Uw stem moet gehoord worden nr. 23

BTH; een club betrokken inwoners met een lange adem ….

Twee jaar geleden werd de Belangengroep Toekomst Haaren uitgenodigd voor een gesprek door de burgemeester.
Uiteraard gaven we daar gehoor aan en gingen met 8 van de BTH-mensen naar het gemeentehuis.
Het voltallige College inclusief twee communicatie-adviseurs was aanwezig.
We wisselden toekomstbeelden uit en waren het op een aantal terreinen niet eens met elkaar. Dat mag.
Het officiële persbericht, op de gemeentesite geplaatst, gaf aan dat het
1. een constructieve bijeenkomst was en
2. het een eerste gesprek zou zijn van een reeks.
Nooit meer iets gehoord !
Vorig jaar gaf de Commissaris van de Koning in een brief aan dat hij de betrokkenheid van de belangengroep zeer waardeert.
Hij riep de gemeente op de belangengroep te blijven betrekken bij het proces.
De gemeente gaf wederom geen gehoor !
“We zijn rupsje nooit genoeg. We zijn respectloos en ongemanierd,
We twitteren bijna iedere dag en we applaudisseren als het niet mag.
We hebben het niet gesnapt. Ze leggen het nog één keer uit,
We hebben niet met ze aangepapt en floten niet op hun fluit.
Nu heeft bijna de gehele raad een hekel aan ons. We doen procedureel soms wat fout,
De wethouders pakken ons dan snel bij onze lurven en de burgemeester wordt dan héél stout.
De provincie en procesbegeleider zijn nu aan het werk, ontvangen als welkome vrind,
Maar O wee als deze niet doen wat men wil; dan reageert men verontwaardigd en eensgezind.
We gaan het weer zien. We gaan het beleven,
Gedeputeerde Spierings kreeg van ons een tien; de raad een magere zeven.
Ook al is het soms lastig en op gezette tijden heel vermoeiend,
De lokale politiek blijft op deze manier in elk geval nog een beetje boeiend!”
PS: Inmiddels heeft de provincie op 1 december naar ons gebeld voor een gesprek.
Wat een verademing, politici die onze betrokkenheid en inzet benutten i.p.v. bestrijden. Wie is er nou gek.
Belangengroep Toekomst Haaren,
een club betrokken inwoners met een lange adem …

POLITIE DOET INVAL EN TREFT WAPEN AAN

HAAREN – Vanmorgen heeft de politie n.a.v. een tip een inval gedaan in een woning aan de Blazenveldweg 5 (de Noenes) te Haaren en daarbij een vuurwapen gevonden. De bewoner van het pand en een 47-jarige vrouw uit Drunen, die daar aanwezig was, zijn aangehouden. Ook rook men tijdens het onderzoek een chemische lucht. Hierop werd besloten om de L.F.O. (Landelijke Faciliteit Ondersteuning en Ontmanteling) in te schakelen die chemisch afval aantrof in schuur nabij de woning. Het terrein wordt momenteel onderzocht. In dezelfde woning werd in april jl. een dode vrouw gevonden.
Foto’s Bart Meesters.

 

Zin in een lekkere wandeling voor jezelf en twee goede doelen?

Dan zien we elkaar bij 36e Winterwandeling Te Voet Te Veld – Tweede Kerstdag 26 december bij De Vorselaer in Biezenmortel.
Starten kan tussen 12.00 en 13.30 uur en er worden 3 prachtige routes uitgezet van 4, 9 en 12 km.
In bijgevoegde flyer lees je nog wat meer over deze editie van Te Voet Te Veld.
Wij wensen je alvast een fijne 1e Kerstdag toe en zien je graag op 2e Kerstdag in Biezenmortel.
Stichting Te Voet Te Veld Helvoirt bestaat uit:
Peer Verhoeven, Berna Verhoeven, Ria Simons, Christ van Iersel (allen uit Helvoirt), Dymphie van Helvert en Frans van den Berk uit Haaren
Inlichtingen: 06-10691311

flyer te voet te veld 2016

Essche Boys verliest dik van Viola

Voor de laatste wedstrijd voor de Winterstop moest Essche Boys op bezoek bij Viola, waar oud Essche Boys trainer Frans Tekath aan het roer staat. Na de onnodige nederlaag vorige week tegen Oisterwijk had Essche Boys nog iets recht te zetten.
Essche Boys startte slap waar Viola direct van profiteerde. Binnen 3 minuten was het 1-0. Een voorzet werd doorgekopt en de doorgelopen speler van Viola kreeg de bal met enig fortuin tegen zijn lichaam waardoor Frits Hermes op het verkeerde been stond en de bal in de goal rolde. Enkele minuten later profiteerde Viola door een communicatiefout waardoor de bal in een leeg doel kon worden binnengeschoten, 2-0. Na een kwartier kwam Viola zelfs op een comfortabele 3-0. Een indraaiende hoekschop werd tegen een speler van Viola aan gebokst en viel zo in het doel. Essche Boys probeerde terug te komen, maar schoten van Marco den Ouden, Quint den Ouden en Dennis Vorstenbosch miste scherpte. Robin van Beek was wel succesvol en bracht Essche Boys na een half uur terug in de wedstrijd door na een goede individuele actie de 3-1 te maken. Dit was tevens de ruststand.
Essche Boys kwam na rust wat beter in het spel en er werden minder fouten gemaakt dan voor rust. De ingevallen Yannic van Gerven was 2x dicht bij een goal, maar het geluk ontbrak. Eenmaal schampte de bal de lat nadat hij de bal in 1x uit de lucht nam en na een voorzet van Marco den Ouden werd zijn omhaal ternauwernood nog door de keeper van de lijn gered. In de 62e minuut gooide Viola het duel op slot. De aanvaller van Viola werd diepgestuurd en omspeelde Frits Hermes, maar leek de kans om zeep te helpen door de bal te ver voor zich uit te spelen. Uiteindelijk kon hij de bal binnen houden en aanleggen om te scoren. De meegelopen Tim van Velthoven kon zijn hoofd niet genoeg tegen de bal aanzetten om de 4-1 te voorkomen. Een schot van Rudi van Gemert ging voorlangs waardoor Essche Boys op 1 goal bleef staan. Zes minuten voor tijd werd het ook nog 5-1, nadat uit een corner de bal snoeihard werd binnengekopt. Na 90 minuten floot de goed leidende scheidsrechter voor het einde van de wedstrijd. Door deze nederlaag gaat Essche Boys als nummer 11 de winterstop in.
De eerstvolgende competitiewedstrijd is op zondag 29 januari thuis tegen RKDSV. Aanvang wedstrijd 14.00 uur.

Zure nederlaag Nemelaer in topper tegen Goes

Door: Arend Vugts

Nemelaer-Goes 2-3

In het verleden bleek Goes vaak een zeer lastige tegenstander voor Nemelaer. Ook deze zondag waren de Zeeuwen sterk. Het eerste half uur kenmerkt zich door veel balbezit van de gasten echter geen gevaar in het strafschopgebied maar daarna brand de wedstrijd los. Een kopbal bij de 2e paal kan maar net door Joris van Baast over het doel worden getikt. Rechteraanvaller Erwin Franse is een plaag voor de defensie. Af en toe bijt Nemelaer van zich af. Via een lange rush van Luuk Vermeer manoeuvreert hij zichzelf vrij op de 16 maar zijn schot mist net het venijn en de juiste richting. Weer iets later verdwijnt een kopbal van Daan vd Brand in de handen van de doelman. Via een perfecte kopbal van spits Schalkwijk lijken de gasten op voorsprong te komen maar met een fabuleuze redding weet Joris de treffer te voorkomen.
Na de pauze komt Nemelaer beter in de wedstrijd. Op aangeven van Ruben Buvens komt Gijs van Baast in actie. Hij manoeuvreert zich vrij en knalt vanaf 17 mtr een streep achter de doelman. 1-0 (47). Goes moet nog nadrukkelijker aan de bak. Enigszins onverwacht neemt linkerverdediger Van Hecke de bal op de pantoffel en tot verrassing van iedereen verdwijnt zijn pegel vanaf bijna 30mtr in de kruising. 1-1 (54). Het is inmiddels een open wedstrijd geworden. Als Goes al een kans weet te creëren dan staat Joris z’n mannetje. Kort voor de reguliere speeltijd combineren Joeri Vugts en Wesley Diepens de bal door de defensie. Wesley zet Joeri uiteindelijk vrij voor de doelman en Joeri maakt de kans knap en beheerst af. 2-1 (86). Helaas verdwijnt wederom een zondagsschot achter Joris in het doel. Ditmaal is het Kabwe Manengela die vanaf 25 mtr een verraderlijke vallende bal net onder de lat in het doel ziet verdwijnen. 2-2 (88). Met deze stand zouden beide teams wellicht tevreden kunnen zijn. In de laatste minuut van de reguliere speeltijd speelt Joeri zich knap vrij en kan vrij aanleggen vanaf 16 mtr. Helaas verdwijnt zijn schot net langs het doel. Het spel blijft op en neer golven. Uiteindelijk komt er toch nog een winnaar. Een wanhoops-voorzet wordt door een Nemelaer verdediger doorgekopt en bij de 2e paal tikt de inkomende Franse de bal vanaf hoek 5 mtr in de kruising. 2-3 (93). Goes viert feest en Nemelaer blijft teleurgesteld achter.
De vele supporters hebben genoten van een geweldige pot voetbal, helaas zonder resultaat voor Nemelaer. a.s. dinsdag probeert Nemelaer zich te plaatsen bij de laatste 16 van de beker. Di. 13dec Aanvang 20:00 Nemelaer – Unitas. A.s. zondag speelt Nemelaer het restant (+/- 55min; beginstand 0-1) van de wedstrijd thuis tegen Beerse Boys.

Ouderen welkom op Zorgtuinderij de Es

Ouderen die wat extra ondersteuning nodig hebben zijn vanaf januari 2017 van harte welkom op Tuinderij de Es in Haaren. De biologische tuinderij biedt vele mogelijkheden om actief mee te doen.
Speciaal voor ouderen die hulpbehoevend zijn, voor wiens geheugen ‘steekjes laten vallen’, en voor wie het bewegen of het onderhouden van sociale contacten niet meer zo goed gaan, biedt de tuinderij een unieke locatie voor elke dag weer een fijne dag. Onder professionele begeleiding en samen met de familieleden kijken we wat iemand wil en kan doen om lichaam en geest zo gezond mogelijk te houden.
De tuinderij is parkachtig aangelegd en heeft brede graspaden. Met de oplevering van een schitterend gebouwtje beschikken we over een comfortabele ruimte met goede keuken. Voor de lunch serveren we een warme maaltijd; uiteraard zo veel mogelijk met ingrediënten uit de eigen tuin. Er is elke dag van alles te doen en we kijken wat de deelnemers willen en kunnen; bijvoorbeeld kleine klusjes in de tuin of meehelpen met het voorbereiden van de maaltijd. Mensen kunnen ook lekker struinen door de tuin of genieten van de zon op de veranda of in de kas.
Op de Tuinderij wordt al 35 jaar biologische groente geteeld. Vanaf 2001 is het ook een zorgtuinderij met het kwaliteitskeurmerk van de Federatie Landbouw en Zorg. We werken met professionele begeleiding. Aandacht voor de cliënt, duurzaamheid en goed eten zijn belangrijke kernwaarden van de zorgtuinderij. De start met de nieuwe doelgroep ouderen in januari 2017 is tot stand gekomen dankzij een samenwerking met Vivent.
Deelnemen?
Wilt u deelnemen aan de activiteiten bij Tuinderij de Es? Dan kunt u contact opnemen met Bart Pijnenburg van Tuinderij de Es of met Monique van Gerwen van Vivent Dagbesteding.
Meewerken als vrijwilliger?
We hebben mensen nodig die met de ouderen een rondje door de tuin wandelen of helpen met koken. Vrijwilligers worden onderdeel van een breed team op een unieke locatie, krijgen een inwerktraject en worden ondersteund door een professional. Ook als chauffeur kunnen vrijwilligers zich inzetten om de deelnemers een fijne dag te bezorgen. Wilt u zich aanmelden als vrijwilliger? Dat kan bij Bart Pijnenburg, via bart@tuindees.nl 06-22137239 of kom een keer langs op Zorgtuinderij de Es, Eind 19c in Haaren.

’t Haarens Buutje

 De prijswinnaars, van de wekelijkse regiomix op woensdag 07-12-2016 met 62 spelers, zijn:
1
Frits Waldschmit
Tilburg
3, +28
2
Jan v Rossum
Udenhout
3, +24
3
Leo Smits
Haaren
3, +23
4
Jo Hanegraaf
Den Bosch
3, +18
5
Mary Voets
Haaren
3, +14
6
Bertha vd Wiel
Drunen
3, +13
7
Jeanne Teulings
St .M.gestel
3, +  9
8
Jo vd Heijden
St. Oe’rode
2, +19
9
Diny Hanegraaf
Den Bosch
2, +16
10
Harrie Koenraad
Haaren
2, +16
11
Wim v Riel
Haaren
2, +14
12
Tiny vd Oetelaar
Haaren
2, +13
13
Corrie Renne
Den Bosch
2, +11
Cor Bertens
Boxtel
poedel
Zie ook www.haarensbuutje.nl

Knotten in Helvoirt

De eerste knotterij door de vrijwilligers van Knotploeg LNMH staat voor de deur! Er worden wilgen geknot op 17 december 2016 aan de Hoge Raam 5 in Helvoirt. Tussen 9 en 12 uur wordt er (stevig) gewerkt. Vervolgens wordt de activiteit afgesloten met soep en brood. Meld jezelf aan bij Hans Naaijkens fietsforfun@gmail.com
Er is een vaste groep deelnemers die elke keer een uitnodiging krijgt om mee te doen. Wil je ook een keer meedoent? Mail dan naar communicatie@janvanbalkom.nl
Eigen gereedschap meenemen mag, maar is niet nodig. Handschoenen, goede schoenen of laarzen en warme kleding zijn vereist.
Alle info ook op de site van de LNMH :   KLIK HIER

Essche Boys verliest in eigen huis.

Vanaf het begin liep het niet bij de heren van Essche Boys. We kwamen maar moeilijk in ook ons spel. Oisterwijk wist daar gebruik van te maken. De bezoekers kwamen op voorsprong door een bal die werd binnen gekopt vanuit een corner. Je zou zeggen dat de mannen van Esch nu wakker waren geschud. Maar dat was niet het geval. Nog voor de rust viel de 0-2 voor Oisterwijk.
Na rust gingen we verder naar voren spelen. Pas na 70 minuten wist Esch wat terug te doen. Door een voorzet van Dennis vorstenbosch kwam Yannic van Gerven in de positie om op goal te schieten en het was raak 1-2. Helaas konden de mannen van Esch de achterstand niet om buigen. Het bleef 1-2. Dit is de eerste thuis nederlaag voor Essche Boys.
Volgende week is de laatste wedstrijd voor de winterstop. Dan spelen we tegen Viola.