KRUIDENCURSUS

De kennis rond keuken- en geneesachtige kruiden is bijna zo oud als de mensheid. Van generatie op generatie werd de kennis over het gebruik en de helende kracht van kruiden overgebracht en bijgesteld.
Vaak kregen de planten een naam die aansloot bij het gebruik van de plant. Denk maar eens aan namen als leverkruid, smeerwortel, moederkruid, bijvoet, enz.
Tegenwoordig wordt door steeds meer mensen bewust gekozen voor een gezonde en natuurlijke levenswijze. Doordat dit jaren op de achtergrond is geplaatst, missen we de handvaten. Welke kruiden kan ik gebruiken, wat zijn de werkzame bestanddelen, waar kan ik ze vinden en hoe pas ik ze toe?
In deze cursus leer je de geneeskrachtige werking en toepassingen van meerdere kruiden. De cursus vindt plaats op een prachtige locatie aan de rand van de Gemeente Oisterwijk bij Hanneke de Brouwer (www.kruidofzo.nl), Oirschotseweg 69, 5066 CH Moergestel. De locatie is gelegen tegenover het natuurgebied Moergestels Broek. Hanneke laat u daar kennismaken met een enorme rijkdom aan planten. Tijdens de cursus kunt u zelf de kruiden uit de tuin van Hanneke plukken en verwerken tot een zalf, olie, thee, smoothie, soep of in een recept.
Wanneer: dinsdagavond van 19.30 tot 22.00 uur
Aantal lessen: 6 en 1 terugkomavond
Aantal cursisten: minimaal 10 / Maximaal 15
Data: 24 en 31 mei, 7, 21, en 28 juni en 5 juli 2016
Terugkomavond: 6 september 2016
Voorkennis: enige kennis van planten is vereist
Bent u geïnteresseerd geraakt in deze cursus?
Aanmelden kan tot 15 mei, per email bij Elly Aarts, ben.elly@live.nl. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Graag wil ik u wijzen op de Kruidenquiz op onze website; www.ivnoisterwijk.nl , waar u uw kruidenkennis al vast een beetje kunt testen.

ivn BALK

 

DE RECHTEN VAN MENSEN MET EEN BEPERKING VERDIENEN AANDACHT

Expositie in het Haarense gemeentehuis

Op donderdagavond 21 april om 19.30 wordt in het gemeentehuis van Haaren de foto-expositie PS. LetMEbe geopend.
Doel van deze expositie is om met foto’s in beeld te brengen hoe cliënten, medewerkers, familie en andere belanghebbenden kijken naar de rechten van mensen met een beperking in de huidige zorg. De expositie is tot 19 mei te zien in het Haarense gemeentehuis. Tijdens de opening en op aanvraag zijn er cliënten van Stichting Prisma die als gastheer en gastvrouw fungeren en u meer kunnen vertellen over de foto’s.prisma logo
Op 10 december 2015, de dag van de mensenrechten, ondertekende zorginstelling Prisma, vooruitlopend op de Eerste en Tweede Kamer, het VN-verdrag inzake de rechten van mensen met een beperking. Prisma vraagt aandacht voor dit onderwerp met de ondertekening van het VN-verdrag en de daaraan gekoppelde foto-expositie “PS LetMEbe”.
Het VN-verdrag over gelijke rechten in beeld
Sjannie van de Pas en Karin Buitenhuis, fotografen en medewerkers van Stichting Prisma zijn samen met de geportretteerden, zowel bewoners als medewerkers, op zoek gegaan naar prikkelende beelden en teksten passende bij de rechten van de mens.
Over de expositie is ook een prachtig boekje verkrijgbaar met foto’s en teksten, gekoppeld aan de verklaring van de rechten van de mens. Het boekje is te koop voor 5 euro.
U bent van harte uitgenodigd om de expositie te bezoeken.

Uitnodiging Opening

Nieuwe expositie 2016-2017:

legale & illegale NIEUWSVOORZIENING tijdens de oorlog

zaterdag 14 mei 2016 ontvangst vanaf 13.00 uur – aanvang programma 14.15 uur Gedenkplaats Haaren,

Landgoed Haarendael, Raamse Akkers 15, Haaren

Programma
1. Welkom door dagvoorzitter en presentatie Gedenkplaats Haaren
2. Openingstoespraak door mw. J. Zwijnenburg-Van der Vliet, burgemeester van de gemeente Haaren
3. Ontsteken van de kaars door mw. Anny Ramakers-Dahmen en kinderen uit Haaren
4. Inleiding op de expositie door mw. Gerdi Verbeet, voorzitter Nationaal Comité 4 en 5 mei
5. Gedicht, voorgedragen door leerlingen van groep 8 van de basisscholen in Haaren
6. Afscheid van de voorzitter van ‘Vriendenkring Haaren 1940-1945’, mw. Anny Ramakers- Dahmen; toespraak door dhr. Antoon van Hedel, voorheen bestuurslid van Gedenkplaats Haaren
7. Toelichting op projecten van de Gedenkplaats Haaren door mw. Lies Pijnenburg, PR- medewerker Gedenkplaats Haaren
8. Wilhelmus, samenzang
9. Afsluiting en uitnodiging voor kranslegging bij de Poort der Zuchten
10. Informeel samenzijn
Tussen de diverse programmaonderdelen 5 muzikale intermezzo’s, verzorgd door de Haarense zangeressen:

Marleen Achten en Anna Verhoeven

met begeleiding op piano door Gerard Verhoeven

Ook u bent van harte welkom!!

CLUBKAMPIOENSCHAPPEN JUDO

Op zondag 17 april werden de jaarlijkse clubkampioenschappen Judo van Team Coolen gehouden in Sporthal Stokeind in Moergestel. Aan het toernooi deden ongeveer 200 Judoka’s van verschillende vestigingen van Team Coolen mee. Voor een aantal was dit hun eerste toernooi. Voor een andere groep Judoka’s was het al het tweede toernooi in één weekend omdat een dag eerder de Judo Cup Brabant werd gehouden.
Voor het massaal opgekomen publiek deden de Judoka’s hun uiterste best om een plaatsje op het podium te bemachtigen.
De resultaten van de Judoka’s uit Haaren waren als volgt:
Eerste plaats voor Tom Mathijssen, Mike de Laat, Mats Peerbooms, Maxime Bruggenwert en Duuk Oerlemans.
Tweede plaats voor Tijn van Erp en Nick van Raak.
Derde plaats voor Dries Michels, Luuk van de Ven, Luc van Antwerpen, Hero Ketelaers, Stijn van Gestel, Anouk de Laat, Mats Michels, Frans van de Griendt, Jari van Wijk, Wout van Hooft, Sem van den Bosch, Jarno Baaijens, Kick Brants, Amela Paplovic, Thijs Coolen, Ida Hollander, Joris van Inzen, Jente Kuijpers, Gijs Mathijssen, Tijn Verbeek en Jenthe Baaijens.
Team Coolen bedankt alle Judoka’s voor hun deelname en de ongeveer 40 vrijwilligers die ervoor hebben gezorgd dat er zowel zaterdag als zondag een toernooi kon worden gehouden. Voor de zomervakantie staan er nog een aantal toernooien op de agenda. Voor het nieuwe seizoen zijn al weer een aantal toernooien geopend voor inschrijving.
Team Coolen geeft Judotraining bij het HelvoirThuis in Helvoirt. Voor meer info www.teamcoolen.nl of bel met Vincent Coolen (06-43010228)

Man aangehouden voor drugsbezit

HAAREN Bij een standaard controle door surveillerende agenten is een man (43) uit Haaren aangehouden voor het bezit van drugs. Verder had de man geen ID bij zich en werd hij nog gezocht voor het afgeven van DNA.

Op woensdagnacht 14 maart rond 04.00 uur zagen de agenten de verdachte rijden op een snorbrommer op de Sprendelingenstraat. Hij viel op doordat hij te hard reed. De man had drugs bij zich, dat is in beslag genomen. Omdat de man zich ook niet kon identificeren is ook voor overtreding van de wet ID aangehouden. Van de verdachte is een bloed afgenomen voor onderzoek, de drugs is opgestuurd om onderzocht te worden.

Bron: Politie

HAARENS BUUTJE 15 april 2016

Op 10 april werd op het Narcissentoernooi gespeeld om de wisselbeker van Ties Schuurmans. Aan dit open mixtoernooi namen 82 spelers deel. Uitslag:
1 Mary Voets Haaten 4, +32
2 Gerrie vd Plas Boxtel 4, +31
3 Cees Tilburg Rijen 4, +29
4 Corrie Renne Den Bosch 4, +25
5 Jan v Kuijk Haaten 4, +25
6 Rinus de Bruijn Dongen 4, +25
7 Harrie Koenraad Haaten 4, +17
8 Rinus Pijnenburg Haaten 4, +12
9 Leo de Vaan Drunen 3, +21
10 Riekie vd Ven Haaten 3, +21
11 Henk v Breemen Haaten 3, +21
12 Kees v Riel Haaten 3, +20
13 Jan v Engelen Drunen 3, +19
14 Paula v Breemen Cromvoirt 3, +17
15 Annie v Breemen Haaten 3, +17
16 Mia Paymans Cromvoirt 3, +15
De uitslag van de wekelijkse open mix van woensdag 13 april met 69 regionale spelers was:
1 Albert vd Sande Boxtel 3, +26
2 Harrie Koenraad Haaren 3, +25
3 Set de Jong Boxtel 3, +22
4 Theo Bouwman Diessen 3, +21
5 Jan v Rossum Udenhout 3, +20
6 Toon Leduc Haaren 3, +20
7 Jos v Grinsven Boxtel 3, +11
8 Tiny vd Oetelaar Haaren 3, +11
9 Ludo Mennen Boxtel 3, + 8
10 Jan v Vugt vlijmen 3, + 8
11 Rob v Berkel St. Oe’rode 2, +20
12 Henk Verstijnen Haaren 2, +15
13 Jan v Pelt Haaren 2, +14
14 Kees vd Plas Boxtel 2, +14
Hierbij de eindstand van de doublettencompetitie van het afgelopen seizoen:
De aanmoedigingsprijs was voor Elma Leduc en Chris Bressers
1e Toon Leduc en Clement den Boer
2e Henk van Breemen en Tiny van de Oetelaar
3e Theo van Lith en Joke Schoonis
Zie ook www.haarensbuutje.nl

8e REBiRTH 2016 MET TOM VAN SPRANG

ELFDUIZEND ZONNIGE BEZOEKERS

Haaren.nu heeft een paar dagen na het REBiRTH festival in Haaren contact gezocht met Tom van Sprang van de organisatie. “Het was een perfect weekend en we zijn behoorlijk blij met het verloop ervan”, vertelt Tom trots. “Een stralend weekend, prachtig weer en enorm veel publiek. Hier had de organisatie van gedroomd en die droom is uitgekomen. Drie dagen lang was het feest op ‘de Molenhei’ en heel Haaren en omstreken kon horen dat het echt groot feest was.”

Bijna het hele jaar door werkt de organisatie, van 16 personen, aan de jaarlijkse start van de ’kick off’ van het festival seizoen. Is het niet vergaderen en brainstormen, dan zijn ze op bezoek bij andere festivals om daar van te leren en met die kennis en de eigen ideeën bouwen ze aan Rebirth. Kwaliteit en perfectie staan hoog in het vaandel. En dat is te zien. Een prachtig terrein, ruim opgezet en dat alles ziet er super mooi uit. Als je Tom vraagt wat het geheim van REBiRTH is zegt ie zelfverzekerd; “Wat wij belangrijk vinden als we naar een festival toe gaan is de prijs/kwaliteit verhouding en waar we zelf in geloven en leuk vinden nemen we mee naar onze organisatie”.12977250_1161537043905988_2257624334271339790_o

Met de terreineigenaar zijn goede afspraken gemaakt en jaarlijks is er overleg om de continuïteit over het gebruik van deze locatie te waarborgen. 

Tom vindt het fantastisch dat er ook bezoekers komen uit o.a.: o.a. Australië, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Polen, Frankrijk en Duitsland.
“Prachtig zo als ook de vrijdagavond met ruim 350 jonge bezoekers (alcoholvrij) de sfeer er al meteen goed in zat. Die jeugd heeft echt genoten van hun avond” aldus van Sprang.

Goede samenwerking
En met 6500 bezoekers op zaterdag en ruim 4000 op zondag is ook de politie goed te spreken over het evenement?We vroegen het na bij de politie Oost-Brabant/wijkteam Vught. De politie woordvoerster: “Voor de bezoekers, de organisatie, de gemeente en de politie, is het dit jaar weer goed, mooi en zonder grote incidenten verlopen. Ook het weer werkte mee aan een fantastisch weekend!”
“De samenwerking met politie, brandweer en de gemeente loopt goed”, bevestigt Tom, “en ook de buurtbewoners worden betrokken bij het evenement.”

DCIM100MEDIADJI_0041.JPG

REBiRTH 2016 was een TOPFEEST!
De organisatie gaat een beetje uitrusten en na de zomer zijn ze weer terug met op 26 november REBELLiON in de sporthal in Haaren. Het weekend van 8 en 9 april 2017 is door Tom van Sprang en zijn medeorganisatoren weer gereserveerd voor de 9e REBiRTH.
(noteer dat maar al vast in je agenda)
Met dank!

Bron: www.haaren.nu

12983396_1161537223905970_7621558340323702572_o

ASH-ASVZ FIETSTOCHT

De ASH-ASVZ Fietstocht wordt zaterdag 7 mei as. voor het tweede jaar gehouden.
Deelnemers zijn cliёnten van de zorginstellingen Cello, Prisma en ASVZ en hun begeleiders. Dit jaar fietsen er ook mensen mee van Amarant uit Loon op Zand.
Uiteraard staat deelname ook open voor mensen met een beperking vanuit een andere ingang.
ASH 1
Er wordt een schitterende route gefietst door het prachtige Brabantse land van de Meierij! Er kan gekozen worden uit een route van 11 kilometer en een route van 22 kilometer.
ASH 2Het vertrek is om 10.00 uur op het Landpark Asssiё bij Lokaal 12. Hooghoutseweg 3 te Biezenmortel. Rond 14.30 uur zijn we weer terug op het Landpark Assisiё.
Deelnemers zorgen zelf voor een lunch en wat geld voor een consumptie. Inschrijven voor 22 april as. bij Harry de Weert via hcmdeweert@online.nl en/of 06-34004541
Op www.aangepastsportenhaaren.nl leest u meer over de tocht.

Wandeling Bomen voor Vught

Samen bomen planten
Op 15 april a.s. worden er aan de westkant van Park Reeburg 3 nieuwe beuken geplant. Deze beuken vervangen de 3 oude beuken die in 2015 zo beschadigd zijn dat ze binnen enkele jaren afsterven. Hiermee luidt Bomen van Vught haar activiteiten in om er een schepje bovenop te doen met bomen planten. Bomen voor Vught zamelt middelen in via donaties om deze bomen te betalen, gemeente Vught neemt de kosten van het planten voor haar rekening.
Wandelen van boom naar boom
Om de bomen van Vught zichtbaar te maken is er een bomenwandeling gemaakt, die na het plaatsen de bomen aan Vught en bezoekers van Vught gratis online wordt aangeboden. Om 13.30 worden de bomen geplant en daarna wordt de bomenwandeling gelopen met iedereen die meewil.
De wandeling de gemaakt door Liesbeth Witteveen die ook routes maakt voor mooisteroutes.nl De bomenwerkgroep van de Natuur- en Milieugroep met o.a. Frank Donders en Geert Linders hebben hun kennis over bomen ingebracht, zo ook Adri van der Schuit van de gemeente.
Bomen zijn niet vanzelfsprekend
Bomen in woonwijken en straten staan regelmatig ter discussie. Bomen voor Vught wil door het geven van informatie en door samen opzetten van projecten voor meer en/of grotere bomen mensen betrekken. Daarvoor hebben we hulp nodig. Er ligt al een aantal ideeën hoe we dat kunnen doen. Bij de Natuur- en Milieugroep Vught zit veel deskundigheid. De gemeente juicht de activiteiten van harte toe en geeft alle medewerking. De boomfeestdag kan wel een nieuw jasje gebruiken. En dat je in Vught in overleg met de gemeente een boom kan planten, jij betaalt de boom en de gemeente plant de boom op verantwoorde wijze. Er is van alles mogelijk.
voorbereiding bomenwandelingToekomst
Een van de belangrijkste kwaliteiten van Vught is groen. Dat groen maakt dat Vught een fijne gemeente is om te wonen. In een groene omgeving voelen mensen zich beter en zijn gezonder.. Ook is de biodiversiteit belangrijk voor onze gezondheid en die van veel planten en dieren. Hoe meer groen en hoe meer variatie hoe beter. Nu de temperatuur stijgt door klimaatverandering is het van belang de bomen in onze omgeving te koesteren, zij brengen verkoeling op hete dagen. Bomen van Vught ziet aandacht voor bomen als de kapstok om te werken aan een groene toekomst voor Vught.
Storm
Aan het eind van het jaar stond de eerste oproep voor Bomen voor Vught in Het Klaverblad. Na de juni storm in 2011 ontstond Bomeninitiatief Vught die aan de slag ging voor het bomen herstel. Er werd een moerascypres geplant in het OLV park gesponsord door MKB Vught. Ook is door een groep vrijwilligers in heel Vught bomen geïnventariseerd. Deze geactualiseerde gemeentelijk bomenkaart is nu onderdeel van het groenbeleidsplan. Door het wegvallen van een van de initiatiefnemers Ger Duijf heeft het werk 2 jaar stilgelegen. Nu gaan we weer door
Meebetalen voor grotere bomen
De gemeente vervangt de beschadigde beuken in Het Reeburgpark. Inwoners en ondernemers in Vught kunnen er samen voor zorgen dat het meteen wat stevigere bomen zijn. Voor 3 wat meer uit de kluiten gewassen bomen is voor de aanschaf € 3300,= nodig. Op dit moment is hiervoor € 1300,= beschikbaar via donaties, hoe meer middelen hoe steviger de boom. En halen we deze grens dan wordt het overschot vast geserveerd voor het volgende project. Donaties zijn welkom op rekening NL70INGB0003491439 van de Stichting Natuur- en Milieugroep Vught o.v.v. Bomen voor Vught.
Actief worden voor Bomen voor Vught
We willen graag 2 keer per jaar een activiteit doen en daarom heen nuttige en praktische informatie over bomen en groen gaan delen. We zoeken mensen die projecten voor ons willen doen. Je mag natuurlijk je eigen idee meebrengen. We zoeken iemand die voor ons wil communiceren en iemand die kan helpen een website te bouwen en te onderhouden. Onze facebookpagina heet Bomen voor Vught en je vindt op op twitter @bomenvoorvught. Hopelijk zijn we ook snel online op www.bomenvoorvught.nl
Je kan je melden via mail naar bomenvoorvught@gmail.com dan bellen we je terug.
Dianne Schellekens