Op de goede weg
HAAREN – 22 januari 2023 In zijn beroemde Bergrede begint Jezus met acht gelukwensen, gericht tot mensen die in het gewone alledaagse leven willen toewerken naar een andere en betere wereld, zoals die door God bedoeld is.
Jezus feliciteert mensen die nederig en zachtmoedig zijn. ‘Goei volk’, zouden wij in Brabant zeggen. Zij kiezen voor de weg naar binnen, naar persoonlijke integriteit, maar ze staren zich niet blind op hun eigen ego. Want er is nog een tweede weg, en die voert naar buiten. Ze zijn ook actief betrokken op hun sociale omgeving. Ze ijveren voor gerechtigheid en proberen vrede te stichten in onze gebroken wereld. De weg naar binnen en de weg naar buiten horen bij elkaar.
Jezus vraagt in de Bergrede zijn volgelingen niet alleen om woorden. Woord en daad zijn bij hem één. In deze tijd van felle polarisatie, boosheid, heftige zorgen, grote verschillen tussen mensen die te veel hebben en anderen te weinig of helemaal niets – in zo’n tijd is het best spannend om de opdracht van Jezus in de praktijk te brengen. Om te vertrouwen in mensen en dat niet te beschamen. Om vertrouwen te hebben in de toekomst. Om hierin de goede weg, de weg van Jezus te volgen.
U bent van harte uitgenodigd voor de viering van de Open Kerk op 28 januari 2023 in de Oude Sint Nicolaaskerk, Grevenbroeckstraat 2 te Helvoirt. Aanvang is 19.00 uur.
















Rondom het gebouw was er volop activiteit met arbeiders en om heel eerlijk te zijn , nu ik zachtjes richting de zeventig begin te lopen , kan ik dit zeer goed vanaf een afstandje aanschouwen. Omdat ik stil in de scootmobiel zat werd het toch wel een beetje koud en probeerde ik over te steken naar het mooie dubbele fietspad aan de overkant van de weg om dan vervolgens mijn route te vervolgen.
Omdat ik van huis uit redelijk progressief ben aangelegen en progressief in mijn ogen “vooruit denken betekent”, dacht ik meteen aan straks als Jan en Connie de Schaapjes gaan openen en vele mensen op de fiets vanuit Boxtel of Oisterwijk de uitspanning willen bezoeken waar natuurlijk ook kinderen bij zijn , dan hou ik nu al mijn hart vast of dat wel veilig kan in de huidige situatie. Onder het motto “voorkomen is nog altijd beter dan genezen”, is het waarschijnlijk wijs om daar een mogelijkheid te creëren zodat iedere oversteek veilig plaats kan vinden in de toekomst.
En dan is Carnaval weer voorbij en dan verwacht ik eindelijk dat de grote bloembakken op het Mgr. Bekkersplein weer gevuld gaan worden op dezelfde manier zoals dat op 10 september 2022 het geval was met medewerking van een aantal tuinders in Haaren ter gelegenheid van “het Reuzefeest ”op zondag 11 september. Een dag later was alles weer verdwenen en dat is gewoon jammer.


