PRO: een mooi idee dat het mes aan twee kanten doet snijden
HAAREN – 23 juni 2026. Op mijn eigen, persoonlijke facebookprofiel plaats ik graag positieve berichten. Omdat ik ook zo het liefst tegen de wereld aan kijk. Als meer mensen dat doen, is het meer dan een speldenprikje. Het zijn dan bijvoorbeeld de berichten van ‘The Happy Activist’ die mij in het bijzonder aanspreken.
Zoals dat bericht vanuit de Duitse plaats Andernach. In Duitsland zijn alle openbare parken omgezet naar een pluktuin, voor iedereen. Hier zijn gratis biologisch geteelde groenten te oogsten. Veel gezinnen, vooral kansarme, maken hiervan dankbaar gebruik. Zo krijgen ook zij gezonde voeding binnen. De mensen die er met liefde vrijwilligerswerk doen zijn buurtbewoners, langdurig werklozen, asielzoekers, en daklozen.
Een ander mooi voorbeeld is Voedseltuin Villanova in ‘s-Hertogenbosch. Deze voedseltuin levert speciaal aan de plaatselijke Voedselbank. Hier kunnen scholieren les krijgen in waar voedsel vandaan komt. Senioren helpen hier met het onderhoud, evenals werkzoekenden die werkervaring willen opdoen. En ook buurtgenoten, die zo hun onderlinge contacten onderhouden.
PRO heeft o.a. als speerpunt: iets doen aan de contacten tussen mensen, meer biologisch groen, gezonder eten en meer bewegen. Is een van deze ideeën of een combinatie van deze beide dan niet bijzonder waardevol? Wie is bereid om de spreekwoordelijke handdoek op te pakken? Vele inwoners van Oisterwijk, Haaren, Heukelom en Moergestel zullen je dankbaar zijn.
Vragen? Reacties? fractie@pro-oisterwijk.nl
Gert Geurtsen, namens fractie PRO Oisterwijk



































