Lieve allemaal,
Na een jaar vol plezier en goede momenten hebben we ook minder momenten gekend dit jaar.
Ik heb een hoop geleerd en ook al gaat het niet altijd zoals ik wil, jullie steun doet me altijd erg goed! Zo haal ik weer energie om dingen te gaan doen!
Daarom wens ik jullie een geweldig toeterend einde toe, en veel gezondheid liefde geluk en plezier in 2023
De beste wensen en tot volgend jaar
🥂🍾🎇🎆🎺☃🌟🎁🥳🥳🎇🎄🍾🥂🎄🎇🎉🎆🎇
Groetjes Toeter Jan,










Het eerste wat opviel was dat de gerechtjes ruim waren voorzien van allerlei smaakbommetjes door de sausjes en andere attributen en dat het vlees of de vis er maar karig onder verstopt was terwijl de vaste prijs ten opzichte van drie jaar geleden toch zo’n 30 % was gestegen. Als voormalig horecaondernemer weet ik als geen ander dat zeer zeker in deze tijd met allerlei kostenverhogingen en de achterliggende Corona-periode, er een vorm van inhaalslag gemaakt moet worden maar na redelijk getafeld te hebben en de rekening te hebben voldaan kreeg ik toch wel een bepaalde “kriebel” bij het bekijken van de prijzen van de consumpties.
Hiermee hoeft het café de vaste klanten niet een prijs van ongeveer € 3,50 te laten betalen maar een acceptabel bedrag van € 2,25. Ook diverse andere cafés in het land beginnen te stuiteren tegen de vele prijsverhogingen die de brouwerijen zoals Heineken, Grolsch, Bavaria en AB-InBev maar blijven invoeren. De argumenten die de Nederlandse brouwerijen gebruiken zijn: verhoogde inkoopkosten van grondstoffen, transportkosten etc.
Omdat de aandeelhouders er niet onder mogen lijden en de dochter van wijlen Freddy Heineken, Charlene Carvalho-Heineken toch wel graag hoog genoteerd wil blijven in de Quote 500. Tel daarbij op de gigantische uitgaven op jaarbasis die Heineken doet aan de Formule 1, de Champions-League en nog meer grootschalige evenementen wereldwijd, dit gehele kostenplaatje zal toch door iemand opgehoest moeten worden en dat is in eerste instantie de horecaondernemer met een vast contract en tegelijkertijd de klant aan de toog van zijn café, want rekent de ondernemer de prijzen niet door dan lijdt hij op lange termijn verlies. Voor de andere Nederlandse brouwerijen geldt nagenoeg hetzelfde alleen in iets mindere mate.
Ik vertel dit verhaal voor met name de ondernemers die nu nog gebonden zijn aan een brouwerij en natuurlijk ook de ondernemers die gelukkig vrij zijn van welke brouwerij dan ook. Een beetje huiswerk kan op lange termijn de financiële vruchten afwerpen en kun je de klanten voor een acceptabel bedrag een lekker pilsje voorschotelen. De tijd dat mensen zweren bij een vast merk is al lang verleden tijd en met name in het zuiden van het land kijkt er niemand ervan op als hij na afloop van een lange carnaval dag misschien wel 10 verschillende merken bier op heeft.








