Open Dag Zorgtuinderij de Es

Zorgtuinderij de Es begeleidt mensen met beginnende dementie. Daarnaast helpt een groep mensen met psychiatrische problemen in de teelt van de biologische groente.

Het is een mooie, groene, rustige plek aan de rand van het dorp Haaren. De zorgtuinderij biedt professionele zorg en beschikt over een gecertificeerd kwaliteitssysteem. Op vrijdag 10 augustus organiseert de tuinderij een open dag voor mensen met belangstelling in de zorgtak.

In de ochtend, tussen 10.30 en 12 uur ontvangen ze mensen met interesse in het werk voor de doelgroep psychiatrie en arbeidsre-integratie. Tussen 13.30 en 15.00 uur ontvangen ze mensen met belangstelling in de dagbesteding voor mensen met dementie. Leden van de (potentiele) doelgroep als ook hun begeleiders/mantelzorgers zijn van harte welkom.

Mocht u belangstelling hebben, of iemand kennen die behoefte heeft aan wat extra ondersteuning, dan bent u van harte welkom op Zorgtuinderij de Es, Eind 19c in Haaren. Aanmelden is fijn; dat kan via info@tuindees.nl Mocht u interesse hebben in het aanbod van Zorgtuinderij de Es, maar verhinderd zijn op 10 augustus, dan kunt u mailen voor een aparte afspraak. Ook andere vragen zijn welkom via de mail.

Helaas……..

Maarten Brzoskowski en Kyle Stolk zijn op de EK langebaan in Glasgow tot de halve finales van de 200 meter vrije slag doorgedrongen.Voor Stan Pijnenburg en Dion Dreesens viel het doek.

Jammerrr….we hebben toch enorm genoten Stan!!

Foto’s Sanne Pijnenburg

Wat doet de Werkgroep dementievriendelijke gemeente Haaren?

Informeren, inspireren, ondersteunen

De voorspelling is dat in 2040 dementie volksziekte nummer één is. Dat gaat waarschijnlijk ook op voor de gemeente Haaren, waar relatief veel ouderen wonen. Sinds enkele jaren is in de gemeente de Werkgroep Dementievriende-lijke gemeente (DVG) actief. Wat doet zij precies voor de groeiende groep ou-deren met dementie en voor hun omgeving?

De werkgroep DVG Haaren heeft verschillende doelen, waaronder kennis over dementie vergroten. Ze doet dat onder andere door thema-avonden te houden, afwisselend in een van de dorpen van de gemeente Haaren: Biezenmortel, Esch, Haaren of Helvoirt. ,,De onderwerpen daarvan zijn divers”, zegt werkgroepvoorzitter Edward de Vries. “We hebben een avond over het belang van bewegen gehad, maar ook over hoe om te gaan met mensen met dementie, onder de noemer ‘Vergeet dementie, onthoud de mens’. De avonden worden goed bezocht.”
Met de thema-avonden wil de werkgroep informeren en inspireren. Daarbij is het voor mensen met (beginnende) dementie en hun mantelzorgers een laagdrempelige manier om informatie te krijgen en eventueel lotgenoten te ontmoeten. Naar buiten treden met deze ziekte is namelijk niet voor iedereen gemakkelijk. Daardoor kunnen mensen echter ook de juiste ondersteuning mislopen. De afgelopen twee jaar is er bijvoorbeeld dagbesteding begonnen in de dorpen Helvoirt en Esch. Fijn voor mensen met demen-tie, maar ook voor hun mantelzorgers.

Onderdeel

De werkgroep zorgt dus onder andere voor informatie en ze deelt kennis, ook over pre-ventie. Ze regelt praktische ondersteuning en projecten. Zo heeft elk dorp een EHBD [Eerste hulp bij Dementie] koffer met leerzame en herkenbare informatie. Belangrijk voor de werkgroep is eveneens: zorgen voor meer bewustwording over dementie. Zo-dat iedereen ervan doordrongen is dat mensen met dementie onderdeel zijn van de gemeenschap. “We willen dat individuele burgers, maar ook organisaties, instanties, verenigingen, winkeliers en de gemeente zich bewust zijn van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid tegenover mensen met dementie”, zegt De Vries. Dan gaat het over: zorgen voor een veilige en toegankelijke leefomgeving. Maar ook over: weten wat je te doen staat als bijvoorbeeld iemand verward in je winkel staat. Over: begrip verg-roten voor mensen met dementie en het taboe erop doorbreken. Genoeg te doen voor deze actieve werkgroep DVG…

Werkgroep Dementievriendelijke gemeente (DVG) Haaren bestaat uit vrijwilligers en zorgprofessionals uit de vier kernen van de gemeente en wordt ondersteund door de gemeente. Meer informatie bij Ineke Matheeuwsen (tel. 06 – 83 69 27 17) of via dvghaaren@gmail.com

Wordt jij lastiggevallen…..

Word jij of je vriend(in) lastiggevallen? Of geïntimideerd en gechanteerd, bijvoorbeeld met naaktfoto’s? Deel je verhaal met de politie en kom te weten wat jij kunt doen om dit te stoppen.
Dat kan aankomende woensdagavond 8 augustus, van 19u tot 21u op de chat van www.vraaghetdepolitie.nl/chat #seksueelmisbruik #sexting #grooming #intimidatie #vraaghetdepolitie #vhdp

Bron: Politie Team Meijerij

4 x 200 meter vrije slag niet geprolongeerd

De Nederlandse estafettemannen hadden op de 4×200 meter vrije slag de finale weten te bereiken op het EK zwemmen in Glasgow. Kyle Stolk, Stan Pijnenburg, Ferry Weertman en Maarten Brzoskowski zwommen een tijd van 7.14,86.
Uiteindelijk zijn ze er niet in geslaagd de Europese titel op de 4×200 m vrije slag te prolongeren. Het Oranje-kwartet kwam niet verder dan de zevende plaats.
Het goud ging naar Groot-Brittannië.

Vandaag, maandag 6 augustus: 10.30 uur doet Stan mee aan de 200 meter vrij individueel live te zien op Eurosport of BBC TWO of KLIK HIER

Foto’s Sanne Pijnenburg

Stan gaat naar de finale….

HAAREN/GLASGOW –  5 augustus 2018. De herenestafetteploeg op de 200 meter vrije slag (Kyle Stolk,Stan Pijnenburg, Ferry Weertman en Maarten Brzoskowski) kwalificeerden zich vanmiddag met de vijfde tijd (7.14.86) voor de finale, die vanavond op het programma staat.

In 2016 werd de ploeg Europees kampioen. Brzoskowski en Stolk waren toen ook van de partij.

De finale, om 19.52 uur Nederlandse tijd, is te zien op NPO 3

Zwemprogramma met Stan Pijnenburg

Stan doet nog mee aan de volgende onderdelen:

Zondag 5 augustus: om 11.59 uur; estafette mannen 4 x 200 vrij.  Stan gaat door: De finale is vandaag (zondag 5 augustus) te zien om 19.52 Nederlandse tijd op NPO 3

Maandag 6 augustus: om 10.30 uur 200 vrij individueel.

Wij wensen Stan alle succes.

12 augustus gratis terrasconcert Piet Plezier Oisterwijk

Ook dit jaar kun je in de zomermaanden elke zondagmiddag gratis luisteren naar live muziek op het terras van Piet Plezier.
Zanger Bartolo, uit Haaren, zal deze zomer het terrasconcert voor de 3e keer komen opluisteren. Zijn volgende optreden vindt plaats op zondag 12 augustus. Bartolo heeft een gevarieerd repertoire van o.a. latin, jazz, pop & swing en brengt met zijn warme stem de juiste sfeer.
Deze zondagen kun je vanaf 14.30 uur terecht op het terras. De optredens zijn gratis toegankelijk. Op www.pietplezier.nl is te zien welke artiest / band er iedere zondag optreedt.

Helaas voor Stan Pijneneburg……

Nyls Korstanje en Kyle Stolk hebben zich bij de EK zwemmen in Glasgow maar net geplaatst voor de halve finales van de 100 meter vrije slag. Korstanje kwam in de series tot 49,20 en ging als veertiende door naar de halve eindstrijd,die later vandaag is. Stolk bereikte met 49,27 als vijftiende de volgende ronde.

Voor Stan Pijnenburg viel het doek. Met 49,36 viel hij af. Puts,Stan Pijnenburg, Korstanje en Stolk waren vrijdag nog zesde geworden op de 4 x 100 meter vrije slag. Stan mag vanavond alsnog finale 4 x 200 estafette mix zwemmen. Om 19:28 Nederlandse tijd.

Zondag 5 augustus om 11.59 uur komt Stan weer in het water voor de estafette mannen 4 x 200 vrij. U kunt dat HIER bekijken. (BBC Two)

Sluit Joanneskerk Oisterwijk alsnog?

Foto: Wikimedia

Bisdom overweegt in beroep te gaan tegen besluit Rome

OSTERWIJK – De Joanneskerk in Oisterwijk blijft voorlopig open. Bisschop Gerard de Korte van het bisdom ‘s-Hertogenbosch – die de kerk wil sluiten – weet nog niet of hij in beroep gaat tegen de beslissing uit Rome om de kerk open te houden. “We gaan kijken of een beroep zinvol is. Onze kerkjurist zal mij hier in adviseren.” In de tussentijd kunnen de parochianen op hun vertrouwde plek terecht.

De Joanneskerk maakt onderdeel uit van de fusieparochie Oisterwijk-Haaren-Moergestel. De bisschop besloot eerder één van de twee Oisterwijkse kerken, de kleinere Joanneskerk, te sluiten. Hij volgde daarmee de beslissing van het kerkbestuur van de fusieparochie . Een groep parochianen maakte vervolgens bezwaar. De Johanneskerk zit op zondag goed vol, er zou volgens de bezwaarmakers geen reden zijn om de deuren te sluiten. Ze stapten naar de kardinaal in Rome, die hen gelijk gaf.

Kloof overbruggen

“Als plaatselijke bisschop ben ik geroepen het besluit van kardinaal Stella zo goed mogelijk te realiseren. De Joanneskerk blijft voorlopig open. Het bisdom zal helpen de kloof tussen kerkbestuur en de groep verontruste mensen te overbruggen. Geen eenvoudige klus, want aan beide kanten zijn de laatste tijd de emoties hoog opgelopen. Zoals de Engelsen zo mooi zeggen: never a dull moment. Je hoeft je in ons mooie bisdom nooit te vervelen”, schrijft De Korte in een brief.

Hij was vrijdagochtend niet bereikbaar voor een toelichting.

Bron: Omroep Brabant