ER ZAL IETS MOETEN VERANDEREN BIJ NEMELAER

HAAREN – Bij Nemelaer, zoals eigenlijk ieder jaar, nagenoeg geen nieuwe gezichten na de zomerstop. “Alleen Kevin (van Kempen, red.) is weg, de rest blijft allemaal”, aldus Joeri Vugts, die zijn aanvalsmaat zag verkassen naar OJC Rosmalen. Er meldt zich wel één nieuwe speler aan het Sportlaantje, maar die moet wennen aan het niveau, denkt zijn nieuwe teamgenoot.

Het vertrek van de aanvoerder en centrumspits moet bij Nemelaer, de nummer 7 van de 1e klasse, opgevangen worden met een wat aangepaste speelstijl. “Maar zo heel veel gaat er niet veranderen”, verwacht de 20-jarige Vugts, die afgelopen seizoen clubtopscorer werd met 11 doelpunten. “We hebben wel wat minder body voorin, maar vooral snelheid en veel beweging. Wie de nieuwe spits wordt? Dat is aan de trainer. De kans is aanwezig dat ik er kom te staan, omdat ik vorig jaar ook al een aantal wedstrijden in de spits heb gespeeld. Normaal sta ik linksbuiten, maar er zal toch iets moeten veranderen, omdat Kevin weg is.”
Van Taxandria komt Giel van de Ven naar Haaren. “Die heeft familie bij Nemelaer en woont in Oisterwijk, dus dat is dichtbij”, weet Vugts. “Giel is een buitenspeler. Hij zal wel moeten wennen aan het niveau, want hij komt natuurlijk uit de 3e klasse.”

Nieuwe trainer

Zo onopvallend als de selectiewijzigingen ieder jaar zijn, zo opvallend is deze zomer de nieuwe oefenmeester die Nemelaer verwelkomt. Ömer Kaya liet onlangs weten dat hij wegens privé-omstandigheden zijn contract niet zou uitdienen en Theo van Geffen werd snel daarna gepresenteerd als zijn opvolger. “Jammer, maar wel begrijpelijk dat Ömer die beslissing neemt”, zegt Vugts, die goede verhalen heeft gehoord over Van Geffen. “Maar ik ken hem zelf verder niet. We zullen zien wat het ons gaat brengen.”

Bron: 073voetbal.nl

ORVENTUS EXELLEERT

Orkest Orventus excelleert op WMC

Orkest Orventus heeft op zondag 16 juli jl. deelgenomen aan het Wereld Muziek Concours (WMC) in Kerkrade en heeft daar bijzonder hoge ogen gegooid met zijn optreden. Voor musici, dirigent Jacco Nefs en bestuur de kers op de taart nadat zij eerder deze maand al een grote subsidie toegekend kregen vanuit de Subsidieregeling Hedendaagse Cultuur Noord-Brabant.

Orkest Orventus, dat zijn thuisbasis heeft in Moergestel, werd in 2010 opgericht om topamateurs en beroepsmusici de gelegenheid te bieden om op hoog niveau originele blaasmuziek te spelen. Het harmonieorkest kiest voor een kleine bezetting en daarmee voor een transparante, flexibele orkestklank. Het orkest werkt op projectbasis, met een beperkt aantal repetities per project en in principe zonder betaalde (gast)musici. Op zondag 16 juli jl. nam het orkest voor het eerst in zijn korte geschiedenis deel aan een concours, namelijk aan de 18e editie van het Wereld Muziek Concours in Kerkrade, een van de meest prestigieuze wedstrijden voor blaasorkesten ter wereld. Het optreden van het orkest werd beloond met 92.33 punten, oftewel een eerste prijs met lof der jury. In de juryrapporten werd met name de helderheid en de transparantie van de orkestklank geprezen. Het orkest is verguld met deze prachtige bevestiging van zijn bestaansrecht.

Die bevestiging had het orkest eerder deze maand ook al eens gekregen, in een andere vorm: op vrijdag 7 juli jl. werd door Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord-Brabant bekend gemaakt dat Orkest Orventus behoort tot een van de 19 instellingen voor amateurkunst die een provinciale subsidie voor vier jaar krijgen. Hiermee krijgt het orkest de financiële ruimte om zijn ambitieuze plannen voor de toekomst te realiseren en daarmee zijn gedachtengoed – promotie van de originele blaasmuziek – verder uit te dragen. Deze toekomstplannen omvatten onder meer het optreden in grotere concertzalen voor een breder publiek, het versterken van de samenwerking met lokale muziekverenigingen en het leveren van een bijdrage aan talentontwikkeling door middel van de formatie van een jeugdorkest.

Orventus tijdens het WMC 2017 (foto: Jan van den Eijnden)

VRIJDAGMORGEN OP EUROSPORT STAN PIJNENBURG

VANDAAG 10.45 UUR OP EUROSPORT

HAAREN – Stan Pijnenburg moet vrijdagmorgen zwemmen om 10.45 uur de 4 x 200 mtr. vrije slag (borstcrawl) heren . Dit wordt rechtstreeks uitgezonden op EUROSPORT (kanaal 20 digitaal) en op NOS.nl. Zij moeten in serie 2. De acht snelste landen teams gaan naar de finale en die wordt op vrijdagavond gezwommen.

De uitzending daarvan is zowel op NPO1 als EUROSPORT en start om 17.30 uur.Op vrijdag wordt er een beslissing genomen wie de 4 x 100 mtr. mix estafette zal gaan zwemmen . We houden u daarvan op de hoogte.
Pa en ma Pijnenburg zijn sinds donderdag (26/7) naar Budapest om Stan aan te moedigen.

Stan Pijnenburg debuteert op WK Zwemmen in Budapest

HAAREN – Mijn naam is Stan Pijnenburg, ik ben 20 jaar, en mijn gedrevenheid is om altijd als eerste bij de muur te zijn. Nu mag ik dat doen bij de Wereldkampioenschappen. Hieronder wil ik jullie een stukje meenemen in mijn verhaal.
Op mijn 5e ben ik, net zoals veel andere kinderen, zwemles gaan halen, in het zwembad in Oisterwijk. Dat ging me tamelijk goed af en wat ik vooral leuk vond was om als eerste de overkant van het bad te bereiken, dus na het behalen van mijn zwemdiploma’s ben ik lid geworden van OZC’57 en ging wedstrijden zwemmen. Toen ik 8 jaar oud was zwom ik een keer een wedstrijd bij PSV (de zwemclub) in Eindhoven. Ik werd toen uitgenodigd daar te komen proefzwemmen. Van het één kwam het ander en sinds die tijd zwem ik dus in Eindhoven.
Hoe ouder je wordt, hoe vaker je gaat trainen. Van een paar keer per week werd het al vrij snel bijna dagelijks. In mijn basisschooltijd vooral ’s middags (na school vlug naar huis en met papa of mama de auto in), maar op een gegeven moment kwamen daar ook ochtendtrainingen bij. Vandaar, dat ik vanaf de brugklas in Eindhoven naar de middelbare school ben gegaan.
Om 6.00u in het zwembad zijn betekende dat de wekker om 4.45u ging. Mijn ouders brachten me dan naar het zwembad en achteraf besef je pas, dat dat voor hen ook een hele opoffering geweest moet zijn.
Vanuit het zwembad fietste ik naar school, na school weer naar het zwembad, daarna met bus en trein naar huis. Dan was het inmiddels meestal 20.00u, at ik een warme maaltijd en rond 21.00u ging ik weer naar bed om toch voldoende rust te krijgen.
Naast het zwemmen heb ik altijd een grote liefde gehad voor voetbal en dit heb ik tot mijn 16e bij RKSV Nemelaer ook gedaan, maar door de oplopende belasting bij het zwemmen was dit op een gegeven moment gewoon niet meer te combineren. Daarbij is sporten op hoog niveau altijd een ideaal van mij geweest en het feit dat ik dit met zwemmen waarschijnlijk wel kon doen en met voetbal niet gaf uiteindelijk de doorslag.
Op mijn 17e ben ik in Eindhoven gaan wonen, omdat de reistijd me toch wel begon op te breken. De eerste tijd heb ik wel gemerkt, dat dit ook de nodige aanpassing vereiste, want alles wat er thuis voor je gedaan werd komt dan opeens volledig op je eigen schouders terecht.
Op het moment dat je niveau omhoog gaat begint het zwemmen steeds meer leidend te worden en dat merkte ik ook. Afgelopen jaar trainde ik zo’n 25 uur per week, dus dan moet alles eromheen ook kloppen om dit te kunnen blijven doen. Zo heb ik 6 VWO in twee jaar opgesplitst en doorloop ik nu een aangepast schema aan de Universiteit van Tilburg. Een studie volgen vind ik belangrijk, want er is ook een leven na de sport. Dat die studie nu met enige vertraging afgerond zal worden neem ik daarbij voor lief.
Mijn zwemcarrière heeft zich geleidelijk ontwikkeld. In alle leeftijdscategorieën behoorde ik wel tot de top 10 van Nederland, maar ik was geen absolute top, zeker niet internationaal gezien, en ik ben ook geen supertalent zoals Pieter van den Hoogenband. Wat goed is komt snel, zeggen ze wel eens. Degenen die mij kennen en/of volgen weten, dat dat bij mij niet het geval was. Van topsporters wordt verwacht, dat ze altijd presteren en als concurrenten dat eerder, op jongere leeftijd doen, wordt dat ook van jou verwacht. Met mijn 20 jaar word ik in het zwembad soms al bijna een laatbloeier genoemd. Om nu mijn debuut te mogen maken op de WK voelt daarom wel als loon naar werken. Ik was best wel eens jaloers op degenen die hun land mochten vertegenwoordigen en dat ik nu zelf deel uit mag maken van het Nederlands team voelt echt als een grote eer!
De WK lange baan zijn afgelopen zondag begonnen en op die dag zwommen we de 4x 100 meter vrije slag, waarop wel als 10e eindigden. Vrijdag a.s. zwem ik in de estafette 4x 200 meter vrije slag. De estafettes staan als laatste onderdeel op het programma en worden aan het einde van de ochtend gezwommen.
Vrijdag hoor ik ook of ik mee mag doen met de mixed-estafette (4x 100 meter vrije slag, waaraan 2 heren en 2 dames deelnemen), die staat op zaterdag gepland. Dat zou natuurlijk super zijn, maar ook zonder dat is het een geweldige ervaring om deel te mogen nemen aan zo’n toernooi.
Voor hen die het willen volgen: de WK lange baan zijn dagelijks te zien op Eurosport (t/m zondag 30 juli), ’s ochtends de series vanaf 9.30u, ’s avonds vanaf 17.30u de (halve) finales.

GEMEENTE OISTERWIJK WAARSCHUWT

Let op zakkenrollers

Met de zomer in aantocht, wordt het drukker in Oisterwijk. Er zijn verschillende evenementen en festivals en het toerisme neemt toe. Heel gezellig natuurlijk, maar helaas ook hèt moment voor zakkenrollers om hun slag te slaan.

Met deze tips, maak je het zakkenrollers een stuk lastiger:

• Ben je ervan bewust dat er mensen zijn die het op je tas hebben voorzien
• Draag een tas met riem over je schouders en hals. De tas hangt dan voor je en niet naast of achter je
• Draag een tas met klep of sluiting naar je lichaam toe
• Maak jouw tas niet vast aan het stuur van je fiets. En doe je tas niet in de mand van een fiets of rollator. Zorg dat je de tas altijd in het zicht hebt
• Draag je portemonnee altijd dicht bij je lichaam, bijvoorbeeld in binnenzak en niet voor het grijpen in je tas
• Gebruik geen grote en opvallende portemonnee
• Stop waardevolle spullen goed weg
• Neem niet meer geld mee dan nodig
• Gebruik je pinpas voor grote bedragen. Bewaar nooit een pincode bij je pinpas
• Houd de omgeving in de gaten als je met je mobiele telefoon bezig bent
• Wordt je aangesproken door een onbekende? Wees dan alert. Een medeplichtige slaat dan vaak zijn slag
• Let extra goed op je spullen op plekken waar veel mensen zijn zoals openbaar vervoer, markten, winkelstraten en evenementen
• Kleren of schoenen passen in een winkel? Let dan extra goed op je spullen. Neem altijd je tas mee in de paskamer

Toch slachtoffer van zakkenrollers? Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie via (0900) 88 44. Of online via www.politie.nl/aangifte.

Toch bestolen
Wat kun je zelf doen als je tas of portemonnee toch gestolen is:

• Kijk eens in struiken of prullenbakken in de buurt van waar je bent bestolen. Een dief haalt vaak alleen spullen uit de portemonnee of tas die waardevol zijn en gooit de rest weg
• Zijn je bankpas(sen) en/of creditcard(s) gestolen? Laat de pas(sen) meteen blokkeren door de bank
• Is je telefoon of tablet gestolen? Laat deze meteen blokkeren door je provider
• Heb je een volgapp op je telefoon of tablet, geef dit meteen door aan de politie

Dief betrapt
Zakkenrollen gebeurt vaak ongemerkt. Ziet u toch iets verdachts in de buurt, bel dan altijd 112. Noteer het signalement van de verdachte persoon of het kenteken van de verdachte auto. Geef dit door aan de politie. Blijf rustig. Neem geen risico’s! Meld je naam, woonplaats, het adres en wat er precies aan de hand is.

OERRR EEN DAGJE ALS BOSWACHTER

Ben jij nieuwsgierig naar wat een boswachter in de zomer allemaal doet? En wil je leren wat er leeft in de vennen? Stap dan op 5 augustus voor een dag in de laarzen van de boswachter. Meld je snel aan via natuurmonumenten.nl/agenda.

Water
We gaan op watersafari in het Speijckven. Ben je ook zo benieuwd welke waterbeestjes we tegenkomen? We kunnen alvast verklappen dat er in het ven verschillende insecten leven. Ook op het land wonen allerlei kriebelbeestjes die we gaan bestuderen en natekenen. Water uit het ven is troebel, maar met hulp van zand en steentjes zuiveren we het. Kijk maar eens hoe helder het daarvan wordt.

Ga ook mee!
Deze activiteit is speciaal voor kinderen van 6 tot 12 jaar zonder hun ouders en vindt plaats op zaterdag 5 augustus. We verzamelen om 13:30 uur bij het bezoekerscentrum in Oisterwijk en rond 15:30 uur zit onze middag als boswachter erop. Leden van Natuurmonumenten en OERRR betalen 4 euro voor deze activiteit, voor niet-leden kost de activiteit 7 euro. Alle kinderen die meegaan, krijgen gratis het mooie Doe Boek van Het Groene Woud.

OERRR is overal
Een stap buiten de deur, is een stap in OERRR. OERRR is buiten. Buiten waar je altijd iets beleeft en waar het avontuur naar je glimlacht. OERRR is het jeugdprogramma van Natuurmonumenten dat alle kinderen van 0 tot 12 jaar zelf de natuur laat ontdekken.

NIEUWBOUW OP PLEK HASSELBRAAM

In het centrum van Haaren, op de plek van basisschool de Hasselbraam, worden zes levensloopbestendige patiowoningen en veertien huurwoningen gebouwd. De twintig woningen zullen energieneutraal worden opgeleverd. De belangstelling voor de zes patiowoningen is erg groot.

HAAREN – “De woningen worden uitgevoerd als zogenaamde EPC-0-woningen”, zegt Ron Cornelissen van Hendriks Coppelmans Bouwgroep die de bouwklus op zich neemt. “Dit betekent dat de woningen zelf voorzien in verwarming, warm water en ventilatie. De woningen hebben daardoor zeer lage energiekosten terwijl de temperatuur, zowel in de zomer als in de winter behaaglijk is.” De zes woningen krijgen een inhoud van 402 m3 en een woonoppervlak van 99 vierkante meter. Het totale perceel varieert van 250 tot 339 vierkante meter. Afhankelijk van de omvang van het perceel loopt de prijs uiteen van 345.000 tot 369.000 euro. Voor de patiowoningen is gekozen voor een landelijke, dorpse architectuur die aansluit bij het karakter van Haaren, met wit gekeimde gevels en antracietkleurige dakpannen. De woningen komen vrijstaand te liggen en zijn gelijkvloers met een slaap- en badkamer op de begane grond. Op de eerste verdieping is er de mogelijkheid voor een slaap- of hobbykamer. De veertien woningen, waaronder huur, worden in opdracht gebouwd van woningcorporatie Woonveste in Drunen en worden uitgevoerd als nul-op-de-meter woningen. De woningen wekken niet alleen energie op voor verwarming en warm water maar ook voor huishoudelijk gebruik. Deze grondgebonden eengezinswoningen zijn nog niet in de verhuur.

Aanvankelijk zou wooncorporatie Woonwijze uit Vught de woningen ontwikkelen op de voormalige schoollocatie. Woonwijze kwam in 2015 met een plan voor dertien sociale huurwoningen en vier koopwoningen. Maar de woonstichting trok zich terug omdat de overname van de grond in strijd zou zijn met de Woningwet. De gemeente Haaren bestrijdt dit overigens. Na het vertrek van directeur Gerard Velthuizen is er binnen Woonwijze een andere wind gaan waaien. Om dezelfde reden gaat een bouwplan van de woonstichting op de plek van de voormalige basisschool de Klim-op in Haaren ook niet door. De belangstelling voor de zes patiowoningen is groot, zo bleek ook al bij een inloopavond op 15 juni bij Van den Hurk Makelaardij in Helvoirt. Volgens deze makelaar zijn er inmiddels ruim 60 aanmeldingen, onder meer van ouderen die kleiner willen gaan wonen. De bouw van de woningen start begin 2018. Volgens planning is de oplevering in de tweede helft van volgend jaar.

Bron: Peter Corvers/de Meijerij

CORVERS COLUMN: BURGERPEILING

Als je je hond in Helvoirt of Haaren op een hondenuitlaatveldje uitlaat heb je de plicht de stront zelf op te ruimen. In Vught niet, daar laat de gemeente dat doen.
Over poep gesproken: in Boxtel, Heusden en Oisterwijk zijn speciale hondenpoepcontainers voor als je de hond binnen de bebouwde kom uitlaat. En Vught en Boxtel hebben hondentoiletten. Haaren niet.
Dat staat in de brochure over de toekomst van Haaren. Daarin lees je ook dat je in Haaren 0,05 euro betaalt voor een kilo puin, in Boxtel 12 euro voor een kub, in Tilburg 0,026 per kilo en in Oisterwijk 12,50 euro voor een eenassige aanhangwagen met puin. En een gehandicaptenparkeerkaart kost in Haaren 75 euro, in Oisterwijk ben je 137,20 kwijt en in Vught 97,90.

Letterlijk overal is aan gedacht in de brochure die een vergelijking maakt tussen de gemeente Haaren en vijf buurgemeenten. Ja, ook aan de hondenpoep! Het moet de keus voor zelfstandig blijven of opsplitsen gemakkelijker maken. “Om u te helpen bij het maken van een weloverwogen keuze….”, schrijft burgemeester Jeannette Zwijnenburg in het voorwoord. Kennelijk heeft de politiek gedacht: als je de zes gemeenten op allerlei gebieden vergelijkt moeten de inwoners tot een verantwoorde keus kunnen komen.

Maar B&W en de raad slaan de plank mis! Inwoners maken hun keus over de toekomst van een gemeente niet omdat bijvoorbeeld de peuterbijdrage of de rioolheffing in de buurgemeente lager is. Je kiest voor een gemeente op basis van gevoel en de binding die je met een gemeente hebt.

Overigens weet de gemeenteraad nog niet wat het gaat doen met de uitkomst van de burgerpeiling. Wat doen we als er maar 15 procent op komt draven?, vroeg Boy Scholtze (VVD) zich af in de laatste raadsvergadering. Ook was er discussie of 16- en 17-jarigen mogen stemmen. Maar de raad wilde zich niet vastleggen op voorwaarden vooraf, zoals Progressief 96 voorstelde. De raad sprak wel uit dat het “de uitkomst serieus zal nemen”. Tja, dat is wel het minste.

De gemeenteraad kiest voor een burgerpeiling, niet voor een referendum. Daarover konden de partijen het eerder -in januari 2016- niet eens worden. Voor een referendum gelden bindende regels, zoals een opkomst van 40 procent. Bij een burgerpeiling gelden geen regels vooraf en houdt de raad dus de handen vrij. “We trekken het uit de politieke arena”, zei Scholtze over de keus voor een burgerpeiling. Alsof die keus geen politiek besluit is!

Ook over het vervolg ligt niets vast: wat gebeurt er als de inwoners in meerderheid kiezen voor opsplitsen? Hoe wordt dan beslist bij welke gemeenten de dorpen komen? Samenwerking 95 wil in dat geval een ‘plan van aanpak’. Dat betekent dus weer een tijdrovend proces. De teneur in de raad is: eerst de peiling, dan zien we wel verder. Waar kennen we dat van?

HAARENS BUUTJE 21 juli 2017

Uitslag Heren- en Dameskampioenschappen met 6 rondes:
HEREN 25 spelers
1 Jan v Pelt 5, +34
2 Kees vd Sande 5, +18
3 Jan v Hooft 4, +17
DAMES 21 spelers
1 Elma Leduc 5, +42
2 Jacqueline v Osch 5, +24
3 Sjaan Leduc 5, +12

Uitslag Midzomertoernooi op 16-07-17 met 4 rondes en 64 spelers:
1 Mary Voets Haaren 4, +23
2 Ans v Oosten Nistelrode 4, +22
3 Gonnie v Drunen Drunen 4, +21
4 Henny vd Kamp Tilburg 4, +15
5 Cis v Hooft Haaren 3, +21
6 Frans Kools Reeshof 3, +12
7 Elma Leduc Haaren 3, +19
8 Leo Smits Haaren 3, +18
9 Harrie Koenraad Haaren 3, +17
10 Joke Koenraad Haaren 3, +16
11 Tiny vd Oetelaar Haaren 3, +15
12 Jan Boumans Netersel 3, +14
13 Wim v Riel Haaren 3, + 9

Op woensdag 19-07-17 was de weersverwachting: tropische hitte met noodweer en code oranje. Dat zorgde bij onze regiomix, voor het kleinst aantal spelers (30) sinds jaren. Uitslag:
1 Jos v Grinsven Boxtel 3, +24
2 Trudy v Rijswijk Den Bosch 3, +2
3 Jo v Grinsven Haaren 3, +22
4 Jeanne de Graaf Haaren 3, +18
5 Leo Smits Haaren 3, +17
6 Bart Hubers Haaren 3, + 8

Zie ook www.haarensbuutje.nl