HOS zet de strijd door voor zendmachtiging
De Haarense Omroep Stichting (HOS) gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechtbank in Den Bosch. Die verklaarde op 23 december het beroep van de HOS ongegrond tegen aanwijzing van de stichting lokale omroep Haaren (LOHA) als zendgemachtigde voor de komende vijf jaar.
De Bossche rechtbank oordeelt dat het besluit van het Commissariaat voor de Media van juli vorig jaar om de zendmachtiging aan LOHA toe te wijzen aan alle wettelijke eisen voldoet. Daarmee raakte de HOS na 20 jaar haar zendmachtiging kwijt.
De rechtbank komt tot de conclusie dat de Haarense gemeenteraad over voldoende informatie beschikte en dat het advies om LOHA aan te wijzen aan alle zorgvuldigheidseisen voldoet.
Maar volgens de HOS schiet het advies ernstig tekort en is het in strijd met de Mediawet. De gemeenteraad heeft het Commissariaat geadviseerd zonder te beschikken over een begroting en een beleidsplan van LOHA, aldus de HOS. “De rechter vroeg daar op de zitting nog naar aan het Commissariaat”, aldus een woordvoerder van de HOS. “Het Commissariaat kon dit alleen met nee beantwoorden. Maar daarvan is niets terug te vinden in de uitspraak.”
Volgens de rechtbank is niet aangetoond dat de gemeenteraad over onvoldoende informatie zou beschikken en voldoet het advies aan alle zorgvuldigheidseisen.
De HOS stapt naar de Raad van State om de uitspraak aan de vechten.
Door: Peter Corvers



































