Brabants Voetbalcollege

Berry van Aerle en Huub Stevens vertolken de hoofdrollen in een onderhoudend, Brabants voetbalcollege. Aan de hand van presentator Eddy van der Ley nemen beide voetbaliconen u mee op een verbale reis langs de hoogte- en dieptepunten in hun respectievelijke loopbanen.

Helmondenaar Berry van Aerle kroonde zich met PSV vijf keer tot landskampioen, pakte met de Eindhovense club in 1988 de Europa Cup 1 en werd in datzelfde jaar met Oranje Europees kampioen. Huub Stevens speelde ook bij PSV, kwam tot 18 interlands voor Oranje, maar was als trainer succesvoller.

Het Brabants Voetbalcollege met Berry van Aerle en Huub Stevens is te zien op vrijdag 5 oktober om 20.30 uur in Tiliander te Oisterwijk. Entree €13,50, SEC Arrangement €39,50. Voor meer informatie kunt u kijken op tiliander.com of bellen naar 013- 207 3333.

Bijeenkomst over ‘Meebewegen met het leven’

In deze bijeenkomst komt gezond en gelukkig ouder worden aan bod. Wat is gezondheid eigenlijk? Wat is voor u belangrijk in het leven? Neemt u zelf regie over uw gezondheid? Hoe houdt u balans in uw leven? En kunt u daar zelf ook iets aan doen?

Sprekers van GGD Hart voor Brabant en Fysiofit Haaren belichten samen met Helder Theater op een interactieve manier de onderwerpen gezond en gelukkig ouder worden.

Senioren uit de kernen Haaren, Helvoirt, Esch en Biezenmortel zijn van harte welkom op dinsdag 9 oktober van 19.30 – 21.30 uur in Den Domp (Kerkstraat 26 Haaren).
De toegang is gratis en de koffie/thee staat vanaf 19.15 uur voor u klaar.

U kunt zich aanmelden via Gewoon Gezond bij Carla Schoot: telefonisch 088-3686151 of per e-mail c.schoot@ggdhvb.nl

Mantelzorgnieuws Haaren

De nieuwe mantelzorg nieuwsbrief is uit en voortaan ook te lezen op HelvoirtNet en HaarenNu.
In deze brief ziet u een overzicht van allerhande activiteiten, bijeenkomsten, uitstapjes en handige tips. KLIK HIER en lees wat ContourdeTwern u te bieden heeft.

Werken in Udenhout

Ben je toe aan een nieuwe uitdaging, of zoek je een leuke weekend- of bijbaan, of een passende stageplaats in de regio? Dan ben je bij werkeninudenhout.nl aan het juiste adres! Werkeninudenhout.nl is een platform om lokale werkzoekenden en werkgevers bij elkaar te brengen.

In Udenhout en Biezenmortel zijn meer dan 200 bedrijven en organisaties gevestigd die actief zijn in bijna evenzoveel sectoren. Velen van hen hebben openstaande vacatures, of bieden interessante stageplaatsen aan. Dus, als je op zoek bent naar een leuke stageplaats, toe bent aan een nieuwe uitdaging, of de dagelijkse files helemaal zat bent, ga dan snel naar werkeninudenhout.nl.

Werkeninudenhout.nl is een platform waar alle ondernemers die gevestigd zijn in Udenhout en Biezenmortel vacatures op kunnen plaatsen. Werkeninudenhout.nl is tot stand gekomen omdat er in Udenhout en Biezenmortel veel mooie bedrijven gevestigd zijn en veel van hen op zoek zijn naar geschikte werknemers. Wat zou het makkelijk en fijn zijn als deze uit de regio zouden komen.

www.werkeninudenhout.nl

Adviesraad sociaal domein Gemeente Haaren

Op de foto van links naar rechts staand: Lia Brekelmans Biezenmortel, vice-voorzitter, Corrie Steenbergen Esch, Ronny Vromen Helvoirt, Marie-Jeanne Zuidervaart Helvoirt, Ilse Goutziers Helvoirt, Liesbeth Oerlemans Biezenmortel, Zittend: Jan van Kollenburg Haaren voorzitter en Noël Jansen Haaren.

• Behartigt belangen van mensen die een beroep doen op WMO, Participatiewet of Jeugdwet
• Adviseert de gemeente op deze gebieden
• Vangt signalen op uit de gemeenschap over het functioneren van WMO, Participatie of Jeugdwet en gaat hierover in gesprek met de gemeente
• Vergadert elke maand in één van de kernen van de gemeente
• Deze vergaderingen zijn openbaar
2 oktober in De Es in Esch
6 november in De Domp in Haaren
4 december in De Vorselaer in Biezenmortel
U kunt binnenlopen vanaf 19.00u
• Heeft leden uit alle kernen van de gemeente.

De 2e bekerronde bleek voor Helvoirt een Mission Impossible: Nemelaer met 0-2 te sterk.

Door: Jurgen Hamers

De doelstelling was duidelijk, winnen met 2 doelpunten verschil. De winnaar had ook met 2 doelpunten verschil gewonnen, maar dat was wel de tegenstander. Nemelaer nam revanche voor de nederlaag van vorig seizoen door verdiend met 0-2 te winnen. Helvoirt had vrijwel niets in te brengen, al herstelde het wel de matige eerste helft in de tweede helft. Zo is het bekertoernooi voor Helvoirt, voor het eerst sinds het seizoen 2011-2012, al in de groepsfase ten einde.

De laatste bekerwedstrijd in de groepsfase, Helvoirt tegen Haaren, zonnig weer, veel toeschouwers, en beide maken kans om de volgende ronde te halen. Kortom, mooie dingen voor, hopelijk, een mooie middag.  De toon werd al na 3 minuten gezet. Een stevig duel tussen 4 spelers leverde een gele kaart voor Nemelaer op wat veel commotie opleverde omdat er in hun ogen sprake was van een stevig duel tussen 2 man. In de 12e minuut werd door Nemelaer de eerste kans van de wedstrijd meteen benut en het was uitgerekend de man, die vorig jaar de beslissende strafschop miste, die daarvoor zorgde. Giel van de Ven ging een 1-2 aan met z’n neef Geert van de Ven om vervolgens in de korte hoek met een strak schot Remco kansloos te laten; 0-1. Nemelaer was gedurende de eerste helft de betere ploeg, maar tot echt grote kansen kwam het niet. Alleen een inzet van Luuk Vermeer in het zijnet zorgde voor het enige doelgevaar. Maar Giel van de Ven liet, met name in het eerste half uur, duidelijk zien dat hij er zin in had en toch wat wilde recht zetten t.o.v. vorig jaar. Hij had dan al wel gescoord, maar hij was in de 1e helft een ware plaaggeest voor de Helvoirtse defensie. Zo ook tegen het half uur. Hij soleerde langs 4 man met wat acties en pirouettes en pas een sliding van Koen A, al dan niet met een hand erbij, kon van de Ven stoppen. Tegen de rust kreeg die andere van de Ven, Geert, ook een goede kans op 0-2. Remco redde in de 1 tegen 1 situatie en voorkwam de 0-2.

Nu leek het, getuige de 1e helft, nog een Mission Impossible om  3 doelpunten te maken om Nemelaer uit te schakelen. Maar Helvoirt won in 1997 al eens een groepswedstrijd met 3-1 en vorig seizoen werd er immers ook 3x gescoord in de 2e helft, dus het geloof was er nog wel. Dat bleek ook na rust. De inzet en strijd was een stuk beter dan de 1e helft. Maar de kansen waren schaars na rust, het gebeurde vooral op het middenveld met veel fysieke duels. Het enige wat we veelal konden noteren waren de nodige gele kaarten. Met name Nemelaer incasseerde er nogal wat. 6 van de 7 gele kaarten waren voor de bezoekers. Pas na 70 minuten veerde het publiek even op toen Menno op aangeven van Rico goed naar binnen kwam maar net naast schoot. Nee, Nemelaer doelman Kamile de Jong hoefde vandaag z’n handen niet te gebruiken, hij hoefde alleen maar wat doeltrappen te nemen. In de 79e minuut besliste Nemelaer de wedstrijd definitief. Uit een onnodig weggegeven ingooi vond Giel van de Ven Joeri Vugts die was weggelopen bij Stijn en passeerde vervolgens ook Remco; 0-2. Hoewel Helvoirt nog wel op zoek ging naar doelpunt, schoot alleen Luke nog net over maar over de hele wedstrijd gezien won Nemelaer verdiend, waarmee het bekertoernooi voor Helvoirt ten einde is. Maar de nederlaag werd al heel snel weggedronken in de altijd gezellige 3e helft. Toch had er meer ingezet in de andere 2 wedstrijden. Tegen Wilhelmina’26 liet Helvoirt het zelf liggen en tegen Uno Animo gaf Helvoirt het zelf onnodig weg. Alleen vandaag had er geen resultaat ingezeten.

Tweede editie klusjesfestijn in Haaren

Op de ochtend van landelijke burendag 22 september organiseert platform HaarenEEN opnieuw haar “Klusjesfestijn”. Zaterdagmorgen ontmoeten aanvragers en klussers uit Haaren elkaar voor het geven en ontvangen van wat hulp in en om het huis.


Het digitale platform www.haareneen.nl wil op deze manier laten zien dat “het werkt” om dorpsgenoten actief met elkaar in contact te brengen voor het klaren van klusjes die anders blijven liggen. Dat juist burendag is gekozen voor dit evenement is logisch voor de vrijwilligers van HaarenEEN. In een aantal buurten van Haaren wordt zaterdag samen een feestje voorbereid en gevierd. Dat is gezellig en bevordert onderling contact. Al doende leer je elkaar beter kennen en wordt de drempel lager om zo af en toe wat hulp te vragen, of juist aan te bieden als dat nodig lijkt.

Veel helpers.
Het klusjesfestijn trekt veel vrijwilligers aan uit heel het dorp: bijna evenveel als aangemelde klusjes! Ze gaan tussen 10 en 12 vanuit restaurant Haarensteyn gezellig in groepjes, her en der in Haaren aan het werk. Na afloop schuiven ze aan voor een maaltijd met lekkere broodjes. Ze hebben die dan dik verdiend met hun inzet voor klein onderhoud aan tuinen en fietsen, het ophangen van gordijnrails, begeleiding van rolstoelers tijdens een wandeling, zingen, cake bakken en … “ramen wassen”!  Deze laatste activiteit is trouwens uitgeroepen tot “klusje van 2018” omdat het ruiten zemen er bij de ouderen vaak bij inschiet. Ze kunnen of durven de huishoudtrap niet meer op en helaas mag de WMO-hulp dit werk “volgens de regels” niet doen.

Zelf aan zet.
Klusjesdag is maar één keer per jaar en helaas kan niet iedereen terugvallen op goede contacten in de buurt. In zulke situaties kan platform www.haareneen.nl uitkomst bieden. Het is zo opgezet dat je zelf op zoek kunt gaan naar hulp, een wandelmaatje of wat dan ook. Zo ontstaan er nieuwe, blijvende contacten en zorgen we samen voor een sterke en vitale dorpsgemeenschap. Tegelijk biedt de site altijd en overal (ook voor familie op afstand) toegang tot allerlei zinvolle informatie over voorzieningen en leuke activiteiten in het dorp.

Haaren gaat komende zaterdag weer ervaren dat het een feest kan zijn om elkaar te helpen.
En www.haareen.nl staat vervolgens het hele jaar door ter beschikking om daarmee door te gaan!    

Born to Bigband; feest met 20 jaar Bigband Four Swing

Big Band Four Swing uit Haaren bestaat 20 jaar en organiseert op 23 september 2018 een gratis toegankelijk Big Band festival in de dorpskern van Haaren. De optredens vinden plaats bij “Juffrouw Jopsen”, gemeenschapshuis “Den Domp”, zorgcentrum “Haarensteijn” en “Passion Cuisine”.

Big Band Four Swing bestond in april 2018 precies 20 jaar. De Big Band is opgericht vlak na de gemeentelijke herindeling, eind jaren 90 van de vorige eeuw. De muzikanten waren afkomstig uit de kernen van de – destijds- nieuwe gemeente Haaren. Inmiddels komen de muzikanten uit de regio Midden Brabant. Toch blijft Four Swing een Haarense bigband. Gedurende de eerste vijftien jaren verzorgde Ton van de Ven de muzikale leiding waarbij het muzikale niveau geleidelijk aan werd verhoogd. Sinds de aanstelling van Daan Morris als bandleider begin 2013, wordt die ontwikkeling voortgezet. Gedurende ongeveer achttien jaren was – voorheen – “Eetcafé & Zalen De Michel” de thuisbasis van de band.

Op het festival “Born to Big Band” op 23 september a.s. ontvangt de Big Band veel jazz-en swingtalent. Klinkende namen zijn de “Tilburg Big Band”, “River Aa Big Band”, “Back Yard Big Band”, en “Big Band B flat”. Daarnaast zijn er kleine, intieme zangoptredens van Anna Verhoeven en Bartolo van den Braak. Er is ook ruimte voor jong en oud beginnend talent; in de workshop “Born to Big Band” kunnen beginners hun eerste stappen zetten in de jazz en swing. En de jonge blazersgroep “Toebajoezz” (Oisterwijk) gaat ongetwijfeld zorgen voor een muzikale verrassing.

Het festival wordt om 12.00 uur geopend door de Burgemeester van Haaren, mevrouw J. Zwijnenburg – van der Vliet. De openingshandeling zal een herhaling zijn van de oprichtingshandeling op 1 april 1998 door de toenmalige burgemeester Hans Haas. De huidige burgemeester zal Four Swing leiden in het nummer “Time is Tight”.

Na afloop van het festival omstreeks 18.00 uur gebruiken de leden en het bestuur van Four Swing een gezamenlijke maaltijd bij “Juffrouw Jopsen”. Oud-leden zijn in de gelegenheid hierbij aan te sluiten. Mochten wij oud-leden niet hebben bereikt, dan zijn zij via deze weg uitgenodigd deel te nemen aan het feestdiner. Nadere informatie is te vinden op de website van Four Swing: www.bigbandfourswing.nl

Onderduikers zetten Haaren op stelten

Onder deze titel verzorgt Ad van den Oord op verzoek van heemkundekring De Kleine Meijerij op woensdag 19 september in Haaren een lezing over de broers Martien en Frans van de Weijer en hun onderduikperiode in Haaren. Locatie: Den Domp, Kerkstraat 26 te Haaren. Aanvang: 20.00 uur. 

Deze avond wordt gehouden naar aanleiding van het recent verschenen boek “Wij sloegen waar wij raken konden” waarin de oorlogsdagboeken van verzetsman Martien van de Weijer uit de periode 1943-1945 in druk zijn verschenen.
Om te ontkomen aan de ‘Arbeitseinsatz’ waren Martien en Frans van de Weijer ondergedoken in Haaren en namen daar ook deel aan het verzet. Zij waren zoons van een welgestelde katholieke familie uit Haarlem.

Martien van de Weijer, inmiddels 94 jaar, hield in de Tweede Wereldoorlog een dagboek bij van zijn belevenissen in met name Haaren en Oisterwijk. Bijzonder en uniek. Zijn verhaal bevat een accuraat verslag van tal van verzetsdaden, zoals de overval op het Haarense gemeentekantoor, dat uiteindelijk twee mensen het leven kostte. En zo komt ook een uitgebreide beschrijving van het ontsporen van de trein van Oisterwijk naar Boxtel aan bod. Ook schrijft hoe hij het dagelijks leven in oorlogstijd in Haaren ervaarde, op zijn onderduikadressen en bij de zusters franciscanessen. Bekende Haarense inwoners komen in zijn dagboek voor zoals bijvoorbeeld: To Vermeer, Janus van de Ven,  boer Merkx, André Vissers en Marius van den Wildenberg.
De avond bestaat uit twee delen. Voor de pauze zal de indrukwekkende documentaire “Ik wilde die Duitsers weg hebben” worden vertoond. Deze film is gemaakt door  Joost van den Berg van Oisterwijk in Beeld. Martien van de Weijer vertelt over zijn onderduiktijd en verzetswerk. Het omvat een drietal interviews met Van de Weijer, informatie uit zijn dagboeken, uniek fotomateriaal en nagespeelde scènes. Hierdoor is een mooi portret ontstaan van een gedreven jonge man in oorlogstijd.
Na de pauze zal Ad van den Oord op boeiende wijze ingaan op hoe een katholieke jongen van ruim 19 jaar uit een welgesteld stadsgezin uit Holland zijn verblijf in het toch overwegend agrarische Haaren uit die tijd beleefde. Daarmee schetst hij ook een beeld van Haaren en zijn inwoners in oorlogstijd en hoe die de komst van onderduikers ervaarden. De Oisterwijkse historisch onderzoeker en publicist Ad van den Oord heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de oorlogstijd in Oisterwijk en omstreken en in het bijzonder de verzetsgroep Oisterwijk waarvan ook Martien van de Weijer deel uitmaakte.
Na afloop zal het boek te koop zijn voor € 22,50.

Woensdag 19 september om 20.00 uur in Den Domp in Haaren Kerkstraat 26, 5076 AW Haaren, tel. 0411-622048. We vragen een eigen bijdrage van € 2,00 per persoon aan niet leden. Leden hebben gratis toegang.

Loek Peters voor het eerst alleen op het toneel in ‘Ma’

De solovoorstelling ‘Ma’ is een hit. Nadat Eric Corton de voorstelling 110 keer heeft gespeeld, neemt zijn ‘Penoza’-collega Loek Peters hem over, om de monoloog dit najaar nog 50 keer op de planken te brengen. “Voor het eerst moederziel alleen op het toneel – maar ik heb er heel veel zin in!”

Loek Peters (1974) studeerde aan de Toneelschool Amsterdam en maakte vervolgens 9 jaar lang deel uit van het vaste ensemble van het Noord Nederlands Toneel. Recent speelde hij in de ‘Troje Triologie’ (Toneelschuur Producties) welke geselecteerd was voor het Theater Festival 2017. Op televisie was hij te zien in verschillende Nederlandse series, waaronder ‘A’dam – E.V.A.’, ‘Toren C’, ‘Als de dijken breken’ en ‘Penoza’, waarin hij 5 seizoenen de rol van Berry vertolkte. Ook maakte hij deel uit van de groep acteurs in het improvisatieprogramma ‘De vloer op’. Peters speelde rollen in films als ‘Mannenharten’, ‘Oorlogsgeheimen’, ‘Bloed, Zweet en Tranen’ en ‘Achtste-groepers huilen niet’. Voor zijn rol in de dramafilm ‘Het Echte Leven’ ontving hij een nominatie voor een Gouden Kalf. In 2014 nam hij deel aan ‘Expeditie Robinson’.

Nadat Peters achttien jaar theatervoorstellingen in allerlei soorten en maten speelde, van enorme theaters tot piepkleine huiskamers, staat hij nu voor het allereerst ‘moederziel’ alleen op de planken. Nooit eerder speelde hij een solovoorstelling. “Heel spannend natuurlijk,” vertelt Peters, “maar vooral heel bijzonder. Het is een nieuwe ervaring waar ik heel veel zin in heb. Eric heeft het 110 keer fantastisch gedaan, ik heb mij zeker laten inspireren door de manier waarop hij de voorstelling brengt. Maar het publiek krijgt straks wel een iets andere voorstelling te zien, ik zal een en ander toch wat anders spelen, meer op de Loek-manier natuurlijk.”

Peters hoefde niet lang na te denken toen productiehuis Solo Stories hem vroeg het stokje van Eric Corton over te nemen en de monoloog ‘Ma’, gebaseerd op het gelijknamige boek van Hugo Borst, te spelen. “Het verhaal van een zoon die zijn moeder ziet dementeren en alle nare en mooie dingen die daarbij komen kijken: het is zo basaal en bijna alledaags opgetekend door Hugo Borst en daarna haarfijn tot script verwerkt door Marc Veerkamp, dat ik het niet zou begrijpen als een acteur dit verhaal niet zou willen spelen. Er zit een prachtige scene in de voorstelling waarin mijn personage vertelt dat hij zijn eigen moeder niet naar het toilet durf te brengen en dat hij zich daar wel eens voor schaamt. Een van de verpleegkundigen zegt dan dat ik niet de enige ben die daar last van heeft. Lijkt mij heel herkenbaar voor velen en daardoor ook heel waardevol.”

De acteur prijst zichzelf gelukkig: hij heeft in zijn omgeving nauwelijks met dementie te maken gehad. “Mijn ouders leven nog en zijn met hun vijfenzeventig jaar allebei nog helder van geest. Toen mijn oma ging dementeren heb ik daar wel iets van meegekregen. Het begon bij haar op hoge leeftijd, en ik herinner mij daar vooral van dat ze tijdens een bezoek wel vijftig keer kon zeggen dat het in het verzorgingshuis ‘wel goed van eten en drinken’ was. Iedere keer zei ze het op een manier waaruit duidelijk werd dat ze zelf dacht dit voor het eerst te zeggen. Toen was dat best grappig – als iemand dementeert kan er ook heus nog gelachen worden. Maar het moment dat ze ineens besefte dat ze twee echtgenotes verloren heeft en dat ze er nu wel heel alleen voor stond, was wel heel verdrietig. De laatste keer die ik mij kan herinneren dat ik bij haar was, wist ze bij binnenkomst nog wel wie ik was, maar toen ik wegging vond ze het toch wel raar dat die jonge man haar ineens kuste.”

Peters is er trots op dat hij ‘Ma’ nu mag spelen. “Alles waarvan ik denk dat je ermee te maken krijgt als een dierbare aan dementie lijdt, zit in deze voorstelling. Alle emoties, frustraties, schrijnende maar ook grappige gebeurtenissen komen in het stuk aan bod. Het mooie is dat ‘Ma’ niet alleen voor mensen die met deze ziekte te maken hebben een waardevolle voorstelling is. In basis gaat ‘Ma’ vooral over een kind dat van zijn moeder houdt, en die moeder wordt ziek. Ik hoop dat mensen zich na afloop van de voorstelling gesteund voelen in alles waar ze tegenaan lopen wanneer een ouder ziek wordt.”

Ma is op 31 oktober 2018 te zien in Tiliander te Oisterwijk. Kaarten zijn verkrijgbaar via www.tiliander.com