Koninklijke Onderscheiding voor: Martje Bekkers- Habraken (Esch)

Foto: Henk Pijnenburg

Mevrouw M.W. Bekkers- Habraken uit Esch is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. De versierselen behorende bij deze Koninklijke Onderscheiding werden uitgereikt door burgemeester Jeannette Zwijnenburg van de gemeente Haaren op donderdag 26 april om 10.15 uur in het Buitenhuis in Esch.

Martje Bekkers- Habraken is 78 jaar

Mevrouw Bekkers ontplooide de volgende activiteiten:

• Van 1992-2001 was zij voorzitter van de Katholieke Vrouwenorganisatie, afdeling Esch.
• Vanaf 1994 is Martje Bekkers vrijwilliger bij de Essche Parochie. Zij is initiatiefnemer en organisator van de avondwake. Zij bereidt de wake voor door gesprekken te voeren met de nabestaanden en hieruit een persoonlijk uitgeschreven afscheid samen te stellen. Zij coördineert de avondwake groep en fungeert als eerste aanspreekpunt. Daarnaast verzorgt zij de viering omtrent Allerheiligen en Allerzielen. Ook houdt zij de kerk mee schoon.
• Vanaf 2008 is Martje vrijwilliger bij Zorggroep Elde, locatie het Buitenhuis te Esch. Zij helpt mee met activiteiten, wandelt met bewoners en bezoekt de bewoners.
• Vanaf 2013 is zij bestuurslid van de Katholieke Bond voor Ouderen, afdeling Esch. Zij organiseert en begeleidt mede de reizen en de uitstapjes. Ook bezoekt ze de zieken.
• Sinds 2016 is mevrouw Bekkers betrokken bij het project Esch voor Elkaar dat erop is gericht de sociale cohesie van de gemeenschap te bevorderen.
• Tevens was ze vrijwilliger van de EHBO-vereniging te Esch en verzorgt ze de administratie voor twee volleybalclubs te Esch.

 

Koninklijke Onderscheiding voor: Jan van Gerven (Esch)

Foto: Henk Pijnenburg

De heer J.M.C van Gerven uit Esch is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. De versierselen behorende bij deze Koninklijke Onderscheiding werden uitgereikt door burgemeester Jeannette Zwijnenburg van de gemeente Haaren op donderdag 26 april om 9.50 uur aan de Dorpsstraat 38 in Esch.

Jan van Gerven is 64 jaar en werkzaam bij Speciaal Onderwijs de Zwengel in Vught.

Jan van Gerven ontplooide de volgende activiteiten:

• Van 1972-1990 was Jan medewerker en organisator van het kindercarnaval te Esch.
• Vanaf 1972 ben hij oprichter, bestuurslid van en vrijwilliger bij Jongeren Volleybal Club Esch. Hij is organisator van plaatselijke en regionale volleybaltoernooien en verricht allerlei hand-en-spandiensten.
• Van 1974-1983 was hij medeoprichter en actief lid van de politieke beweging “de Jongerenlijst” te Esch. Voorheen de Jongeren Aktie Groep geheten.
• Vanaf 1975 was Jan vrijwilliger bij de heemkundekring De Kleine Meijerij te Esch. Hij heeft zich naast zijn bezoldigde activiteiten als leerkracht ook ingezet voor de verankering van de geschiedenis van Esch in het lesmateriaal van de Sint Willibrordusschool. Zo schreef hij een theoretische handleiding voor de leerkrachten en een praktisch gedeelte voor de leerlingen. Tevens is hij betrokken bij diverse plaatselijke thematentoonstellingen.
• Vanaf 1996 is Jan bestuurslid van de Lokale Omroep Esch en lid van de Lokale Omroep Haaren. Tevens (bestuurs)lid Programmabeleid Bepalend Orgaan.
• Vanaf 2002 is hij voorzitter van Stichting Samenwerkend Jeugd- en Jongerenwerk Esch. Tevens is hij medeorganisator van diverse activiteiten.
• Vanaf 2012 is Jan vrijwilliger bij “Op Drift”. Dit is een sociaal cultureel maatschappelijk initiatief om plaatselijke artiesten een podium te bieden.
• Van 1983-1996 was Jan van Gerven raadslid en commissielid van de gemeente Esch. Thans ben je nog actief in diverse gemeentelijke commissies waaronder de klankbordgroep Reigerskant.
• Daarnaast was hij van 1972-1996 medeoprichter en vrijwilliger bij de avonddriedaagse te Esch.

 

Koninklijke Onderscheiding voor: Hans van der Lee (Esch)

Foto: Henk Pijnenburg

De heer J.P.A.M. van der Lee uit Esch is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. De versierselen behorende bij deze Koninklijke Onderscheiding werden uitgereikt door burgemeester Jeannette Zwijnenburg van de gemeente Haaren op donderdag 26 april om 9.25 uur aan de Venakker 21 in Esch.

Hans van der Lee is 65 jaar en was voorheen werkzaam bij Ballast Nedam.

Hans van der Lee ontplooide de volgende activiteiten:

• Vanaf 2001 is Hans vrijwilliger bij voetbalvereniging Essche Boys. Hij fungeert als klusjesman en verricht schoonmaakwerkzaamheden.
• Vanaf 2006 is Hans chauffeur voor verhalenverteller van Villa Pardoes.
• Vanaf 2006 is hij vrijwilliger bij Stichting het Esseblad. Hij bezorgt tweewekelijks het Esseblad huis aan huis.
• Vanaf 2010 is Hans vrijwilliger bij de Lokale Omroep Haaren. Hij gaat bij bestaande donateurs langs voor hun bijdragen en zoekt nieuwe donateurs.
• Vanaf 2011 is hij vrijwilliger bij Alzheimer Nederland in Esch. Hij is medecoördinator en – organisator van de jaarlijkse collecte.
• Vanaf 2012 is Hans van der Lee vrijwilliger bij de Heilig Hartparochie te Esch. Hij is koster, verzorgt periodiek onderhoud aan het parochiekerkhof en dient als acoliet bij uitvaarten.
• Vanaf 2012 is hij vrijwilliger bij De Zonnebloem, afdeling Haaren en Esch. Hij is medeorganisator van de verkoop van loten.

 

Koninklijke Onderscheiding voor: Sjaan van Gerven (Esch)

Foto: Henk Pijnenburg

Mevrouw A.C.H. van Gerven- van de Zande uit Esch is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. De versierselen behorende bij deze Koninklijke Onderscheiding werden uitgereikt door burgemeester Jeannette Zwijnenburg van de gemeente Haaren op donderdag 26 april om 09.00 uur aan het Nieuwland 22 in Esch.

Sjaan van Gerven is 82 jaar en werkte samen met haar echtgenoot op hun melkveebedrijf.

Mevrouw van Gerven ontplooide de volgende activiteiten:

• Van 1968-1985 was zij bestuurslid van de Boerinnenbond (de voorloper van de Katholieke Vrouwen Organisatie). Zij zette zich in voor de organisatie van educatieve en recreatieve cursussen, fietstochten, uitjes, culturele activiteiten en voorlichtingsbijeenkomsten over o.a. opvoeding, politiek, geboorteregeling en vrouwenemancipatie.
• Van 1985-2015 was Sjaan lid van de werkgroep de Zwierende Zwabbers. Deze werkgroep zet zich in voor het schoonmaken van de kerk. En vanaf 1990 verzorgt zij de was van het altaardwaal.
• Voor zorggroep Elde, locatie het Buitenhuis, maakt zij vanaf 1994 de recreatiezaal in orde voor de wekelijkse mis. Van 1997-2015 schonk ze wekelijks koffie en vanaf 2009 is zij de organisator van de maandelijkse bingo voor de bewoners van het Buitenhuis. Ook regelt Sjaan vrijwilligers die helpen bij de begeleiding van de bewoners en zij past de bingo aan de beperkingen van de bewoners.
• Vanaf 2003 organiseert zij een wekelijkse bingo. Zij koopt de prijzen in, verkoopt de deelnamekaarten, zet alle benodigdheden klaar, schenkt koffie en thee en roept de nummers af, bepaalt welke prijzen hoofd- en troostprijs zijn, regelt de reservering van de zaal en is verantwoordelijk voor de financiën. Om de kosten laag te houden, maakt ze ook zelf prijzen, zoals bloemstukjes en beschilderde bloempotten.

’t Haventje Esch opent met muzikaal spektakel op het water

Het nieuwe haventje van Esch wordt 5 mei om 19 uur feestelijk geopend door watergraaf Peter Glas van Waterschap De Dommel, burgemeester Jeannette Zwijnenburg van de gemeente Haaren en gedeputeerde Johan van den Hout van de Provincie Noord-Brabant. Na een muzikaal openingsspektakel op het water overhandigt Peter Glas de sleutel van ´t Haventje aan de burgemeester. Met deze symbolische handeling wordt de gemeente Haaren eigenaar van de haven aan de Haarensedijk. ´t Haventje wordt aansluitend vanaf 19.45 uur feestelijk in gebruik genomen door Esschenaren met het evenement ´In veilige haven´ van de stichting Op Drift. 

De opening van ´t Haventje is meteen ook de oplevering van de ecologische verbindingszone Essche Stroom. “Het was voor het waterschap een hele uitdaging om in Esch de oevers natuurvriendelijker te maken en meer beweging in de Essche Stroom te creëren”, zegt Hans Koekkoek, projectleider bij Waterschap De Dommel. “De huizen en tuinen liggen hier direct aan de beek waardoor er weinig ruimte is voor meanderen.”

Juist door dit gebrek aan ruimte zijn er volgens Koekkoek ‘unieke initiatieven’ ontstaan waarbij Esschenaren intensief betrokken waren. Zoals waterontdekplek De Kikkertuin die onlangs werd geopend achter de Willibrordusschool, het Essche Loopje aan de Runsdijk en nu dus ´t Haventje. Hier zijn kleine, natte natuurgebiedjes ingericht, met poelen, houtwallen en loofbosjes. “Die gebieden zijn voor dieren en planten ‘stapstenen’ naar aangrenzende natuurgebieden”, legt Koekkoek uit. “Maar het zijn ook plekken om te genieten van de natuur en te leren over flora, fauna en historie.”

Want met de realisatie van ´t Haventje is ook een belangrijk stuk cultuurhistorie van Esch weer zichtbaar geworden. Het oorspronkelijke haventje verdween rond 1860. Tot die tijd was hier sprake van levendige handel tussen Esch en ’s-Hertogenbosch. De ligging aan de Essche Stroom bracht Esch in die tijd welvaart en gaf het dorp aanzien. Deze rijke historie wordt in beeld gebracht op het nieuwe interactieve informatiebord, dat tijdens de opening wordt onthuld.

Financiering
Het project Ecologische Verbindingszone Essche Stroom is financieel mede mogelijk gemaakt door de Provincie Noord-Brabant. De gemeente Haaren heeft financieel bijgedragen aan de realisatie van ’t Haventje en het interactieve informatiebord.

 

Van Gogh Nationaal Park in de startblokken

Op 19 april 2018 hebben Brabantse gemeenten tijdens een bijeenkomst in Oisterwijk enthousiast gereageerd op de ontwikkelingen rond Van Gogh Nationaal Park i.o. Velen van hen hebben de oprichting van het park inmiddels onderdeel gemaakt van de coalitiebesprekingen. Dat ook de Landschapstriënnale in 2020 in Van Gogh Nationaal Park i.o. plaatsvindt, maakt het enthousiasme alleen maar groter.

Begin juni wordt het officiële startsein gegeven voor Van Gogh Nationaal Park i.o. In dit gebied vloeien natuur, landschap, cultuur, erfgoed, technologie en economie moeiteloos in elkaar over. In de geest van Vincent van Gogh, die ten tijde van de opkomende industrialisatie een grote liefde bleef koesteren voor oorspronkelijke natuur, landschap en boerenleven, staat ook in dit Nationaal Park i.o. het evenwicht centraal tussen ‘innovatie’ en ‘authentiek landschap’.

Geografisch plan
Het gebied omvat grofweg delen van de regio Hart van Brabant, de Kempen, Agrifood Capital in Noordoost-Brabant, de vijf grote Brabantse steden (Breda, Eindhoven, Helmond, ‘s-Hertogenbosch en Tilburg) en alle gemeenten die ertussen liggen. Nationaal Landschap Het Groene Woud, Nationaal Park Loonse en Drunense Duinen en de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat liggen in Van Gogh Nationaal Park i.o. Verder worden er verbindingen gelegd met Van Gogh’s woonplaatsen Zundert, Etten-Leur en Nuenen.

Pamflet
Diverse gemeenten in het gebied hebben inmiddels aangegeven graag aan te sluiten bij de ontwikkeling van Van Gogh Nationaal Park i.o. Sommigen hebben het meegenomen in de coalitiebesprekingen, waarmee de kans groot is dat het park onderdeel van beleid wordt. Om nog meer gemeenten te stimuleren Van Gogh Nationaal Park i.o. te omarmen, stelde de stuurgroep van Van Gogh Nationaal Park i.o. een pamflet op. Daarin worden potentiële partners opgeroepen de uitgangspunten van het park op te nemen in hun (nieuwe) beleidsplannen.

Landschapstriënnale 2020
Ook bedrijven en organisaties hebben inmiddels interesse getoond. Nieuw is die betrokkenheid en samenwerking niet: partners werkten in dit gebied al eerder succesvol samen, onder meer aan de realisatie van robuuste ecologische en recreatieve verbindingen, aan de ontwikkeling van Mozaïek Dommelvallei en Landschapspark Pauwels en aan deelname aan het Europese energieproject ECCO. Het is ook aan samenwerking te danken dat Van Gogh Nationaal Park i.o. in 2020 het decor is van de Landschapstriënnale. Tijdens dit driejaarlijkse evenement krijgen het landschap en een reeks grote regionale landschappelijke opgaven een (inter)nationaal podium voor een breed publiek. Nationaal Landschap Het Groene Woud treedt op als gastregio en organisator.

Betrokken partners:
Gemeenten, waterschappen, provincie Noord-Brabant, B5, terreinbeheerders, Rabobank, ZLTO, Brabant Water, Eindhoven Airport, BMF, Louis Bolk Instituut, st. ZET, st. Landschapstriënnale, HAS, WUR, Helicon, RCE, College van Rijksbouwmeesters,
Rijkswaterstaat, Duinboeren, recreatieondernemers, Podium Circulair, Noordbrabants Museum, Efteling, House of Leisure en lokale energiecoöperaties.

Bijlage:
Pamflet Van Gogh Nationaal Park  KLIK HIER

Stiltewandeling door De Loonse en Drunense Duinen

Heb jij een druk leven en wandel jij vooral door de natuur om tot rust te komen? Ga dan voor een unieke beleving: de stiltewandeling.

Stiltes kunnen heel verhelderend zijn en je net dat beetje rust geven die je zoekt. Helaas gunnen we onszelf vaak de tijd niet om de stilte op te zoeken. Tijdens deze excursie ontkom je er niet aan. Onze boswachter vertelt zeker wat over het gebied, maar geeft je ook vol op de tijd om in stilte de schoonheid van de natuur in haar volle kracht te ervaren.

Aanmelden
Deze wandeling is gericht op volwassenen. We vertrekken op zaterdag 12 mei om 09:00 uur in Loonse en Drunense Duinen. De wandeling is rond 11:00 uur afgelopen. Leden van Natuurmonumenten betalen voor deze excursie € 5,- en voor niet-leden bedragen de kosten € 8,-. Meteen aanmelden of nieuwsgierig naar meer activiteiten? Neem een kijkje op: www.natuurmonumenten.nl/agenda Vertrekpunt; Parkeerplaats Bosch en Duin

Tips van de boswachter
– Trek stevige wandelschoenen aan
– Draag kleding die passen bij het weer
– Controleer jezelf achteraf altijd op teken

© Natuurmonumenten

 

Stuurgroep herindeling gemeente Haaren stelt Plan van Aanpak vast

De stuurgroep herindeling gemeente Haaren heeft op 20 april 2018 het Plan van Aanpak vastgesteld voor de eerste fase van de Herindeling Haaren. Met deze vaststelling bestaat in de stuurgroep overeenstemming over de gezamenlijke aanpak om te komen tot een herindelingsontwerp. De stuurgroep bestaat uit een vertegenwoordiging van de colleges van burgemeester en wethouders van de betrokken gemeenten Boxtel, Haaren, Heusden, Oisterwijk, Tilburg en Vught.
Met de bereikte overeenstemming heeft de stuurgroep de basis gelegd om voortvarend verder te gaan met de samenwerking om op 1 januari 2021 en als uiterste datum 1 januari 2022 de opsplitsing van de gemeente Haaren positief af te ronden.
De volgende stap is nu het voorbereiden van het herindelingsontwerp. Hierin worden onder meer de nieuwe gemeentegrenzen vastgelegd en afspraken gemaakt over de toekomst van het personeel. De planning is dat de gemeenteraden van de zes betrokken gemeenten dat in december 2018
vaststellen. De inbreng van de onlangs gehouden gespreksavonden wordt uitdrukkelijk bij de voorbereiding betrokken Het Plan van Aanpak is een uitwerking van het besluit van de gemeenteraad van Haaren van 21 december 2017 tot opsplitsing van de gemeente. Daaropvolgend hebben de gemeenteraden van Boxtel, Heusden, Oisterwijk, Tilburg en Vught hun principebereidheid uitgesproken nader te bepalen delen van de gemeente Haaren over te nemen.
Onafhankelijk voorzitter  De stuurgroep heeft Peter van der Velden benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de stuurgroep.
Van der Velden was burgemeester van de gemeenten Nieuw-Ginneken, Rosmalen, Emmen, Bergen op Zoom, Breda en vorig jaar waarnemend burgemeester van Dordrecht. Hij verricht op dit moment nog tal van functies binnen de overheid en in het bedrijfsleven. In zijn werk begeleidt hij complexe processen. Zijn ambitie en uitgangspunt in alles wat hij doet is mensen motiveren en inspireren. Voortzetting inzet procesregisseur  Ook besloot de stuurgroep de inzet voort te zetten van de opsteller van het Plan van Aanpak,
procesregisseur Audrey Rohen. Rohen is zeer ervaren in het begeleiden van bestuurders en managers bij het realiseren van veranderopgaven in de lokale overheid, zoals het realiseren van  herindelingen of samenwerkingsverbanden tussen organisaties, het opheffen, splitsen of verzelfstandigen van organisaties en het realiseren van ontwikkelopgaven van mens en organisatie.

 

Klik  HIER voor het plan van aanpak versie 1

 

Friese Masters Judo

Friese Masters Judo 2018

Op zaterdag 21 april zijn drie Judoka’s van Team Coolen in alle vroegte afgereisd naar Stiens voor de Friese Masters Judo 2018. De Judoka’s behaalden allemaal een podiumplaats wat het vroege opstaan en de lange reizen waard maakten.
Ties van Woensel won alle wedstrijden en werd eerste in de klasse voor jongens U10 en 34 kilogram.
Cas Bolijn en Danée Bolijn werden allebei tweede. Zij deden dit respectievelijk in de klasse voor jongens U15 en 46 kilogram en meisjes U15 en 52 kilogram.
Komend weekend heeft Team Coolen acht deelnemers aan de 7e Prijs der Noorderkempen in het Belgische Malle.

Instaptoernooi Dai-Ippo in Sint Oedenrode

Op zondag 22 april hebben zeven Judoka’s van Team Coolen meegedaan aan het Instaptoernooi van Judovereniging Dai-Ippo in Sint Oedenrode. Zij behaalden de volgende resultaten:
Eerste plaats voor Tim Santegoets, Daan Gomersall en Mila Willemsen.
Tweede plaats voor Floor van den Meerendonk en Marlieke Pijnenburg.
Derde plaats voor Cebrian Beekers en Kiki van Woensel.
De Judoka’s werden tijdens hun wedstrijden begeleid door coach Bram Pulskens die nog jong is maar veel ervaring heeft als wedstrijdjudoka. Hij zet in zijn functie als coach een volgende stap in zijn Judo carrière. Op deze manier probeert Team Coolen Judoka’s vanuit eigen gelederen op te leiden tot trainer en coach wat gelet op de toekomst erg belangrijk is.
Meer info over trainingen en locaties www.teamcoolen.nl of bel met Vincent Coolen (06-43010228)

Nog meer rechtszaken

Het vorige college van B&W van Haaren heeft nog meer rechtszaken tegen zich gekregen dan gedacht. En ook meer rechtszaken verloren. Dat blijkt uit de antwoorden die gemeenteraadslid Jan van Ginneken (Progressief’96) heeft gekregen op schriftelijke vragen.

Van Ginneken telde zelf dat de gemeente in de voorbije vier jaar 40 keer voor de rechter moest verschijnen vanwege betwiste besluiten. Dat blijkt 68 keer te zijn. Daarbij kreeg de gemeente 30 keer van de rechter ongelijk en de klagende burger gelijk. In vergelijking tot andere gemeenten is dat veel.

Uit de antwoorden blijkt dat inwoners het vorige college 33 keer in gebreke stelden omdat de gemeente niet binnen de wettelijke beslistermijn tot een besluit kwam. Zeven keer moest de gemeente de wettelijke dwangsom betalen wegens te laat beslissen, in totaal 7.740 euro.

Van Ginneken vindt dat bij het vorige college dus te veel fout ging. Te vaak stapten betrokkenen naar de rechter. “Dat kan minder als je beter met burgers communiceert over besluiten”, vindt Van Ginneken. Te vaak kreeg de gemeente van de rechter ongelijk. “Ook dat kan beter als je zorgvuldiger besluiten neemt en beter de regels naleeft”. En te vaak werden termijnen overschreden. “Daar is geen excuus voor. Ook de burger mag geen dag te laat reageren of betalen van de overheid.” Hij rekent erop dat het nieuwe college van B&W van Haaren het beter doet dan het vorige.