Open Dag provinciehuis

Altijd al eens vanaf de 23e etage van het provinciehuis een blik op Brabant willen werpen of struinen door de bunker uit de tijd van de Koude Oorlog? Of meespelen met de Brabant Battle met Marianne Vos? Kom dan zaterdag 15 september naar de Open Dag in het provinciehuis!
Voor jong en oud is er tijdens de Dag van de Democratie van 10.00 tot 17.00 uur volop vermaak aan de Brabantlaan 1.

Programma
Het programma is verrassend en veelomvattend. Jonge bezoekers kunnen in het Kinderdorp luisteren naar grappige verhalen, spelen in Brabantse huisjes en hun eigen huis tekenen en op een grote kaart van Brabant plakken. Ideaal voor de ouders die zelf mee kunnen doen aan een inspirerend programma van games, verhalen, beelden en gesprekken om zo een kijkje in de keuken van jouw democratie te nemen. Bekijk het volledige programma op www.brabant.nl/opendag.

Dag van de Democratie
Dit jaar doet de provincie Noord-Brabant voor het eerst mee aan de internationale Dag van de Democratie. Deze dag is in het leven geroepen door de Verenigde Naties. Een dag ter ere van de democratie waarbij je ervaart hoe keuzes worden gemaakt in de provinciale politiek, wat jouw keuzes als Brabander hierin zijn en waarom het hebben van die keuzes zo belangrijk is.

 

 

Lijst voor de inzamelingsactie september 2018 t.b.v. vluchtelingen in het kamp Moria.

Half oktober a.s. rijdt een vrachtwagen met ingezamelde hulpgoederen vanuit Nederland naar Lesbos. Deze vrachtwagen wordt vervolgens gelost bij een loods en vanuit daar worden de hulpgoederen gedistribueerd onder de bewoners van Moria. Volgens officiële cijfers verbleven op 23 augustus jl. 10.335 vluchtelingen op Lesbos waarvan 8.124 in het kamp Moria

Wij, Sjanet Heins en Elly Bens, zijn vanaf mei 2015 betrokken bij de opvang en hulp aan vluchtelingen op Lesbos. Onder de noemer van Ela Pame Mazi (laten we het samen doen) hebben we tientallen projecten uitgevoerd en daarbij de samenwerking met anderen aangegaan. Samen staan we sterker!

Ook voor deze inzamelingsactie werken we samen met meerdere partijen vanuit Nederland en vanuit Lesbos. De actie heeft een eigen facebookpagina genaamd: Help Moria de winter door.
Wij vragen u het volgende in te zamelen:
– Herenbroeken (spijkerbroeken, trainingsbroeken) in maat S M L
– Damesbroeken (maat M)
– Winterschoenen voor mannen (maat 38,39, 40, 41, 42, 43, 44,45)
– Sokken voor kinderen: leeftijd meisjes 1-2 jaar en 14-17 jaar , jongens 0-17 jaar
– T-shirts lange en korte mouwen voor mannen (maat S M L XL)
– T-shirts lange en korte mouwen voor vrouwen ( maat S M L XL)
– T-shirts lange mouwen voor kinderen (J/m) leeftijd 8-10, 11-13, en 14-17 jaar
– T-shirts korte mouwen voor meisjes leeftijd 1-2 jr, 3-4 jr, 5-7 jr, 8-10 jr, 11-13 jr
– T-shirts korte mouwen voor jongens leeftijd 1-2 jr en 14-17 jr
– Sweaters, sportjassen voor mannen (maat S M L XL)
– Handdoeken (middelgroot en groot)
– Luiers (alle maten)
– Incontinentie materiaal
– Tenten : 4 persoons en 6 persoons

Wij willen u vragen uitsluitend bovenstaande artikelen mee te geven. Geen andere spullen.
Daarnaast zijn we op zoek naar bedrijven of winkels die als sponsor een partij willen doneren zoals ondergoed (voor mannen, vrouwen, kinderen) of scheermessen of deodorant of luiers of wasmiddel (liefst vloeibaar: bedoeld voor een wasproject waarbij we werken)
Wij willen u vragen de spullen in vuilniszakken of dozen te doen en daarop te vermelden : Moria

Inleveradres : Landpark Assisie ( Prisma) bij de Snuffelhal, Eendengracht 1, in Biezenmortel kunt u tot 10 oktober de gevraagde kleding e.d. afgeven. Van maandag tot vrijdag van 9.00 – 16.00 uur. Bij eventuele vragen of aanbevelingen neem dan contact op met Frans van Gestel. (tel: 013-5118601)

Dank u wel!
Sjanet en Elly/Lesvos

Documentaire en lezing over een verzetsman in Haaren en Oisterwijk

Heemkundekring “De Kleine Meijerij”
Berkel-Enschot, Biezenmortel, Esch, Haaren, Helvoirt, Heukelom, Moergestel, Oisterwijk, Udenhout.

Documentaire en lezing over een verzetsman in Haaren en Oisterwijk op woensdag 19 september aanvang 20.00 uur.

Op deze avond zal naar aanleiding van het uitkomen van het boek “Wij sloegen waar wij raken konden” een lezing gehouden worden. Voorafgaand aan de lezing zal de documentaire vertoond worden die door Oisterwijk in Beeld gemaakt is. De documentaire over verzetsman Martien van de Weijer. Na de pauze zal Ad van de Oord, ingaan op hoe een katholieke jongen uit een welgesteld ge Holland aankeek tegen de Haarense boerensamenleving uit die tijd.
Van de Weijer, inmiddels 94 jaar, hield in de Tweede Wereldoorlog een dagboek bij van zijn bijzondere belevenissen in met name Haaren en Oisterwijk. Bijzonder en uniek, want zijn verhaal bevat een accuraat verslag van tal van verzetsdaden, zoals de overval op het Haarense gemeentekantoor, dat uiteindelijk twee mensen het leven kostte. En zo komt ook een uitgebreide beschrijving van het ontsporen van de trein van Oisterwijk naar Boxtel aan bod. Ook schrijft hij over het dagelijks leven in oorlogstijd in Haaren op zijn onderduikadressen en bij de zusters franciscanessen.
In de film vertelt Martien van de Weijer zelf over de oorlogstijd.
Samen vormen film en boek een uniek naslagwerk. De documentaire “Ik wilde die Duitsers weg hebben” van 45minuten geeft een bijzondere inkijk in de periode 1943-1945. Het omvat een drietal interviews met Van de Weijer, informatie uit zijn dagboeken, uniek fotomateriaal en nagespeelde scènes. Hierdoor is een mooi portret ontstaan van een gedreven jonge man in oorlogstijd.

Woensdag 19 september om 20.00 uur in Den Domp in Haaren Kerkstraat 26, 5076 AW Haaren, tel. 0411-622048 We vragen een eigen bijdrage van € 2,00 per persoon aan niet leden. Leden hebben gratis toegang.

Open dag Dahlia vereniging Rosa van Lima

VUGHT – Traditioneel is er jaarlijks weer de open dag bij Dahlia vereniging Rosa van Lima. Dit jaar op zondag 16 september.

De dahlia’s bloeien weer volop en daarom nodigen de leden van de vereniging U graag uit voor deze kleurige happening. Ook dit jaar is de tuin weer extra feestelijk aangekleed dankzij de medewerking van studenten van de opleiding Helicon.
De koffie en de thee staat weer klaar en er is de mogelijkheid om met een mooie bos dahlia’s of een bloemstukje naar huis terug te keren.
Graag zien wij u op zondag 16 september. De tuin is geopend van 10.00 tot 16.00 uur en is gelegen aan de Esscheweg 207 te Vught.
Zie ook onze website. www.rosavanlima.nl

Oktoberfest Haaren

Pullen bier, lange biertafels en goede artiesten: kom allemaal op vrijdag 12 oktober naar ‘t Gemak aan de Haarendijk 4 te Haaren. Entree Gratis.

ADVERTENTIE

Stiltewandeling door De Loonse en Drunense Duinen

Heb jij een druk leven en wandel jij vooral door de natuur om tot rust te komen? Ga dan voor een unieke beleving: de stiltewandeling. Meld je snel aan via natuurmonumenten.nl/agenda.

Stiltes kunnen heel verhelderend zijn en je net dat beetje rust geven die je zoekt. Helaas gunnen we onszelf vaak de tijd niet om de stilte op te zoeken. Tijdens deze excursie ontkom je er niet aan. Onze boswachter vertelt zeker wat over het gebied, maar geeft je ook vol op de tijd om in stilte de schoonheid van de natuur in haar volle kracht te ervaren.

Aanmelden
Deze wandeling is gericht op volwassenen. We vertrekken op zaterdag 22 september om 09:00 uur in Loonse en Drunense Duinen. De wandeling is rond 11:00 uur afgelopen. Leden van Natuurmonumenten betalen voor deze excursie € 5,- en voor niet-leden bedragen de kosten € 8,-.

Meteen aanmelden of nieuwsgierig naar meer activiteiten?
Neem een kijkje op: www.natuurmonumenten.nl/agenda

Ouders maken gezondere keuzes voor hun kind

Dat blijkt uit de Jeugdmonitor 0-11 jaar 2017 van de GGD Hart voor Brabant. Het onderzoek laat zien dat kinderen in het werkgebied van de GGD Hart voor Brabant ten opzichte van negen jaar geleden meer bewegen en gezonder eten. Ook zijn ouders zich meer bewust van de schadelijke effecten van roken en alcohol en de invloed van hun eigen gedrag op de gezondheid van hun kinderen. Zo roken zij minder vaak in huis in het bijzijn van hun kind.

Jeugdmonitor 0-11 jaar uitgevoerd in najaar 2017
De GGD Hart voor Brabant onderzocht in het najaar van 2017 hoe het is gesteld met de leefstijl en gezondheid van kinderen van 0-11 jaar. Bijna 13.000 ouders in het werkgebied van de GGD Hart voor Brabant vulden de vragenlijst in. Met deze gegevens kunnen gemeenten en de GGD gericht activiteiten organiseren om de gezondheid en het welzijn van kinderen te verbeteren.

Kinderen bewegen meer
Het percentage kinderen dat minstens 2 keer per week buiten school sport is tussen 2008 en 2017 toegenomen van 34% tot 42%. Van de kinderen sport 30% meer dan 3 uur in de week, in 2008 was dat nog 20%.

Eten en drinken gezonder
Kinderen drinken meer water en minder suikerhoudende dranken. In 2013 dronk 55% van de kinderen dagelijks minimaal één glas water of thee zonder suiker, in 2017 is dit 70%. In 2013 dronk 79% maximaal 2 glazen suikerhoudende drank per dag, nu is dit toegenomen tot 88%. We zien hierin nog wel verschillen tussen hoger en lager opgeleide ouders. Kinderen van hoger opgeleide ouders drinken meer water en minder suikerhoudende dranken. Verder zien we dat 91% van de kinderen hooguit twee zoete of hartige tussendoortjes per dag eten. In 2013 was dit 86%.

Meeste ouders houden toezicht op online gedrag van hun kind
Van de 8- t/m 11-jarige kinderen heeft 71% een eigen smartphone of tablet. Het dagelijks beeldschermgebruik van kinderen in deze leeftijdsgroep ligt voor ruim een kwart op meer dan 2 uur. Het merendeel van de ouders maakt met hun kind afspraken over het gebruik van internet en sociale media en praat met het kind over zijn of haar gedrag online.

Ouders meer bewust van schadelijkheid roken en alcohol op jonge leeftijd
Ouders zijn zich meer bewust van de schadelijke effecten van alcohol en roken bij hun kinderen. Dat uit zich op verschillende manieren. Zo roken zij minder binnenshuis waar het kind bij is, in vergelijking met voorgaande jaren. Volgens het onderzoek roken lager opgeleide ouders duidelijk nog vaker binnenshuis (11%), dan hoger opgeleide ouders (2%). Als het gaat om het percentage ouders dat dagelijks roken onder de 18 jaar acceptabel vindt, zien we een vergelijkbaar verschil tussen hoger en lager opgeleide ouders (3% vs. 6%). Bij het alcoholgebruik van kinderen zien we het tegenovergestelde. 72% van de hoger opgeleide ouders is van mening dat het eerste slokje alcohol mag worden gedronken voor de 18e verjaardag. Van de laagopgeleide ouders is dit 47%.

Meer weten?
Wil jij ook de overige resultaten van de Jeugdmonitor bekijken? Dat kan op www.Brabantscan.nl.
Hier zijn ook resultaten te vinden per gemeente en wijk.

Doggy Swim in Staalbergven

Het einde van het zwemseizoen van het Staalbergven staat weer voor de deur. En dat betekent de jaarlijkse Doggy Swim! Honden (en hun baasjes) mogen samen een duik nemen in 1 van de baden van het Staalbergven.

En dat is niet het enige. Dit jaar is het Dogvillage. Er zijn workshops, demonstraties, een hondenspeeltuin, advies van deskundigen. Teveel om op te noemen. Komen jij en je hond 23 september ook naar het Staalbergven? Kijk voor meer informatie op Facebook@staalbergven.

Informatiebijeenkomst Haaren komt bij Oisterwijk: hoe gaat dat in zijn werk?

Op maandag 17 september organiseren wij een informatiebijeenkomst voor inwoners over de toekomstige toevoeging van het dorp Haaren bij de gemeente Oisterwijk.

Vanaf 20.00 uur zijn inwoners van de gemeente Oisterwijk maar ook inwoners van het dorp Haaren van harte welkom in het raadhuis aan de Lind 56 in Oisterwijk.

Tijdens de informatieavond wordt kort toegelicht hoe het proces van herindeling eruit ziet, wat de stand van zaken is en wat de toevoeging van Haaren bij Oisterwijk voor inwoners betekent. Daar kunt u als inwoner van onze gemeente zelf ook een rol in spelen! Burgemeester Hans Janssen sluit de avond rond 21.00 uur af.

Wensen, zorgen en ideeën
Heeft u vragen over de herindeling? Of bent u gewoon nieuwsgierig? Maakt u zich zorgen of heeft u juist ideeën om de nieuwe inwoners van onze gemeente welkom te heten? Misschien heeft u wel wensen ten aanzien van de toekomst samen met het dorp Haaren? Kom dan naar de informatiebijeenkomst op maandag 17 september in het raadhuis in Oisterwijk!

Rondje? Doe Maar!

OISTERWIJK –  Rondje Doe Maar is Neerlands enige echte Doe Maar-Tribute band! In geheel eigen stijl en gepast tenue, brengen ze de muziek van Doe Maar zo authentiek mogelijk over. Deels voor het feest der herkenning en deels omdat de nummers immers ook ooit zo bedoeld zijn.
Rondje Doe Maar speelt alle krakers zoals ‘Is dit alles’, ‘Belle Helene’, ’ 32 jaar’, ‘De bom’ e.v.a. Rondje Doe Maar staat garant voor een avond uitzinnig vermaak! Even weer helemaal terug in de jaren tachtig.

Enkele quotes uit het publiek: “Ik kon ze allemaal meezingen”, “Wat een geweldige band zijn jullie!” en “Die glimlach krijg ik niet meer van m’n gezicht!”

Doe Maar Tribute van Rondje Doe Maar is te zien op vrijdag 28 september om 20.30 uur in Tiliander te Oisterwijk. Entree €23,50, SEC Arrangement €49,50. Voor meer informatie kunt u kijken op tiliander.com of bellen naar 013- 207 3333.