Haaren is welkom bij Oisterwijk, deel 2

Vorige week lieten we u al zien wat het resultaat is van de burgerpanelenquete over Haaren bij Oisterwijk.

We zetten nog even kort de belangrijkste resultaten op een rijtje:

• Op de vraag ‘hoe staat u tegenover de samenvoeging van het dorp Haaren bij Oisterwijk?’ antwoordde 63% positief, 33% neutraal en 4% negatief.
• 27% van de panelleden denkt niets te merken als het dorp Haaren in 2021 bij Oisterwijk wordt gevoegd. 8% denkt juist dat ze er veel van zullen merken. Het grootste deel, 65%, geeft als antwoord ‘een beetje’.
• Van de panelleden geeft verder 61% aan voldoende geïnformeerd en/of betrokken te worden bij de samenvoeging van Haaren bij Oisterwijk tegenover 39% die dat niet vindt.

Op maandag 17 september organiseerden we een informatieavond voor onze inwoners over hetzelfde onderwerp. Aanwezigen konden hun wensen, ideeën en zorgen uiten over de komst van Haaren bij Oisterwijk. En ook hier bleek weer: Haaren is welkom en daar maken we ons niet zoveel zorgen over. Naast vragen over de financiën en de politiek in Oisterwijk, waren er weinig zorgen op te tekenen. Wel hadden de aanwezigen ideeën over een warm welkom voor de Haarenaren. Daar gaan we zeker iets mee doen!

Vervolg
De herindeling van de gemeente Haaren bevindt zich in de eerste fase: de voorbereiding. Eind dit jaar volgt het ‘herindelingsontwerp’. Daarin staat bijvoorbeeld hoe de gemeente Haaren wordt opgedeeld en hoe de nieuwe gemeentegrenzen lopen. Maar ook is er aandacht voor de positie van het gemeentepersoneel van Haaren. Het ‘herindelingsontwerp’ wordt ter inzage gelegd en kent een inspraakprocedure. Bewoners kunnen dan een zienswijze indienen. Daarover volgt later meer informatie.

Dat gaat naar Den Bosch toe … Haarense ondernemers samen op pad

Maandag 10 september, een flauw zonnetje en een lekkere temperatuur. Den Bosch verwelkomt de jaarlijkse Ondernemersdag van de Ondernemersvereniging Haaren (OVH). Een grote groep Haarense ondernemers, hun gasten, gemeentelijk contactpersoon Milou Broks en wethouder Martien Vromans lieten die middag het ‘gewone’ werk even voor wat het was. Ze namen de tijd om elkaar en elkaars bedrijven beter te leren kennen in een gezellige sfeer. Dat is waar de OVH voor staat.

Het programma was dynamisch, wat mooi past bij deze energieke ondernemers. Keuze uit een bezoek aan één van drie toplocaties in de stad, een wandeling door het centrum onder leiding van een ervaren Bossche stadsgids en lekker eten op twee verschillende plekken. Na tienen deed de organisatie de deur dicht bij het laatste restaurant. Met veel complimenten voor de leuke dag op zak.

Groep 1 bezocht het Zwanenbroedershuis. Dit is het onderkomen van de Illustere Lieve Vrouwe Broederschap, het genootschap dat dit jaar maar liefst 700 jaar bestaat. Dit prachtige huis heeft de Broederschap laten bouwen en is sinds 1847 door haar in gebruik, op de plek in ’s-Hertogenbosch waar de Broederschap al sinds 1483 is gehuisvest. De groep bezocht onder meer de proostenkamer en de grote zaal waar nog ieder jaar de broederlijke maaltijd wordt gehouden.

Groep 2 beklom de toren van de Sint Jan, voluit de Kathedrale Basiliek van Sint Jan Evangelist geheten. Deze kerk wordt door velen gezien als het hoogtepunt van de Brabantse gotiek. Ze behoort tot de Top 100 van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg en geldt als kanjermonument. De groep zag het carillon, de tentoonstellingszolder en het uurwerk. Ze hoorde de klokken van wel heel dichtbij ;-). En werd getrakteerd op een schitterend uitzicht over de stad en haar ommelanden.

Groep 3 werd gastvrij ontvangen in het Stadskantoor van de Gemeente ’s-Hertogenbosch. Deze gemeente loopt voorop in nieuwe manieren van werken; was bijvoorbeeld één van de eerste gemeentes die begon met telewerken. De groep kreeg via een presentatie en een rondleiding door het gebouw te zien hoe de ‘ambtenaar 2.0’ zijn werk doet in de huidige digitale en zeer dynamische tijd. De Gemeente ’s-Hertogenbosch wil een “Huis voor Den Bosch” zijn en het was bijzonder leuk dat wij daar als Haarense ondernemers een kijkje mochten nemen.

Na deze geslaagde bijeenkomst kunt u meteen de volgende al noteren in uw agenda. Donderdag 8 november is de jaarlijkse ‘educatieve avond’. De OVH informeert Haarense ondernemers over zaken die voor elke ondernemer interessant zijn. En natuurlijk is er tijd om elkaar en elkaars bedrijven weer wat beter te leren kennen in een gezellige sfeer. De uitnodiging volgt spoeding.

COPD vanaf 1 januari in basisverzekering

Positief nieuws voor mensen met COPD (vanaf GOLD 2) ! De ministerraad heeft besloten dat verzekerden de eerste 20 behandelingen voor fysiotherapie bij COPD per 1 januari 2019 uit de basisverzekering vergoed krijgen.

Dit besluit betekent een aanzienlijke verbetering van de toegankelijkheid van fysiotherapie voor deze patiënten. Het besluit vloeit voort uit een advies van Zorginstituut Nederland van maart van dit jaar. Dit is onderdeel van een plan van aanpak om meer fysiotherapie vanuit de basisverzekering te vergoeden.

Praktijk Fysiotherapie Helvoirt heeft zich de afgelopen jaren steeds meer gespecialiseerd binnen de fysiotherapie en is blijvend op de hoogte van de nieuwste wetenschappelijke onderzoek- en behandelmethoden. Een van die specialisaties is COPD.

COPD is een longziekte waarbij uw longen zijn beschadigd. Ademen is moeilijker en u heeft minder energie. De afkorting COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease (Chronische Obstructieve Long Ziekte).

Als u COPD heeft ademt u moeilijker omdat uw longen beschadigd zijn. U heeft minder zuurstof. Daardoor kunnen normale dingen lastig zijn. Zoals traplopen, boodschappen doen of aankleden.

Uw longen kunnen niet voldoende zorgen voor een goede ademhaling. Vergelijk het met een tankwagen waar zo’n tienduizend liter zuurstof in kan. Een gezonde volwassene heeft ongeveer die hoeveelheid zuurstof per dag nodig. Bij COPD lukt het soms maar om een halve tankwagen per dag in- en uit te ademen.

In ons land hebben bijna 600.000 mensen COPD. COPD komt op de zesde plaats van ziektes die de hoogste sterfte in Nederland veroorzaken. De Wereld Gezondheids organisatie (WHO) voorspelt dat COPD in 2030 de derde doodsoorzaak is. COPD komt meestal pas voor op oudere leeftijd, maar soms door een erfelijke ziekte eerder.

Fysiotherapeutische behandeling is de belangrijkste therapie bij COPD. Met geprotocolleerde fysiotherapie wordt gericht gewerkt aan de conditie. Hiermee kunnen longaanvallen worden voorkomen of uitgesteld zodat de longen niet verder achteruitgaan.

Met gespecialiseerde fysiotherapie voor COPD wordt geprobeerd longaanvallen te voorkomen door o.a. de lichamelijke conditie en spierkracht zo optimaal mogelijk te trainen.

Mocht u vragen hebben kunt u terecht op onze website www.fysiotherapiehelvoirt.nl Of kunt u mailen naar info@fysiotherapiehelvoirt.nl

Wijk, stad en park bewegingsvriendelijker met puur Dutch Design

HAAREN – Primeur! Tijdens de Vakbeurs Openbare Ruimte lanceren Grijsen park & straatdesign en Boomkwekerijen M. van den Oever, uit Haaren, het ‘Bewegings Bankje’. Een gezamenlijke innovatie, waar bewegen, ontmoeten, groen genieten en recreëren in samenkomen. Deze unieke en duurzame bank zal door Lodewijk Hoekstra, co-founder van NL Greenlabel, op bijzondere wijze worden onthuld op 26 september om 12.40 uur in Collegezaal ‘De Groene Stad’ in Hal 2.

Van den Oever en Grijsen, beiden NL Greenlabel partners, willen de buitenruimte fraaier en duurzamer maken. Door de krachten te bundelen maken ze met dit, Bewegings Bankje, kortweg BB’tje, de stad, het bedrijfsterrein en het schoolplein hipper en vooral bewegingsvriendelijker. De bankjes zorgen er voor dat mensen elkaar ontmoeten, samen gaan trainen, elkaar hierin stimuleren, uitdagen, informele ontmoetingen hebben en eventuele stress kwijtraken. Daarnaast wordt bij elk Bewegings Bankje gekeken naar de optimale groeninrichting. Groen heeft namelijk een zeer positieve invloed op mensen. Het zorgt er voor dat mensen creatiever, socialer en actiever zijn. Gemeenten tonen al een eerste interesse in het bankje omdat hiermee, op een laagdrempelige manier, grote gezondheidswinst te behalen is. In Nederland heeft immers meer dan 50% van de volwassenen boven de twintig jaar last van overgewicht en bij kinderen is dat bijna 15%.
Op elk Bewegings Bankje wordt op een duidelijke en overzichtelijke manier een aantal basisoefeningen weergegeven die kunnen worden uitgevoerd. Deze oefeningen zijn geschikt voor zowel de ervaren sporter als de beginneling. Daarnaast wordt bij elk BB’tje de mogelijkheid geboden een personal trainer in te schakelen, via www.getfitmasterfreddy.nl (het Performenz Instituut), die bijvoorbeeld wijkbewoners, werknemers of scholieren, op vaste tijdstippen laat trainen in de buitenruimte met het BB’tje.

De Green Life™ Scan Uniek is dat voor elke plaatsing van het BB’tje een zogenoemde Green Life™ Scan wordt gemaakt door de groenadviseurs van Van den Oever. Deze scan laat de optimale groeninrichting voor de buitenruimte zien waar de bank geplaatst wordt. Marwin Dekkers, algemeen directeur van Boomkwekerij M. van de Oever, vult aan: “Wij helpen om de juiste, duurzaam gekweekte boom te kiezen voor die specifieke leefwereld. Mensen moeten energie krijgen van hun beweegomgeving. Het gaat dan om alle boom- en groeneigenschappen, zoals klimaataanpassing, ondergrond en logische verbindingen tussen groen en water en niet enkel om het esthetische. Daar heb je de specialist voor nodig.”
Voorbeeldfunctie op het gebied van groen en gezondheid Lodewijk Hoekstra is er van overtuigd: “Steden spelen een belangrijke rol als het gaat om vitaliteit, gezondheid en duurzaamheid en zijn, in feite, elkaars concurrenten.

Je wil mensen als het ware verleiden en uitnodigen om naar buiten te komen. Nederland kan op het gebied van groen en gezondheid een internationale voorbeeldfunctie vervullen. Met het initiatief De Groene Stad geven we daar als NL Greenlabel nationaal en internationaal invulling aan.” Patrick Grijsen, algemeen directeur van Grijsen vult aan: ‘’Het BB’tje is een mooi voorbeeld hoe samenwerking tussen NL Greenlabel partners tot een fantastische en duurzame innovatie in de openbare ruimte leidt. Er wordt teveel geld uitgegeven aan de verkeerde inrichting van de openbare ruimte. Het is belangrijk om te kijken naar de behoeften en de wensen van de gebruikers. Tenslotte is elke ruimte uniek. Grijsen innoveert en adviseert, al meer dan 25 jaar, voor een ideale inrichting van de openbare ruimte.”

Vermoedelijk drie auto brandstichtingen op rij in Oisterwijk

Oisterwijk – Afgelopen nacht rond 03:30 uur zijn in de Kuiperstraat en Waterhoefweg drie auto’s in de brand gegaan. De brandweer kwam ter plaatse en heeft de voertuigen geblust. De politie gaat uit van brandstichting en is op zoek naar getuigen.

In de nacht van 24 september 2018 werden er meldingen gedaan van drie auto’s die in brand stonden. Dit gebeurde in de wijk Waterhoef. De politie en de brandweer gingen naar de branden toe. De brandweer bluste de voertuigen. Het gaat om personenauto’s van de merken Peugeot (2) en Renault. De politie doet verder onderzoek. Zij hebben drie aangiftes opgenomen en ook werd er vannacht buurtonderzoek gedaan.

Tips
Burgers die de tips hebben over de mogelijke brandstichtingen kunnen dit doorgeven aan het politieteam Groene Beemden, via 0900-8844 of WhatsApp (0612207006), anoniem kan ook via 0800-7000

 

 

 

Nemelaer trekt 3 punten over de streep tegen FC Tilburg

Verslag: Arend Vugts

Nemelaer-FC Tilburg 3-2.

Door de hevige regenval is de wedstrijd gespeeld op het kunstgrasveld. Al vroeg in de wedstrijd toont Nemelaer zich sterker. Echter de eerste bal richting doel wordt plots ook een doelpunt. Een schot van Kasrioui verdwijnt via een Nemelaer-been met een boog net onder de lat achter de doelman. 0-1 (16). Nemelaer recht de rug en komt op gelijke hoogte als Wouter Molenaar een hoekschop van dichtbij binnen kopt. 1-1 (25). Op basis van de krachtverhouding in de eerst helft komt Nemelaer ook op een verdiende voorsprong. Met een mooie assist wordt Joeri Vugts door Giel van de Ven in stelling gebracht. Joeri speelt zich schitterend vrij en knalt knap binnen vanaf 12 mtr. 2-1 (34). Iets later is het weer Joeri die het net weet te vinden. De Tilburgse defensie verwerkt de bal niet goed en Joeri mag vanaf 15 mtr 2 keer aanleggen. 3-1 (38). Op basis van het vertoonde spel zou de overwinning niet meer in gevaar mogen komen.

Na de pauze zien we een iets meer gedreven tegenstander die echter nog geen gevaar weet te stichten. Een vrije trap van de gasten, vanaf 17 mtr, wordt hard in de muur geschoten maar de daaruit afvallende bal wordt in een scrimmage na een paar pogingen door Moes binnen getikt. 3-2 (57). Vanaf dat moment verliest Nemelaer de echte grip op de wedstrijd. FC Tilburg wordt wel af en toe dreigend zonder grote kansen te kunnen creëren. In een van de uitbraken is Gijs van Baast nog dichtbij een treffer voor Nemelaer maar zijn inzet beland op de paal. Helaas wordt de wedstrijd richting het einde ontsiert door enige frustratie waar een aantal gele kaarten aan te pas komen. Na een opstootje (min 89) kreeg Wesley onnodig zijn 2e gele kaart terwijl Manasaray er goed van af komt met zijn 2e gele kaart nadat hij Wesley in het gezicht sloeg. A. Kasrioui kreeg een minuut later zijn 2e geel (91) voor aanhoudend commentaar. Uiteindelijk trekt Nemelaer de overwinning over de streep!
a.s. Zondag gaan we op bezoek bij de volgende Tilburgse tegenstander; SC ’t Zand.

Harmonieorkest Sint Gregorius

Harmonieorkest Sint Gregorius met dirigent Chris Derikx zal op zondagmiddag 7 oktober  14.30 uur optreden in de mooie zaal van cultureel centrum ‘Elckerlyc’ Achter Het Stadhuis 2 te Hilvarenbeek.

De organisatie ‘Verrassende Ontmoetingen’ uit Tilburg staat er garant voor dat het publiek een prima zaal en een interessant programma aangeboden krijgt.
Sint Gregorius speelt:

o Alpina Fanfare, Franco Cesarini
Een mooie ‘openingsfanfare’ die onze bergvakanties in herinnering roept

o Casanova, Johan de Meij
Luistert u mee naar het levensverhaal van de illustere Casanova met een indrukwekkende solo van Marinke Visser op cello

o Saga Candia, Bert Appermont
Een 7-delige suite over het spektakel rond de hekserij in 1600

Na de pauze speelt Sint Cecilia uit Mheer o.l.v. Fried Dobbelstein: ‘The Lord of The Rings’.

Graag bevelen wij ons concert aan, entreebewijzen zijn in de voorverkoop à € 12,50 via Gregorius te bestellen via bijgaand formulier of via onze site www.sintgregorius.nl/bestelformulier

 

 

NEMERLAER…een mensvriendelijk kasteel

De geschilderde vrouwenportretten van Marianne van Nunen, een begaafd beeldend kunstenaar, zijn a.s. Zondag, 30 September voor de laatste keer te zien in Kasteel Nemerlaer te Haaren. Marianne zal die dag zelf ook aanwezig zijn in het kasteel, waar iedereen haar kan ontmoeten. De dag daarop gaan haar schilderijen mee terug naar Frankrijk, waar zij al jarenlang woont, schildert en workshops geeft. Alles daarover is Zondag ook te horen, te zien en te bespreken in ons “mensvriendelijk kasteel voor kasteelvriendelijke mensen”, de term, waaronder het kasteel opereert. Hetgeen betekent dat er altijd veel te bekijken is voor álle mensen, die geïnteresseerd zijn in het gebeuren in zo’n oud huis, waar eeuwenlang de adel woonde. En dat sinds 1967 bewoond en aangeboden wordt door gewone mensen, die met hart en ziel werken met de bedoeling het mensvriendelijke huis te behouden,ook voor mensen en hun kinderen na ons.

Vanaf 3 Oktober
Vanaf de eerste Zondag ná 3 Oktober t/m de laatste Zondag van Oktober is er een ander soort expositie te zien in Kasteel Nemerlaer. Wat? Van wie? Gewoon komen kijken. Voor 5 Euro p.p. ten bate van de restauratie ( in contant geld, dus niet pinnen) is iedereen welkom vanaf 11-5 op iedere Zondag van die maand. Ook als de gastvrije deuren van het kasteel dicht zijn omdat het te koud/te nat is nu de prachtige zomer voorbij is. Dan gewoon belletje trekken en u bent welkom.In het kasteel…
Bij Carole Vos en haar vrijwilligers.

 

 

Dagbesteding voor ouderen in Helvoirt en Esch

‘Dagje thuis’ zorgt voor gezelligheid

“Er is niets leukers dan een dagje eruit, iets leuks doen en onder de mensen zijn”, vindt mevrouw Wil Hochstenbach (91) uit Helvoirt. Sinds enkele maanden gaat ze naar de dagbesteding ‘Dagje thuis’ in haar eigen dorp. Ook in Esch is deze dagbesteding onlangs gestart. Voor ouderen – ook voor mensen met (beginnende) dementie –  die op een gezellige manier de dag willen doorbrengen. En het mooie is tegelijkertijd, dat een ‘dagje thuis’ gedragen wordt door dorpsgenoten als vrijwilligers. 

“’Dagje thuis’ is voor ouderen die nog zelfstandig wonen en graag met anderen de dag doorbrengen”, zegt Ineke Matheeuwsen. Ze is ouderenwerker bij welzijnsorganisatie ContourdeTwern, een van de organisaties die het initiatief nam tot deze bijzondere dagbesteding in de gemeente Haaren. ‘Dagje thuis’ is er nu in Helvoirt en Esch. In Haaren staat het in de steigers en en in Biezenmortel wordt bekeken wat de mogelijkheden zijn. Overigens is deze dagbesteding niet exclusief voor ouderen. “Ook mensen die bijvoorbeeld chronisch ziek zijn, of niet meer zo mobiel, of vergeetachtig, zijn welkom”, zegt Matheeuwsen.  “Ontspannen, ontmoeting en gezelligheid staan centraal. Daarnaast worden eventuele mantelzorgers ontlast.”  Een indicatie is niet nodig.

Mevrouw Hochstenbach is sinds enkele maanden deelnemer van ‘Dagje thuis’ in Helvoirt. “Het is fijn enkele vaste activiteiten in de week te hebben en om nieuwe contacten op te doen. In een andere omgeving zijn, vergroot je wereld.” Ze geniet vooral van de uitstapjes. “Er is niks zo gezellig als iemand die tegen me zegt: ‘Ik kom je halen, we gaan iets leuks doen en daarna breng ik je weer thuis.’ Dat is een feestje!” Het programma van ‘Dagje thuis’ staat niet vast, maar wordt mede door de deelnemers ingevuld. “We beginnen met koffie drinken. En we gaan bijna altijd even naar buiten”, zegt mevrouw Hochstenbach. Een fijne dag hebben: dat is het uitgangspunt. Harrie den Ouden (81), deelnemer in Esch, vindt dat dat goed lukt. “Tijdens ‘Dagje thuis’ hedde efkes praat. We hebben het gezellig met elkaar; het is een leuk clubje.”

Dagje Thuis heeft ruimte voor nieuwe deelnemers. Meer weten? Via: Ineke Matheeuwsen (tel. 06 – 836 92 717) of e-mail: inekematheeuwsen@ContourdeTwern.nl. Ook de werkgroep Dementievriendelijke Gemeente Haaren omarmt het project.

Column Corvers: Tunnelbak

In het coalitieakkoord van Progressief 96 en CDA wordt gepleit voor een verdiepte ligging bij de kruising van de rijksweg bij Helvoirt. Ook het collegeakkoord in Vught noemt zo’n ongelijkvloerse kruising bij de Vijverbosweg en Boslaan de beste oplossing. Een logisch standpunt want het is de meest veilige oplossing die ook de filevorming opheft.

Toch ligt er al ruim twee jaar een akkoord tussen Rijkswaterstaat, ministerie van Infrastructuur, provincie en gemeenten (de stuurgroep) om de weg veiliger te maken en de doorstroming te bevorderen. Dit zogenaamde voorkeursalternatief (VKA) uit 2016 gaat echter niet uit van een verdiepte ligging op beide knooppunten.
Bij Helvoirt komt een fietstunnel en op de kruising Vijverbosweg – Boslaan komen extra opstelstroken maar vervalt de oversteek voor langzaam verkeer.
De N65 wordt wel verdiept bij de Kennedylaan-Helvoirtseweg en Bréautélaan-Martinilaan in Vught.

Tegen deze VKA-variant kwam veel verzet bij inwoners uit Helvoirt en Vught. En was aanleiding voor een politiek relletje, ontstaan op een informatieavond in januari waar toenmalig raadslid Carine Blom een fietstunnel ’van de zotte’ noemde. ‘De jeugd fietst straks overal de weg over, behalve bij de fietstunnel.” In een reactie wees toenmalig wethouder Eric van den Dungen erop dat vijf jaar eerder de Haarense raad had ingestemd met een fietstunnel, ook Progressief 96, de partij van Blom. Maar die was er steeds vanuit gegaan dat een fietstunnel op een breed draagvlak kon rekenen, zoals het college steeds had beweerd. Dat bleek er niet te zijn, in elk geval niet op die avond in januari. Daar was zelfs veel weerstand tegen zo’n tunnel. “Die tunnelbak kun je wel vergeten”, reageerde Van den Dungen, wijzend op het ontbreken van geld voor zo’n oplossing.

Maar alles wijst er nu op dat die tunnelbak er wel degelijk komt. Na nieuwe berekeningen in maart van het ontwerpbureau Royal HaskoningDHV dat het plan uitwerkte, komt er geld vrij voor extra maatregelen. Dat zou een verdiepte ligging in Helvoirt en Vught alsnog mogelijk maken. In deze optie, VKA-Plus geheten, worden beide kruisingen dus ongelijkvloers.
De afgelopen hete zomer is benut voor het uitwerken van die maatregelen.

Een besluit daarover is vertraagd door het aantreden van nieuwe colleges die ook hun zegde wilden doen over de nieuwe variant. Ook zette de stuurgroep een tussenstap omdat die de eerste uitkomsten wilde zien van aanvullende onderzoeken. Naar verluidt gaat die verdiepte ligging op beide knooppunten door, bevestigen direct betrokkenen.

En dat wordt tijd! Intussen werkt Haaren nauw samen met Vught . Niet meer dan logisch, natuurlijk. Helvoirt komt over twee jaar bij Vught, dan valt het hele N65-traject Vught-Helvoirt onder de gemeente Vught.
Samen optrekken met Vught. Ook dat is wel eens anders geweest.