Duurzaam autorijden, controleer je bandenspanning
HAAREN – 1 mei 2024. In Nederland rijdt meer dan de helft van alle auto’s met een te lage bandenspanning. Maar wist je dat je wel € 60,00 per jaar bespaart als je iedere 2 maanden je banden oppompt?
Een auto met een te lage bandenspanning verbruikt jaarlijks 2 tot 5 procent meer brandstof. Dit kost Nederland ieder jaar zo’n 150 miljoen liter extra brandstof én veroorzaakt 360 miljoen kilo extra CO₂ uitstoot! Met een goede bandenspanning scheelt het jou brandstof, is er minder CO₂ uitstoot en je hebt meer grip op de weg.
Ongelukken
Daarnaast is de kans groter dat auto’s met onderspanning ongelukken veroorzaken. Dat komt doordat ze een langere remweg hebben en een slechtere wegligging. Ook is de kans op een klapband groter en neemt de slijtage van de banden toe. Zet dus een herinnering om de 2 maanden in je telefoon om je banden op te pompen.
Waar vind je een bandenpomp?
Bij de meeste tankstations en wasstraten staat een bandenpomp. Daarmee kun je de bandenspanning checken en je banden meteen oppompen. Soms is dit gratis, maar meestal moet je hier tussen de € 0,50 en €2,00 voor betalen. Heb je al 15 minuten of 5 kilometer gereden? Tel dan 0,3 bar bij de adviesspanning van de banden. Wees niet bang om je banden te hard op te pompen, je kunt geen klapband krijgen door te harde banden.
Meer weten?
Op de website www.milieucentraal.nl staan veel tips over de juiste bandenspanning van je auto.











De wandelroute is 3,6 KM lang en loopt volledig op het landgoed van Hotel Guldenberg. Boswachter Adrie leidt je langs mooie plekjes als een grote mierenhoop en een dassenburcht. Het wandelpad bestaat uit zandpaden en gaat regelmatig een heuveltje over. Er is dus veel afwisseling.

Vragen? Reacties? 
De komende twee weken zullen ze alles in het werk gaan zetten om deze wedstrijd naar Brabant te halen! Het zevende heeft twee gigantische winacties op touw gezet om dit degene die op Nemelear 7 stemmen te belonen. Zo maken jullie kans op een complete set van 10 zonnepanelen, omvormer en montagesysteem ter waarde van €3000,-! Stem via 
De heer J.W. (Jan) Vermeer uit Haaren
De heer M.A.M. (Ronald) van Dijk uit Oisterwijk
De heer F.M.A.M. (Frans) Meeuwis uit Oisterwijk
Mevrouw P.J.M.J. (Petra) Meeuwis – Vromans uit Oisterwijk
De heer H.A.A.M. (Bart) van den Oord uit Oisterwijk
De heer L.H.J.M. (Leon) Verhoeven uit Moergestel










