De leerlingen van de Klim-Op hebben 538 groene voetstappen gemaakt. In totaal hebben de leerlingen van basisschool De Willibrordus 339 groene voetstappen verzameld. Het exacte aantal groene voetstappen van basisschool de Franciscus en Hasselbraam waren niet bekend.

 

MANTELZORG

Mantelzorgdag 10 november 2017

Op 10 november 2017 organiseert ContourdeTwern samen met de gemeente Haaren de mantelzorgdag. We vinden de tomeloze inzet van onze mantelzorgers fantastisch. Daarom nodigen wij alle mantelzorgers graag uit voor een lunchbijeenkomst op vrijdagmiddag 10 november 2017 in Dorpshuis de Es aan de Dorpsstraat 5C te Esch.

Programma middag 10 november 2017

Vanaf 11.30 uur wordt u ontvangen in De Es in Esch. Om 12.00 uur vindt de opening plaats van de bijeenkomst en start de lunch. Vervolgens bieden wij u een gevarieerd programma aan, waarin we een gezellige, ontspannen middag organiseren. Het einde van de bijeenkomst is om 16:00 uur.

Hoe kan ik me aanmelden voor deze middag?

U kunt zich aanmelden via ContourdeTwern. Telefonisch via Frank van Gorp: 06 14 16 78 97 of per mail via: inekematheeuwsen@contourdetwern.nl

GEBRUIK JE INTUÏTIE

Thema-avond op woensdag 15 november in de Domp te Haaren

Toen haar moeder alzheimer kreeg, wilde Evelien Pullens in contact blijven met haar moeder. Natuurlijk is de confrontatie met dementie bij een dierbare hard en pijnlijk. Maar naast het verdriet en het gemis (dat er natuurlijk ook mag zijn), ontdekte Evelien dat het loont om op een andere manier te kijken. Ze maakte op een ander niveau contact (de vierde, onzichtbare dimensie) en ontdekte dat dit inzichten, liefde en vertrouwen opleverde, plus een blijvend contact met haar moeder. Dit inspireerde haar tot het schrijven van het boek “de vierde dementie”.

Onderliggende boodschap

In Nederland leven naar schatting zo’n 270.000 mensen met dementie. Dat aantal zal alleen maar stijgen in de komende jaren. De gemeente Haaren kende in 2015 220 mensen met dementie. De verwachting voor de komende jaren is als volgt:

– in 2020: 369

– in 2030: 599

– in 2040: 842

Dat vraagt steeds meer om nieuwe manieren van kijken naar deze ziekte, alsook manieren van omgang met dierbaren die aan de ziekte lijden. In ‘de vierde dementie’ laat Evelien Pullens met persoonlijke voorbeelden en voorbeelden uit haar praktijk zien hoe je de onderliggende boodschap kunt ontdekken, ook als een gesprek moeilijk is. In haar intuïtieve benadering van dementie legt ze de mogelijkheden en positieve invloed van een andere omgang met dementie bloot.

Met dementie gaat je geheugen achteruit. Maar je intuïtie wordt juist sterker! Mensen met dementie voelen vaak haarfijn aan wat anderen voelen en willen. Daar kun je gebruik van maken door ook zelf, als familielid of mantelzorger, je intuïtie te gebruiken. Luister naar de onderliggende boodschap, zeker als woorden niet meer toereikend zijn. We lopen allemaal tegen frustrerende situaties aan, je hebt alles al geprobeerd, maar niets lijkt te werken. Een andere manier van kijken en benaderen kan verrassende inzichten geven en soms zelfs oplossingen.

Thema-avond

Voor de 4e keer dit jaar organiseert de werkgroep DVG [Dementie Vriendelijke Gemeente (of Gemeenschap)] Haaren een thema-avond voor iedereen die meer wil weten over ‘de wereld van mensen met dementie’. Het kan haast niet anders of ieder van ons kent iemand – van erg nabij – die deze ziekte heeft. Maar hoe ga je met zo iemand om? Wat moet je beslist wel en wat beslist niet doen?

Op 15 november zal Evelien Pullens vertellen over haar boek en visie en je ook zelf iets laten ervaren in haar lezing. Evelien heeft zelf een moeder met Alzheimer. Als dochter en als leraar en begeleider intuïtieve ontwikkeling doet ze veel ervaringen op met deze ziekte, zowel bij haar eigen moeder als in haar praktijk.

Deze thema-avond vindt plaats in den Domp te Haaren op woensdag 15 november. Inloop vanaf 19 uur. Aanvang 19.30 uur, einde om 21.30 uur. Je bent van harte welkom en de toegang is gratis.

Werkgroep Dementievriendelijke gemeente (DVG) Haaren bestaat uit vrijwilligers en zorgprofessionals uit de vier kernen van de gemeente en wordt ondersteund door de gemeente. In een dementievriendelijke gemeente of gemeenschap is aandacht voor de situatie waarin mensen met dementie én hun mantelzorgers verkeren. Inwoners en lokale partijen werken samen aan allerlei initiatieven die de levenskwaliteit van deze groep kwetsbare mensen vergroot. Informatie over Werkgroep DVG bij Ineke Matheeuwsen (tel. 06 – 8369 2717) of via dvghaaren@gmail.com

STERKE FASE NEMELAER IS BASIS VOOR DEGELIJKE WINST OP FC TILBURG

FC Tilburg – Nemelaer 1-4.
Toeter Jan weggestuurd bij voetbalduel: ‘Schorsen die scheidsrechter, Toeter Jan is een held!’ (tekst Omroep Brabant)

Op bezoek bij de nieuwe fusieclub in Tilburg start Nemelaer zeer voortvarend. Een inworp wordt niet goed weggewerkt. Gijs van Baast brengt op mooie wijze Joeri Vugts in stelling die knap langs de paal binnen knalt vanaf 16 mtr. 0-1 (3). Nemelaer blijft gevaarlijk o.a. via Giel vd Ven en Wouter Molenaar.

Na tien minuten ontstaat een ongekende situatie. Onze Toeterjan mag van scheidsrechter N Babat niet meer toeteren achter het doel. De leidsman kon het niet verdragen en verdween een paar minuten van het veld. De wedstrijd kon gelukkig weer starten nadat eenieder zich (met teleurstelling) had neergelegd bij de situatie.

Toeter Jan

Nemelaer ging door waar het mee was begonnen, aanvallen. Giel speelt zichzelf knap vrij tussen 2 verdedigers en knalt vanaf 5 mtr hard in de verre hoek. 0-2 (20). Vervolgens is het wederom Gijs die Joeri bedient. Joeri haalt wederom verwoestend uit. 0-3 (25). Sporadisch bijt de gastheer van zich af. Kadima schiet van 20 meter hard en net naast het doel. Doelman Kamile de Jong toont zijn klasse als hij een vrije trap vanaf 17 weet te pareren en ook de rebound in een reflex weet weg te werken. Met een goed gevoel gaat Nemelaer pauzeren.

In de tweede helft geeft Nemelaer iets meer ruimte aan de Tilburgers en heeft ook aan de bal niet meer de volledige controle. Na een uur spelen maakt FC Tilburg onverwacht een doelpunt. Een bal wordt doorgekopt waarop vervolgens Brown, in buitenspelpositie, de bal in het doel kopt. Babat negeert het vlagsignaal en keurt het doelpunt goed. 1-3 (60). Ondanks diverse pogingen weet de thuisploeg maar sporadisch gevaar te stichten. Giel creëert een goede kans die hij zelf wil afronden. Vanaf de achterlijn verdwijnt de bal naast het doel. Joeri kan net niet bij een splijtende pass van Giel maar even later is het wel weer raak. Giel levert een perfecte voorzet af die bij de 2e paal hard door Jorg Schapendonk wordt binnen gekopt. 1-4 (87). Nemelaer behaald een degelijke overwinning door vooral in de eerste helft heer en meester te zijn.

a.s. zondag komt “onze” Piet Drijvers op bezoek om met Oirschot Vooruit proberen punten te halen in “zijn” Haaren. Het belooft een interessant treffen te worden wat feestelijk wordt afgesloten.

ONGEVAL BIEZENMORTEL

BIEZENMORTEL – 10.00 uur. Vanmorgen heeft er een ongeval plaats gevonden t.h.v. de kruising Haarensebaan/Heusdensebaan. Twee auto’s botste daar tegen elkaar, hoogst waarschijnlijk doordat er door een geen voorrang verleend is. Een voertuig is tegen een lantaarnpaal gebotst en daarbij is de lantaarnpaal afgebroken. Ambulance en politie zijn ter plaatse en een van de bestuurders(mevrouw) is door ambulance personeel nagekeken. Niemand hoefde mee naar het ziekenhuis. Een bergingsbedrijf is opgeroepen om de auto’s, waarvan een total los is, af te voeren. De gemeente is op de hoogte gebracht omtrent de schade aan de lantaarnpaal.

Foto: Bart Meesters

 

PRIJZEN OP HET KLOMPENTOERNOOI

Judoka’s Team Coolen in de prijzen op Klompentoernooi

Op zaterdag 28 en zondag 29 oktober hebben 19 Judoka’s van Team Coolen deelgenomen aan het Internationale Klompentoernooi in Sint Oedenrode. Dit is een toernooi waar topjudoka’s tot 23 jaar uit Nederland en omliggende landen traditioneel aan deelnemen. Op zaterdag waren de deelnemers -8, -10 en -12 jaar aan de beurt. De Judoka’s van Team Coolen behaalden hier goede resultaten:

Eerste plaats voor Thorgal Sangiao Schreuders en Loki Sangiao Schreuders.
Tweede plaats voor Siebe Faas, Hessel Faas, Cas Bolijn en Marco Rozas de Kort. Simon van Geffen werd derde in zijn klasse.
Op zondag kwamen voor Team Coolen de Judoka’s aan de beurt in de categorieën -15 en -18 jaar.  Bram Pulskens werd hier kampioen. IJsbrand Kloover en Wilco Robben werden tweede.
Joep Oomens en Tijn Verbeek kwamen niet op het podium maar behaalden op dit toernooi wel 30 en 27 punten voor hun zwarte band. Op een aantal aangewezen toernooien kunnen punten worden verdiend waarmee vrijstellingen voor de zwarte band kunnen worden behaald. Het Klompentoernooi hoort ook bij deze schaarse toernooien.
Komend weekend komt een grote groep Judoka’s van Team Coolen in actie. Op 4 november nemen 125 Judoka’s deel aan de Judo Cup Brabant. Op zondag 5 november heeft Team Coolen 10 Judoka’s op het Instaptoernooi in Liempde en 31 deelnemers op het toernooi in Breda.

Voor meer info www.teamcoolen.nl of bel met Vincent Coolen (06-43010228)

OERRR BOSUILEN EN BRAAKBALLEN

Wat eet een uil eigenlijk? Kom braakballen pluizen op 22 of 25 november en ontdek het zelf. Meld
je snel aan via natuurmonumenten.nl/agenda.

Uilenballen
Een uil smult graag van een lekker muisje. Hij eet ze met huid en haar op! Zijn maag kan de botjes en
haren niet goed verteren en daarom spuugt hij deze als bal (braakbal of uilenbal) uit. Als je de
braakbal uit elkaar pluist, kom je de schedeltjes en botjes van muizen tegen. Spannend! Misschien
vind je ook wel botjes van vogeltjes en kikkers of schildjes van kevers.

Ga ook mee!
Deze activiteit vindt twee keer plaats: op 22 november gaan we op pad met kinderen van 9 t/m 12
jaar en op 25 november zijn de kinderen van 4 t/m 8 aan de buurt. We verzamelen beide dagen om
13:30 uur bij het bezoekerscentrum in Oisterwijk en rond 15:30 uur zit onze uilenmiddag erop.
Leden van Natuurmonumenten en OERRR betalen 4 euro, voor niet-leden kost de activiteit 7 euro.
Alle kinderen die meegaan, krijgen gratis het mooie Doe Boek van Het Groene Woud.

OERRR is overal
Een stap buiten de deur, is een stap in OERRR. OERRR is buiten. Buiten waar je altijd iets beleeft en
waar het avontuur naar je glimlacht. OERRR is het jeugdprogramma van Natuurmonumenten dat alle
kinderen van 0 tot 12 jaar zelf de natuur laat ontdekken.

MEERDERHEID RAAD VOOR OPSPLITSING

Er tekent zich een meerderheid in de Haarense raad af voor opsplitsing van de gemeente Haaren. Daarmee zou de raad de uitkomst van de burgerpeiling volgen. Op donderdag 2 november praat de Haarense gemeenteraad over de burgerpeiling op initiatief van Progressief 96 die de vaart in het opsplitsingsproces erin wil houden. De vraag is vooral wanneer Haaren opsplitst. Maar een besluit wordt er op 2 november nog niet genomen.

Met 56 procent van de stemmen kozen de inwoners voor opsplitsing. Naast Progressief 96 wil nu ook het CDA de uitslag van die peiling volgen. In een verklaring schreef het CDA onlangs dat de uitkomst van de burgerpeiling “overduidelijk” is. De partij zal bij de beslissende raadsvergadering een motie indienen om -indien mogelijk- op 1 januari 2020 op te splitsen, maar uiterlijk op 1 januari 2022. Als voorwaarde stelt het CDA dat de huidige dienstverlening en kwaliteit gewaarborgd blijven.
Ook Wil van Pinxteren (Lokaal en Liberaal Haaren) vindt opsplitsing nodig. “Ik heb altijd gezegd dat we de uitslag van de burgerpeiling moeten volgen.” Volgens hem is een tussentijdse opdeling, in 2020, wettelijk niet mogelijk. Van Pinxteren wil wel een debat op korte termijn, zo snel mogelijk na 2 november. Zijn roep om het vertrek van beide wethouders nu een meerderheid van de bevolking voor snel opsplitsen is –in de raad van 27 oktober–vindt geen weerklank bij de andere partijen, ook niet bij Progressief 96. Dat is geen verrassing: zijn uitspraak komt uit de lucht vallen: Van Pinxteren heeft nooit eerder aangegeven dat beide wethouders moeten opstappen als de inwoners kiezen voor opsplitsing.
Boy Scholtze (VVD) kent ook geen twijfel over opsplitsing maar zien nog wel een obstakel in een vervroegde opdeling (2020).

Samenwerking 95, de grootste raadsfractie, is de enige partij die zich nog niet duidelijk opstelt achter de uitslag van de burgerpeiling. Raadslid Bart Veldhuizen van Samenwerking 95 liet zich in het Haarens Klokje zelfs onlangs ontvallen dat de meerwaarde van opsplitsing niet is aangetoond. Maar fractievoorzitter Peter den Ouden stelde na de peiling dat sprake is van “een duidelijke uitslag”. Samenwerking 95 worstelt nog duidelijk met de uitkomst van de burgerpeiling. Binnen de fractie van deze partij, die voorafgaand aan de peiling pleitte voor (voorlopig) zelfstandig blijven, overheerst nog duidelijk de teleurstelling.

Overigens vindt ook wethouder Eric van den Dungen (gemeentelijke samenwerking) dat de gemeenteraad de uitslag moet overnemen. “Al ga ik daar natuurlijk niet over” voegt hij daaraan toe.
De raad zal op 2 november duidelijkheid moeten hebben over de juridische (on)mogelijkheden voor vervroegde opsplitsing op 1 januari 2020. Dat zou de discussie in elk geval een stuk vereenvoudigen.
De gemeenteraad besliste eerder dat het binnen drie maanden na de burgerpeiling een besluit moet gebeuren. Dat betekent dat de raad uiterlijk op 21 december de knoop definitief moet doorhakken.

Door: Peter Corvers

Christ van Iersel opent fietspad tussen Helvoirt en Vught

Na jarenlange inspanning doel bereikt

Op vrijdagochtend 27 oktober opende Christ van Iersel onofficieel het vers geasfalteerde fietspad tussen Helvoirt en Vught. Met een schaar knipte hij een duurzaam ‘strooitouwke’ door. Meteen daarna mocht hij als eerste tussen de twee banieren van de Fietsersbond het fietspad in gebruik nemen. Bij de plechtigheid waren vertegenwoordigers van de gemeente Haaren, Rijkswaterstaat, de Fietsersbond afd Vught en Haaren en sympathiserende leden van Landschap, Natuur en Milieu Haaren (LNMH) aanwezig.

Fietsen is pas echt een genoegen als het gaat over een lekker paadje. Juist mensen die bij voorkeur de fiets pakken zien het vaak met lede ogen aan dat er veel geld wordt geïnvesteerd in autowegen en dat ‘hun fietspaadje’ er maar armoedig bij ligt. Leden van de Haarense Fietserbond zijn voortdurend in de weer om dit soort ‘onevenwichtigheden’ te signaleren en aan de kaak te stellen. Daarom zijn er omwille van de belabberde toestand van de fietspaden langs de N65 de laatste jaren vele brieven naar o.a. Rijkswaterstaat gegaan. De meeste brieven werden geschreven door Christ van Iersel uit Helvoirt.Weinig budget voor fietspaden
De N65 is een weg die beheerd wordt door de instantie die zorg draagt voor de rijkswegen. Christ bereikte met zijn brieven dat er mensen van Rijkswaterstaat en andere instanties kwamen kijken. Zij konden zo met eigen ogen zien en al fietsend ervaren dat dit niet langer kon. De ‘goede reden’ die zij voortdurend hadden was dat er voor het onderhoud van de fietspaden geen budget was. “Voor fietspaden moet er op slinkse wijze worden gebruik gemaakt van potjes die om een of andere reden naar dit doel zijn toegeschreven” zo legde de man van Rijkswaterstaat uit. Hij is zelf ook een fervent fietser en dat was voor hem een goede motivatie om aan dit doel mee te werken.
Bijna klaar
Er kan nu weer met veel fietsgenot gefietst worden langs de N65. Behalve dat de tegels zijn vervangen door asfalt zijn de paden ook een beetje breder geworden. En dat is voor fietsers die langs de N65 naar Den Bosch willen wel eens handig. Het is dan immers niet meer nodig om de niet geheel ongevaarlijke oversteek te wagen. Na de winterperiode komt er nog een slijtlaag over het asfalt. Dan is het fietspad weer voor jaren klaar voor plezierfietsers en voor bikers die steeds vaker de fiets pakken om naar het werk te gaan. Christ heeft zoals het spreekwoord zegt ‘de weg voor hen geplaveid.’