Brand bij omstreden afvalstoffendienst, sluiting dreigt
DEN BOSCH – 29 juli 2024. Op het terrein van de afvalstoffendienst van de gemeente Den Bosch is zondagavond brand uitgebroken in een container.
Een fikse rookpluim was tot in de wijde omtrek te zien. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend. De Bossche afvalverwerker ligt al langer onder een vergrootglas vanwege problemen met de veiligheid op de werkvloer. Als er nog één zware overtreding plaatsvindt, moet de afvalstoffendienst definitief haar deuren sluiten.
Zondagavond ging de brandweer met meerdere wagens naar de Treurenberg om de brand te blussen. Iemand van de gemeente Den Bosch heeft de container opgepikt en verder de plaats opgereden. Er werd geprobeerd om het afval uit de container te halen en uit elkaar te trekken, om de inhoud te blussen. De brand trok behoorlijk wat bekijks.
Veiligheidsproblemen
En dat terwijl er al langer problemen zijn rondom de veiligheid op de werkvloer bij de Bossche afvalverwerker. In februari dit jaar werd de overslaghal aan de Treurenberg zelfs een aantal weken gesloten door de Arbeidsinspectie, omdat de veiligheid niet op orde was. Later, in mei, werd een afdeling van de afvalstoffendienst gesloten in verband met een incident met gevaarlijke stoffen.
Laatste waarschuwing
Wanneer er nog één zware overtreding plaatsvindt, moet de afvalstoffendienst van de Arbeidsinspectie definitief sluiten. Dat blijkt uit documenten die Omroep Brabant heeft opgevraagd bij de gemeente. Tijdens een gesprek in mei dit jaar gaf de Arbeidsinspectie aan dat de maat vol is.
Foto’s Bart Meesters













Het gebouw waarin het museum gevestigd is, maakt deel uit van een serie historische gebouwen. In de tweede wereldoorlog heeft de bezetter een concentratiekamp gebouwd in de Vughtse bossen. In gebouw K was destijds de kampkeuken gevestigd. Eén van de vleugels is teruggebracht in de oorspronkelijke staat; op dit moment wordt de andere vleugel onder handen genomen. De inrichting er van is pas later in het jaar gereed. Toch is er voldoende te bezichtigen, zowel binnen als buiten in de Genietuin. Ook zal de “Koude oorlogbunker” voor het publiek geopend zijn.
























Ervaringsdeskundige
Na een verblijf van bijna 4 uur op de Eerste Hulp vanwege allerlei testen en bloedonderzoeken en het moeizaam aan kunnen leggen van een infuus, met bed en al de lift in om te worden afgeleverd op de verpleegafdeling Cardiologie. Natuurlijk stond de Harmonie niet op mij te wachten maar wel een verpleger uit Haaren en dan maakt zo’n ontvangst toch een stukje aangenamer.


