AFVALTARIEVEN EN RIOOLHEFFING 2017

 

In de raad van 3 november 2016 zijn de afvaltarieven en de rioolheffingen voor 2017 vastgesteld.
 De afvaltarieven 2017 zijn als volgt:
 Huisinzameling
Vastrecht per jaar:                         €  76,60 per jaar
Lediging 60 ltr. Restafval:          €  2,80 per lediging
Lediging 140 ltr. Restafval:        €  5,50 per lediging
Lediging 240 ltr. Restafval:        €  10,00 per lediging
Lediging 60 ltr. GFT-afval:         €  1,00 per lediging
Lediging 140 ltr. GFT-afval:       €  1,50 per lediging
Lediging 240 ltr. GFT-afval:       €  2,50 per lediging
Milieustraat
Schoon hout:                                    € 0,05 per kilogram
Schoon puin:                                    € 0,05 per kilogram
Grof huishoudelijk afval:            € 0,10 per kilogram
Overige afvalstromen:                  € 0,00 per kilogram (mits gescheiden aangeleverd)
 Wist u dat het ledigingstarief voor de groene GFT-container, sinds 2014, meer dan 50% is verlaagd. Dit is gedaan om u, als bewoner, te motiveren om nog meer GFT gescheiden aan te bieden. Goed voor het milieu én voor uw portemonnee.
 Voor u en onze veiligheid, kunt u op de milieustraat alleen met de pin betalen.
De rioolheffingen 2017 zijn als volgt:
Waterverbruik van 0 tot en met 100 m3:                                   € 227,60
Waterverbruik boven de 100 m3 tot en met 250 m3:            € 272,50
Waterverbruik boven de 250 m3 tot en met 500 m3:            € 360,70
Waterverbruik boven de 500 m3 tot en met 1.000 m3:         € 427,00
Waterverbruik boven de 1.000 m3 tot en met 2.500 m3:     € 737,50
Waterverbruik boven de 2.500 m3 tot en met 5.000 m3:     € 1.168,60
Waterverbruik boven de 5.000 m3:                                               € 1.641,35
 Afhankelijk van de gezinssamenstelling, ligt het jaarlijks waterverbruik bij de meeste huishoudens onder de 250 m3.

VUGHT EN HAAREN CONTROLEREN LEEGSTAANDE PANDEN

In november/december gaan de gemeenten Vught en Haaren samen met de politie leegstaande panden in het buitengebied controleren. Beide gemeenten hebben elk een groot aantal leegstaande panden in het buitengebied. Leegstaand wil zeggen dat er geen inschrijvingen in de Basisregistratie Personen (BRP) bekend zijn. Veelal zijn deze woningen of andere gebouwen ook onttrokken aan het toezicht. Daarom worden deze gerichte controles uitgevoerd.
De gemeenten Vught en Haaren willen met deze gerichte controles beter zicht krijgen op het gebruik van de panden. Het is wel bekend dat leegstaande panden in het buitengebied voor criminele activiteiten of voor het onderbrengen van arbeidsmigranten kunnen worden gebruikt. De gemeenten willen voorkomen dat in deze woningen of gebouwen brandgevaarlijke, sociale en of hygiënische misstanden ontstaan.
Elke gemeente controleert twee avonden. Zij worden daarbij ondersteund door het Kenniscentrum handhaving en Naleving van VNG. Daardoor is het mogelijk om de controleresultaten ook te bespreken met het UWV, de inspectie SZW en de Belastingdienst. Als de controles daar aanleiding toe geven, zijn meer controles niet uitgesloten.

 

Midden-BrabantGlas start met aanleg glasvezel

14 januari 2017 gaat het graafwerk definitief beginnen
In januari 2017 wordt begonnen met de daadwerkelijke aanleg van het coöperatieve glasvezelnetwerk in Midden-Brabant. In Gilze komt het eerste verdeelstation waarmee meteen meer dan 600 aansluitingen kunnen worden gerealiseerd. Hierna volgen snel andere gebieden en krijgen steeds meer mensen in het buitengebied van Midden-Brabant een snelle internet verbinding. Er worden door de vier, zojuist bekend geworden, providers per gebied aparte informatiemarkten georganiseerd.
Start in Gilze en Rijen
Op 10 november hebben de leden van de coöperatie GilzeEnRijenGlas  besloten om te starten met de aanleg van de POP (Verdeelstation) Gilze  en het realiseren van de eerste 500 woonhuis- en bedrijfsaansluitingen. Hiervoor was een apart besluit nodig om gebruik te kunnen maken van een tijdelijke overbruggingsfinanciering. Op 14 januari gaat de eerste schop de grond in en naar verwachting kunnen eind april de eerste aansluitingen live gaan.

glasvezel

Uitrollen van het netwerk
POP Gilze is de eerste van de negen POP’s van het gehele Midden-Brabantse glasvezelnetwerk, een netwerk van meer dan 600 kilometer . Vanuit deze eerste POP wordt het netwerk dan eerst richting de Belgische grens uitgerold. Ook richting Berkel-Enschot en Haaren zijn de voorbereidingen gestart. De voeding van het netwerk wordt zo vanuit twee zijden veilig gesteld.
Informatiemarkt providers
Op de ledenbijeenkomst zijn ook de namen van de vier consumentenproviders bekend gemaakt. TriNed, NetRebel, FIBER en Stipte. Zij bieden een gevarieerd pakket van diensten. Van uitgebreide triple play pakketten (tv, internet en telefoon) tot een Internet only pakket met een snelheid van 1 Gigabite en van zelfinstallatie  tot de meest uitgebreide persoonlijke service aan huis. Hiervoor aanmelden kan overigens pas wanneer een geactiveerde aansluiting aanwezig is en de betreffende postcodes in de systemen van de providers zijn ingevoerd. Er zullen tegen de tijd van oplevering per gebied aparte informatiemarkten door de gezamenlijke providers worden georganiseerd.
Vragen
Voor vragen kunt u contact opnemen met dhr. Joost Bol , voorzitter van Midden-BrabantGlas.
Tel. 06 4130 2903.

Snoeien en sjouwen

Als de winter in aantocht is mogen wij weer het veld in om ongewenste boompjes en struiken te verwijderen. We gaan samen met de Natuurwerkgroep van IVN Oisterwijk, die precies weet wat er uit mag  en waar we mooie broedhopen mogen maken, aan de slag.
Omdat werken in het veld met gereedschappen niet zonder gevaar is, moet voor ieder kind een volwassen begeleider mee. Dus neem je vader, moeder, opa of oma mee om te helpen. Deelname aan deze activiteit en gebruik van gereedschappen is op eigen risico. Wil je heel graag mee maar kun je niemand vinden mail even. We hebben een paar begeleiders die je kunnen helpen.
We verzamelen om 10:00 uur en zullen rond om 12:30 uur weer terug zijn. Het weer kan guur zijn, het terrein nat en je kleren kunnen vies worden dus doe je laarzen en warme oude kleren aan. Dit geldt natuurlijk ook voor de extra hulpjes. Wij zorgen voor handschoenen, gereedschap en een warm drankje.
Heeft u een zoon of dochter, neefjes of nichtjes of kinderen in uw omgeving, die graag mee willen doen met deze activiteit op zondag 27 november van 10.00 – 12.30, geef hem of haar dan vóór 25 november op via het aanmeldformulier op www.ivnoisterwijk.nl, onder Natureluurs. Reageer snel, want vol=vol. Na aanmelding krijgt u de details over deze activiteit.
De activiteit is voor kinderen tussen de 6 en 13 jaar. Is uw kind (huisgenoot)lid van IVN Oisterwijk dan is de deelname gratis. Is uw kind nog geen lid! Geen probleem, we vragen dan een kleine bijdrage van € 2,50 per keer. Natuurlijk mogen ze gerust een vriendje of vriendinnetje meenemen, iedereen is welkom.
Natureluurs
 Natureluurs is de jeugdwerkgroep van IVN Oisterwijk en omstreken. Onder leiding van enkele ervaren IVN-vrijwilligers en natuurgidsen gaan we eens per maand de natuur in. Is uw kind (huisgenoot)lid van IVN Oisterwijk dan is de deelname gratis. Is uw kind nog geen lid? Geen probleem, we vragen dan om een kleine bijdrage van € 2,50 per keer. Natuurlijk mogen ze gerust een vriendje of vriendinnetje meenemen, iedereen is welkom. Meer informatie over IVN Oisterwijk vind je op www.ivnoisterwijk.nl

ivn BALK

Najaarsexcursie rond bezoekerscentrum Oisterwijk

Najaarsexcursie IVN en LNMH rond bezoekerscentrum Oisterwijk
Wat kun je allemaal verwachten als je in deze periode meeloopt met een herfstwandeling? Het is al bijna een maand herfst. De bladeren zijn voor het grootste deel van de bomen afgevallen. Sommige bomen zijn zelfs al helemaal kaal. Andere soorten laten nog even hun mooie herfstkleuren zien.
We lopen dus op een bodem van afgevallen bladeren en zaden zoals eikels en kastanjes. Misschien is het afgevallen blad droog en verdord, maar de kans bestaat ook dat we een natte periode hebben. In ieder geval is er voor een goede waarnemer altijd veel te zien en te beleven. Tussen het afgevallen blad kunnen we allerlei schimmels en paddenstoelen ontdekken. De bomen en struiken hebben weer nieuwe knoppen gevormd die in het voorjaar ontluiken. We zullen zeker ook loop- en vraatsporen ontdekken van veel soorten levende wezens zoals vogels en kleine zoogdieren.
Alles in de natuur heeft een functie, en dat geldt ook voor deze periode van het jaar. U kunt het allemaal met ons meebeleven. Hopelijk hebben we mooi wandelweer. Neem in elk geval een stel goede laarzen of wandelschoenen mee.
Ervaren natuurgidsen zullen de wandeling begeleiden. U bent van harte welkom.
De (gratis) wandeling is op zondag 20 november en start om 10.00 uur.
Wij verzamelen op de parkeerplaats van bezoekerscentrum Groot Speijck, van Tienhovenlaan 4, Oisterwijk.

Degelijke overwinning van Nemelaer op MOC’17

Nemelaer – MOC’17  3-0

Door Arend Vugts

nemelaer-groepDe gasten verkeren in de onderste regionen van de 1e klasse maar hebben van een aantal favorieten voor de titel al punten afgesnoept. Nemelaer was gewaarschuwd.
De gasten uit Bergen op Zoom beginnen sterk echter de eerste kans voor Nemelaer is meteen raak. Joeri Vugts wint een duel in het strafschopgebied waardoor Gijs van Baast vrij voor de doelman komt. Gijs schiet beheerst binnen vanaf 10 mtr. 1-0 (5). Vanaf dat moment kregen we een eentonig spelbeeld. MOC probeert voetballend een gaatje te vinden maar zoals ook vorige week koploper Baronie dat maar zeer spaarzaam lukt waren de gasten ook niet echt in staat om het Nemelaer echt moeilijk te maken. Nemelaer daarentegen speelde met veel zelfvertrouwen en was af en toe ook dreigend voor het doel van MOC. Doelman Joris van Baast moest in de eerste helft maar 1 keer echt tot het uiterste gaan toen hij een afstandsschot tot hoekschop wist te verwerken. Iets later had hij geluk toen spits Willigers de bal onverwacht op de kruising schoot. Op slag van rust deelt Nemelaer de volgende tik uit. Na een mooie goede aanval komt de bal terecht bij Joeri die de bal vanaf de zijkant voor het doel brengt. De inkomende Kevin van Kempen tikt van dichtbij binnen. 2-0 (43).
Na de pauze proberen de gasten wederom een bres te slaan in het sterke collectief van Nemelaer. Uit een vrije trap van Joeri kan Maikel Diepens de rebound net niet binnen schieten en bij de daarop volgende hoekschop kan Luuk Vermeer net het net niet vinden. Na bijna een uur spelen ziet Wesley Diepens zijn pegel van afstand niet in het doel verdwijnen. Iets later is het wel raak. Bij een flitsende aanval wordt Wesley door Luuk gelanceerd. Wesley houdt het overzicht, speelt zich vrij en knalt beheerst binnen vanaf 14 mtr. 3-0 (63). In de resterende tijd proberende de gasten van alles, de diverse omzettingen en wissels brengen Nemelaer niet in de problemen. De spaarzame mogelijkheden zoals een paar afstandsschoten worden vakkundig door Joris gepareerd en een vrije kopkans uit een hoekschop verdwijnt naast het doel. Uiteindelijk trekt Nemelaer gedecideerd de overwinning over de streep.
A.s. zaterdag gaan we voor de volgende ronde in de beker op bezoek bij GRC’14 in Giessen.

nemelaer-13112016

Bijzondere expositie in kasteel Nemelaer

Op 27 november 2016 zal een een bijzondere expositie worden gehouden in Kasteel Nemelaer. Dit in aanwezigheid van de kunstenaars.   Opening vindt plaats om 14.30 uur.

affiche-licht

Politie onderzoekt overval vakantiewoning

Oisterwijk – Een 24-jarige Slowaak is rond middernacht in zijn woning op een vakantiepark aan de Scheibaan overvallen. De politie stelt een nader onderzoek in.
Het slachtoffer vertelde dat drie mannen zijn slaapkamer waren binnen gedrongen. Ze hadden hem met de vuist op het hoofd geslagen en bedreigd met een vuurwapen. Het trio zou onder meer zijn laptop hebben gestolen. Het slachtoffer liep bij de overval een bult op zijn voorhoofd en enkele schrammen op zijn rechterscheenbeen op. Het signalement van de daders is onbekend. Ze zijn vermoedelijk in een auto gevlucht. Getuigen kunnen contact opnemen met de recherche via 0900-8844 of met Meld Misdaad Anoniem op 0800-7000.

Soms is het echt leuk!

Info: www.progressief96.nl
Reactie: progressief96@planet.nl

Geliegetoch ...

Vorige week dinsdag een heerlijke avond gehad. Met volle teugen genoten!
Even een korte uitleg vooraf. Zelfs Samenwerking, beide eenmansfracties van de VVD en het CDA begrepen dat er iets moest gebeuren. De druk van buitenaf, met name die van de Haarense inwoners, werd te groot. Er werd dan ook een motie aangenomen dat Haaren opgesplitst moest worden. Onderschat echter de slimheid van onze politici niet. In de hele kleine lettertjes stond immers dat dit pas op termijn kon geschieden en dat de ons omringende gemeenten voldoende bestuurskrachtig en toekomstbestendig zouden moeten zijn. Hadden ze ons even bij de neus!
Er kwam echter een briefje van de Provincie die graag behulpzaam wilde zijn om het gestelde doel, herindeling door opsplitsing te realiseren op afzienbare termijn. En toen was de tent te klein. Waar bemoeiden die idioten van de Provincie zich mee. Onze Raad ging daarover en de Provincie had er geen donder mee te maken. Met name het college gebruikte grote woorden. Stoere jongens waar we als inwoners trots op kunnen zijn.
Annemarie Spierings, charmante gedeputeerde kwam dus langs om met de Raad van gedachten te wisselen. De burgemeester opende de vergadering en beantwoordde direct aan de gespannen verwachtingen voor een vrolijke avond. Zij legde uitvoerig de vergaderorde uit zodat niemand in de war kon raken wanneer iemand aan het woord was en wie. Met nadruk wees ze erop dat tekenen van instemming of afkeuring van de volgepakte publieke tribune niet zouden worden getolereerd. Ik heb toen even om me heen gekeken: keurige Haarense mensen. Geen hooligan te bekennen.
Daarna vijf insprekers waarvan er een bepleitte Haaren te laten zoals het is. De andere vier waren uitstekend.
Het hoogtepunt was de discussie tussen Raad en gedeputeerde. Progressief ’96 was snel klaar. Zij aanvaardden dankbaar elke denkbare hulp om zo snel mogelijk door opsplitsing tot herindeling te komen. De overige partijen waren het roerend met elkaar eens en hadden wederom beter één woordvoerder kunnen kiezen. “Hoe zat het nu met de wens vanuit die fracties nu nog geen tijdpad en einddatum vast te stellen?” Kort en glashelder antwoord van mevrouw Spierings. “Als u uw eigen besluit tot opsplitsing maar enigszins serieus neemt, hoort daar een tijdpad en een einddatum bij.” “Zijn de omringende gemeenten wel mans genoeg om Haaren te verwelkomen in een bestuurskrachtige en toekomstbestendige omgeving?” Antwoord zonder er niet eens bij te lachen. “Nog nooit signalen ontvangen dat dit de krachten van omliggende gemeenten te boven zou gaan.” Steeds radelozer stonden de kopjes van de raadsleden en steeds dieper zakten ze weg in hun hun zetels waaraan ze zo gehecht zijn. Ons eens zo ferme College zweeg in alle talen.
En toen werd het gebod van de burgemeester overtreden. We hadden ons goed gehouden bij de onnozele bijdragen van een aantal raadsleden. Er was niet geapplaudisseerd bij de heldere antwoorden van de gedeputeerde. Maar toen Marcel Nelissen van Samenwerking vroeg wat er zou gebeuren als Haaren er pas in 2050 of 2060 geestelijk aan toe was op te splitsen, hielden we het niet meer. We vielen van het lachen van onze stoel. Sorry voorzitter.
Jos Barends
Progressief ‘96

Omdat hij graag overtuigd wordt.

Info: www.progressief96.nl
Reactie: progressief96@planet.nl

Geliegetoch …

De vorige week een aantal misverstanden aan de orde gesteld naar aanleiding van een schrijven van de heer De Bok. Zo is het een illusie dat de democratische controle in kleine gemeenten beter zou zijn dan in grote. Samenwerkingsverbanden waarop in wezen vanuit de gemeente nauwelijks controle mogelijk is, nemen immers steeds meer bestuurlijke taken voor hun rekening. Maar er is veel meer wat voor herindeling c.q. opsplitsing pleit.
Wie zeggen dat dan, goed onderbouwd al sinds geruime tijd? Bestuurskundigen als professor Van den Boogaard, het goede – en peperdure – door de gemeente ingehuurde bureau Wagenaar en Hoes, een overgrote meerderheid van onze inwoners tijdens verschillende bijeenkomsten, en Progressief ’96 dat er de laatste verkiezingen mee in ging. O ja, ik ben nog een club vergeten: een groep mensen die momenteel oprecht overweegt een nieuwe partij op te richten uit pure frustratie over de huidige gang van zaken.
Door nagenoeg alle Raadsfracties wordt betoogd dat Haaren er financieel riant voor staat. Op zichzelf al een merkwaardig argument zelfstandig te willen blijven. Bovendien kan geld op de plank houden nooit doel op zichzelf zijn. Haaren behoort echter nog steeds tot de hele dure gemeenten al staan we laatste tijd niet meer in de top 10. Wij maken dan ook dankbaar gebruik van de service die Oisterwijk ons wel verleent zoals een bibliotheek, een zwembad, faciliteiten om zomerse evenementen mogelijk te maken, een theateraccommodatie en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ook lijkt de snorkende zelfgenoegzaamheid over de financiële voorspoed om andere redenen wat voorbarig. Zo liggen er nog probleempjes bij Haarendael dat al heel veel geld heeft gekost, bij de rijksgelden de we nog steeds in kas hebben maar toch echt een keer moeten worden uitgegeven voor wie ze bestemd zijn en bij de projecten die nog uitgevoerd moeten worden.
Steeds meer taken worden van het Rijk naar de gemeenten geschoven. Een ding weten we nu al zeker: het huidige gemeentelijke apparaat kan in kwantitatief en kwalitatief opzicht niet voldoen aan de eisen die nu gesteld worden. Op zichzelf is dat geen schande. Er worden dan ook dure krachten van buiten ingehuurd om het tekort op te vangen maar dat kan je niet blijven doen. Overigens moet eerlijkheidshalve gezegd worden dat dit ook de volledige aandacht van het College heeft, maar ook zij kunnen geen ijzer met handen breken.
Tot slot nog even dit. Is het ook u opgevallen dat er geen Belangengroep “Haaren moet Haaren blijven” bestaat? Dat komt omdat de 4 kernen helemaal niets met elkaar te maken hebben, en slechts een enkeling zich geroepen voelt het onverenigbare te willen verenigen. Dit tot groot verdriet van de heer De Bok en het huidige College.
Jos Barends
Progressief ’96.