KASTEEL NEMERLAER, ZÓVEEL JAARTALLEN (vervolg)

1380: Zoon Dirk de Rover, een zéér belangrijk man in Brabant, erfde kasteel Nemerlaer. Hij overleed in
1418: en zijn zoon Jan de Rover de Tweede erfde het kasteel. Heeft hij er gewoond? Wie het weet mag het zeggen. In ieder geval verkocht hij kasteel Nemerlaer omstreeks
1465 aan zijn nicht Petronel de Ro(o)ver(e), de “wettiger gesellinnen Claes Oem van Bokhoven.”Ook hertog Philips de tweede van Brabant had er iets mee te maken. Hij gaf namelijk het goed te leen !
(alweer dát: te leen!)
1481: Willem van Bockhoven heeft het kasteel eh…beleend. Dat mocht van keizer Maximiliaan, die hem dat schriftelijk bevestigde.
(vraagje: wat had die er mee te maken? Ik weet het echt niet.)
Na de dood van Willem van Bockhoven anno ??? kreeg zijn zoon Nicolaas Nicolaas van Oem het Haarens Kasteel.
1532: kreeg Gerard van van Vlaeracken kreeg het kasteel doordat hij trouwde met de oudste dochter van Oem van Bockhoven,
1544: hun zoon, Nicolaes, – Claese – van Vladeracken, ,kreeg het kasteel in bezit, maar in….
1584: werd Kasteel Nemerlaer een vesting. Een legerplaats waar “agt staatsche soldaten door de bevelhebber van het huys Nemerlaer te Oisterwijk werden verrast terwijl zij in het huis van de vorster aldaar psalmen zongen waarop zy die vorster mede gevangen namen.”
Eerder was iets anders gebeurd:
1572: Pastoor Janssens van Calmthout werd vermoord door de geuzen.Hij had schatten van de kerk veilig gesteld in het kasteel. Anton van Oirschot heeft ter nagedachtenis aan die moedige pastoor in 1978 een borstbeeld laten inrichten in de buurt van het gemeentehuis Haaren.
Staat het er nog?
Ik weet het niet.
Volgende week weer een stukje geschiedenis voor wie er zin in heeft.
Carole Vos.

INFORMATIEBIJEENKOMST VISIE OP GELUIDSMAATREGELEN SPOOR EN N65 BIJ HELVOIRT

Op woensdag 7 september organiseert de gemeente Haaren een informatiebijeenkomst over de visie van de gemeente voor geluidsmaatregelen bij het spoor in Helvoirt en aan de N65. Belangstellenden zijn van harte welkom hierbij aanwezig te zijn.
N65 LogoGeluidsmaatregelen
ProRail en Rijkswaterstaat voeren in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoek uit naar geluidsmaatregelen voor het spoor en de N65. Deze geluidsmaatregelen kunnen bestaan uit:
– maatregelen bij de bron, zoals geluidarm asfalt of raildempers;
– maatregelen om de overdracht van geluid te beperken, zoals geluidsschermen;
– maatregelen bij de ontvanger van het geluid, zoals gevelmaatregelen aan de woning.
De geluidsmaatregelen worden vastgelegd in saneringsplannen van ProRail en Rijkswaterstaat. Deze saneringsplannen zijn in ontwikkeling binnen het meerjarenprogramma geluidsanering. U kunt in een later stadium reageren op de saneringsplannen via een openbare inspraakprocedure. De saneringsplannen worden uiterlijk in 2020 door de minister vastgesteld.
Gemeente Haaren gaat over landschappelijke en stedenbouwkundige visie
Als gemeente vinden we het belangrijk om onze visie op mogelijke geluidsmaatregelen in onze dorpen bij het ministerie kenbaar te maken. Graag betrekken we u, als omwonenden van het gebied, bij het vaststellen van die visie. Het gaat in de visie niet om de vraag óf en zo ja, waar er geluidsmaatregelen moeten komen. Dat volgt immers uit akoestisch onderzoek dat door Rijkswaterstaat voor de N65, bij ProRail voor het spoor namens het Ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt uitgevoerd. In de visie beschrijven we wat voor u en ons per locatie qua leefbaarheid en stedenbouwkundige impact een gewenste hoogte is van geluidsschermen.
Informatiebijeenkomst gemeente Haaren
Belangstellenden zijn van harte welkom op woensdag 7 september om 18:30 uur in HelvoirThuis te Helvoirt. Tijdens de informatiebijeenkomst delen we de voorlopige visie aan de hand van enkele presentaties. De presentaties vinden plaats van 19:00 tot 20:15 uur. Na de presentaties kunnen aanwezigen de voorlopige tekeningen bekijken, hun mening over de visie geven en vragen stellen. Naast medewerkers van het adviesbureau Sweco, de GGD en de gemeente Haaren zijn ook medewerkers van ProRail en Rijkswaterstaat aanwezig om de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. In het najaar volgt een tweede bijeenkomst waarin we inwoners informeren over de uitkomsten.
Geluidsmaatregelen Haaren, Biezenmortel en Esch
Ook in de andere dorpen van de gemeente worden mogelijk geluidsmaatregelen getroffen op diverse plekken naast het spoor. Het betreft in Haaren, Biezenmortel en Esch echter kleinere gebieden waar mogelijk maatregelen worden getroffen, dan in Helvoirt. Voor de inwoners van Haaren, Biezenmortel en Esch die dit direct treft, volgen op kleinere schaal bijeenkomsten om ook hen mee te nemen in de visie van de gemeente. Hierover worden zij apart benaderd.

INGEZONDEN BERICHT: Uw stem wordt misbruikt – nr 1.

Belangengroep Toekomst Haaren komt niet (meer) op voor het belang van de Haarense bevolking

Door; Tom de Bok

De Belangengroep Toekomst van Haaren weet van geen ophouden, zoals vaak met belangengroepen. Het oorspronkelijke doel het voorkomen van een mogelijke toekomstige samenvoeging met Boxtel en St-Michielsgestel is al lang bereikt. Toch blijft men doordrammen als een rupsje nooit genoeg. Daarbij wordt er door de Belangengroep alleen nog op de man en vrouw gespeeld. Het college van B&W heeft het altijd fout gedaan. Alleen al de suggestie dat het College een verborgen agenda zou hebben om toch een fusie met Boxtel en St-Michielsgestel aan te gaan is pure volksverlakkerij. Wie van de wethouders heeft daar dan belang bij, wel eens naar de leeftijd van de heren gekeken! “De democratische harten van de Belangenroep doen pijn”, omdat de politiek niet naar hun pijpen danst zeker. De zelfbenoemde Belangengroep wil de democratische besluiten van de gekozen gemeenteraad niet accepteren, omdat ze niet in hun straatje passen. Hun wil moet wet worden. Wie in de Belangengroep heeft er belang bij dat de gemeente Haaren als zelfstandige gemeente de nek wordt omgedraaid? Mensen die voortdurend beweren dat bij opsplitsing de OZB omlaag zou gaan? Mensen uit de wereld van onroerend goed en hypotheken misschien? Overigens is OZB maar een onderdeel van de totale lasten. Uit objectief en verifieerbaar onderzoek is gebleken dat de totale gemeentelijke lasten in de omliggende gemeenten nauwelijks afwijken van die in Haaren.
Even een stukje geschiedenis om uw geheugen op te frissen. De aanleiding is in september 2014 de beoogde ambtelijke samenwerking met de gemeentes Boxtel en St-Michielsgestel. De mogelijkheid dat dit op termijn zou kunnen leiden tot samenvoeging met deze twee gemeentes was onverteerbaar. De Belangengroep Toekomst Haaren werd opgestart en begon een handtekeningenactie met enquête. Ongeveer 4000 inwoners reageerden en gaven aan dat als Haaren toch moest verdwijnen, opsplitsen naar Oisterwijk, Vught en Boxtel de voorkeur had. Toen iedereen die meer dan 1 keer had gereageerd van de lijst was gehaald, (de woordvoerder van de Belangengroep tekende bijvoorbeeld 6 keer), bleven er nog ruim 2000 handtekeningen over. De Belangengroep weet dit uiteraard, maar misleiding is hen niet vreemd dus blijven ze drammen met 4000 reacties. Zelfs het provinciebestuur wordt door hen zo opzettelijk foutief geïnformeerd. Maar vooruit, 2000 is ook best veel. De Haarense Raad, zich kapot geschrokken van zoveel actie, draaide snel het besluit terug: de ambtelijke fusie met Boxtel en St-Michielsgestel was van de baan. Doel bereikt zou je zeggen.
Maar de geest was uit de fles. Immers, de landelijke politiek had besloten dat kleine gemeenten geen toekomst hebben door de vele taken die op ze af zouden komen. Dus het initiatief naar je toetrekken, dacht de Harense Raad. Er werd een heel circus opgetuigd om de toekomst van Haaren te onderzoeken, waarbij een brede Klankbordgroep intensief werd betrokken. De varianten waren bijkans ontelbaar en de meeste Haarenaren waren het spoor al snel bijster. Het meest bruikbare van dit circus was, dat er een professioneel bureau werd ingehuurd dat objectief alle varianten met alle voor- en nadelen in kaart bracht. Nou, die voordelen waren snel gelezen, want die waren er niet. In geen enkele variant ging de Haarense bevolking erop vooruit. Voorts bleek het enthousiasme bij de buurgemeenten gering om (een deel) van Haaren op te nemen met uitzondering van Oisterwijk, die wel bereiden was de kern Haaren en eventueel Biezenmortel in te lijven. Vught heeft niets met hun inwoners besproken maar zegt zo lang mogelijk zelfstandig te willen blijven.
Nu nog maar eens vetgedrukt:. Er is voor de Haarense bevolking geen enkel (financieel) voordeel als Haaren haar zelfstandigheid opgeeft en wordt opgesplitst naar Vught, Boxtel en Oisterwijk.
De gemeente Haaren is financieel gezond, de politiek staat dicht bij de burger (kent u een raadslid uit Oisterwijk, Vught of Boxtel?), biedt toekomst aan de jeugd, kent een gezond en actief verenigingsleven, heeft uitstekende voorzieningen voor de ouderen en wordt effectief en efficiënt bestuurd met een klein en professioneel ambtelijk apparaat en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. De (vermeende) problemen van onze gemeente bestaan ook, en vaak in grotere omvang, in onze buurgemeenten. De angst dat een kleine gemeente haar wettelijke taken niet aan zou kunnen, is ongegrond gebleken. Haaren doet het uitstekend. Juist door slim samen te werken met andere gemeenten blijken die ‘moeilijke’ taken goed te behappen en de politiek staat dicht bij de burger. Geen enkele reden dus om Haaren op te splitsen.
Waarom blijft de Belangengroep dan zo doordrammen, vraag ik me af? Dat heet tunnelvisie maar ik wil eigen belang zeker niet uit sluiten. De Belangengroep gaat voor opsplitsing, kosten wat het kost. Ze maken daar nu zelf 1 januari 2019 van (alsof er ooit 2000, laat staan 4000 mensen hun handtekening voor die datum hebben gezet). Ze hebben via de partijlijn van D66 contact gelegd met de D66 gedeputeerde, Annemarie Spierings en die is in de valkuil getrapt. Haaren dreigt nu een provinciale testcase te worden zonder enige democratische grondslag. Schaalvergroting van gemeenten is niet de oplossing. Die gemeenten die zijn samengevoegd hebben ook en deels dezelfde problemen, maar de democratie is wel op afstand gezet. Hoeveel raadsleden uit Udenhout en Berkel-Enschot denkt u dat er in de raad van Tilburg zitten? Precies geen.
Ik was een van de 2000, maar ik laat mijn stem niet langer misbruiken en ik trek nu mijn stem terug. Ik hoop dat u dit ook doet. Bestook de website van de Belangengroep om te stoppen met hun acties en niet langer uw handtekening te misbruiken. Haaren opsplitsen, pas, ken hem , wacht tot die beter wordt.

AAA reactie

 

TOONZETTER: Oude spreekwoorden in een nieuwe jasje

Wie twittert, kan de tweet verwachten

Twitteren doet/laat mensen schitteren
elk zijn podium, elk zijn taal
elk gefocust op zijn/haar eigen verhaal
twitteren kunnen we allemaal

De een is voor, de ander is tegen
komt de andere mening ongelegen
dank zij twitter, tweet men tegen
twitteren is veilig en niet verbaal
vraagt geen onderbouwd verhaal
twitteren kunnen we allemaal

Ja bijna elk politicus, wat ik u zeg
twittert lustig aan de digitale weg
probeert zijn kiezers zo te paaien
de echte discussie naar de haaien.
Zo ook
`n Haarense houder vandeWet,
in eigen toon z`n tweets gezet,
altijd op zoek naar zijns gelijk.
Twitteraars tegen zijn verhaal
ook niet altijd in correcte taal,
zette hij eenvoudig aan de dijk.
Niet gediend van zulke twi-taal
blokte hij die laatste integraal
dacht zo de kritiek geweerd
wat niet weet wat niet deert
rekende echter buiten de waard
de geblokten trokken `n andere kaart.
Het resultaat las ik in de krant
en je weet hoe het dan gaat
komt de vuile was op straat
woorden gerukt uit hun verband
Ergo dan loopt het uit de hand.

Al zet je twitter in een gouden ring
Zo het nu is blijft `t een lelijk ding

Toonzetter

Loeren bij de boeren op zondag 11 september!

loeren 2Kom jij kennismaken met de ondeugende pony Amigo? Wil jij zien hoe een melkrobot werkt? Benieuwd hoe een varkensstal eruitziet? Op zondag 11 september organiseert ZLTO-afdeling De Leye voor de vierde keer ‘Loeren bij de Boeren’ . Dit is dé kans om bij drie agrarische ondernemers in Vught binnen te kijken. Iedereen is van harte welkom tussen 11.30 – 16.30 uur.
Deelnemende bedrijven
Paardenhouderij: Stal de Blokhoeve, Helvoirtseweg 213 te Vught.
Cees, Corry en Monique vertellen je graag over de paarden.
Melkveehouderij: familie Simons, Sparrendaalseweg 6 te Vught.
Hier vertellen Coen, Jolanda en Rik alles over hun nieuwe stal en de melkrobot die 24 uur per dag de koeien melkt.
Varkenshouderij: De Kruishoeve, Kruishoeveweg 3 te Vught.
Dion en Hanneke houden varkens en willen graag laten zien hoe ze voor de varkens zorgen.
Dorsclub “De Stofvreters” laat oude tijden weer herleven en geeft demonstraties hoe het boerenwerk er voorheen uitzag.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Gratis
De toegang tot de bedrijven is tijdens het evenement ‘Loeren bij de boeren’ geheel gratis. De bedrijven zijn goed bereikbaar met fiets en auto. Er is volop parkeergelegenheid bij het bedrijf van familie Simons (melkveehouderij) en bij stal de Blokhoeve, bij de varkenshouderij is geen parkeergelegenheid. Er pendelen 2 huifkarren tussen de deelnemende bedrijven.loeren 3
Kom & geniet
Tijdens deze dag is er op de erven van de deelnemende bedrijven van alles te beleven. Jong en oud kan genieten van een dagje bij de boer. Vergeet niet mee te doen aan de prijsvraag. Je maakt kans op leuke prijzen waaronder “Boer zijn voor één dag”.
Oogstfeest
Voorafgaand aan het evenement ‘Loeren bij de boeren’ vind het oogstfeest plaats, met als thema “Voedsel tot nadenken”. I.v.m. met beperkte ruimte is dit alleen voor genodigden.
loeren 4 poster
Meer informatie op de facebookpagina: Loeren bij de Boeren De Leye

HAARENS BUUTJE 26 augustus

Op woensdag 24 augustus namen 48 spelers deel aan de wekelijkse open regiomix. Dat waren er op deze tropische middag minder dan we gewend zijn, waarschijnlijk vanwege de hitte. Toch was het volgens de spelers die wel deelnamen, best te doen. Gespeeld werd slechts in één richting, namelijk vanuit de schaduw van de bomen. En de pauzes werden doorgebracht in de schaduw en de wind aan de zijkant van de hal. Uitslag:
1 Kees vd Plas Boxtel 3, + 33
2 AndréTeulings St. M.gestel 3, +27
3 Marinus vd Zanden Oisterwijk 3, +23
4 Ben v Casteren Boxtel 3, +21
5 Jan v Vugt Vlijmen 3, +18
6 Thea v Riel Haaren 3, +18
7 Jeanne de Graaf Haaren 3, +14
8 Harrie Koenraad Haaren 3, +13
9 Pierre Kisters Haaren 2, +16
10 Bertus v Vemde camping 2, +14
De dames- en herenkampioenschappen van de club zitten er ook weer op. Bekerwinnaars:
Dames 24x
1 Elma Leduc 6, +36
2 Joke Goris 5, +13
3 Annemie vd Oetelaar 4, +23
Heren 32x
1 Jan v Kuijk 6, +53
2 Piet Pijnenburg 6, +51
3 Henk v Breemen 5, +41
Zie ook www.haarensbuutje.nl

HEET Reparatie-, ruil-, weggeefavond dit keer in Helvoirt

Weggooien kan altijd nog

HEET (Haaren Energiebewust Ecologisch Traject), een onderdeel van LNMH (Landschap Natuur Milieu Haaren) probeert alweer diverse jaren inwoners te motiveren om spullen niet zomaar klakkeloos weg te gooien als er iets aan kapot is. Een speciaal team reparateurs staat klaar om te proberen kapotte spullen herstellen. Zij doen hun uiterste best om de reparatie te doen slagen, maar het komt toch ook wel eens voor dat het niet lukt. Als dat zo is voelt het in ieder geval beter om het als afval naar de milieustraat te brengen. Je hebt het tenslotte geprobeerd. Ook hebben veel mensen spullen in huis die helemaal niet meer worden gebruikt. Probeer deze eens te ruilen met iets van iemand anders of geef het weg en maak er iemand anders gelukkig mee. Alles is mogelijk, enige voorwaarde is dat je zelf tijdens de avond aanwezig blijft en als er niet geruild of weggegeven is dat je de meegebrachte spullen weer mee naar huis neemt.
Vierenhalf jaar lang werd HEET altijd gastvrij en gratis ontvangen in Creatief Centrum ’Onder de Wilg’ te Haaren. Door omstandigheden is daaraan helaas en plotseling een eind gekomen. HEET is nu op zoek naar een andere locatie en doet hierbij een oproep voor het beschikbaar stellen van een ruimte. Vier keer per jaar, op een dinsdag tussen 19.00 en 22.00 uur en graag gratis, want de HEET Reparatieavonden draaien op louter vrijwilligers en heeft geen budget. heet
Om de eerstvolgende HEET Reparatieavond toch te kunnen laten doorgaan, op dinsdag 6 september, heeft Harmonie Kunst Adelt Helvoirt toegezegd om De Notenkraker te mogen gebruiken. Daar kan dus iedereen gratis allerlei defecte spullen laten repareren tussen 19.30 en 21.30 uur. Een kapotte stoelpoot, een kapot kledingstuk, iets elektronisch, enz. De reparateurs vinden het wel fijn als je reparatie mee volgt, zodat je er ook iets van kunt leren.
De HEET Reparatie-, ruil-, weggeefavond is gezellig en is gratis te bezoeken, wel wordt er een vrijwillige bijdrage gevraagd en een kleine vergoeding voor het lekkere bakje koffie. Nog iets meer weten: 0411-641778, fietsforfun@gmail.com. De volgende HEET Reparatieavond is op de dinsdagavonden 29 november. Noteer het meteen in de agenda, altijd handig!

REGIO UITGAANSTIP: BRABANTSEDAG IN HEEZE

Een optocht waarin gebeurtenissen uit het verleden tot leven komen, meesterlijk straattheater, cabaret en toneel, muzikale hoogstandjes en staaltjes van kunst. Dat is de Brabantsedag. Voor elk wat wils, voor jong en oud. .. met speciale aandacht voor het slotstuk waaraan maanden is gewerkt; de cultuurhistorische optocht op zondag 28 augustus.
In het filmpje “De trots van Heeze” laten de wagenbouwers zien en horen, wat de bouw en aankleding van hun wagen én de uitvoering met het toneelspel voor ze betekent.
WAGENLIJST 2016 IN OPTOCHTVOLGORDE
1. Vriendenkring Haisjô
12 september 1504 – De Dag des Oordeels
(Vrij naar Jeroen Bosch)
2. De Oude Ambachten
11 september 1629 – Hollanders leggen de Bossche Moerasdraak droog
(Einde beleg van Den Bosch 1)
3. Vriendenkring Snoeyen
17 september 1629 – De aftocht van het Spaanse garnizoen uit ’s-Hertogenbosch
(Einde beleg van Den Bosch 2)
4. Vriendenkring De Laarstukken
3 februari 1750 – Heeze als huwelijksgeschenk
(Heeze wordt weggeven)
5. Vriendenkring Van Gaal
28 oktober 1798 – De boerenkrijg
(Een heldendaad te Herentals)
6. Vriendenkring Schenkels
11 november 1822 – Start aanleg Zuid-Willemsvaart – door te dalen, zullen we stijgen!
(Welvaart door aanleg kanaal)
7. Vriendenkring De Rijten
25 augustus 1830 – Wat een verjaardag!
(Geboorte van de Belgische staat)
8. Bloed, Zweet & Tranen
30 december 1880 – De Watersnoodramp van Nieuwkuijk
(Dijkdoorbraak van de Maas bij Vlijmen)
9. Vriendenkring Ietskes schif
1 november 1886 – Opening: ’t Halve zolenlijntje
(Trein tussen Lage Zwaluwe en Den Bosch voor de schoenenindustrie)
10. Ge Wit ‘T Oit Noit Nie
28 januari 1887 – Op weg naar de definitieve afschaffing kinderarbeid
(Onderzoek naar kinderarbeid in Tilburg)
11. Bouwerij Skôn
19 juli 1887 – 100 zalmen en één steur!
(Riviervisserij in Woudrichem)
12. Vriendenkring Hopeloos
19 december 1895 – De Tilburgse textielindustrieel Jos Bogaers rijdt de eerste auto in Nederland
13. Het Zij Zo
21 mei 1908 – De ramp van Kontich
(Grote treinramp, voor het eerst in beeld gebracht)
14. Vriendenkring Kapelstraat
7 december 1909 – Baekelands Bakeliet: kunststof verovert de wereld!
(Gentenaar Leo Baekeland krijgt patent ; de basis voor industrieel produktieproces)
15. Vriendenkring De Rooie Hoek
25 mei 1913 – Sportwereld presenteert: De Ronde van Vlaanderen
16. De Lambrekvrienden
18 februari 1915 – Opening vluchtoord Uden
(Belgen vluchtten voor de Eerste Wereldoorlog naar Nederland)
www.brabantsedag.nl

Uw stem moet gehoord worden – nr. 19

De provincie wil een procesbegeleider en een concrete datum voor de opsplitsing.

Vorige maand stuurde het Haarens College een reactie aan Gedeputeerde Staten over “Veerkrachtig Bestuur”. Het College schrapte echter de volgende passage uit de conceptbrief:
“Wij vragen u, provincie, een regierol te vervullen en heldere keuzes te maken in welke vormen van samenwerking wel en welke niet bijdragen aan een toekomstbestendige en bestuurskrachtige inrichting van dit deel van Brabant.”
Maar zoiets schrappen; zo werkt dat niet, is inmiddels gebleken:
Er kwam één week na het bezoek van de Commissaris van de Koning (CdK), de heer van den Donk, een indringend gesprek tussen gedeputeerde mevrouw. Spierings en het College. Resultaat: De provincie wil dat er een procesbegeleider aangesteld wordt met als doel “het komen tot een concrete datum voor de opsplitsing”.
En het is goed dat de provincie meestuurt, want …
1. Als de CdK in een brief d.d. 9 mei 2016 het Gemeentebestuur oproept om de Belangengroep te blijven betrekken in het proces;
2. Maar burgemeester Jeannette Zwijnenburg en de beide wethouders 13 juli 2016 tijdens de persconferentie met droge ogen en vol verbazing zwijgen als de Commissaris vragen stelt over de Belangengroep: “de belangengroep?? Is dat een krant ??”;
3. Als de Belangengroep, zelfs met één vertegenwoordiger, geweigerd wordt bij de persconferentie, omdat “het geen professionele journalist is die zijn inkomsten grotendeels uit journalistiek haalt”, terwijl andere vrijwillige journalisten (LoHa, HOS) wel mochten komen;
4. De Belangengroep steeds vaker en krachtiger in woord (b.v. inspreekbeurt, die afgekapt wordt, aanvallende en cynische opmerkingen door de wethouder na het inspreken of aan de ronde tafel bij het Raadsplein) en in geschrift in een hoek gedrukt wordt, die niet de onze is.
Toekomst Haaren doodlopemdDan is het heel zwaar om door te blijven gaan. Maar we doen het wel!
Het doet onze democratische harten pijn, dat de politiek (wat dat ook mag zijn) ons niet ziet als een coöperatieve meedenkende groep betrokken burgers uit vier mooie dorpen.
Veel van de posters die er in de dorpen hingen zijn weggehaald, veel mensen hebben alle geloof in de wil van het gemeentebestuur verloren. Maar nog wekelijks krijgen we steunbetuigingen (mondeling, per mail) van mensen die nog steeds vrezen dat het gemeentebestuur helemaal niet gaat opsplitsen, maar t.z.t. de oude weg richting fusie met Boxtel en St.Michielsgestel in zal gaan. Hoe? Via de 5 van de Meierij en via het ’toch’ aangaan van samenwerkingsverbanden, die een opsplitsing per 1.1.2019 wel degelijk in de weg staan. En door als College niet aan te geven zelf actief met Oisterwijk, Tilburg en Vught in gesprek te gaan.
Maar wij zullen nooit vergeten wat 4.000 mensen aangaven op de vragen: “In welk dorp woont u, waar ligt uw oriëntatie en bij welke gemeente wilt u aansluiten?”. Dat is onze legitimatie, een basis die daarna bij elk officieel onderzoek en alle georganiseerde informatiebijeenkomsten bevestigd werd. De legitimatie van het College kennen we niet meer.
In juli is het zomerreces. Donderdag 13 oktober is de eerstvolgende raadsvergadering. Daarin zal het College met een voorstel komen. Misschien al wel met een concrete datum voor de opsplitsing (1 januari 2019). Want zoiets belangrijks als de toekomst van onze dorpen, houdt het Gemeentebestuur toch het liefste in eigen hand?
Belangengroep Toekomst Haaren

Geniet met IVN Oisterwijk van de purperen hei

IVN KOPWie kent niet het Brabantse lied waarin de purperen hei bezongen wordt. De bossen, de vennen, de purperen hei, een dorp dat past in je hand. De Peel, de Kempen en de Meijerij, mijn heerlijke Brabantse land.
We moeten niet vergeten dat die hei in vroegere tijden vele malen groter was dan nu. Ongeveer een eeuw geleden zijn grote heidegebieden in Brabant ontgonnen voor de moderne landbouw.
Gelukkig hebben we nog wel wat over om van te genieten. Rond eind augustus zijn er nog mooie stukken bloeiende hei op de Kampina te bewonderen. Natuurmonumenten doet er alles aan om de hei zo gezond mogelijk te houden.
Op 4 september willen IVN Oisterwijk en LNMH Haaren jullie graag uitnodigen om met ons mee te wandelen om hiervan te genieten. Ervaren gidsen zullen proberen hun hart voor de natuur aan u over te brengen.
De gratis excursie start om 09.30 uur en we verzamelen op de parkeerplaats kruising Burg.v.d.Oeverweg/ Posthoornweg in Oisterwijk. (dat is aan het einde van de onverharde fietspad) We hopen uiterlijk 12.00 weer terug te zijn bij het vertrekpunt.

LNMH