Lunch + film bij Club Acapella
Nieuwe matineevoorstellingen met o.a. De Terugreis
HELVOIRT – 18 maart 2024. Vanaf donderdag 21 maart kun je naar een matinee voorstelling in Club Acapella met een gratis kopje koffie of thee bij aanvang en in de pauze.
Maak kennis met een andere manier van filmkijken in de unieke omgeving van deze bioscoop in Hotel Guldenberg in Helvoirt.
Donderdag 21 maart draait om 14.00 uur de melancholische maar ook humoristische roadmovie De Terugreis. En voor EU 15,00 boek je er gelijk een lunch bij met soep en broodjes. Dat is pas echt genieten!
Martin van Waardenberg en Leny Breederveld spelen de hoofdrollen in deze roadmovie waarin herinneringen, jarenlange liefde en acceptatie van veranderingen centraal staan. Jaap is al bijna 50 jaar samen met Maartje. Waar de nukkige Jaap niet veel zin meer heeft om dingen te ondernemen, zit de soms wat verwarde Maartje nog vol levenslust. Als het echtpaar een brief ontvangt van een oude vakantievriend, laat Jaap zich met gepaste tegenzin overhalen om hem op te zoeken in Zuid-Europa. Zoveel jaar later reizen de twee in hun oude auto door een totaal veranderd Europa; kibbelend, maar ook de ene herinnering na de andere ophalend. Onderweg komt Jaap tot het pijnlijke besef dat zijn vrouw dementerend is. Zich realiserend dat alles wellicht anders gaat worden, leren ze opnieuw waarom ze elkaar liefhebben.

The Great Escaper draait dinsdag 26 maart om 14.00 uur met hetzelfde arrangement. Deze film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Britse Tweede Wereldoorlog veteraan Bernard Jordan die op 89-jarige leeftijd ontsnapte uit het verzorgingstehuis om de 70e herinneringsdag van D-Day in Normandië bij te wonen.
Kijk voor het volledige programma op https://www.guldenberg.nl/bioscoop









Vragen? Reacties? 





Steeds meer zie je via diverse berichten mensen terug kijken naar de jaren 70 en 80 . Voornamelijk gaat het dan over de muziek uit die tijd welke totaal niet te vergelijken is met de hedendaagse muziek , maar smaken verschillen en ook muziek is persoonlijk.
In dit verhaal “ Uit de Hoge Hoed ” wil ik jullie meenemen naar mijn persoonlijke beleving van de jaren 70 en jaren 80 en op sommige momenten vergelijken met de huidige tijd.
Het grote verschil met nu is dat wij veel meer op straat bezig waren met allerlei spelletjes zoals voetbal op straat of plein , knikkeren , de meisjes touwtje springen etc. Er bestond geen mobiele telefoon, als je geluk had dan was er thuis een vaste telefoon en ook geen computer om de hele dag te gamen. Communiceren deden we door elkaar in de ogen te kijken en nu moet alles via WhatsApp of ander sociaal media gedoe als Tik Tok , Instagram en nog meer van dit soort dingen waar we niet meer van buiten kunnen en als we geen zin hebben om antwoord te geven dan doen we dat ook niet.
De zwart – wit televisie zond heerlijke series uit als Swiebertje , Stiefbeen en Zoon , De Verrekijker en rond zeven uur in de avond luisterden we naar de radio waar Paulus de Boskabouter te horen was. Iedere zondagavond Studio Sport kijken met het bord op schoot Spelen op straat was geen probleem want in die tijd stond er niet bij elke woning minimaal een auto, bij ons thuis hadden wij helemaal geen auto. Op stap gaan begon op zaterdagavond om 19.30 uur en om 01.00 uur sloot het café , zodat we nog redelijk fit op zondag naar het voetballen konden gaan.
Ik was een late die naar de kroeg ging en dat kwam omdat ik dacht redelijk te kunnen voetballen en bijna dagelijks op het veld stond. Met inmiddels een leeftijd van bijna 20 jaar dronk ik het eerste pilsje en rookte de eerste sigaret ( Belinda ) . In die tijd kreeg ik 25 gulden zakgeld en geloof het of niet , maar daar kon je op vrijdag en zaterdag gemakkelijk in het café goed zat van worden.
In 1976 kwam ik ons Ine tegen in de Heksenketel in Udenhout en na een kortstondige verkeringstijd zijn wij in 1978 getrouwd en nog steeds gelukkig. Wij hadden nog een ouderwetse bruiloft met om 10 uur ’s-morgens de huwelijksvoltrekking in het gemeentehuis door de toenmalige burgemeester Don Burgers om vervolgens om 10.30 uur in de kerk te zitten voor de huwelijksmis onder leiding van kapelaan Wim van Sprang , toen naar Den Bartel van Noud en Mien voor koffie met bruidstaart, daarna een 3 gangen diner , gevolgd door een drukke receptie , een koffietafel en aansluitend de feestavond. De huwelijksnacht bestond uit : “mee slapen”. De totale kosten van onze bruiloft waren ongeveer vergelijkbaar met nu een huisje boeken voor 14 dagen bij Sporthuis Centrum.










