Haaren is welkom bij Oisterwijk, deel 2
Vorige week lieten we u al zien wat het resultaat is van de burgerpanelenquete over Haaren bij Oisterwijk.
We zetten nog even kort de belangrijkste resultaten op een rijtje:
• Op de vraag ‘hoe staat u tegenover de samenvoeging van het dorp Haaren bij Oisterwijk?’ antwoordde 63% positief, 33% neutraal en 4% negatief.
• 27% van de panelleden denkt niets te merken als het dorp Haaren in 2021 bij Oisterwijk wordt gevoegd. 8% denkt juist dat ze er veel van zullen merken. Het grootste deel, 65%, geeft als antwoord ‘een beetje’.
• Van de panelleden geeft verder 61% aan voldoende geïnformeerd en/of betrokken te worden bij de samenvoeging van Haaren bij Oisterwijk tegenover 39% die dat niet vindt.
Op maandag 17 september organiseerden we een informatieavond voor onze inwoners over hetzelfde onderwerp. Aanwezigen konden hun wensen, ideeën en zorgen uiten over de komst van Haaren bij Oisterwijk. En ook hier bleek weer: Haaren is welkom en daar maken we ons niet zoveel zorgen over. Naast vragen over de financiën en de politiek in Oisterwijk, waren er weinig zorgen op te tekenen. Wel hadden de aanwezigen ideeën over een warm welkom voor de Haarenaren. Daar gaan we zeker iets mee doen!
Vervolg
De herindeling van de gemeente Haaren bevindt zich in de eerste fase: de voorbereiding. Eind dit jaar volgt het ‘herindelingsontwerp’. Daarin staat bijvoorbeeld hoe de gemeente Haaren wordt opgedeeld en hoe de nieuwe gemeentegrenzen lopen. Maar ook is er aandacht voor de positie van het gemeentepersoneel van Haaren. Het ‘herindelingsontwerp’ wordt ter inzage gelegd en kent een inspraakprocedure. Bewoners kunnen dan een zienswijze indienen. Daarover volgt later meer informatie.


Groep 1 bezocht het Zwanenbroedershuis. Dit is het onderkomen van de Illustere Lieve Vrouwe Broederschap, het genootschap dat dit jaar maar liefst 700 jaar bestaat. Dit prachtige huis heeft de Broederschap laten bouwen en is sinds 1847 door haar in gebruik, op de plek in ’s-Hertogenbosch waar de Broederschap al sinds 1483 is gehuisvest. De groep bezocht onder meer de proostenkamer en de grote zaal waar nog ieder jaar de broederlijke maaltijd wordt gehouden.
Groep 2 beklom de toren van de Sint Jan, voluit de Kathedrale Basiliek van Sint Jan Evangelist geheten. Deze kerk wordt door velen gezien als het hoogtepunt van de Brabantse gotiek. Ze behoort tot de Top 100 van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg en geldt als kanjermonument. De groep zag het carillon, de tentoonstellingszolder en het uurwerk. Ze hoorde de klokken van wel heel dichtbij ;-). En werd getrakteerd op een schitterend uitzicht over de stad en haar ommelanden.
Groep 3 werd gastvrij ontvangen in het Stadskantoor van de Gemeente ’s-Hertogenbosch. Deze gemeente loopt voorop in nieuwe manieren van werken; was bijvoorbeeld één van de eerste gemeentes die begon met telewerken. De groep kreeg via een presentatie en een rondleiding door het gebouw te zien hoe de ‘ambtenaar 2.0’ zijn werk doet in de huidige digitale en zeer dynamische tijd. De Gemeente ’s-Hertogenbosch wil een “Huis voor Den Bosch” zijn en het was bijzonder leuk dat wij daar als Haarense ondernemers een kijkje mochten nemen.










