Het is mogelijk om hier op de nieuwssite van Haare...
GEEN RAADSMEERDERHEID VOOR DIRECT OPSPLITSEN HAAREN
De gemeenteraad is niet in meerderheid voor opsplitsing van de gemeente Haaren in 2019. Samenwerking 95, CDA en VVD willen de gemeente opdelen als de buurgemeenten daar klaar voor zijn. Dat is de uitkomst van het raadsdebat van donderdag. Daarmee volgt een ruimte meerderheid van de raad het voorstel van B&W pas op (langere) termijn de vier dorpen bij buurgemeenten te voegen.
De drie partijen wijzen erop dat Vught en Oisterwijk waarschijnlijk in de toekomst met een herindeling te maken krijgen. Als nu wordt besloten dat Helvoirt en Haaren in 2019 bij deze gemeenten komen betekent dit dat de inwoners straks opnieuw met een herindeling te maken krijgen. Bovendien vinden Samenwerking 95, CDA en VVD dat er nu geen noodzaak is voor opsplitsing. Haaren is financieel gezond en kan haar taken (redelijk) goed aan, aldus deze partijen. “Toevoeging levert nu weinig tot niks op”, zei Peter den Ouden (S’95). Boy Scholtze (VVD) vindt dat “we Haaren nu niet in een bestuurlijke chaos moeten storten.” Progressief 96 en LLH, de nieuwe partij van oud-VVD’ er Wil van Pinxteren, zijn voorstanders van opdeling op 1 januari 2019 of zoveel eerder dan mogelijk is. Een amendement van deze strekking maakte geen kans. De gemeenteraad is wel unaniem van mening dat opsplitsing van de gemeente de beste oplossing is. Daarmee vallen de opties van herindeling van de hele gemeente, zelfstandig blijven en ambtelijk samenwerken af. Op 28 januari beslist de gemeenteraad of er een referendum wordt gehouden over de uitkomst van het debat van donderdag.
Vreemd die Politiek in Haaren. Een jaar geleden vond het College en de Raad dat Haaren zo spoedig mogelijk een ambtelijke fusie zou moeten aangaan met Sint Michielsgestel en Boxtel. Nu een jaar later wordt als uitstel-argument gebruikt dat er voorlopig niets hoeft te veranderen. Dit is natuurlijk ongeloofwaardig en een belediging aan de inwoners van de vier dorpen.
Ik heb gisteren namens de Belangengroep Toekomst Haaren bepleit om de richtdatum voor een opsplitsing op 01-01-2019 te stellen (zie onderstaand). CDA, VVD en Samenwerking ’95 durven hier dus niet aan.
Geachte Raad, wij geven u een aantal overwegingen mee:
A. Zelfstandigheid van de gemeente Haaren (hoofdlijn 1) heeft geen toekomst;
B. Een herindeling van de gemeente als geheel (hoofdlijn 2) met één of meerdere gemeenten heeft geen draagvlak;
C. Opsplitsen van de gemeente Haaren (hoofdlijn 3) heeft draagvlak en biedt de meest kansrijke, toekomstbestendige en bestuurskrachtige oplossing voor alle dorpen;
D. De buurgemeenten zijn bereid mee te werken aan een opsplitsing van de gemeente. Deze gemeenten zijn voldoende toekomstbestendig en beschikken over voldoende bestuurskracht;
E. Dat de inwoners van de kernen van de huidige gemeente Haaren, recht hebben om mee te kunnen denken, als inwoner, over de toekomstige en bestuurlijke toekomst van de gemeente waar zij na opsplitsing toe behoren;
F: Extra gemeenteraadsverkiezingen halverwege de komende raadsperiode in de betrokken omliggende gemeente onnodig geld kost en de burgers extra belast. Bovendien zal dit leiden tot grote mate van onzekerheid en verlamming van het politieke en bestuurlijke apparaat.
Geachte Raad, wij doen u een suggestie voor de besluitvorming vanavond:
A. De gemeente Haaren zal zo spoedig mogelijk opsplitsen. Richtpunt is 1 januari 2019, of zoveel eerder als mogelijk;
B. De gemeenteraadverkiezingen van 21 maart 2018 worden uitgesteld naar eind 2018;
C: In de periode van zelfstandigheid die nog voorafgaat aan de opsplitsing, gaat de gemeente Haaren geen verplichtingen of samenwerkingsverbanden aan welke die opsplitsing in de weg staan;
D: De eerste oriënterende gesprekken betreffende deze opsplitsing met de betrokken buurtgemeenten te laten plaatsnemen voor 1 maart 2016.
Wij inwoners van Helvoirt vinden debeslissing om nu niet heringedeeld te worden een fantasisch bericht om de kerstdagen in te gaan, herindeling brengt voor de inwoners van Haaren alleen maar narigheid met andere woordenalle belastingen die door de andere gemeentes in rekening gebracht worden zijn hoger dan in Haaren, het gemeentebestuur van Oisterwijk is al jaren niet in staat om ontwinkelingen in een veranderde maatschappij tot resultaat en eventueel tot andere bestemmingsplannen te brengen, kijk naar KVL als de Provincie Brabant niet het voortouw had genomen was er nog steeds geen aktie geweest, kijk naar het spoortunneltje bij het station omdat de daadkracht bij het gemeentebestuur ontbreekt gaat dat ruim 4 jaar duren, Prorail wacht nog steeds af wat en waar Oisterwijk het tunneltje wil want het is al zovaak veranderd, kijk naar het industrieterrein langs de Heusdensebaan, in Oisterwijk zitten geen bestuurders die het voortouw durven te nemen, dus Dorp Haaren is goed af.
Wat betrefd Vught, daar gaat de komende 10 jaar de schop in de grond voor de ondertunneling van het spoor en de N65, dit gaat zonder meer kosten dan wat het gemeentebestuur van Vught gereserveerd heeft, want rekenwonders zijn het niet in Vught omdat op dit moment en dat al 2 jaar lang de milieustraat in Vught elke dag dat hij open is 1000 Euro kost, dus ook Helvoirt mag blij zijn dat ze nog gewoon bij Haaren horen, om de daadkracht van Vught in beeld te brengen had de gemeente met de ondertunneling van het spoor meer moeten ondernemen als wat ze nu hebben gedaan, want met de ondertunneling van het spoor neemt de veiligheid niet toe, tenslotte rijden er over enkele jaren 400 goederentreinen van soms 1 kilometer lengte per dag met zeer giftige en ontplofbare stoffen door het centrum van Vught, als er een trein ontspoort of een ander ongeluk krijgt moet half Vught geevacueerd worden, Vught had naar hun inwoners meer duidelijkheid moeten geven maar hebben hun “kop in het zand” gestoken.
Vreemd die Politiek in Haaren. Een jaar geleden vond het College en de Raad dat Haaren zo spoedig mogelijk een ambtelijke fusie zou moeten aangaan met Sint Michielsgestel en Boxtel. Nu een jaar later wordt als uitstel-argument gebruikt dat er voorlopig niets hoeft te veranderen. Dit is natuurlijk ongeloofwaardig en een belediging aan de inwoners van de vier dorpen.
Ik heb gisteren namens de Belangengroep Toekomst Haaren bepleit om de richtdatum voor een opsplitsing op 01-01-2019 te stellen (zie onderstaand). CDA, VVD en Samenwerking ’95 durven hier dus niet aan.
Geachte Raad, wij geven u een aantal overwegingen mee:
A. Zelfstandigheid van de gemeente Haaren (hoofdlijn 1) heeft geen toekomst;
B. Een herindeling van de gemeente als geheel (hoofdlijn 2) met één of meerdere gemeenten heeft geen draagvlak;
C. Opsplitsen van de gemeente Haaren (hoofdlijn 3) heeft draagvlak en biedt de meest kansrijke, toekomstbestendige en bestuurskrachtige oplossing voor alle dorpen;
D. De buurgemeenten zijn bereid mee te werken aan een opsplitsing van de gemeente. Deze gemeenten zijn voldoende toekomstbestendig en beschikken over voldoende bestuurskracht;
E. Dat de inwoners van de kernen van de huidige gemeente Haaren, recht hebben om mee te kunnen denken, als inwoner, over de toekomstige en bestuurlijke toekomst van de gemeente waar zij na opsplitsing toe behoren;
F: Extra gemeenteraadsverkiezingen halverwege de komende raadsperiode in de betrokken omliggende gemeente onnodig geld kost en de burgers extra belast. Bovendien zal dit leiden tot grote mate van onzekerheid en verlamming van het politieke en bestuurlijke apparaat.
Geachte Raad, wij doen u een suggestie voor de besluitvorming vanavond:
A. De gemeente Haaren zal zo spoedig mogelijk opsplitsen. Richtpunt is 1 januari 2019, of zoveel eerder als mogelijk;
B. De gemeenteraadverkiezingen van 21 maart 2018 worden uitgesteld naar eind 2018;
C: In de periode van zelfstandigheid die nog voorafgaat aan de opsplitsing, gaat de gemeente Haaren geen verplichtingen of samenwerkingsverbanden aan welke die opsplitsing in de weg staan;
D: De eerste oriënterende gesprekken betreffende deze opsplitsing met de betrokken buurtgemeenten te laten plaatsnemen voor 1 maart 2016.
Wij inwoners van Helvoirt vinden debeslissing om nu niet heringedeeld te worden een fantasisch bericht om de kerstdagen in te gaan, herindeling brengt voor de inwoners van Haaren alleen maar narigheid met andere woordenalle belastingen die door de andere gemeentes in rekening gebracht worden zijn hoger dan in Haaren, het gemeentebestuur van Oisterwijk is al jaren niet in staat om ontwinkelingen in een veranderde maatschappij tot resultaat en eventueel tot andere bestemmingsplannen te brengen, kijk naar KVL als de Provincie Brabant niet het voortouw had genomen was er nog steeds geen aktie geweest, kijk naar het spoortunneltje bij het station omdat de daadkracht bij het gemeentebestuur ontbreekt gaat dat ruim 4 jaar duren, Prorail wacht nog steeds af wat en waar Oisterwijk het tunneltje wil want het is al zovaak veranderd, kijk naar het industrieterrein langs de Heusdensebaan, in Oisterwijk zitten geen bestuurders die het voortouw durven te nemen, dus Dorp Haaren is goed af.
Wat betrefd Vught, daar gaat de komende 10 jaar de schop in de grond voor de ondertunneling van het spoor en de N65, dit gaat zonder meer kosten dan wat het gemeentebestuur van Vught gereserveerd heeft, want rekenwonders zijn het niet in Vught omdat op dit moment en dat al 2 jaar lang de milieustraat in Vught elke dag dat hij open is 1000 Euro kost, dus ook Helvoirt mag blij zijn dat ze nog gewoon bij Haaren horen, om de daadkracht van Vught in beeld te brengen had de gemeente met de ondertunneling van het spoor meer moeten ondernemen als wat ze nu hebben gedaan, want met de ondertunneling van het spoor neemt de veiligheid niet toe, tenslotte rijden er over enkele jaren 400 goederentreinen van soms 1 kilometer lengte per dag met zeer giftige en ontplofbare stoffen door het centrum van Vught, als er een trein ontspoort of een ander ongeluk krijgt moet half Vught geevacueerd worden, Vught had naar hun inwoners meer duidelijkheid moeten geven maar hebben hun “kop in het zand” gestoken.
@Henk En zo zijn over Haaren (met o.a. Haarendael), Boxtel en Sint Michielsgestel ook vele voorbeelden te noemen.
@Peter, maar wat zijn de voordelen voor de burger van deze dorpen als Haaren naar Oisterwijk gaat en Helvoirt naar Vught?