Slider1
Voedselbank

Familie berichten

25 maart 2016 Familie berichten op Haaren.nu

Het is mogelijk om hier op de nieuwssite van Haare...

Open brief PRO naar burgemeester – geen ereburgerschap voor ruimtereiziger

Open brief door fractievoorzitter PRO, Myrte Hesselberth

Beste Hans,

Deze week las ik dit artikel van Oisterwijk Nieuws over de Oisterwijkse ruimtevaarder.  Hierin werd vermeld dat jij erover denkt om hem ereburger te maken. Ik wil je met deze open brief aangeven dat dit volgens mij niet passend is met de richting die onze gemeente op wil.

Hoewel ik natuurlijk geen fractievoorzitter ben van een coalitiepartij, staat er wel in het coalitieakkoord dat we de Global Goals onderschrijven en ons actief inzetten hiervoor. Dat onderdeel uit het akkoord steunt PRO, zoals bekend, volledig. Volgens mij past een dergelijk pretreisje naar de ruimte, die alleen toegankelijk is voor de elite, niet binnen die Global Goals. Bijvoorbeeld Global Goal 10: ‘Ongelijkheid Verminderen’, is iets wat haaks staat op de gebeurtenis in de ruimte. Er zijn miljoenen betaald om deze reis mogelijk te kunnen maken, en volgens mij zijn er maar heel weinig inwoners van onze gemeente die een bedrag met zes nullen op de bankrekening hebben staan. Daarnaast sluit het raketreisje van 10 minuten ook niet aan op andere Global Goals zoals 7. Duurzame Energie, 12. Verantwoorde Consumptie en Productie & 13. Klimaatactie.

Ik denk niet dat we als gemeente moeten uitstralen dat ereburgerschap te koop is, en dat dat iets is wat alleen voor de rijken in onze gemeente is weggelegd. Volgens mij is het de bedoeling dat je ereburger wordt omdat je je hebt ingezet voor de samenleving. Deze ‘astronaut’ heeft zich met behulp van papa’s miljoenen ingezet om de aarde gigantisch te vervuilen door een pretreisje met een raket te maken die heel veel schadelijke stoffen in onze atmosfeer dumpt, lijkt me niet echt iets om ereburger voor te worden. De uitstoot van een ruimtereis is volgens Greenpeace namelijk 278 keer zo groot als de gemiddelde uitstoot van een wereldburger in een heel jaar. Met zoveel miljoenen op de bank kun je veel nuttigere dingen doen die daadwerkelijk bijdragen aan het bestrijden van armoede, onrecht of klimaatverandering. Het lijkt mij passender om Olivier dit ereburgerschap pas te geven als hij, zoals hij zelf zegt te gaat doen, intensief bijgedragen heeft om iets te doen tegen de kwetsbaarheid van onze aarde. (https://nos.nl/l/2390083 )

Daarom wil ik je hierbij oproepen om het ereburgerschap niet aan Olivier te geven, maar hem juist uit te nodigen zijn échte steentje bij te dragen aan het verbeteren van onze samenleving en de kwaliteit van onze aarde.

Ik hoor graag wat je hiervan denkt,

Met progressieve groeten, Myrte Hesselberth, fractievoorzitter PRO Oisterwijk

Een bericht plaatsen, een mededeling doen, familiebericht doorgeven of verenigingsnieuws, dat kan bij HaarenNu. Tevens zijn wij altijd op zoek naar het laatste nieuws. (een foto en/of logo erbij maakt het vaak leuker). Mailen maar! info@haaren.nu

eventgoodz-