Hoe gaat het nu verder met de N65 ?
HAAREN – 28 januari 2023 Het was wel een beetje verwacht, maar toch.
Op 21 december 2022 heeft de Raad van State de plannen voor de reconstructie van de N65 tussen Haaren en Vught op meerdere gronden vernietigd. Dat betekent dat de plannen dus zo niet door mogen gaan. De uitvoerende gemeente Vught snapt dat uitvoering van de plannen nu niet echt realistisch is.
De gemeente Haaren had voor de aanpassing van de N65 bijna 6 miljoen euro beschikbaar gesteld. Dat is ruim € 400,00 per inwoner. Haaren hoort sinds 1-1-2021 bij de gemeente Oisterwijk, die daarom de belangen van de oude gemeente Haaren moet behartigen.
Als Partij Gemeente Belangen hebben we een aantal vragen over de N65 aan ons College voorgelegd. PGB wil namelijk weten of het College de plannen nog wel ziet zitten. Wij in ieder geval niet.
PGB wil ook weten of het College bereid is zich in te zetten voor stopzetting van de vernietigde plannen voor aanpassing van de N65. En PGB wil weten of het College bereid is zich in te zetten voor terugbetaling van de bijna 6 miljoen euro, die de gemeente Haaren eerder beschikbaar heeft gesteld.
We snappen overigens dat er al best veel kosten zijn gemaakt. We snappen ook dat we daarvan ons deel, maar wel in verhouding van onze bijdrage in het gehele plan, kwijt zullen zijn. De gemeente Vught, provincie Noord-Brabant en het Rijk zouden een veel groter deel van de plannen betalen. Dus wat PGB betreft ook een groter deel van de kosten.
Als er in de toekomst nieuwe plannen voor de N65 komen, kan de gemeente Oisterwijk zeker weer een bijdrage leveren. Maar nu is het deel van Haaren, ruim 2 miljoen, veel beter te besteden. Zoals bijvoorbeeld aan het nieuwe gemeenschapshuis Den Domp.
We hopen dat we snel antwoorden op onze vragen krijgen.






































