’t Haarens Buutje

Er zijn weer enkele nieuwe videootjes op onze site te vinden, met dank aan Martien Siebers.
De prijswinnaars, van de wekelijkse regiomix op woensdag 02-11-16 met 58 spelers, zijn:
1     Jeroen vd Elzen Boxtel   3, +33
2     André Teulings  St. M.gestel  3, +30
3     Corrie Pijnenburg  Haaren  3, +27
4     Jan v Pelt  Haaren  3, +27
5     Piet Schouten  St. M.gestel  3, +24
6     Ben v Casteren  Boxtel  3, +20
7     Jacqueline v Osch  Haaren  3, +18
8     Rinus de Bruijn  Dongen  3, +17
9     Jos vd Aker  Vught   3, +16
10   Annemarie vd Oetelaar   Haaren   3, +16
11   Tiny vd Oetelaar  Haaren  2, +17
12   Jan v Vugt  Vlijmen  2, +14
Zie ook www.haarensbuutje.nl

Swingjazz at Tiliander

Elke derde zondag van de maand wordt het theatercafé van Tiliander omgetoverd tot Jazzcafé.
Kom genieten van heerlijke Oude Stijl Jazz, Dixieland, Blues en New Orleans muziek. Elke maand treed er een ander orkest of andere groep muzikanten op die de meest fantastische muziek ten gehore brengen.
Met deze editie: Jazzy Swing Collection
groep
Dit jazzorkest is samengesteld uit Oisterwijkse muzikanten. Dit orkest vierde onlangs hun 5 jarig bestaan. De bandleden werkten hard aan hun persoonlijke muzikale groei en dat heeft positief uitgewerkt. De Jazzy Swing Collection staat voor goede kwaliteit muziek met een hoog gezelligheidsgehalte.
Het orkest brengt prettig in het gehoor liggende New Orleans jazzklanken ten gehore. De band heeft een uitgebreid en afwisselend repertoire. Naast de bekende jazzstandaards kunt u zowel collectief als solistisch hoogstandjes van dit orkest verwachten.
Het café wordt passend aangekleed en er zijn lekkere hapjes en drankjes verkrijgbaar.
Beleef een zondagmiddag met Swingjazz at Tiliander!
Swingjazz at Tiliander is te bezoeken op zondag 20 november 2016 in Tiliander te Oisterwijk. Aanvang om 15.00 uur. De entree is gratis. Voor meer informatie en alle data kunt u kijken op tiliander.com of bellen met 013-5217220.

Geen paniek! U heeft nog 17 maanden de tijd!

Beste inwoners van de gemeente Haaren

Omdat ik er nog steeds niet van overtuigd ben dat de doorsnee inwoner van de gemeente Haaren vóór opsplitsing van de gemeente is, heb ik gebruik gemaakt van het Spreekrecht voor burgers tijdens de raadsvergadering van donderdag 13 oktober jl. Hierbij de tekst die ik daar heb voorgelezen.

Met vriendelijke groet, Christ van Iersel

Geen paniek! U heeft nog 17 maanden de tijd!

Op 21 april 2016 is door de gemeenteraad besloten tot opsplitsing van de gemeente Haaren. Dit was voor een gedeelte van de bevolking een positief verrassend besluit, maar voor 6 tot 7 duizend stemgerechtigde inwoners misschien wel helemaal niet. Dat aantal is nog steeds niet gehoord, wie weet willen die allemaal wel dat Haaren een zelfstandige gemeente blijft.
U kunt het als gemeenteraad ten opzichte van de kiezers in 2014 niet maken om in dit stadium definitief te kiezen voor opsplitsing.
Wat is er is godsnaam mis met de gemeente Haaren en wat heeft een andere gemeente meer te bieden? IK weet het niet!
Haaren is een financieel gezonde gemeente en als de gemeenteraad onderling wil samenwerken terwijl er een deskundig en ambitieus ambtenarenapparaat beschikbaar is, zou de gemeente Haaren een voorbeeld kunnen zijn om te laten zien hoe kleinere gemeenten toch goed zelfstandig kunnen functioneren.
Er is besloten tot opsplitsing terwijl je merkt dat er nogal wat gemeenteraadsleden zijn die eigenlijk helemaal geen opsplitsing willen! Misschien komt dat wel omdat men twijfelt aan het besluit, is alles wel voldoende afgewogen?
En zijn Oisterwijk, Vught en Boxtel wel toekomstbestendig? Want als de gemeente Haaren niet toekomstbestendig zou zijn, waarom zouden Oisterwijk, Vught en Boxtel dat dan wel zijn? Zelfs met uitbreiding van de dorpen van Haaren blijven die ook gemeenten dan nog te klein. Uiteraard met uitzondering van Tilburg.
Ik blijf van mening dat, als het dan toch tot een herindeling moet komen, dit dan beter grootschaliger kan gebeuren. Voeg de gemeenten Haaren, Vught, Boxtel, St.-Michielsgestel bij elkaar om zo een nieuwe toekomstbestendige gemeente te vormen, met een krachtig ambtelijk bestuur.
Opnieuw komt nu het houden van een referendum/volksraadpleging naar boven, terwijl eerder besloten is geen referendum te houden. Maar bij opsplitsing weer wel. Wie kan hier als gemiddelde burger nog een touw aan vastknopen?
Zou het daarom niet beter zijn om zich vanaf nu te gaan richten op de gemeenteraadsverkiezing in 2018, dat duurt nog geen anderhalfjaar meer.
Als elke politieke partij in haar programma op een korte, begrijpelijke manier, de werkelijke voorkeur over de toekomst van de gemeente Haaren kenbaar maakt is het woord aan de kiezer.
Maak een keuze uit:
• Haaren blijft een zelfstandige gemeente.
• Haaren blijft een zelfstandige gemeente en gaat ambtelijk samenwerken met andere gemeenten.
• Haaren wordt in zijn geheel samengevoegd met andere gemeenten.
• Haaren wordt opgesplitst.
Uiteindelijk gaat de nieuwe gemeenteraad dan de toekomst bepalen.
Dit is misschien wel beter dan alle maatregelen en besluiten die tot nu toe zijn genomen en nog niets concreets hebben opgeleverd.
Beste gemeenteraadsleden. Dit is voor mij waarschijnlijk de laatste poging geweest om u te laten doordringen dat veel kiezers in 2014 er van uit zijn gegaan dat de gemeente Haaren voorlopig nog gewoon zelfstandig zou blijven.
Over pakweg 1 jaar zullen de verkiezingsprogramma’s klaar moeten zijn en dan komt de burger weer aan zet om te kiezen op 21 maart 2018.
Die tijd overleven we nog wel neem ik aan.
Rest mij nog de wens dat deze huidige gemeenteraad de nog resterende 17 maanden verstandig en gezellig blijft samenwerken ten dienste van de bevolking van de gemeente Haaren.
Ik wens u veel wijsheid en succes toe.
Met vriendelijke groet, Christ van Iersel
—————————
Naschrift. Bij nader inzien is het niet helemaal juist om uit te gaan van het verkiezingsprogramma, omdat dit meer omhelst dan de toekomst van de gemeente Haaren. Wat ik echter wil blijven benadrukken is dat de GEHELE bevolking van de gemeente Haaren de gelegenheid moet krijgen om te kiezen voor de toekomst van de gemeente. Alle opties dienen daarbij kenbaar gemaakt te worden.

AAA reactie

VACATURE BOUWBEDRIJF BREKELMANS HELVOIRT

Bouwbedrijf H. Brekelmans is een jong en groeiend bedrijf dat verbouwingen, nieuwbouw en onderhoudswerkzaamheden doet.
Wegens uitbreiding van onze werkzaamheden zijn wij binnen ons bedrijf op zoek naar een enthousiaste en gedreven timmerman. Als timmerman ben je zelfstandig werkzaam binnen verschillende projecten en verricht je timmerwerkzaamheden in de breedste zin van het woord.
Wat wordt er van jou verwacht?
– Afgeronde opleiding als allround timmerman;
– Je hebt een pro-actieve houding en bent dienstverlenend en flexibel ingesteld;
– Je bent in het bezit van een rijbewijs B en E;
– Je bent woonachtig in de regio Helvoirt;
brekelmansBouwbedrijf H. Brekelmans is een betrouwbaar bedrijf waarbij kwaliteit voorop staat. We hechten veel waarde aan een goede en gezellige werksfeer. Klanttevredenheid staat voorop en dat draag je ook uit.
Ben je enthousiast geworden en denk je binnen ons bedrijf te passen, stuur dan je sollicitatie met CV naar hein@bouwbedrijfbrekelmans.nl.

KVL-Belevingspad succes door Theatergroep Trappaf

100 JAAR KVL, EVENEMENTEN 2016

Vrijwilligers uit allerlei hoeken en de acteurs van Theatergroep Trappaf waren 30 oktober 2016 de hele dag in touw. Zij maakten van het KVL-Belevingspad een groot succes. Duizenden mensen waren op de been. Zij bezochten tal van locaties op het KVL complex en in het dorp. Theatergroep Trappaf was de grote trekker tijdens het unieke Oisterwijkse evenement. Leuke acts, geïnspireerd door het boek 100 Verhalen van de Looierij waren te zien op de KVL, maar ook op diverse plaatsen in het dorp. Maar ook een leuke workshop over leer in Tiliander door twee oud medewerkers van de KVL. Ook bood Tiliander een stomme film met passende pianomuziek, de VVV was geopend, de bieb, kortom, volop vertier voor jong en oud. KLIK OP FILM 

DE FAIR PLAY BOKAAL VOOR HAAREN UNITED

Zondag jl. deed Haaren United mee met de eerste editie van het G-RKC voetbaltoernooi in Waalwijk. Het werd een super leuke middag voor het team waarbij meerdere goede wedstrijden werden gespeeld in het Mandemakers stadion van RKC. Tijdens de prijsuitreiking bleek dat het team de Fair Play bokaal had gewonnen. Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie Haaren United!
Voor meer foto’s volg ons op FACEBOOKhaaren-united

HEET REPARATIEAVOND STOPT

Vijf jaar lang heeft HEET (Haaren Energiebewust Ecologisch Traject) gepoogd de bevolking van de gemeente Haaren te doen bewegen om kapotte spullen gratis te laten repareren om zo de afvalberg minder snel te laten groeien. Vier keer per jaar werd er een Reparatieavond gehouden waar de inwoners gratis hun kapotte spullen mochten laten herstellen. Toch heeft de organisatie besloten om een punt achter deze HEET-activiteit te zetten. Ruim 4 jaar was Creatief Centrum Onder de Wilg in Haaren de gastvrije locatie, maar die moest plotseling sluiten. Het was moeilijk om een nieuw (gratis) onderkomen te vinden. Bovendien liep de belangstelling sterk terug. Alle reden om nu te stoppen.

LNMH (Landschap Natuur Milieu Haaren), waaronder HEET valt, dankt alle inwoners die wel gebruik hebben gemaakt van deze mooie service en alle (vrijwillige) reparateurs.reparatieavond

HELAAS…. EINDE FIETSVERLICHTINGSACTIE

Tien jaar lang heeft de Fietsersbond afd. Haaren in samenwerking met De Rijwielcentrale jaarlijks een Fietsverlichtingsactie gehouden. Op zaterdag 29 oktober namen slechts 9 personen de moeite om hun fiets te laten controleren. Dit ondanks het mooie aanbod van het gratis controleren en het niet berekenen van arbeidsloon. Alleen materialen moesten worden afgerekend. Ondanks de nodige publiciteit nam de belangstelling al diverse jaren af, maar dit was toch wel een dieptepunt. Daarom is ook besloten deze actie niet meer aan te bieden. Jammer, want het is echt niet zo dat iedere fietser goede verlichting heeft. Integendeel. Iedere automobilist weet hoe gevaarlijk het is om fietsers zonder verlichting tegen te komen. Maar diezelfde automobilist rijdt vervolgens zelf ook op de fiets, vaak zonder verlichting. Onbegrijpelijk!
Allereerst is het voor de eigen veiligheid van groot belang om goed licht te voeren, maar de boete bij ondeugdelijk licht is 55 euro. Hopelijk gaat de politie streng controleren.
Wie wil er mee denken
Momenteel wordt de Fietsersbond, afdeling Haaren, gerund door drie personen: John Vermeer, Hans Naaijkens, Christ van Iersel. Die doen dit alweer een aantal jaren en er is behoefte aan aanvulling. Als iemand zich daarvoor wil inzetten, kan er contact worden opgenomen met Hans Naaijkens, tel. 0411-641778, e-mail: haaren@fietsersbond.nl .
De Fietsersbond heeft een geweldige website om te ervaren waarmee de bond zich al 40 jaar lang inzet voor het belang van de 13,5 miljoen fietsers in ons land. Daar kan ook melding worden gemaakt over slechte fietspaden.fietsersbond-logo-zwartwit
Meldpunt Haaren
Melding van slechte fietspaden kan overigens ook via de site van de gemeente Haaren, via Meldpunt Haaren. Een aantal jaren geleden hebben de fietspaden binnen de gemeente een flinke opknapbeurt gekregen. Aanvankelijk leek het er op dat het helemaal in orde was, maar aan een aantal stukken fietspad is toen niets gedaan en op de gekste plekken liggen nog steeds betontegels i.p.v. asfaltbeton. Dat is jammer en om de fietser meer comfort en veiligheid te bieden is het nodig om die stukken tegels alsnog te vervangen door asfaltbeton. Meer melding aan de gemeente kan hier aan bijdragen.

De Haarense VVD komt naar Haaren op 9 november 2016

DE LOKALE LIBERALE PARTIJ MET LANDELIJKE DEKKING

We zijn halverwege de termijn van de zittende raad. In maart 2018 zijn de volgende verkiezingen die Haaren wat de VVD betreft als zelfstandige gemeente zal ingaan. De VVD Haaren is van mening dat nu opsplitsen geen enkel voordeel oplevert voor de Haarense bevolking. Pas als het aantoonbare voordelen oplevert moet de gemeente Haaren haar zelfstandigheid opgegeven
De afgelopen jaren is met de VVD mede aan het roer veel gerealiseerd in alle kernen van Haaren. Ook is de gemeente financieel gezond, Haaren is een voorbeeld voor veel andere gemeenten. De VVD maakt zich op voor de tweede helft van deze raadsperiode tot 2018. Om deze tweede helft goed voorbereid in te gaan, willen de VVD Haaren doorgaan met luisteren naar onze inwoners. Daarom gaan we de komende 6 maanden in alle vier dorpen in gesprek met de inwoners over onderwerpen die u bezighoudt. Op 9 november is de kern Haaren aan de beurt.
Wethouder Eric van den Dungen en fractievoorzitter Boy Scholtze zijn aanwezig om u vragen te beantwoorden en ideeën mee te nemen. Mogelijke ‘Haarense’ onderwerpen zijn: de Toekomst van Haaren, financiën, lokale belastingen en begroting: welke zaken zouden volgens u prioriteit moeten krijgen, zorg, inrichting van het Mgr Bekkersplein en alles wat u verder wilt inbrengen. Iedereen is van harte welkom.
Aanvang is 20.00 uur, einde rond 21.30 uur. Locatie is Den Domp, Kerkstraat 25, 5076 AW Haaren.
Tot ziens op 9 november.

AAA reactie

Essche Boys verliest nipt van Spoordonkse Boys

Door: William van Beek 

Essche Boys ging zondag op bezoek bij Spoordonkse Boys. Om aansluiting met de bovenste ploegen te vinden moest EB winnen zondag in Spoordonk. Ondanks dat het einde van de maand oktober in zicht is en regen en storm meer op zijn plaats zou zijn, was het weer perfect waardoor er veel supporters naar het sportpark gekomen waren.
Spoordonk had in de beginfase licht de overhand en dit resulteerde na 5 minuten in een schot door Jasper van Agt dat net langs vloog. Na 20 minuten was het wel raak voor de thuisploeg. Na een mooie dieptepass ging aanvaller Tom van Agt richting de keeper en schoot vanuit een moeilijke hoek beheerst binnen, 1-0 voor de thuisploeg. Tien minuten later kwam Essche Boys op gelijke hoogte. Jethro van Gerven bereikte met een vrije trap Yannic van Gerven die goed voor zijn man kwam en de 1-1 binnen kopte. Voor de theepauze vielen er geen kansen meer te noteren en was dit dus ook de ruststand.
De 2e helft gingen beide ploegen op zoek naar de 3 punten. Het spel golfde op en neer en het tempo lag hoog wat leuk was voor de supporters om te zien. Essche Boys kwam goed uit de startblokken maar een tweede goal bleef uit. Daarnaast bleef Spoordonkse Boys ook gevaarlijk zonder echte kansen te creëren en bleef het een spannende wedstrijd. Twintig minuten voor tijd maakte Spoordonkse Boys uit een corner de 2-1. Essche Boys kon de bal niet goed weg werken waardoor Sjoerd van Ham uiteindelijk de bal hard in de goal schoot. Direct na de 2-1 kreeg Essche Boys de mogelijkheid om weer op gelijke hoogte te komen, maar de kopbal van Rudi van Gemert miste het doel op een haar na. In het restant van de wedstrijd drong Essche Boys aan maar het bleef 2-1 waardoor de punten in Spoordonk bleven en zij zelfs de koppositie veroverden. Het verlies was een tegenvaller voor de Essche Boys daar ze een prima wedstrijd hadden gespeeld en een punt verdiend was geweest tegen de koploper.
Zondag 6 november speelt Essche Boys thuis tegen Riel. Een weerzien met oud Essche Boys speler Mathieu van der Steen die de mannen van Riel onder zijn hoede heeft. Deze wedstrijd begint om 14.00 uur.

essche-boys