Traditioneel samenwerken brengt Brabant naar moderne tijd

De kinderen van vandaag zullen opgroeien met glasvezel dankzij de coöperaties van Midden-BrabantGlas

MOLENSCHOT – Commissaris van de koning Wim van de Donk was zaterdagmiddag één van de prominente aanwezigen bij de start van de aanleg van glasvezel in Midden-Brabant. De jongste graafploeg van Nederland groef onder leiding van hun opa’s het eerste stukje van 600 geplande km’s binnen 16 gemeentes in Midden-Brabant. Alle sprekers waren het er over eens: zoiets kán hier omdat het op zijn Brabants gaat, door goed samenwerken én de handen uit de mouwen. Het is een feit dat onze jeugd, onze ouderen en ook onze innovatieve bedrijven die willen doorontwikkelen, gewoon niet meer zonder deze nieuwe basisbehoefte van goed internet kunnen.
Veel animo voor de informatiemarkt
Op een zeer drukbezochte bijeenkomst konden de genodigden, waaronder de B&W’s van de 16 bij dit project aangesloten gemeenten en de burgers in het betreffende buitengebied, onder andere kennis maken met de 5 providers voor particulieren die op het open netwerk hun diensten gaan aanbieden. Het was zo druk bij de stands dat het wachten soms lang duurde. Ook veel niet leden waren aanwezig op de informatiemarkt en werden enthousiast. De informatie over de providers is terug te vinden op www.midden-brabantglas.nl.
Burgerinitiatief brengt leefbaarheid in buitengebied
De Commissaris van de Koning gaf te kennen zeer verheugd te zijn over dit burgerinitiatief. Een trotse burgemeester van Gilze-Rijen is eveneens blij met het feit dat het buitengebied in zijn gemeente nu ook digitaal ontsloten wordt. Wethouder Kokke van de gemeente Tilburg benadrukte het belang van dit project in het kader van de leefbaarheid van het platteland. Dat de coöperatie via een van de providers een toepassing op haar netwerk aanbiedt waarmee ouderen langer veilig thuis kunnen blijven wonen onderschrijft het doel van dit project: ‘een leefbaar buitengebied’.
Een goed werkend, betaalbaar internet
“GilzeEnRijenGlas is de eerste coöperatie die aan de glasvezel gaat omdat in dit gebied de animo het grootst is”, zegt Joost Bol. Hij is voorzitter van het onderkoepelende Midden-BrabantGlas, waar ook de coöperaties Baarle-NassauGlas, LangstraatGlas en GroenewoudGlas aan gekoppeld zijn. Samen goed voor een buitengebied tussen Breda en Den Bosch en van de grens met België tot aan het rivierengebied. Door de onderlinge samenwerking van 4 lokale coöperaties worden straks méér dan 4000 woningen en bedrijven in het buitengebied voorzien van een goed werkend, betaalbaar internet. Hiermee is dit het grootste coöperatieve glasvezelproject in de buitengebieden van Nederland. Door deze regionale bundeling kunnen de kosten worden gedrukt. Samen er voor zorgen dat ook het buitengebied wordt voorzien van de modernste communicatie -infrastructuur betekent ook dat geen hoge winsten hoeven af te vloeien naar grote beleggers. Hierdoor blijft het netwerk enerzijds betaalbaar en anderzijds blijft het geld ook in de eigen regio.
Het traject
De aanleg is nu gestart. De eerste schop in de grond zetten opa’s en de kleinkinderen van diverse leden onder toezicht van de Commissaris van de Koning. Hiermee is de start van de aanleg van de glasvezel vanuit POP Gilze een feit en zal snel worden gevolgd door de POP in Riel, waar ook Goirle op aangesloten wordt. Daarna op weg naar Baarle-Nassau. Ook daar wordt met smart op de glasvezel gewacht. Immers, jaren geleden voorzag Reggefiber wel de grotere dorpskernen van glasvezel maar zette tegelijkertijd het coaxnetwerk voor het buitengebied op zwart. De bewoners moesten daardoor noodgedwongen schotelantennes aanschaffen. Wanneer de ring via de POP Chaam wordt gesloten is tegelijkertijd ook een tweede bouwstroom vanuit Berkel-Enschot richting Haaren, Heusden en de rest van de Langstraat gestart. Het gehele Midden-Brabantproject zal naar verwachting begin 2018 zijn afgerond.

Cor Brekelmans interim-voorzitter CDA Haaren

Cor Brekelmans uit Biezenmortel wordt tijdelijk voorzitter van het CDA-bestuur in Haaren. Brekelmans (67) volgt Harry van Hal op die vanaf 1 januari na tien jaar is gestopt als voorzitter.
Het CDA-bestuur, dat dinsdag 17 januari bijeen kwam, kon nog niet tot een definitieve invulling komen voor het voorzitterschap bij gebrek aan kandidaten. “Het is erg moeilijk om jongere kandidaten bereid te vinden voor die functie”, zegt Ties van Tuyl die weer tot het bestuur toetreedt. Jan Wellen uit Helvoirt is de nieuwe penningmeester, Frank de Werdt uit Haaren wordt secretaris.
Het bestuur gaat de komende tijd op zoek naar een definitieve invulling voor de voorzittersfunctie.

FIETSLICHT CONTROLE: “DOE JE LICHT AAN!!”

Door: Ton Schellekens, Politie Oost Brabant, wijkagent Helvoirt-Biezenmortel

De politie gaat volgende week (vanaf 23 januari) weer extra handhaven op naleving van het voeren van fiets-/bromfietsverlichting. Dit is weer hard nodig !!

We merken namelijk dat dit weer in het “vergeethoekje” is geraakt bij veel fietsers/bromfietsers. Een paar maanden geleden hebben we dezelfde actie ook gehouden en dit gaf meteen resultaat. Mensen gingen echt zorgen dat hun verlichting in orde was, en zo hoort het ook !!!

Zorg dat je gezien wordt en dat geldt zeker in het donker. Aanrijdingen met/tegen auto’s zijn namelijk veelal in het nadeel van de fietser/bromfietser zodat daar nagenoeg altijd sprake is van (zwaar) lichamelijk letsel.

Een gewaarschuwd mens……………

Uitvaartbeurs

Dorien de Nijs Uitvaartbegeleiding organiseert op 5 februari in samenwerking met Guldenberg Hotel & Brasserie in Helvoirt een uitvaartbeurs. Op deze uitvaartbeurs kan men alles komen te weten omtrent uitvaartzorg en aanverwante dienstverlening. Een informele beurs met een toegankelijk, laagdrempelig en vernieuwend karakter…
 Wat kunt u verwachten op de beurs?
Informatie over o.a. rouwdrukwerk, uitvaarten in de openlucht, bloemen, erfrecht/notaris, rouwfotografie, sieraden, urnen, grafstenen, muziek, uitvaartkisten, manden en waden en balseming. Vanaf 12:00 uur bent is de beurs geopend, koffie en thee staan klaar. De toegang is gratis.
Locatie:
Guldenberg Hotel & Brasserie
Guldenberg 12, 5268 KR in Helvoirt
Wanneer:
Zondag 5 februari van 12:00 uur tot 16:00 uur
Heeft u als bedrijf belangstelling om als standhouder deel te nemen? U kunt dan contact opnemen met Lilian van Linder, Lilian@doriendenijs.nl en 06 – 42 25 79 81.

Lezing over de laatmiddeleeuwse weg

Lezing over de laatmiddeleeuwse weg Antwerpen-Den  Bosch

op Woensdag 1  februari  in  De Schalm, Eikenbosch 1  in  Berkel-Enschot aanvang 20.00 uur.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Mogelijk heeft dit gezegde te maken met het feit dat de Romeinen beschouwd worden als de eersten die in onze contreien wegen hebben aangelegd. Daarop borduurden hun opvolgers voort.  Wij denken hierbij  o.a. aan de Karolingers en  de heersers uit de Middeleeuwen met hun veelal ommuurde steden en stadspoorten. Stadspoorten ja, aan het eind van vaak  lange landwegen die voerden langs en naar kerken en marktpleinen herbergen en nederzettingen van hoogmogenden.
Om droge voeten te houden zocht men hoge gedeelten in het landschap op.
Het is moeilijk voor te stellen, maar er waren tot voor kort  weinig verharde wegen, weinig bruggen, bijna geen kanalen en al helemaal geen spoorwegen, vliegvelden enz.
Ik wil het met u hebben over de loop van die soms modderige onverharde zandwegen waarover onze voorouders zich te voet of te paard of in de koets of dilligence verplaatsten.
Dat was bepaald niet gemakkelijk, kostte veel tijd  en was zeer zeker niet zonder risico  in die onherbergzame streken waar struikrovers zich ophielden.
Zijn er nog relicten te vinden langs die wegen –  gebouwen en zaken dus – uit lang vervlogen tijden ?
Jan neemt u mee vanaf de uitvalswegen bij Antwerpen-Merksem om grofgezegd via Hoogstraten, Baarle-Nassau/Hertog, Hilvarenbeek, Moergestel, Oisterwijk, Haaren en Helvoirt aan te komen aan de ‘poorten’ van Den Bosch.
Het tracé is als een rood spoor uitgezet op een – vanuit de zaal goed waarneembare- kaart  voorzien van gemarkeerde belangrijke plaatsen die naast het verhaal extra belicht worden door een Power-point presentatie.
 We  vragen een eigen bijdrage van € 2,00 per persoon aan niet leden.         Leden hebben gratis toegang.

EFFE APPEN NAAR HAAREN.NU

Haaren.nu is nu nog sneller bereikbaar via WhatsApp. Een TIP of snel een spoedbericht/foto doorgeven kan nu voortaan. Denk daarbij bv. aan het doorgeven van een verloren huisdier of een TIP over een nieuwsfeit. U kunt nu nog sneller iets aan onze redactie doorgeven.

Op de site www.haaren.nu zie je rechts in het hoekje het logo van WhatsApp en als je daar op klikt komt het GSM nummer in beeld. Nou dan is het nog een kwestie van een app naar ons sturen. Snel handig en lekker modern. WhatsApp ons maar…… O ja, gewoon een mailtje sturen kan ook: info@haaren.nu 

06-81 19 33 38

De boer op met Natureluurs IVN Oisterwijk

Varkens, we hebben er bijna dagelijks mee te maken. We gebruiken spullen die van varkens zijn gemaakt en we eten met regelmaat vlees dat afkomstig is van het varken. Vaak staat een varkensbedrijf negatief in de publiciteit. Dat is niet altijd terecht. Veel bedrijven houden rekening met dierenwelzijn en proberen met passie en overtuiging met deze dieren bezig te zijn.  
 Op zondag 22 januari gaan we met Natureluurs op bezoek bij een varkensboerderij. Daar zullen we zien dat een varken een heel leuk, intelligent en speels dier is. We krijgen een rondleiding op het bedrijf, doen een leuke varkensquiz en doe-opdrachten over varkens. Hiermee proberen we de kinderen wat meer bij te brengen over het stukje vlees wat ’s avonds op hun bord ligt.  
 Heeft u een zoon of dochter, neefjes of nichtjes of kinderen in uw omgeving, die graag mee willen doen met deze activiteit op zondag 22 januari van 10.00 – 12.00 uur, geef hem of haar dan vóór 20 januari op via het aanmeldformulier op www.ivnoisterwijk.nl onder Natureluurs. Reageer snel, want vol=vol. Na aanmelding krijgt u de details over deze activiteit. 
 De activiteit is voor kinderen tussen de 6 en 13 jaar. Is uw kind (huisgenoot)lid van IVN Oisterwijk dan is de deelname gratis. Is uw kind nog geen lid! Geen probleem, we vragen dan een kleine bijdrage van € 2,50 per keer. Natuurlijk mogen ze gerust een vriendje of vriendinnetje meenemen, iedereen is welkom. 

 Natureluurs 
 Natureluurs is de jeugdwerkgroep van IVN Oisterwijk en omstreken. Onder leiding van enkele ervaren IVN-vrijwilligers en natuurgidsen gaan we eens per maand de natuur in. Onze activiteiten vinden meestal plaats op zondagochtend van 10.00 tot 12.00 uur. Is uw kind (huisgenoot)lid van IVN Oisterwijk dan is de deelname gratis. Is uw kind nog geen lid! Geen probleem, we vragen dan om een kleine bijdrage van € 2,50 per keer. Natuurlijk mogen ze gerust een vriendje of vriendinnetje meenemen, iedereen is welkom. Meer informatie over IVN Oisterwijk vind je op www.ivnoisterwijk.nl

Sinds 2014 is een particuliere initiatiefgroep  bezig met een voedseltuin voor de aanwezige voedselbank op Landpark Assisië. Zaterdag 11 maart 2017 gaat zij op de NLdoet dag de groentetuin weer in orde maken voor het komende seizoen.
De initiatiefgroep, de Nieuwe Lente genoemd, bestaat uit medewerkers van de Voedselbank (Boxtel), de Stichting Landschap Natuur Milieu Haaren (LNMH) en van zorginstelling PRISMA, dat al meer dan 100 jaar gevestigd is op Landpark Assisië. Vorig jaar werd de tuin flink uitgebreid. Dat was stevig maar erg leuk werk. Nu gaan we spitten en bemesten waar dit nodig is, eerste groenten inzaaien en planten. Tevens moet het gedeelte pluktuin weer schoongemaakt en ingezaaid worden. Daarvoor kunnen uw handen en inzet gebruikt worden. Cliënten van PRISMA kunnen ook hun steentje bijdragen.
De moestuin was al vele jaren aanwezig op Assisië, maar was de laatste jaren minder gebruikt. Ze is omringd met kleinfruit struiken, een boomgaard en een kassencomplex. Sinds 1 november 2013 kunnen mensen uit de gemeente Haaren die gebruik maken van de Voedselbank Boxtel via een verdeelpunt op het landpark Assisië hun pakket ophalen.
Afgelopen jaren hebben vrijwilligers dagelijks hard gewerkt om de voedseltuin te onderhouden. Daardoor was het mogelijk om de voedselpakketten ook gevuld te krijgen met groente, fruit en kruiden uit de voedseltuin ter plaatse.
Deze activiteit past prima bij het initiatief van LNMH om in alle dorpen van de gemeente Haaren een samentuin te realiseren. In de hele gemeente Haaren zijn op dit moment al zeven samentuinen actief, met de achtste is gestart! LNMH is in samenwerking met IVN Oisterwijk begin dit jaar alweer een cursus moestuinieren gestart. We merken dat we steeds meer enthousiasme aantreffen om zelf groenten te kweken.
Locatie
Hooghoutseweg 3
5074NA Biezenmortel
Tijdstip
Zaterdag 11 maart van 9.30 tot 14.00 uur. Voor de lunch wordt gezorgd.
Aanmelden
Er kunnen op 11 maart zo’n 15 mensen aan de slag gaan. Als je wilt meedoen dan kun je je opgeven via de website van NLDoet, www.nldoet.nl  Op de site kun je deze klus opzoeken en je daar aanmelden. Je mag ook een email sturen naar ajmvanopstal@gmail.com of naar lnmhhaaren@gmail.com
Meer informatie (uitsluitend t.b.v. de redactie)
U kunt contact opnemen met Ad van Opstal, tel 06 12 579 879,ajmvanopstal@gmail.com

 

Haarens Klokje verlaat in oktober pand in Kerkstraat

Het Haarens Klokje gaat het pand aan de Kerkstraat 67 op 1 oktober verlaten. Sinds het dorpsblad niet meer in Haaren wordt gedrukt is de ruimte in de Kerkstraat te groot en te duur geworden. Het drukken van het Klokje is sinds november uitbesteed aan drukkerij Formaat in Helvoirt.
Het drukken van het blad vond 58 jaar lang in Haaren plaats, het laatst in de vorm van copyprinting. Maar deze machines worden niet meer gemaakt en derhalve ook de onderdelen niet. “Als die defect waren dan moest er een reparateur uit Zwolle komen, die was soms een dag bezig”, zegt Jan van Lieshout van het Klokje. “Vervanging van de machines is financieel niet meer op te brengen.”
In de loop der jaren is het Klokje op vijf verschillende plekken ‘gedrukt’. De eerste exemplaren van het Klokje, toen nog een parochieblad, rolden in 1958 van ‘de persen’ in het voormalige parochiehuis, tegenover Den Domp. Later stond de
‘drukpers’ in het oude Broedershuis. Vervolgens vond het blad onderdak in de lagere landbouwschool aan de Langeweg om daarna naar een pand van Copal aan de Driehoeven te verhuizen. De laatste plek, Kerkstraat 67, is ook van Copal. Verhuizing uit dat pand verlost het Haarens Klokje van een huur van circa 900 euro.
Nog niet bekend is waar het dorpsblad zich gaat huisvesten maar duidelijk is wel dat een kleine ruimte, bijvoorbeeld in Den Domp, voldoende is. Een plek waar de 80 bezorgers elke dinsdag hun stapel Klokjes kunnen meenemen, in totaal 2325, volstaat.
Door: Peter Corvers

GESEALD PAPIER GROOTSTE VEROORZAKER VAN VERVUILING

Geseald papier veroorzaakt de meeste vervuiling in ons oud papier. Het gaat vaak om tijdschriften en reclamefolders die onuitgepakt bij het oud papier worden gelegd. Als tweede grote vervuiler zien we dat ook drankkartons (melkpakken en verpakkingen van o.a. vruchtensap) en behang nog vaak als oud papier worden aangeboden.
Hoe uw oud papier aan te bieden!
Haal al het folie van uw tijdschriften en reclamefolders. Folie kunt u via de plastic-Hero zak afvoeren. Drankkartons kunt u gescheiden op de milieustraat aanbieden of via de grijze restafvalcontainer. Behang is geen papier en dient via de grijze restafvalcontainer te worden afgevoerd.
De resultaten van de Haarense afvalinzameling zijn goed. We moeten met zijn allen continu alert blijven en elkaar blijven motiveren, om de goede resultaten ook in de komende jaren voort te zetten.