Veel belangstelling Open dag Kwatrijnstal van Combee
HELVOIRT – 12 juni 2023. ‘Half Helvoirt liep uit’ voor de open dag gisteren bij de nieuwe melkveehouderij van Bart Combee aan De Dijk in Helvoirt. Bart Combee kijkt trots en grote tevredenheid terug op de Open dag van de Duinboeren.
Emissiearm, energiezuinig en diervriendelijk. En ook nog natuurinclusief. Honderden Helvoirtenaren -maar zeker ook bezoekers uit de hele regio- namen zondag kennis van het concept van Bart Combee. Kern van dat concept is de Kwatrijnstal, met een innovatieve vloer waarmee vaste mest van urine wordt gescheiden. Doordat de urine onder de stal valt en de vaste mest naar achteren wordt geschoven en zo van elkaar wordt gescheiden wordt de uitstoot van ammoniak met 50 procent teruggedrongen.
“Dat is niet het enige voordeel, zegt Bart Combee: “Stro en weidegang vormen de basis van het concept. We kunnen de vaste mest super goed gebruiken als organische stof voor onze natuurgronden. We strooien het vroeg uit, waardoor het langzaam wordt opgenomen. En vogelnesten gaan niet kapot doordat we mest uitstrooien in plaats van injecteren.”
Kwatrijn
Bart en zijn vader Bas zijn lid van Stichting De Duinboeren, een netwerk voor agrarische ondernemers in en om Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen. Bart gaf een aantal jaren geleden bij De Duinboeren aan dat hij het melkveebedrijf van zijn vader wil overnemen. Maar dat was door strenge wetgeving een lastige opgave. Samen maakten ze een plan voor een innovatieve, energieneutrale melkveestal midden in het weidegebied als onderdeel van het hele natuurinclusieve concept.
Door de geplande ligging van de nieuwe stal, kunnen de koeien makkelijker naar de omliggende weidegronden lopen en hoeft er minder gemaaid te worden. Bart: “En er zijn ook kansen voor het omvormen van naastgelegen gronden naar natuurgrond.”
Door: Peter Corvers







Af en toe reden we ook door naar Turnhout om daar op een leuk terrasje een speciaal biertje te nuttigen of een Belgische lunch die toch iets anders is dan de Nederlandse kost. Wat denk je bijvoorbeeld van een “Smoske” met van alles er op en eraan of een croque videe (ragout).
Het was weer een hele tijd geleden dus woensdag 7 juni rond de klok van 12.30 uur richting Poppel. Benzine tanken is totaal niet meer interessant om daar alleen voor naar België te rijden. Het verschil bij Euro 95 is 7 cent in het voordeel van de Belgen ten opzichte van de pomp op de Haarendijk. Vervolgens naar het centrum van Poppel gereden naar Frituur ’t Voske voor de beroemde puntzak frites met een grote klodder mayonaise. Wat de prijzen betreft moeten wij Nederlanders niet klagen want daar kunnen ze er ook iets van, wij moesten voor 2 puntzakken frites met de mayo en daarbij 2 blikjes frisdrank € 14,20 afrekenen. Dat de frites al niet meer in Ossewit gebakken wordt is ook hier duidelijk merkbaar. Het is een aanbeveling om een paar Rennies bij de hand te hebben.
Door naar Turnhout voor een leuk terrasje op het grote plein alwaar het met dit weer zoeken is voor een plaatsje. Straks in de maand augustus is het helemaal feest in Turnhout want de gehele maand staat er een grote kermis op het plein met daar omheen gezellige terrassen. De prijzen op de lunchkaart zijn in België toch ook iets lager dan bij ons, gemiddeld tussen de €2,00 en € 7,50. De prijzen van de dranken liggen ongeveer € 1,00 tot € 4,00 lager dan in Nederland.
Na wat Turnhoutse cultuur gesnoven te hebben, je verstaat er geen pepernoot van als Turnhouters onder elkaar verhalen vertellen, terug naar Poppel voor wat biertjes bij de Bierschuur.
Het is nog steeds leuk om daar een beetje claustrofobie op te lopen want in een veel te kleine ruimte staan veel te veel lekkere biertjes die je natuurlijk bijna overal in Nederland kunt kopen maar het is het idee en het verschil in prijs. Als voorbeeld pak ik even de Tripel Karmeliet die in Nederland € 2,29 kost en bij De Bierschuur € 1,62.
Als kers op de Belgische taart zit op 20 meter van de Bierschuur de prachtige viswinkel van VIS EN MEER en natuurlijk ga je daar naar binnen voordat je aan de terugreis naar Haaren begint. Met alle respect voor al die Spakenburgse Visboeren die de markten in Nederland voorzien van mooie visjes, is het aanbod, de versheid en de kwaliteit in de winkel van VIS EN MEER toch iets uitdagender om met een volle koeltas het pand te verlaten. Gelukkig treedt ons Ine dan op als een soort van Kerstvrouw door constant maar “Ho, Ho, Ho te roepen als ik weer iets in mijn handen heb of iets aanwijs in de kleurrijke vitrines. Als zij de rem er niet op zou gooien dan ligt onze koelkast en de diepvriezer tot Sint Juttemis vol met vis in de breedste zin des woords.
Kort samengevat is een ritje naar België om je voordeel te doen alleen interessant als je heel veel tijd hebt en een aantal zaken combineert, maak er een dagje uit van.





Maar daar stopt het niet mee. Naast het bewonderen van de prachtige rassen en het bijwonen van de boeiende keuringen, biedt de show ook veel shop plezier. Vele nationale en internationale standhouders heten iedereen welkom. Voeding, speeltjes, mandjes, dekentjes, te veel om op te noemen; zolang het ook maar iets met de kat te maken heeft, kunnen mensen bij de standhouders terecht voor deskundig advies. Mundikat organiseert ook een loterij met schitterende prijzen.
Let op, i.v.m. vakantieperiode is er van maandag 31 juli t/m vrijdag 18 augustus géén programma.
