Mantelzorger ziet contacten wegebben

‘Gewoon aanwezig zijn: dat is genoeg’

De ‘participatiemaatschappij’. Een mooi streven. Maar hoe werkt het daadwerkelijk? Ouderen worden geacht langer thuis te blijven wonen. Ook ouderen met dementie. In de praktijk belanden veel zorgtaken bij de partner, die tot mantelzorger verwordt. Dat is een zware taak, die 24 uur per dag doorgaat. Hoe zit dat met de ‘participatie’ van de mensen om de mantelzorger heen? Durft de mantelzorger hulp te vragen? En krijgt hij die dan ook? We vroegen het de heer Jaap van de Sande (76) uit Helvoirt. Hij is mantelzorger van zijn vrouw Tineke (75), die de ziekte van Alzheimer heeft.

Ruim een jaar geleden kreeg Tineke van de Sande de diagnose Alzheimer. Haar man Jaap werd automatisch mantelzorger. Een taak die steeds intensiever wordt, met het voortschrijden van haar ziekte. ,,Lichamelijk is het niet zwaar. Maar het is wel zwaar dat ik haar eigenlijk geen half uur alleen kan laten”, zegt Jaap. Het gaat zo snel achteruit met Tineke, dat ze een indicatie heeft voor opname in een verzorgingstehuis. ,,Maar daar ben ik nog niet aan toe. Dat zou een echt afscheid betekenen. Anderzijds: als ik een been breek, of een hartaanval krijg, zou er meteen iets moeten gebeuren.”

Ongemakkelijk

Aan een actief leven en goede contacten met familie en vrienden ontbrak het nooit. Toch staat het echtpaar er nu relatief alleen voor, merkt Jaap. ,,Onze twee zoons wonen ver weg en hebben allebei een drukke baan. We hebben een prima relatie met ze. Iedere week gaan we bij een van beiden op bezoek. Even eruit. Dat is ook fijn voor Tineke. Maar eigenlijk missen we een dochter of zoon die om de hoek woont; die iedere dag even binnenloopt.” Hij is tegen vrienden en kennissen open over de ziekte van zijn vrouw en zijn mantelzorgtaken. En vraagt ook gewoon om hulp. Desondanks merkt hij dat vrienden zich terugtrekken. ,,Het contact ebt langzaam weg. Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld een goede vriendin die ze voorheen wekelijks zag. Nu moet ik haar vragen ‘Kom je koffie drinken?’. Het initiatief ligt altijd bij mij. Ik denk dat mensen het contact met Tineke ongemakkelijk vinden. Er zijn geen onderwerpen meer om te bespreken. Maar eigenlijk hoeft iemand alleen maar aanwezig te zijn en een kopje koffie te drinken. Dat is genoeg.”

Hij vindt het pijnlijk en soms ook eenzaam, dat zijn omgeving juist nu niet thuis geeft. ,,Het is lastig om een goed netwerk van hulp op te bouwen. Een van de buurvrouwen loopt wekelijks binnen en een van mijn zussen verleent hand- en spandiensten. Daar ben ik dankbaar voor.” Toch: het merendeel van de mensen in zijn omgeving neemt afstand, terwijl hij juist behoefte heeft aan nabijheid. ,,We wonen hier bijvoorbeeld in een fijne buurt. Hoe geweldig zou het zijn als de buurtgenoten de koppen bij elkaar staken en bedachten: ‘Hoe kunnen we met Tineke iets leuks doen en Jaap ontlasten?’. We moeten een participatiemaatschappij zijn, maar ik ervaar dat niet. Hoe dat te veranderen? Ik weet het niet. Maar het zou mij enorm helpen als mensen spontaan steun en tijd aanboden.”

Meer weten of ondersteuning nodig? Werkgroep Dementievriendelijke gemeente (DVG) Haaren is bereikbaar via Ineke Matheeuwsen (tel. 06 – 8369 2717) of via dvghaaren@gmail.com.

(De namen in dit artikel zijn op verzoek gefingeerd).

Geslaagd??

Ken je iemand die geslaagd is en wil je die feliciteren, meld die dan aan met tekst en foto dan plaatsen we die meteen op HaarenNu.

info@haaren.nu

 

 

Inwoners praten over nieuwe variant N65 bij Helvoirt

De inwonersavond op woensdag 13 juni in het HelvoirThuis heeft nog geen duidelijkheid gegeven over de maatregelen die bij het kruispunt in Helvoirt worden genomen. Op een nieuwe variant, een open tunnelbak bij dit kruispunt kon woensdag worden ingesproken.
De variant die in januari is gepresenteerd, de fietstunnel met lange aanrijroutes aan beide kanten van de rijksweg -en derhalve geen tunnelbak- is nog steeds “de hoofddenkrichting”, sprak Carine Blom die de avond van de gemeente Haaren opende. Maar in de uitwerking van de plannen zijn zeker wijzigingen mogelijk, gaf Blom aan. “Is dit wat u heeft bedoeld, daar gaat het vanavond om”, aldus de wethouder.

Op drie tafels lagen tekeningen voor een variant met een verdiepte ligging, een open tunnelbak voor het doorgaand verkeer uit Den Bosch en Tilburg. Daarboven is een rotonde gepland voor afslaand verkeer richting Helvoirt en Haaren met aparte fietspaden. Deze variant lijkt sterk op het idee dat bij Maliskamp (Rosmalen) is gerealiseerd, met vier autobanen, twee dieper gelegen voor doorgaand verkeer en twee hoger gelegen voor het afslaand verkeer.

In de Helvoirtse situatie zou de verdiepte ligging ongeveer bij beide benzinestations langs de N65 beginnen. De aansluitingen bij de Achterstraat en Schilderstraatje komen te vervallen. De aansluiting bij de Koolhofweg is dan de dichtstbijzijnde aansluiting gezien vanuit het kruispunt.

Veel inwoners maakten gebruik van de mogelijkheid opmerkingen te maken over de voorgelegde variant van een open tunnelbak met rotonde. Deze keuze leek voor veel bezoekers van de avond de voorkeur te hebben boven een fietstunnel. Tegen die variant kwam in januari veel kritiek, vooral vanwege de lange aanrijroutes voor fietsers en ook door de onveiligheid: veel fietsers zouden toch kortere en dus onveilige routes kiezen en op allerlei andere plekken de weg oversteken.

Diverse bezoekers toonden zich ontevreden over de organisatie van de avond. Velen hadden een centrale presentatie verwacht in plaats van uitleg aan drie tafels. Nu moesten de ongeveer 150 bezoekers een plekje zoeken bij een van de tafels waar het dringen was.

Eind van deze zomer wordt bekend voor welke variant uiteindelijk wordt gekozen. “Dit is een tussenstap”, sprak Blom. “We gaan met Vught, provincie en het rijk kijken wat fysiek en financieel haalbaar is.”

Door: Peter Corvers

Verloren: Telefoon

Zaterdagavond 9 juni ben ik onderweg van Haaren naar Helvoirt mijn telefoon verloren. Het is een Samsung S3. Als je deze hebt gevonden hoor ik het heel graag.
info@haaren.nu

Summer Market

Zaterdag 16 juni van 11 uur tot 17 uur: Een Summer Market met allemaal pure producten van lokale ondernemers. Een groot aanbod van boerderij vlees tot tassen, tapasplanken en diverse geschenken. Kinderen kunnen knuffelen met alle jonge diertjes die er rond lopen en verder heerlijk spelen in de tuin. Kom lekker op de fiets en kijk even bij ons rond. We hebben voor u een welkomst drankje klaar staan en ook lekkere broodjes met puur vlees voor de verkoop. Tot ziens, aanstaande zaterdag van 11 uur tot 17 uur! (Kruishoeveweg 3, Vught)

Bezoek Regionale Ambulancevoorzieningen

Beste inwoners van Haaren, Helvoirt, Esch en Biezenmortel,

Bij levensbedreigende situaties weten we dat er snel hulp moet komen. We vinden dat vanzelfsprekend en zelfs normaal. Is dat wel zo?

Wat weet u van een ambulance? Wat weet u van het vak van een ambulancemedewerker? Wat moeten ze kunnen? Hoe komt de hulpverlening op gang? Wat maken deze mensen mee? Is het beroep leuk, eng, gevaarlijk? Wat weten wij er eigenlijk van?

Onze fractievoorzitter Ans Beijens heeft contact gelegd met de RAV (Regionale Ambulancevoorziening) in Den Bosch en er voor gezorgd dat wij een bezoek en rondleiding kunnen krijgen voor u, uw kinderen, kleinkinderen en vrienden. Hoe uniek en leerzaam is dit?

Wij zijn op vrijdag 22 juni om 19.30 uur van harte welkom bij de RAV Den Bosch aan de Gruttostraat 14 in den Bosch. De bezichtiging zal ongeveer één uur duren. Voor degene, die met de auto gaan, is in de omgeving van de Gruttostraat voldoende parkeergelegenheid.

Komt u ook en met hoeveel? Laat het even weten aan Ans Beijens door te mailen naar beijens@home.nl.

Laat deze unieke ervaring niet aan u voorbijgaan.

Met hartelijke groet,

CDA-bestuur: Cor Brekelmans, Jan Wellen, Jaap Sanders van Well
CDA-fractie: Ans Beijens, Frank de Werdt, Hein van Poppel, Jan van Iersel

Voorkom stank en maden in uw container

Nu de temperaturen stijgen, kunt u ook last krijgen van stankoverlast of zelfs maden in uw container. Het goed scheiden van uw afval kan al helpen.

Een paar tips om stank en maden in uw afvalbak te voorkomen of te bestrijden:

• Doe groente-, fruit- en tuinafval en etensresten alleen in de Gft-container
• Doe een biologisch afbreekbare containerzak in uw Gft-container. Deze zijn in verschillende winkels te koop
• Scheid uw papier en plastic-, metaal- en Drankkartonafval (PMD) goed. En spoel verpakkingen met etensresten erin goed om voor ze de PMD afvalzak in gaan
• Doe glas (met deksel) in de glascontainer
• Hou de container droog door onderin een stuk krant of stro te leggen. Dit neemt vocht op en voorkomt het aankoeken van afvalresten
• Maak de container regelmatig schoon met heet water en groene zeep of een scheutje azijn
• Zet de container zoveel mogelijk in de schaduw met de deksel op een kiertje. Als de container warm wordt, gaat het stinken en broeien en daar zijn vliegen en maden dol op

Maden voorkomen in Gft-container

Maden zijn larven van vliegen of muggen. Ze komen uit eitjes die gelegd zijn op voedselresten of mest. 1 vlieg of mug legt een paar honderd eitjes, die in warm en zonnig weer al na 8 uur uitkomen.

• Verpak etensresten in een biologisch afbreekbaar zakje (Gft-zakje), dan is het minder interessant voor vliegen om eitjes te leggen. Knoop de zakjes goed dicht
• Geen Gft-zakje bij de hand? Verpak etensresten in een krant of keukenpapier
• Vliegen houden niet van sterke of frisse geuren. Dus zorg voor een lekker luchtje in de container met een luchtverfrisser, toiletblokje of Provençaalse kruiden. Een oude panty met mottenballen kan ook helpen
• Probeer voedselverspilling tegen te gaan door slim inkopen te doen. Teveel niet houdbare spullen belanden uiteindelijk in de container

Help! Toch maden
Leg Hedera (klimopsoort) in de bak. Dit is giftig voor maden. Een takje doodt de aanwezige maden. Strooi regelmatig een handje (strooi)zout of kalk in de container om de maden uit te drogen. Of spuit de container in met azijn.

24 juni op het Terras van Koffie- en Theeschenkerij De Noenes in Haaren

ELBRIMALE TOUR DE KIOSQUES & Terrasses 2018

De Tour de Kiosques & Terrasses is een initiatief van de Stichting ELBRIMALE Fonds te Vught, die al jarenlang muziekevenementen organiseert. Doelstelling daarbij is om musici, zowel (semi-) professionals als amateurs, een podium te bieden en dit zonder winstoogmerk. Zie ook de website: www. elbrimalefonds.nl 
In de maanden mei tot/met augustus geven Leo Willemen ~autodidact pianist ~ én de Vughtse zanger/gitarist Nico Weijns op 7 bijzondere plaatsen samen een concert; de aftrap vond plaats bij Café Mie Pieters op 27 mei j.l. en op zondagmiddag 24 juni concerteren zij op het terras van Koffie- en Theeschenkerij De Noenes in Haaren, vanaf 14.00 uur een gevarieerd repertoire van classics, evergreens, (licht) klassiek, luisterliedjes etc., Het concert is ook naar aanleiding van het feit dat Pierre en Els Theijssen op die datum het 10 jarig bestaan van hun fantastisch gelegen terras vieren; extra feest dus……..
De concertreeks wordt vervolgd op:
zondagmiddag 8 juli, op het Boerderijterras Jacobushof in Lennisheuvel (Gemeente Boxtel)
zaterdagmiddag 21 juli, Kiosk in Eersel
zondagmiddag 22 juli, Kiosk in Oisterwijk
zondagmiddag 29 juli, Kiosk in Son
zaterdagmiddag 25 augustus, Kiosk in Vught, onder voorbehoud (16.00 tot 18.00)

Op alle data, m.u.v. 25 augustus, van 14.00 tot 16.00 uur.

De toegang is uiteraard geheel gratis; op elke locatie staat weliswaar een uitnodigende donatiebus voor een vrijwillige bijdrage aan de Stichting ELBRIMALE Fonds. Voor nadere informatie bel naar: 073-6560659 of stuur een mailtje naar: concerten@elbrimalefonds.nl.

Gevonden: telefoon

Hallo,
Ik heb gisteren een mobieltje gevonden. Het zat in een wit hoesje. Merk is Alcatel.
Het lag op straat in Biezenmortel tussen de uitgang van Landpark Assisië en Brabantse Hoek.

Het mobieltje is opgehaald door de eigenaresse. Ze komt uit Oisterwijk. Dank voor uw hulp!!

Proeven, luisteren, ontdekken en relaxen bij de Es

Gevarieerd programma tijdens duurzaam
Food Festival de Es in Haaren

Haaren, 10 juni 2018 – De jonge zangeres JOIA, een swingend damesduo en DJ-kunsten van Tuinder Rick ter muzikaal vermaak en een verrassende Food Quiz. Maar ook ouder-kind yoga, een hindernisbaan en broodjes bakken boven het kampvuur voor de kinderen en natuurlijk een groot aanbod aan honderd procent biologische hapjes en drankjes, van smoothies en taco’s tot kipgerechten en krekelburgers. Dát is duurzaam Food Festival de Es, dat op zondag 17 juni (Vaderdag) plaatsvindt bij Tuinderij De Es in Haaren. Gedeputeerde Anne-Marie Spierings opent om 12.00 uur het festival. De toegang is gratis.

Denken, bewegen, luisteren en eten voor jong en oud
Food Festival de Es presenteert in samenwerking met Food Embassy de Grote Food Quiz, een laagdrempelig spel met vragen, waarbij de festivalbezoekers op een ludieke manier kennis opdoen over eten, compleet met filmpjes, proefvragen en doordenkers. Liever met je lijf in de weer? Dat kan tijdens de sessies ouder-kind yoga op het festivalterrein. Voor kinderen is sowieso veel te doen: uitleven op een hindernisbaan of lekker schilderen en knutselen. Er is een stempelkaart te koop waarmee de jongste bezoekers aan alle activiteiten kunnen deelnemen, met als beloning het Doeboek voor Groene Woudlopers van Het Groene Woud. En tussendoor? Lekkere dingen proeven natuurlijk!

Krekelburgers en Brabantse taco’s
Eten en drinken is heel belangrijk tijdens een foodfestival! Een greep uit het aanbod aan foodstands die op het festivalterrein van Tuinderij De Es staan: Moving coffee met biologische koffie en thee, de Bakblikbende met smoothies en cupcakes, Boefkik me Brabantse taco’s en nacho’s, zelfgemaakte soep van de Soeperman, de Dapp Frietfiets, pizza’s van Culina Flamma met groenten uit eigen tuin, Fleurabeille met verse honing. Nog niet verzadigd? Knabbel dan lekker aan een krekelburger van Burgs Foods, ga even langs het kipkarretje of geniet van een biologisch ijsje van Frozen Dutch.

Muzikaal genieten
Relaxen en genieten kan heel goed op de muziek van de jonge zangeres JOIA uit Boxtel. Haar debuutalbum ‘Living It Now’ werd gewaardeerd met vijf sterren. In Haaren zingt JOIA zowel eigen werk als nummers van Nina Simone, Leonard Cohen en Toon Hermans. Altijd in verrassende arrangementen en vanuit een speelse blik op mens en maatschappij. Singer-songwriter Lisa van Nes zal haar akoestische klanken zowel op het podium als in de tuin ten gehore brengen en damesduo Luna López presenteert fonkelende soul, pop, blues en jazz.

Food Festival de Es: duurzaam voedsel uit Het Groene Woud
In een relaxte sfeer genieten van (h)eerlijke lekkernijen op de plek waar deze daadwerkelijk groeien of gemaakt worden. Dat is de kern van Food Festival de Es. Op zondag 17 juni (Vaderdag) vindt bij Tuinderij De Es in Haaren de vierde editie plaats. Het festival sluit aan bij de doelstelling die ook Het Groene Woud heeft om aandacht te vragen voor duurzaam voedsel uit de streek: volledig biologisch, lokaal en met veel alternatieven voor vlees. Evenementen als deze kunnen mens en landschap verder met elkaar verbinden en bijdragen aan een gezondere en minder belastende voedselketen.

Het festival vindt plaats op zondag 17 juni tussen 12.00 en 20.00 uur op het terrein van Tuinderij de Es, gelegen aan Eind 19c in Haaren. Dit is een bijzondere plek van 2,5 hectare groot, waar al 35 jaar biologische groenten, fruit, kruiden en (eetbare) bloemen worden geteeld en waar mensen met een zorgvraag worden begeleid. Het festival wordt geheel gerund door vrijwilligers en de opbrengst komt ten goede aan de zorgfaciliteiten van Zorgtuinderij de Es.

Houd de site en de Facebookpagina van Food Festival de Es de komende tijd goed in de gaten voor het laatste nieuws! http://tuindees.nl/food-festival-de-es en https://www.facebook.com/events/1060051360810686/

Klik op foto’s voor vergroting