OISTERWIJK GAAT WERKEN AAN SAMENVOEGING DORP HAAREN

Nog voordat de gemeente Haaren een definitief besluit heeft genomen, gaat de gemeente Oisterwijk starten met de voorbereidingen over de veelbesproken voeging van het dorp Haaren bij de gemeente Oisterwijk. De grondslag voor deze voorbereiding vormt een adviesrapport, dat werd gevolgd door een brief van de Commissaris van de Koning. Deze vraagt aan de gemeente Oisterwijk om voor 17 maart 2017 een formele reactie te geven op hetgeen in het advies is aangegeven.   LEES MEER>>

INWONER HAAREN KOMT MET DE SCHRIK VRIJ

Goederentrein bots frontaal op auto

Als gevolg van een klapband is er vandaag, om kwart voor vier, een ongeval geweest nabij de spoorweg overgang Kapelweg/Kromakker. Een jongeman van 19 jaar, afkomstig uit Haaren, komende vanaf de richting Boxtel, kreeg ter plaatse een klapband waarna de auto, met hem erin, op de spoorwegovergang belande. Een aanstormende goederentrein denderde op de plaats af waar de jongeman stond. Er waren 5 mensen in de buurt die snel ter hulp schoten en de jonge man uit de auto wisten te halen. Van de Toyota Yaris was niet veel meer over nadat die door de goederentrein werd aangereden. De goederentrein is uiteindelijk tot stilstand gekomen en het treinverkeer tussen Boxtel en Oisterwijk ligt momenteel stil.

NS- laatste update: dinsdag 07 februari 2017, 17.30 uur

Tussen Boxtel en Oisterwijk rijden geen treinen door een aanrijding met een voertuig.
Er rijden stopbussen tussen Oisterwijk en Boxtel. De extra reistijd is meer dan 60 min.
De verstoring is naar verwachting rond 19:15 uur verholpen.

Foto’s: Bart Meesters

WAGENBOUW VAN DE MAATJES UIT HAAREN

Voor de carnavalsoptochten worden tal van mooie carnavalswagens gebouwd, zoals deze van CV de Maatjes uit Haaren. Ze doen o.a. mee aan de optochten in Haaren en Oisterwijk. In een grote loods in Haaren wordt volop gewerkt door jong en oud, een lust om te zien!
Oisterwijk in beeld. (klik op onderstaand logo)

LEYETOCHT ZOEKT 8 ASFALTRIDDERS

Helvoirt. De Leyetocht is op zoek naar acht stoere renners die er van houden een monstertocht te fietsen. Een fietstocht over 450 km van Parijs naar Helvoirt binnen een dag rond eind juni van 2017. Daarmee wil de Leyetocht haar veertig jarig jubileum extra glans geven. Sinds januari is de officiële inschrijving open en schreven acht durvers in voor deze mogelijke helle tocht. Er zijn zestien durvers nodig om de te maken kosten te dragen. Er gaan tien vrijwilligers mee die zich inzetten om de rit soepel te laten verlopen. Reden voor de Leyetocht op zoek te gaan naar stoere asfaltridders.
Aanvankelijk leverde de bekendmaking van de snode plannen meer dan twintig durvers op. Toen waren de deelnamekosten van 475 euro niet bekend. Een bedrag waar alles in zit. De busreis naar Parijs, het overnachten vooraf aan de tocht, het eten en drinken en mogelijke hulpverlening aan de fiets onderweg. En niet te vergeten de begeleiding met motoren welke het peloton durvers over Franse en Belgische en Nederlandse wegen loodst. De deelnemers moeten de organisatiekosten en de kosten van de vrijwilligers, voorlopig tien in totaal, samen dragen. De Leyetocht denkt dat de hoge deelnamekosten een aantal vroege aanmelders deed afhaken. Toch meent de Leyetocht dat er meer renners de uitdaging aan durver en probeert met extra aandacht die renners warm te maken voor deze speciale fietshappening die niet alle dagen voorbij komt. Niet iedere club durft een dergelijk avontuur te organiseren. De Leyetocht wel. Durf jij deze uitdaging aan. Meld je aan bij de secretaris van de Leyetocht via: secretaris@leyetocht.nl
De Leyetocht fietste met haar tienjarig bestaan in 1987 een geslaagde rit van Helvoirt-Parijs-Helvoirt in vier dagen op en neer, bijna 1.000 km. Het peloton telde destijds ruim 65 onverschrokken renners en één renster. Nu wil dezelfde Leyetocht de helft, Parijs- Helvoirt in een dag fietsen. Er zijn mooie foto’s van toen beschikbaar van renners in wollen truien met zogenaamde worst helmen op en de schoenen met riempjes vastgezet aan de trappers. Motorbegeleiding zorgde voor een soepele doorgang over Franse wegen.

Van onze correspondent.

CAMOUFLAGE

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
 Zondag 19 februari van 10.00 tot 12.00 organiseert IVN Oisterwijk weer een natureluursochtend. Deze keer is het thema camouflage. Want om te kunnen overleven in de natuur is het voor dieren belangrijk dat ze niet te veel opvallen zodat roofdieren ze niet zo goed zien.
We gaan actief samen aan de slag om te ontdekken hoe je zo min mogelijk opvalt. En lukt het jou om een goede camouflage te maken zodat de anderen jouw beest niet kunnen vinden?
Ga je deze uitdaging aan, kijk voor meer informatie en geef je dan voor 18 februari op via het aanmeldformulier op www.ivnoisterwijk.nl, onder Natureluurs. Reageer snel want vol=vol.

De activiteit is voor kinderen tussen de 6 en 13 jaar. Is uw kind (huisgenoot)lid van IVN Oisterwijk dan is de deelname gratis. Is uw kind nog geen lid! Geen probleem, we vragen dan een kleine bijdrage van € 2,50 per keer. Natuurlijk mogen ze gerust een vriendje of vriendinnetje meenemen, iedereen is welkom.
Natureluurs
Natureluurs is de jeugdwerkgroep van IVN Oisterwijk en omstreken. Onder leiding van enkele ervaren IVN-vrijwilligers en natuurgidsen gaan we eens per maand de natuur in. Onze activiteiten vinden meestal plaats op zondagochtend van 10.00 tot 12.00 uur. Is uw kind (huisgenoot)lid van IVN Oisterwijk dan is de deelname gratis. Is uw kind nog geen lid! Geen probleem, we vragen dan om een kleine bijdrage van € 2,50 per keer. Natuurlijk mogen ze gerust een vriendje of vriendinnetje meenemen, iedereen is welkom. Meer informatie over IVN Oisterwijk vind je op www.ivnoisterwijk.nl.

 

NORDIC WALKING

Nordic Walking tocht door de Loonse en Drunense duinen.
Een frisse neus halen met Nordic Walking op 19 februari door de Loonse en Drunense Duinen, georganiseerd door IVN Oisterwijk en LNMH Haaren. De start vindt plaats om 10.00 uur op de parkeerplaats Rustende Jager, Oude Bosschebaan 11, Biezenmortel.
 In navolging van de succesvolle Nordic Walking tocht van voorgaande jaren gaan we op herhaling in de Duinen.
Kenmerkend voor de Loonse en Drunense Duinen zijn de stuifzanden, die op zo’n uitgestrekte schaal nergens anders in Noordwest-Europa voorkomen. De omstandigheden in het stuifzandgebied zijn extreem. De temperatuur kan ’s zomers hoog oplopen, de bodem is op de meeste plaatsen droog en bevat nauwelijks voedingsstoffen. Geen geschikt leefmilieu dus voor veel planten en dieren. Het gebied wordt omgeven door een gordel van wallen en bossen. De stuifzanden worden afgewisseld door heide, die begraasd wordt door schapen.
We staan even stil in het gehucht Giersbergen, dat ontstond in de eerste helft van de dertiende eeuw als een uithof, waar monniken het werk verrichtten.
Wij bieden de wandelaar een route van ongeveer 7 km waarbij we aardig doorstappen.
Een aantal keren zal de gids u iets vertellen over deze bijzondere natuur en het gebied zodat u de omgeving nog intenser zult beleven.
Heeft u geen NW stokken en wilt u toch meelopen, geen enkel probleem, u bent van harte welkom. Aanmelden is niet nodig en de wandeling is kosteloos. Graag heten de gidsen Christien Hermsen en Elly Aarts u op 19 februari a.s. van harte welkom. De duur van de wandeling is ca. 2 tot 2,5 uur.
Mocht u interesse hebben in meer IVN-wandelingen, ga naar www.ivnoisterwijk.nl 

REACTIE PLAATSEN MET NAAM

Onder berichten op zowel HelvoirtNet als HaarenNu kunt u een reactie plaatsen. Steeds vaker worden berichten niet toegelaten omdat de schrijver zijn of haar naam niet kenbaarmaakt bij de redactie. Het is niet nodig om vermeld te worden met voor- en achternaam; het is wel verplicht om de juiste contactgegevens achter te laten. Deze zijn niet zichtbaar op de site, maar dienen wel bekend te zijn bij de redactie. Het kan dus wel zo zijn dat iemand zijn voornaam (b.v. JAN) gebruikt. De achternaam is wel bekend bij onze redactie zodat we – indien nodig de persoon kunnen achterhalen
Het heeft dus geen zin verzonnen mailnamen op te geven als keukenkast@gmail.com of mening@kpn.nl nog een mevrouwkoe@gmail.com.

Dus nogmaals, u voldoet al met alleen uw voornaam te plaatsen, maar uw mailadres (en we kijken ook uw ip-nummer even na) moet wel kloppen anders wordt het bericht NIET geplaatst.

Dank voor uw medewerking/begrip.

www.haaren.nu 

KNOTTEN IN HET HELVOIRTS BROEK

CdK Van de Donk gaat mee de boom in

Op zaterdagmorgen 18 februari zal Wim van de Donk, commissaris van de koning in Noord-Brabant een uurtje meeknotten met de knotgroep LNMH. Ook zal hij na gedane arbeid genieten van een dampende kop snert. Daarmee sluit hij zich aan bij de vaste gewoonte van de knotters om op die manier het werk af te sluiten.
Aanleiding om de Commissaris uit te nodigen was de column van Tony van der Meulen in het Brabants Dagblad. Van der Meulen maakte in die column van 3 januari 2017 kritische opmerkingen over het feit dat de agenda van de commissaris vol stond met bezoeken aan grote bedrijven en andere interessante figuren en instellingen. Van der Meulen suggereerde dat hij ook wel eens eraan zou kunnen denken om de ‘groep vrolijke wilgenknotters uit Helvoirt’ te komen ondersteunen. http://www.tonyvandermeulen.nl/2017/01/de-macht/ Daarop hebben de organisatoren van de knotploeg de commissaris uitgenodigd om een keer mee te komen doen. Van de Donk zal op 18 februari daadwerkelijk de boom ingaan en een paar wilgen voor zijn rekening nemen.
50 wilgen in het Helvoirts Broek
Zaterdagochtend 18 februari gaan de dames en heren knotters om 9 uur aan de slag met de 50 wilgen die staan in het gebied dat eigendom is van het Brabants Landschap. De bomen worden al lange tijd onderhouden door de knotploeg. Na een jaar of vier vragen ze weer om enige zaagzorg. Het belang van onderhoud van deze wilgen heeft alles te maken met de locatie. Ze staan in het weidse landschap van het Broek en vormen de schuilplaats en broedplaats van veel vogels. Ook is het er een eldorado voor klein gedierte.
Knotten verandert je kijk op het landschap
Niet alleen de ‘actieve knotters’ gedurende het seizoen worden uitgenodigd. Omdat het een grote klus is, zijn ook gelegenheidsknotters van harte welkom om mee te komen helpen. De meeste mensen die een keer meededen hebben de ervaring dat ze vanaf dat moment anders naar het landschap en speciaal de knotbomen zijn gaan kijken. Wie die ervaring ook wil hebben en wie daarbij ook nog een klusje wil doen in de aanwezigheid van hoog bezoek kan zich aanmelden bij fietsforfun@gmail.nl (Hans Naaijkens). Medewerkers dienen zich te kleden tegen kou en nattigheid. Werkhandschoenen en laarzen zijn verplicht. Eigen gereedschap meebrengen mag, maar er zijn beugelzagen en kromzagen aanwezig. Rond half een worden de werkzaamheden afgesloten met erwtensoep.

VRIJWILLIGER GEVRAAGD

Een daadkrachtige vrijwilliger gevraagd voor dagbesteding in het HelvoirThuis!

Vanaf begin oktober 2016 is er in het HelvoirThuis een dagbesteding voor ouderen en eenzame medemensen geopend.
Een prachtige voorziening die deelnemers een prettige en veilige plek biedt waar allerlei activiteiten worden ondernomen om er een fijne dag van te maken. Zo zijn er creatieve activiteiten om lekker te knutselen. Ook is er ruimte voor cultuur, nieuws, en ontspanning! Er zijn koffie momenten waar we stilstaan bij de dag. Samen met de vrijwilligers en deelnemers wordt er een programma gemaakt. Tussen de middag wordt gezamenlijk een lunch gebruikt.
De activiteiten op deze dag zijn soms in huis maar er worden ook uitstapjes gemaakt. De vrijwilligers zouden ondersteuning kunnen gebruiken. Een kartrekker die er samen met hen de schouders onder kan zetten om er voor de deelnemers een afwisselende dag van de maken.
Heeft u ervaring als activiteitenbegeleider of een vergelijkbare werkervaring dan willen we u vragen om met ons contact op te nemen. Het betreft hier een vrijwilligersvacature.
Bent u die creatieve duizendpoot die affiniteit heeft met de doelgroep? U kunt goed luisteren en zich inleven in deze inwoners. U bent geduldig en heeft respect. En u vindt het leuk om een programmering te maken? U kunt samenwerken maar kan ook de kar trekken? Dan is uw inzet als vrijwilliger bij de dagbesteding misschien wel het antwoord op een aantal beschikbare uurtjes in uw vrije (pensioen) tijd.
Dankbaarheid en plezier zijn kernwoorden voor deze dagbesteding. Een enthousiast team en coördinator gaan graag samen met u en de deelnemers aan de slag. U krijgt ondersteuning in uw werkzaamheden.
Neem vrijblijvend contact op met Ineke Matheeuwsen voor meer informatie en of kennismakingsgesprek. inekematheeuwsen@contourdetwern.nl of bel: 06 836 92 717
.

SPEL “BOEF IN DE WIJK”

Doe mee met spel ‘Boef in de wijk’
 Haaren – Op donderdagavond 16 februari a.s. organiseert het politieteam Haaren het spel ‘Boef in de wijk’ in de dorpen. Doel van het spel is om deelnemers met andere ogen naar de wijk te laten kijken. Belangstellenden kunnen zich aanmelden.
 Die avond is er een ‘boef’ actief in de wijk. Deelnemers worden daarover via WhatsApp geïnformeerd en krijgen aanwijzingen over de verblijfplaats van de ‘boef’. Vervolgens gaat iedereen met deze aanwijzingen aan de slag. Na afloop reikt de politie een prijs uit aan de deelnemer die de boef heeft gevonden én de beste informatie aan de politie heeft doorgegeven over verdachte situaties.
Waarom ‘Boef in de wijk’?
Uit gesprekken met burgers komt regelmatig naar voren dat zij het soms lastig vinden om een juiste melding te maken van de verdachte situatie. Ook horen we terug dat niet altijd duidelijk is wanneer de politie wel en niet gebeld moet worden en op welk telefoonnummer. Het spel ‘Boef in de wijk’ laat de deelnemers op een leuke manier kennismaken met verdachte situaties. Bovendien maakt het duidelijk hoe belangrijk het is om goed te kijken, te luisteren. Niet alleen dat, maar ook het doorgeven van relevante informatie over de verdachte situatie wordt geoefend.
Meedoen?
Wilt u meedoen? Wordt lid van uw buurtWhatsApp. Weet u niet wie, of dat er een Appgroep actief is in uw buurt, neem dan contact op met gemeente@haaren.nl en we bekijken samen met u wat de mogelijkheden zijn. Het spel begint om 19.00 uur en eindigt om 21.00 uur.
Bent u al lid?
Meedoen maakt echt verschil!